Gå til innhold

hva gjør du for å styrke imunforsvaret og hjelper det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du gjort endringer for å styrke imunforsvaret og syns du det hjelper så du blir sjeldnere syk? 

Anonymkode: 5a74e...9c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du gjort endringer for å styrke imunforsvaret og syns du det hjelper så du blir sjeldnere syk? 

Lever man sunt, sover nok og spiser et variert utvalg sunn mat, rører seg nok og ellers tar vare på kroppen, så kan man ikke gjøre noe mer. Mange vil nok mene mangt og mye i denne tråden, men immunforsvar kan ikke styrkes eller svekket med andre metoder. 

Anonymkode: 2b6b8...774

• Liker 3
Skrevet

Å luke bort stress i livet vil også hjelpe. :meditere:

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lever man sunt, sover nok og spiser et variert utvalg sunn mat, rører seg nok og ellers tar vare på kroppen, så kan man ikke gjøre noe mer. Mange vil nok mene mangt og mye i denne tråden, men immunforsvar kan ikke styrkes eller svekket med andre metoder. 

Vet jo det men jeg er ute etter konkrete erfaringer fra folk som har gjort endringer som virkelig hjalp. Alt det du sa er så generelt 

Skrevet

Viktig at man tar d-vitamin i alle måneder som slutter med r, spise sunt og variert, være normalvektig og aktiv.

Ellers vil man ikke ha for sterkt immunforsvar. Man vil ha et smart immunforsvar. For eksempel kan en for sterk immunrespons gi cytokinstorm. 

https://illvit.no/medisin/sykdommer/hva-er-en-cytokinstorm

Anonymkode: 78fe6...4a0

Skrevet

Spise minst mulig ultra prosessert mat

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har autoimmune sykdommer, (allergi og cøliaki) så jeg har allerede et overaktivt immunforsvar. Det ønsker man ikke. 

Stikkordet er som alltid *balanse*

Anonymkode: f5ed0...6e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har autoimmune sykdommer, (allergi og cøliaki) så jeg har allerede et overaktivt immunforsvar. Det ønsker man ikke. 

Stikkordet er som alltid *balanse*

Ville nevne hva som er ansett som det beste remediet mot sykdom: 

Stresse ned. 

Jeg har begynt med flow-yoga (avslapning, puste "inn i" stramme muskler og spenninger) og håper det skal roe meg ned i *balanse* så kroppen er best i stand til å møte virus og basilusker. 

Også kommer jeg til å bruke munnbind igjen på offentlig transport utover høsten, bor i Oslo og ble dritsjuk av korona sist vinter. Brukte 6 mnd på å føle meg noenlunde frisk. Men sliter fortsatt med utmattelse om jeg tar i for hardt (og dette vet jeg da ikke på forhånd). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville nevne hva som er ansett som det beste remediet mot sykdom: 

Stresse ned. 

Jeg har begynt med flow-yoga (avslapning, puste "inn i" stramme muskler og spenninger) og håper det skal roe meg ned i *balanse* så kroppen er best i stand til å møte virus og basilusker. 

Også kommer jeg til å bruke munnbind igjen på offentlig transport utover høsten, bor i Oslo og ble dritsjuk av korona sist vinter. Brukte 6 mnd på å føle meg noenlunde frisk. Men sliter fortsatt med utmattelse om jeg tar i for hardt (og dette vet jeg da ikke på forhånd). 

Kanskje jeg skal prøve yoga . Er du i fysiske klasser eller ser du på Youtube eller noe? ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kanskje jeg skal prøve yoga . Er du i fysiske klasser eller ser du på Youtube eller noe? ts

Er så mye at man kan bare taste inn yoga + det som måtte være utfordringen den dagen. 

Jeg liker Yoga with Adriene.

Skrevet

Jeg har prøvd alle triks i boka, og ser ikke noe mønster på noe som hjelper. Bortsett fra at det å faktisk bli syk. Jeg kan ha 3-4 forkjølelser i en sesong, da blir gjerne de siste mildere. Mens hvis jeg en sjelden gang går et helt år mellom to forkjølelser, blir den siste helt grusom. 

Anonymkode: 74f11...63a

Skrevet

Isbading.

Anonymkode: 37423...72f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har prøvd alle triks i boka, og ser ikke noe mønster på noe som hjelper. Bortsett fra at det å faktisk bli syk. Jeg kan ha 3-4 forkjølelser i en sesong, da blir gjerne de siste mildere. Mens hvis jeg en sjelden gang går et helt år mellom to forkjølelser, blir den siste helt grusom. 

Anonymkode: 74f11...63a

Virusene er ulike, derfor opplever du ulike plager avhengig av hvilken virus du har. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Isbading.

Anonymkode: 37423...72f

Faktisk noen somhar forsket på at isbadere har det bedre fysisk og psykisk. 

Men det hele koker ned til å ha det bra både fysisk og psykisk, nemlig være uthvilt, kaste psykisk stress overbord, og spise fornuftig. 

Skrevet

Spiser mest mulig råvarebasert, og ikke ultraprosessert. Variert med fet fisk, hvit fisk, hvitt kjøtt, rødt kjøtt, egg, fersk frukt/grønt, bær, nøtter, hydrerer godt, tar tilskudd av særlig d vitamin og b12 innimellom (har underliggende sykdom som gir behov for ekstra), frisk luft og aktivitet. Merker særlig effekt av høyere b12 mtp immunforsvar. 

Anonymkode: 57f6e...0d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...