Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal føde på nyåret, men har ikke valgt sykehus enda. Derfor; Har noen anbefalinger, erfaringer eller historier fra å føde - fra enten Ullevål og Riksen?

Hvilket sykehus ville DU anbefalt for fødsel (eller ikke 😬)?

Noen i Oslo her som har valgt Bærum eller Ahus selv om dere bor i Oslo? Hørt at Bærum er veldig bra, men blir jo en lenger taxitur dagen det skjer 😅😮‍💨

Anonymkode: e788f...302

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far kan ikke overnatte på Riksen, det er mer et sykehus der du må dele rom med en annen. Men du får mye mer hjelp og oppfølging av de som jobber på Riksen. 

Kommer vel litt an på hva du vil. Jeg elsket å være på Riksen og ikke bli etterlatt til meg selv alene med en litt ubrukelig mann. 

Anonymkode: ead57...e03

• Nyttig 1
Skrevet

Veldig fornøyd med Riksen, født begge mine der. Dele rom etterpå var ikke noe problem for meg, men om du ikke ønsker det er Ullevål et bedre valg. Noen ganger må man bli på barsel uansett, så ikke sikkert man får være på hotellet.

Anonymkode: 9ba72...dca

• Nyttig 1
Skrevet

Føden på Ullevål var veldig bra! Dyktige folk, følte meg veldig trygg :) 

Barselavdelingen var derimot en traumatisk opplevelse for meg (jeg har riktignok spesielle behov som ikke på noe nivå ble møtt).

Anonymkode: 103c2...0a2

Skrevet

Riksen! Norges beste sykehus. Ikke noe å tenke på en gang. 

Anonymkode: 0ae78...2ce

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har født alle tre på Riksen og var veldig fornøyd med det i alle fall. Nå har de jo forandret en del siden min tid og fått flere enkeltrom så det er jo bra. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Riksen! Norges beste sykehus. Ikke noe å tenke på en gang. 

Anonymkode: 0ae78...2ce

Har du vært innlagt på alle, siden du er så sikkert på at det er norges beste sykehus?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar så langt! Jeg kjenner null til forskjellene, er det altså slik at far kan overnatte på Ullevål, men ikke på Riksen? 

Skrevet

Ullevål uten tvil for min del av de to.. 

Anonymkode: 2a5f6...c30

• Nyttig 1
Skrevet

Bærum har ikke barneleger eller nyfødtintensiv, bor du i oslo og har mulighet til å velge å føde på Ullevål/Riksen er det etter min mening veldig dumt å velge Bærum i stedet. Har man uflaks og det blir komplikasjoner med baby må baby såvidt jeg forstår fraktes til enten Drammen eller Riksen med ambulanse, og ikke alltid mor får/kan følge med en gang, men må i stedet overflyttes senere. 

Anonymkode: 170de...e6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for alle svar så langt! Jeg kjenner null til forskjellene, er det altså slik at far kan overnatte på Ullevål, men ikke på Riksen? 

Far kan overnatte på Ullevål dersom alt er bra med deg og baby etter fødsel. Om dere må bli på barsel kan ikke far overnatte (unntak ved spesielle tilfeller). 

Anonymkode: 9ba72...dca

• Liker 1
Skrevet

Ikke Bærum pga manglende beredskap!!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Riksen (og Bærum?) har ikke barselhotell. Da må du overnatte på avdeling der far vanligvis ikke er med. Bærum har flere enerom enn Riksen, men til gjengjeld må du da dele bad med noen på gangen, og jeg har hørt skrekkhistorier om noen som da kommer til et bad som er helt nedblødd. 🥴

Ahus og ullevål har barselhotell der rommene ikke er så typisk sykehus med plass til far. Barselhotellene er ikke bemannet like høyt som avdelingene er, så kan være en ulempe dersom man sliter med amming, f.eks. Barselhotellene er forbeholdt friske fødende, så det er en risiko for at man ender på avdeling uansett. På avdelingen til Ahus er det flest tomannsrom, noen firemannsrom og noen få enkeltrom som vanligvis er reservert for de aller sykeste barselkvinnene der far må overnatte for å hjelpe med baby. 

Anonymkode: 69bd8...db5

• Liker 1
Skrevet

Hvis det å føde på et sykehus uten nyfødtintensiv er uforsvarlig er det i så fall veldig mange i Norge som i følge enkelte her burde være bekymret. Komplikasjoner hos friske fødende med normale svangerskap er ikke vanlig og det er uansett større sykehus kort tid unna om behovet skulle oppstå. Det å bo i Oslo-området og ha all verdens sykehus i umiddelbar nærhet er et luksusproblem og det er ikke farlig å føde på noen av sykehusene, uansett om det er med eller uten nyfødtintensiv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Riksen (og Bærum?) har ikke barselhotell. Da må du overnatte på avdeling der far vanligvis ikke er med. Bærum har flere enerom enn Riksen, men til gjengjeld må du da dele bad med noen på gangen, og jeg har hørt skrekkhistorier om noen som da kommer til et bad som er helt nedblødd. 🥴

Ahus og ullevål har barselhotell der rommene ikke er så typisk sykehus med plass til far. Barselhotellene er ikke bemannet like høyt som avdelingene er, så kan være en ulempe dersom man sliter med amming, f.eks. Barselhotellene er forbeholdt friske fødende, så det er en risiko for at man ender på avdeling uansett. På avdelingen til Ahus er det flest tomannsrom, noen firemannsrom og noen få enkeltrom som vanligvis er reservert for de aller sykeste barselkvinnene der far må overnatte for å hjelpe med baby. 

Bærum har kun familierom på barsel 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Hvis det å føde på et sykehus uten nyfødtintensiv er uforsvarlig er det i så fall veldig mange i Norge som i følge enkelte her burde være bekymret. Komplikasjoner hos friske fødende med normale svangerskap er ikke vanlig og det er uansett større sykehus kort tid unna om behovet skulle oppstå. Det å bo i Oslo-området og ha all verdens sykehus i umiddelbar nærhet er et luksusproblem og det er ikke farlig å føde på noen av sykehusene, uansett om det er med eller uten nyfødtintensiv.

Nei, det er nok sant. Men når man har valget så er manglende beredskap en viktig faktor. Jeg har ikke en eneste helseplage, et helt plettfritt svangerskap og alt var bare greit, helt til man plutselig ligger der, har født et sykt barn, ingen barneleger, ikke intensivutstyr og må i hyrten og styrten hives inn i ambulanse med blålys. Kunne vært unngått. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Poenget er vel nettopp at ja, man ER svært priviligert som bor i Oslo og sokner til sykehus med topp kompetanse og utstyr. Og da benytter man seg av det privilegiet! Så man velger ikke frivillig bort det beste mot noe som er dårligere.

Anonymkode: c3fb6...714

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan man velge fritt, altså? Visste ikke at det var sånn, spør oppriktig.

Anonymkode: 7f24d...2e2

Skrevet

Har tatt keisersnitt på riksen. Opplevde jo da ikke noe press på bemanningen. Syntes det var ubehagelig å dele rom. Null privatliv i en veldig sårbar tid. Fikk egentlig ingen hjelp heller.

Fødte naturlig på Ullevål. Opplevde situasjonen som kaotisk med en helt ny jordmor som gjerne ville ha veiledning av andre, men ingen hadde tid. Etter fødsel lå jeg vel i fire timer med beina i bøyler mens folk kom inn og ut for å sy når de hadde tid…. 
men helt nydelig å komme til barselhotellet. Så jeg ville valgt ullevål igjen. 

ingen av mine ble født på sommeren heller. Så burde ikke vært så travelt. 

Anonymkode: af4af...5d2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man velge fritt, altså? Visste ikke at det var sånn, spør oppriktig.

Anonymkode: 7f24d...2e2

Det er fritt sykehusvalg i Norge, så bor du i rimelig avstand til flere sykehus så kan du i praksis velge, ja. Sett at du ikke har tilstander som tilsier at du bør følges opp spesialisert. 

Men man kan få «avslag», altså at sykehuset er «fullbooket» med henvisning til neste nærmeste sykehus. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...