Gå til innhold

Sykepleier (vernepleier) med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg vurderer å "omskolere" meg da jeg ikke trives med min nåværende jobb. Jeg er allerede utdannet innen øk.&ledelse. 

Er her noen som jobber innen sykepleie eller vernepleie som har barn og kan fortelle om dere trives og hvordan det fungerer i hverdagen? Dette er ganske essensielt fordi jeg ikke har tilgang på så mye barnevakt. 

Og jeg tenker kanskje min nåværende faglige bakgrunn kan kombineres greit med en sånn stilling, bedre mulighet for dagtidsjobber?

Anonymkode: 4a228...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har lite barnevakt og er alene med barn vil jeg ikke anbefale sykepleie. Det er aller mest turnusjobb å få, spesielt som nyutdannet. Det er ofte veldig mange om beinet for dagtidsstillinger.

Dersom du har en mann som jobber dagtid anbefaler jeg sykepleie. Etter 2-5 år i turnus bør det være mulig å oppdrive en jobb på dagtid, alt ettersom hvor du bor og hva du søker. Sykepleiere kan brukes til enormt mye, og du er veldig ettertraktet på markedet! 

Jeg vet ikke så mye om vernepleiere, men regner med det samme gjelder dem, både mtp turnus og jobb på dagtid.

Hilsen sykepleier i dagtidsstilling, med mann i turnus, som har "brukt opp" barnevakt for resten av livet de første årene etter utdanningen😅

Anonymkode: 079a8...6e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dersom du har lite barnevakt og er alene med barn vil jeg ikke anbefale sykepleie. Det er aller mest turnusjobb å få, spesielt som nyutdannet. Det er ofte veldig mange om beinet for dagtidsstillinger.

Dersom du har en mann som jobber dagtid anbefaler jeg sykepleie. Etter 2-5 år i turnus bør det være mulig å oppdrive en jobb på dagtid, alt ettersom hvor du bor og hva du søker. Sykepleiere kan brukes til enormt mye, og du er veldig ettertraktet på markedet! 

Jeg vet ikke så mye om vernepleiere, men regner med det samme gjelder dem, både mtp turnus og jobb på dagtid.

Hilsen sykepleier i dagtidsstilling, med mann i turnus, som har "brukt opp" barnevakt for resten av livet de første årene etter utdanningen😅

Tusen takk for informativ tilbakemelding. Da må jeg kanskje revurdere om noen år heller mtp situasjonen med små barn her hjemme... hadde bare så lyst å komme i gang med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lettere å få dagstillinger som vernepleier, men det spørs jo hvor du ønsker å jobbe (for eksempel bofellesskap for psykisk utviklingshemmede, psykiatrien etc).

Du er jo også en aktuell kandidat for å bli avdelingsleder i et bofellesskap med den bakgrunnen du har (øk/ledelse)

Anonymkode: 6beaa...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyutdanna vernepleier må du også belage deg på turnus. Men den er som regel todelt. 

Dagjobber blant vernepleiere er veldig populært, både pga turnus og pga arbeidsoppgavene.

Mvh vernepleier 

Anonymkode: 85a1f...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det var min første tanke. Hvor gamle er barna/barnet ditt?

Jeg er sykepleier som jobber turnus, og trives godt. Men jeg tok utdanningen når barna begynte å bli større, og jeg har også en mann. Som alenemor vil du nok for det første bli utslitt, fordi sykepleieryrket er fysisk krevende. For det andre vil du måtte være en del borte på kveldstid og kanskje også natt. Men jeg kan anbefale deg å ta utdanningen når barna begynner å bli større slik at de ikke krever like mye og også kan være alene hjemme. 

Anonymkode: 5fd03...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror det er lettere å få dagstillinger som vernepleier, men det spørs jo hvor du ønsker å jobbe (for eksempel bofellesskap for psykisk utviklingshemmede, psykiatrien etc).

Du er jo også en aktuell kandidat for å bli avdelingsleder i et bofellesskap med den bakgrunnen du har (øk/ledelse)

Anonymkode: 6beaa...cab

Jeg tenkte litt på det med dagstillinger ift min faglige bakgrunn ja, håpte at jeg kanskje skulle slippe så fryktelig mye turnus. Men det blir jo optimistisk å si :)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som nyutdanna vernepleier må du også belage deg på turnus. Men den er som regel todelt. 

Dagjobber blant vernepleiere er veldig populært, både pga turnus og pga arbeidsoppgavene.

Mvh vernepleier 

Anonymkode: 85a1f...320

Det har du helt sikkert rett i. Todelt, hvilke klokkeslett er det vanligste?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke gjør det var min første tanke. Hvor gamle er barna/barnet ditt?

Jeg er sykepleier som jobber turnus, og trives godt. Men jeg tok utdanningen når barna begynte å bli større, og jeg har også en mann. Som alenemor vil du nok for det første bli utslitt, fordi sykepleieryrket er fysisk krevende. For det andre vil du måtte være en del borte på kveldstid og kanskje også natt. Men jeg kan anbefale deg å ta utdanningen når barna begynner å bli større slik at de ikke krever like mye og også kan være alene hjemme. 

Anonymkode: 5fd03...7e7

Takk for tips :) barna er 1 og 4, og en mann som er myye borte, så det er kanskje lurt å vente noen år, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vernepleiere er autorisert helse- og sosialarbeidere så har de større arbeidsmuligheter. Relevante dagtid jobber er miljøterapeut i barnehage, grunnskole og videregående skole eller administrative stillinger som leder eller rådgiver. 

Anonymkode: 902b0...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og jobber 2 delt turnus. Jobber 2 kvelder i uken i snitt..7.5 timers skift. 7-14.30 og 14-21.30. 10 timer hver 3 helg. har mann og barn på 2 og 4. Mannen jobber dagtid og flexitid. 

Jeg trives godt slik det er nå. Når jeg har senvakt og evt fri leverer jeg i 09 tiden i bhg.. senest kvart over, for 9.30 har de begynt aktiviteter. Mannen leverer til 8. 

Har jeg fri og evt hjemme, henter jeg og tidlig. Jeg velger også noen ganger kvalitetstid med begge på mine fridager. 

Jeg henter i 15 tiden etter jobb. Hvis ikke henter mannen i 15.30 tiden. Vi har som regel middag rundt 15.45-16 tiden. Aldri senere utenom helg. 

Tror jeg har en ganske bra turnus i helsevesenet da de som jobber hos oss, jobber i mange år. De som prøver lykken et annet sted, kommer ofte tilbake om noen år. 

Anonymkode: bb312...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden vernepleiere er autorisert helse- og sosialarbeidere så har de større arbeidsmuligheter. Relevante dagtid jobber er miljøterapeut i barnehage, grunnskole og videregående skole eller administrative stillinger som leder eller rådgiver. 

Anonymkode: 902b0...ca5

Men er det lett å få disse jobbene da? :) vil det kunne hjelpe at jeg er utdannet innen økonomi og administrasjon kanskje..

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er vernepleier og jobber 2 delt turnus. Jobber 2 kvelder i uken i snitt..7.5 timers skift. 7-14.30 og 14-21.30. 10 timer hver 3 helg. har mann og barn på 2 og 4. Mannen jobber dagtid og flexitid. 

Jeg trives godt slik det er nå. Når jeg har senvakt og evt fri leverer jeg i 09 tiden i bhg.. senest kvart over, for 9.30 har de begynt aktiviteter. Mannen leverer til 8. 

Har jeg fri og evt hjemme, henter jeg og tidlig. Jeg velger også noen ganger kvalitetstid med begge på mine fridager. 

Jeg henter i 15 tiden etter jobb. Hvis ikke henter mannen i 15.30 tiden. Vi har som regel middag rundt 15.45-16 tiden. Aldri senere utenom helg. 

Tror jeg har en ganske bra turnus i helsevesenet da de som jobber hos oss, jobber i mange år. De som prøver lykken et annet sted, kommer ofte tilbake om noen år. 

Anonymkode: bb312...078

Hørtes ut som en kjempefin turnus! Kan jeg spørre hvilken type jobb du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at studiet består av veldig mye praksis, der du blir forventet å følge en tredelt turnus. Mange praksisplasser og sykepleierutdanninger gir lite rom for tilrettelegging, man må følge kontaktsykepleiers turnus. Det er svært lite fravær du kan ha for ikke å få godkjent praksis. 

Anonymkode: 9fda3...4ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som svarte deg øverst oppe her. Hvis mannen din er mye borte så er han vel en del hjemme og? Og hvis barna er 1 og 4 år nå, så er de minst 5 og 8 år når du er ferdig, hvis du starter neste år. Ville gitt det et forsøk. Hvis det ikke funker så har du en utdanning å falle tilbake på. Vi trenger flere sykepleiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier her👋🏼

Har vært 12 år i yrket og har enda ikke klart å få meg dagtidsstilling, de fleste arbeidsgivere ønsker/krever videreutdannelse/master. 

Jeg er glad i jobben min, men hadde jeg valgt om igjen så hadde jeg nok valgt øk/adm som du er, TS😅

Anonymkode: 1a4ec...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet som vernepleier i 18 år, jobber fortsatt turnus. Vet ikke om jeg ville anbefalt noen å gå rett fra skolebenken til å bli avdelingsleder (selv om du har annen utdanning og erfaring fra før), da det er en klar fordel å kunne faget (vernepleie) i og med at du skal ha ansvaret for å lede dette arbeidet fremover, ikke bare lage turnuser og følge opp sykefravær og få regnskapet til å gå minst mulig i minus. Hva skal til på din avdeling for at tjenestemottakerne skal oppleve livsmestring, brukermedvirkning, myndiggjøring og ikke minst pårørendearbeid. 

Anonymkode: b1d0e...afb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...