Gå til innhold

Vektøkning i svangerskap og uvelskap i forbindelse med dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 23+2 (svangerskapsuke 24)

Og har nå gått opp 8 kilo. startet på 66 og er nå 74. Er 1,67 høy så bmi er på lett overvekt nå. Men det er jo selvfølgelig graviditeten som gjør dette. Var ikke overvektig før.

Jeg føler meg svært uvel med dette å må bruke mammaklær nå. Å gå fra M til xl snart xxl. Jeg er jo inneforstått med at man skal gå opp i vekt, og at dette er helt normalt. Men likevel påvirker det psyken min.

Hvor mye har DU gått opp? Og hva tenker dere er normal å sunn vektøkning?

Hører gjerne fra flere gangs fødende. Dette er min første gang :)

Anonymkode: 92b50...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk opp 15 kg med nr1, 25kg med nr 2, 15kg så langt med nr 3 - er i uke 34. 

Kun gått opp 1 str i klær. Bruker ikke mammaklær. 

Alt mellom 8-15 kg er helt normalt. For veldig mange er alt mellom 15-25kg helt normalt. Ingen fasit her :)

Anonymkode: c7fb0...5ab

Skrevet

Jeg gikk opp 25 kg totalt i mine svangerskap, for så å rase ned 30 kg i løpet av 8 uker etter fødslene. 

Anonymkode: 655f6...f78

Skrevet

Jeg var 63 kg og 165 cm høy. Gikk opp 25 kg.

I det første svangerskapet følte jeg at jeg bare ble bred og tjukk, og gravidmagen kom ikke før på slutten. Følte meg ikke vel i det hele tatt.

Husker ikke hvor fort jeg gikk ned, men ble gravid igjen etter 6 måneder, og sluttvekten min var lik da også, så gikk opp mindre i det svangerskapet. Forskjellen med siste er at jeg følte at jeg bare fikk mage, men lår og rumpe hadde jo ikke krympet helt siden første da.

Det er vel ikke "anbefalt" vektøkning, men siden jeg endte med samme vekt med to forskjellige utgangspunkt så har jeg bare tenkt at det var sånn kroppen min responderte. Var tilbake til startvekten før førstemann innen et år.

Anonymkode: 2d5ca...295

Skrevet

Du har nok ikke BMI på overvekt nå. Du kan ikke bruke vanlig BMI-kalkulator for å beregne dette. 

https://spurt.no/vektkalkulator-for-gravide/

Jeg er 21 uker og har gått opp 5,5 kg som er midt på det som i følge denne kalkulatoren er normalt for min høyde, vekt og graviditetsuke. Spiser helt enormt mye, så trodde egentlig jeg skulle ha gått opp mer 🙈 Jeg har hatt noen uker der jeg har gått opp 1,5 kg i uka og så har det plutselig stagnert.

Anonymkode: 88436...5a4

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om du har et litt problematisk forhold til dette med vekt og graviditet, tenker jeg. 

Hvor mye som er "normalt" å gå opp i vekt er individuelt. Noen går opp 20-30 kg og alt bare renner av etterpå. Andre går ikke opp i det hele tatt, fordi de blir dårlige i svangerskapet. 
Noen går opp mye tidlig og mindre etter hvert, andre går ned i starten og så opp på slutten. 

Men om dette faktisk gjør at du føler deg uvel av å måtte bruke mammaklær i uke 24 av svangerskapet, så burde du få snakket med noen. Ta en telefon til fastlege eller helsestasjon, og legg frem at du trenger noen å prate med om dette med vekt.

Tenk heller sånn at nå når du begynner med gravidklær, så vil det bli mer og mer tydelig at du er gravid, og mindre og mindre mulig å tro at du bare har lagt på deg. 

Og så lenge du spiser relativt sunt og normalt, så vil nok ikke det du legger på deg i svangerskapet være det som plager deg etterpå.

Anonymkode: 3f12e...ad4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Gikk opp 13 kg i hvert av svangerskapene. Fra 62 til 75 (gikk riktignok ned 2 kg i starten, så opp 15), og fra 65 til 78. Er nok ganske normalt. Jeg følte meg derimot supervel i gravidkroppen, elsket å gå i stramt tøy og vise frem magen. Stramt tøy ser du meg aldri i ellers

Anonymkode: dd674...75c

Skrevet

Startet på 67kg, rett før fødsel så var jeg på 88. Mista ca 15 kg første 2 ukene etter fødsel. Men etter det har vekta stått nesten stille. 77 kg nå og ser fremdeles gravid ut. Har gått opp en størrelse i alt, men det er magen som plager meg, syns ikke det ser pent ut. Snart gått 6 måneder. Bruker fremdeles alt jeg kjøpte av mammaklær da sitter så bra til.. :D Føler ikke at de 20 kiloene i svangerskapet var usunne, men irriterende at de ikke forsvinner etterpå med amming, sunt kosthold, og litt trening. Trøster meg med at jeg har en sunn, frisk, og aktiv unge som følger kurven sin :)

Skrevet

Startet på 54 og endte på 76, så gikk opp 22 kg. Gikk opp desidert mest mellom uke 20 og 30, og omtrent ingen ting siste måneden. Er 8 uker siden fødsel og har gått ned 10 kg, men har da fremdeles 12 kg igjen. 

Skrevet
Millinea skrev (19 minutter siden):

Startet på 67kg, rett før fødsel så var jeg på 88. Mista ca 15 kg første 2 ukene etter fødsel. Men etter det har vekta stått nesten stille. 77 kg nå og ser fremdeles gravid ut. Har gått opp en størrelse i alt, men det er magen som plager meg, syns ikke det ser pent ut. Snart gått 6 måneder. Bruker fremdeles alt jeg kjøpte av mammaklær da sitter så bra til.. :D Føler ikke at de 20 kiloene i svangerskapet var usunne, men irriterende at de ikke forsvinner etterpå med amming, sunt kosthold, og litt trening. Trøster meg med at jeg har en sunn, frisk, og aktiv unge som følger kurven sin :)

Gi det litt tid😊

Jeg gikk også ned 15 kg fort, også lot de siste 10 vente på seg. Innen et år forsvant alt, og magen er ikke like "myk" lenger. 

Anonymkode: 2d5ca...295

• Liker 1
Skrevet

Jeg har termin neste uke, og har hittil gått opp 23kg. Jeg hadde også bekymringer rundt vekt idet jeg begynte å gå opp i vekt. Men har snudd tankegangen min ved å se det positive i det, jeg er takknemlig jeg går opp i vekt i svangerskapet enn at det skulle vere noe galt. Samtidig nå når jeg ser meg i speilet, kan jeg ikke se hvor de 23 kg har lagt seg. Uansett, kunne ikke brydd meg mindre om hvordan jeg ser ut så lenge baby i magen har det bra og får det han trenger. 

Anonymkode: 3dd57...419

• Liker 2
Skrevet

Jeg startet på 73 kg (innafor normalvekt på bmi), endte på 86 kg, og gikk ned til 68 kg etter svangerskapet. Har ikke slanket meg, har nok heller spist mer søtt enn jeg pleier. Veldig varierende hvor mye man legger på seg, når i svangerskapet kiloene kommer, og hvor lett det er å gå ned igjen etterpå. Jeg brukte mammaklær lenge før uke 23, syntes det var veldig stas å være synlig gravid. Håper du klarer å være stolt av kroppen din, så lenge du prøver å spise sunt og fornuftig, så er det kroppen som bestemmer hvordan det blir. 

Anonymkode: ca7fe...95f

• Liker 1
Skrevet

Gikk opp 20-22 kg, og syntes det var ordentlig ubehagelig. Følte alle rundt meg gikk opp så lite, helt til jordmoren min fortalte at hun hadde gått opp 35 kg med alle sine barn, og gått ned igjen alt før ungene ble året.

Var selv nede på startvekt+2kg etter 4 måneder, selv om jeg bare spiste sjokolade og tulle-mat. De 2 kiloene er der fortsatt nå når ungen har bikka året, men det tenker jeg helt ærlig at er ok. Jeg er normalvektig, og kroppen skal jo endre seg litt etter å ha fått barn.

Anonymkode: 93af6...9e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 22+4 og veier 3-4 kg mindre enn før graviditeten. Gikk ned en del kg de første 17 ukene. 

Anonymkode: 08d86...355

Skrevet

Jeg har motsatt problem. er i uke 35 og har gått opp ca 9 kg foreløpig. Ligger til vanlig i nedre normalområdet av bmi og kan før graviditet fort gå ned et psr kilo dersom jeg ikke passer på å spise regelmessig og tilstrekkelig. Har spist ett ekstra måltid om dagen i 2. og 3. trimester for å sikre nok inntak pga jeg har vært bekymret for at jeg ikke går opp nok. Gikk ikke opp noe i 1. trimester, men hadde plutselig gått opp 4 kg på noen uker i 2. Har også fått veldig mye kommentarer på at magen er så liten, som har både vært sårt og jeg har blitt veldig bekymret for om det er noe galt pga dette.  likevel er det nok veldig individuelthvor mye man går opp, dersom man til vanlig må passe mye på hva man spiser vil det sannsynligvis være lettere å gå opp mye. Det som regbes som sunn vektøkning for en normalvektig er iflg helsenorge mellom 11 og 16 kg, men noen legger jo på seg mer uten at det nødvendigvis er usunt eller dumt. Man skal jo også ha et lager for å ha nok energi til å amme osv. Jeg ville snakket med fastlege/jordmor om disse tankene dine rundt vekt!
Mange går også opp mye vann som ikke kan kontrolleres! , og kroppen skal jo forandre seg og magen skal vokse! Det er jo bare fint at man ser magen når man har passert 20 uker tenker jeg! Nyt at du har en nydelig mage som huser det som skal bli en nydelig liten baby! 

Anonymkode: cb7bd...023

• Liker 2
Skrevet

Det er jo utrolig individuelt hvordan man legger på seg. Jeg selv er 175 høy og veier normalt 63 kg. Er 36 uker på vei med første barnet og har lagt på meg 18 kg. De første 10 kg la jeg på meg i første trimester på grunn av kvalme som førte til konstant småspising for å unngå kvalme. Var så kvalm at jeg begynte med gravidklær i uke 12 for jeg orket ikke noen stramme klær over magen 😅 Forstår absolutt ubehaget ved å gå opp i vekt og at kroppen forandrer seg - det er ikke noe jeg har satt pris på. Likevel prøver jeg å tenke at så lenge jeg spiser sunt og holder meg i noe aktivitet (hovedsakelig gåturer) så er det greit. Det er nå tross alt en hel baby man produserer, og da kreves det morkake, fostervann, ekstra blod og diverse. I tillegg skal man jo ha litt til ammingen etterpå. 

Anonymkode: 46c5f...f51

• Liker 1
Skrevet

Normalvektig før begge svangerskap. Første gang gikk jeg opp 20 kg, men 2 uker etter fødsel, så hadde jeg mistet 21 kg. Andre gang gikk jeg opp 35 kg, da tok det meg 9 mnd å komme tilbake til normalvekten min.

Anonymkode: 9e345...c2f

Skrevet (endret)

Startvekt 59,9 kg, vekt på termindato 78,1 kg. Total vektoppgang 18,2 kg.

Mye av vekten for min del var vann og jeg gikk spontant ned 10 kg rett etter fødsel. Fødte for litt over 6 mnd siden og veier rundt 65-66 kg i dag. Har akkurat begynt å trene regelmessig igjen dvs. begynte å trene forrige uke. Det skal og sies at den gang da jeg ble gravid var jeg i mitt livs form rent fysisk og trente aktivt minst 3-6 ganger i uken styrke- og organiserte balltreninger. Jeg har fullammet hele veien og opplevde spesielt i starten at kroppen tviholdt på kiloene. Jeg har også fått det jeg kaller spaghettikropp hvor jeg har måtte ta det rolig fordi jeg mistet så mye muskelstyrke i løpet av sv.skapet.

Jeg har aldri hatt problemer med mitt forhold til egen vekt og kropp. Kiloene kom jevnt i løpet av sv.skapet så reagerte aldri noe på det. Merket ikke noe særlig til kiloene før i starten av tredje trimester. Var tilnærmet totalt sengeliggende med hyperemesis så var ekstremt dårlig fra start til slutt. I startet gikk jeg ned 4 kg før det snudde og jeg drakk på næringsdrikker i flere uker og tygde antimetikum til den store gullmedalje.

Jeg er 160 cm på sokkelesten og har vært normalvektig hele livet. Har drevet aktivt med organisert idrett siden jeg var 4-5 år gammel. Ble gravid som 28, fødte som 29 og blir 30 år i år.

IMG_2249.jpeg

IMG_2250.jpeg

Endret av t0nje
Skrevet (endret)

Gikk opp nesten 30kg, tross godt kosthold og mye i bevegelse. Etter ett og et halvt år har jeg nå gått ned 10 av dem, selv om jeg enda ammer. Kroppen din blir sjeldent det samme igjen, men hvorfor skulle det bety noe? Man er ikke samme person som før man fødte. Det høres ut som at du har noe usunt syn på dette når du blander BMI inn i noe det absolutt ikke skal hører hjemme i. (BMI er bare tull for veldig mange kropper uansett..) Snakk med jordmor om dette, så du kan ta tak tidlig og jobbe med deg selv. Hvis ikke blir det generasjonstraumer som du overfører til barnet ditt. Det vil du ikke.

Endret av KaraThrace
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gikk fra 84kg til 96kg før jeg var i uke 7-8. Det var hardt for hodet det! Heldigvis vet jeg at det var hormonelt, og mye vann. Det var som et knips med fingrene og så var alt der 🤯

Mellom uke 8 - 26 har vekten økt ytterligere til 99,3kg og det stresser meg ikke like mye, selv om at alt av muskelmasse nå er byttet ut med fett.  

Jeg foretrekker mammaklær fordi da kan jeg bruke tilnærmet min størrelse, og slipper "den" tanken i tillegg til at de sitter bedre. Så jeg anbefaler det, det er godt å føle seg vel når man kan i en ellers mentalt slitsom tid 🙂

Det blir som det blir og kroppen gjør rare ting mens den lager et nytt menneske. 

Anonymkode: c990a...ed2

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...