Gå til innhold

Hunderasen Barbet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle om hunderasen Barbet her? Hvordan er den? Har de mye jaktinstinkt? Kan de gå løse? Pelsstell?

Anonymkode: f0054...93c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som vet noe?

Skrevet

Pelsstell er omtrent som puddel. De er jakthunder(and), men det er også f.eks retrievere og de kan fint gå løse.

Anonymkode: 70921...98d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pelsstell er omtrent som puddel. De er jakthunder(and), men det er også f.eks retrievere og de kan fint gå løse.

Men retriever er vel ikke jakthund? Den er vel aporterende. Dvs. at den bare henter anden etter at den er skutt. Blir vel litt forskjell….?

Anonymkode: 5c54f...660

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men retriever er vel ikke jakthund? Den er vel aporterende. Dvs. at den bare henter anden etter at den er skutt. Blir vel litt forskjell….?

Det er flere typer. F.eks jaktlabrador og toller. Men de kan fint gå løst fordiom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er flere typer. F.eks jaktlabrador og toller. Men de kan fint gå løst fordiom. 

De går begge under apporterende hunder. 

Anonymkode: 51bcc...b92

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forskjell fra hva? Det er ingen hunder som nedlegger byttet selv, det kalles hetsjakt or er ulovlig i Norge. En jakthund sporer opp og/eller apporterer.

Anonymkode: cbb35...de8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell fra hva? Det er ingen hunder som nedlegger byttet selv, det kalles hetsjakt or er ulovlig i Norge. En jakthund sporer opp og/eller apporterer.

Det er forskjell på en f.eks. drivende og en apporterende hund. En drivende er mye mer selvstendig enn en apporterende, som ønsker å jobbe med fører. Jeg driver med jakt og ingen drever eller dachs jeg vet om kan måle seg med retrieverene eller spaniels når det kommer til lydighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er forskjell på en f.eks. drivende og en apporterende hund. En drivende er mye mer selvstendig enn en apporterende, som ønsker å jobbe med fører. Jeg driver med jakt og ingen drever eller dachs jeg vet om kan måle seg med retrieverene eller spaniels når det kommer til lydighet. 

Åpenbart. Jeg lurer bare på hva vedkommende tenkte på når det skrives at en apporterende jakthund er forskjellig - fra hva? En drever? En mynde? En støtende fuglehund?

• Nyttig 1
Skrevet

Men har de ikke mere jaktinstinkt enn pudler? Kan de da gå løse i skogen uten å få ferten av villt?

Skrevet

Vel, alle hunder kan få ferten av vilt. Derfor er det viktig å ha kontroll på hunden.

Anonymkode: 8dbf3...1e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men har de ikke mere jaktinstinkt enn pudler? Kan de da gå løse i skogen uten å få ferten av villt?

Ikke engang selskapshunden min kan gå løs i skogen hvis hun får ferten av vilt.

Skrevet

Jeg har alltid hatt flere gjeterhunder opp gjennom årene og alle kunne gå løse. De brøy seg ikke om villt eller fugl eller and eller noe.

Skrevet

Men må man ha med Barbet til hundefrisører hvis pelsen er sånn som en puddel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men må man ha med Barbet til hundefrisører hvis pelsen er sånn som en puddel?

Hvis den ikke skal stilles ut kan du sikkert klippe den selv.

• Liker 2
Skrevet

Man kan klippe selv, men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke proff hundefrisør i begynnelsen når valpen skal vennes til å bli klippet og stelt. Anbefaler også å starte fra dag 1 å venne valpen til å bli børstet og stå pent, det gjør det mye enklere senere. IKKE vent for lenge med første klipp! Valpepels er herlig, men det er bedre å begynne tidlig med klipping. 

Skrevet

Ser utrolig fin ut, da. 

Skrevet
Stor pike skrev (8 minutter siden):

Ser utrolig fin ut, da. 

Ja, utseendet er jo tross alt det viktigste.

Anonymkode: 3cae6...c60

Skrevet

Dette er en rase som jeg er veldig nysgjerrig på, så håper det kommer noe info her. 

Såvidt jeg vet, så er det en oppdretter av rasen i Norge. Så  man kan kanskje finne noe mer informasjon der 😊

Skrevet

Man finner mye ut ved å bruke google, eller en annen søkemotor.

Ser ut som at den krever mye fysisk aktivitet, samt mental stimuli for å ha det bra. Så hvis du ikke har tenkt å trene den til jakt/apport/la den svømme mye, burde du se på en annen rase..

Anonymkode: f0443...eaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...