Gå til innhold

Nasjonale prøver - er ikke disse utfordrende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet til mitt søsken skal ha nasjonale prøver i høst. Jeg har sett igjennom ett par nasjonale prøver for 5.trinn, og jeg lurer, er det bare meg eller er disse utrolig difuse/vanskelige?

Da jeg leste to stykker og kom til spørsmålene, så måtte jeg gå tilbake til teksten for å lese I teksten igjen. Ikke alle svar stod heller i teksten. Slik at jeg ikke var sikker på hva som egentlig var riktig. 

Dette er for elever på 9/10 år. Jeg er voksen og har alltid klart meg greit på skolen og høyere utdanning, men disse nasjonale prøvene synes jeg var litt vanskelig for barn på mellomtrinnet. Er det flere som synes dette? 

Anonymkode: 194ff...4e1

Skrevet

Noe er vanskelig, for å kunne gi de aller skarpeste utfordringer. Ikke meningen at noen skal klare alt. Du mener vel ikke alt er vanskelig? Jeg har selv hatt flere klasser som har hatt nasjonale prøver i matematikk, men har ikke erfaring fra de andre fagene.

Anonymkode: cd723...d68

• Liker 4
Skrevet

*Noen vil sikkert klare alt, men bare et fåtall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noe er vanskelig, for å kunne gi de aller skarpeste utfordringer. Ikke meningen at noen skal klare alt. Du mener vel ikke alt er vanskelig? Jeg har selv hatt flere klasser som har hatt nasjonale prøver i matematikk, men har ikke erfaring fra de andre fagene.

Altså, jeg vil jo klare å svare på si, 4 av 5, der jeg vet at svaret er riktig. Men jeg må gjerne lese teksten flere ganger (gå tilbake i teksten for å lete). Og derfor ville jeg anta at dette må være krevende tekster for barn på 9/10 år?

Jeg kan ikke se for meg at vi ville fått samme spørsmål når jeg gikk på skolen. Der ville spørsmålene vært mer konkrete og teksten mer fortellende/spennende. 

Kanskje jeg som begynner å gå ut på dato😵‍💫😵‍💫

• Nyttig 1
Skrevet

Begge mine har alltid fått full skår på disse testene. Tror ikke de er sååå avansert.

Anonymkode: 5aeea...880

Skrevet

Tror normen på fjorårets test i femte klasse va ca 70% syntes jeg å huske. Altså ønskelig gjennomsnitt. Det er gjerne en eller to i hver klasse som oppnår over 92-94%. Dette er for å teste alle i skolen og videre finne ut hva de må jobbe med videre. Alle har noe de er svakere på. 

Skrevet

De trenes jo opp i hvordan de skal svare på disse tekstene, så jeg vil tro at det ikke er så vanskelig for dem som for deg. 

Dessuten er det jo meningen å avdekke nivå. Altså skal noe være veldig lett, noe middels lett og noe veldig vanskelig. Ellers får man jo ikke noen skala. 

Anonymkode: b83e1...a91

• Liker 1
Skrevet

Det er på ingen måte meningen å klare alt. Det er kun for helt eksepsjonelle elever. Kanskje 1 av 10.000.

Anonymkode: 4dc63...cc1

Skrevet

Er det den eksempeloppgaven dom begynner med en historie om en parkeringsvakt du tenker på? I såfall er jeg enig, den ser knotete ut. De kan jo heller ikke se på teksten mens de svarer på spørsmålene slik som vi kunne som fikk oppgaver på ark. 

Matematikkoppgavene virker mye enklere til sammenligning. 

https://www.udir.no/eksamen-og-prover/prover/eksempeloppgaver-tidligere-nasjonale-prover/5.-trinn/lesing/bokmal/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er på ingen måte meningen å klare alt. Det er kun for helt eksepsjonelle elever. Kanskje 1 av 10.000.

Anonymkode: 4dc63...cc1

Nei. Ca 5 prosent.

Anonymkode: 12c19...ebe

• Liker 3
Skrevet

Sønnen min hadde de i fjor, han er skoleflink og scoret vel i øvre del av nivå to i norsk og matte og nivå 3 i engelsk. 

Han er skoleflink, men ikke begavet. Synes ikke nivået var så veldig høyt nei. 

Anonymkode: 42697...c57

Skrevet

Elevene presterer nøyaktig der jeg som lærer visste de ville gjøre det. 

De sterke elevene har en stressende dag, men det går fint. De svake har nok en opplevelse av å ikke mestre skolen, denne gangen i 2x90 + 60min.

Jeg som lærer får ingen ny informasjon. Rektor får ingen ny informasjon. 

Det gjør absolutt ingen noe godt. 

Bortsett fra testselgerne.

Avisa rangerer skolene etter resultatene. De kunne like gjerne rangert skolene etter gjennomsnittstida på 60meteren.  

Anonymkode: c16b8...402

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Elevene presterer nøyaktig der jeg som lærer visste de ville gjøre det. 

De sterke elevene har en stressende dag, men det går fint. De svake har nok en opplevelse av å ikke mestre skolen, denne gangen i 2x90 + 60min.

Jeg som lærer får ingen ny informasjon. Rektor får ingen ny informasjon. 

Det gjør absolutt ingen noe godt. 

Bortsett fra testselgerne.

Avisa rangerer skolene etter resultatene. De kunne like gjerne rangert skolene etter gjennomsnittstida på 60meteren.  

Anonymkode: c16b8...402

Jeg tror ikke skolen til mitt barn scoorer så høyt, så blir spennende å se. Mitt barn skal ha prøve i høst, barnet strever litt med lesing, og det er flere i klassen som gjør det samme. 

Skrevet

Nasjonale prøver handler om å kartlegge nivåer, så de har mye spørsmål / oppgaver på normalt nivå, men også endel som ikke alle klarer, og som må strekkes etter. Da får man frem hele spennet. 

Anonymkode: a0f73...6a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...