Gå til innhold

Hva er galt med 50-årsfeiringer med pizza, kebab og uhøytidelig stemning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på et par 50-årsfeiringer de siste årene da mine venner har rundet et halvt århundre.

Felles for de er et leid/ lånt lokale hvis man ikke har stor bolig selv, at verten sponser pizza/kebab/ stående buffé eller at gjestene betaler en liten symbolsk sum for maten som er bestilt. Man får gjerne en drink og en brus når man kommer, og resten av drikkevarene tar man med selv eller så sponser verten pappvin, og de har dj/band.

Når jeg forteller det til fremmede/ kolleger eller familie, så blir de sjokkert over at man ikke sitter ved langbord og spiser middag med marsipankake til kaffen.

Så viser de meg bilder av 50-årsfeiringer de har vært på, og der ser det ut som et 70 års lag.

Vi har fylt 50 men i hodet er vi 29 -30, så hvorfor skal vi dekke langbord med porselen og spise svinestek med marsipankake og portvin til dessert?

Anonymkode: 83c03...770

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke verre enn at man gjør som man vil. Til min 50-årsdag vil jeg heller en tur til Roma med de nærmeste enn å feire meg selv i stort lag. Så da gjør jeg bare det uten å bry meg om hva andre måtte mene om det.

Anonymkode: fb5d7...2e5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt greit når man selv/andre tenker at man er verdt mer enn hvilken som helst ungkarsfest på bygda 52 lørdager i året - og helst vil unngå å innse at 50-åringer som tror de er 29/30 er udelikat alle 365 dagene i året.

Anonymkode: 3a41b...ce0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel ikke verre enn at man gjør som man vil. Til min 50-årsdag vil jeg heller en tur til Roma med de nærmeste enn å feire meg selv i stort lag. Så da gjør jeg bare det uten å bry meg om hva andre måtte mene om det.

Anonymkode: fb5d7...2e5

Det synes jeg høres ut som en glimrende 50 års feiring, men nå mente jeg selskapet man har.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt greit når man selv/andre tenker at man er verdt mer enn hvilken som helst ungkarsfest på bygda 52 lørdager i året - og helst vil unngå å innse at 50-åringer som tror de er 29/30 er udelikat alle 365 dagene i året.

Anonymkode: 3a41b...ce0

Jeg forstår ikke hva du mener 🤔

Ts

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har fylt 50 men i hodet er vi 29 -30,

Det er det på tide å vokse opp, tjommi.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Da min mor fylte 50 år så feiret vi med Hippie fest (kostymer), tullete taler, fotoboot, sjokoladekake formet som en Hippiebuss og buffé, musikk og dans og masse vin. Alle hadde det kjempe gøy! Langbord og marsipankake høres trist ut... 

Anonymkode: 8d383...ca2

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen av oss har 0 interesse av fester hvor det er fylla som er viktig.

Anonymkode: 23ada...488

• Liker 5
Skrevet

Verten bestemmer type fest, og gjesten bestemmer om hen vil delta eller ikke. Mange liker bedre uhøytidelige  feiringer, det er selvfølgelig helt i orden 😊🥳

Anonymkode: 28c66...bd1

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
6 minutter siden, TomBombadil said:

Det er det på tide å vokse opp, tjommi.

Hva er feil med å være 29-30 år i hodet? 

Anonymkode: be078...718

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingenting er galt med det 😊 

Min teori: 50 år i dag er noe helt annet enn det var for 30-40 år siden (altså, man er fremdeles 50, men forventningene, kulturen og tiden vi lever i har forandret seg). Min morfar ble over 90, men fortalte stadig vekk at han følte seg som en 18-åring i hodet. Samtidig hadde han vokst opp i en "skikkelig" kultur, der det var kutyme å være ordentlig og pertentlig, og der en markerte runde dager på en litt høytidelig måte. Kles- og hårmote gjorde også at folk så eldre ut. Fordi det var sånn det var.

Nå er det mer akseptert å være avslappet, gjøre ting på sin egen måte og være personlig. Enten du vil ha teselskap, reise til en storby eller ha en gammeldags fest på lokalet. Mange av oss husker 20-30-40- år tilbake i tid, og har det som "referanse" for en typisk 50- eller 60-årslag. Vi var kanskje barn den gang, noe som også påvirker opplevelsen. Derfor blir noen "sjokkerte" av at det går an å spise kebab og ikke svinestek i et 50-årslag. 

Anonymkode: 59262...20d

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Er man ikke gammel nok til å gjøre som man vil når man er 50? 😂

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Synes begge eksempler du beskriver er ytterpunkter. At enten er man 70+, eller så er det student-rølp. 

Jeg har aldri vært i et 50-årslag der gjestene betaler selv. I det hele tatt var vi ferdige med spleiselag i 20-årene en gang. 

Jeg har aldri vært i et 50-årslag der det blir server cabaret, sodd, eller marsipankake. Jeg har heller aldri vært i ett der det er kebab og pizza på menyen. 

Ofte er det catering med avansert tapas, eller sushibrett. God stemning, ekstra gode viner i glasset. Ingen formell setting. Og definitivt ingen gjester som betaler for seg selv. 

Anonymkode: 9f6df...5e7

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Tror det kommer an på hva som er vanlig i det miljøet man tilhører. Jeg har vært i 50-årsdager som minner meg om 80-årsdager. Typ middag ala konfirmasjonsselskap, trege taler, kakebord. Jeg har også vært i 50-årsdager som minner meg om 25-årsdager. Typ tapas, snacks, og hæla i taket. 

Anonymkode: cf7a1...edc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hørtes ut som et krampaktig forsøk på å være evig ung! Jeg bryr meg ikke om alder, et pizza/kebabparty kan være både for en 20-åring, 50-åring og 70 åring. Et bord med langbord og fin middag kan også være for en 20-åring, 50-åring eller 70-åring. Det er ikke alder som teller men hva man liker og hvordan man er som person. 

Jeg er 50 og vil heller ha et langbordselskap enn et pizza/kebabparty. 

Anonymkode: 88604...794

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes begge eksempler du beskriver er ytterpunkter. At enten er man 70+, eller så er det student-rølp. 

Jeg har aldri vært i et 50-årslag der gjestene betaler selv. I det hele tatt var vi ferdige med spleiselag i 20-årene en gang. 

Jeg har aldri vært i et 50-årslag der det blir server cabaret, sodd, eller marsipankake. Jeg har heller aldri vært i ett der det er kebab og pizza på menyen. 

Da har du tydeligvis ikke vært i mitt! 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ofte er det catering med avansert tapas, eller sushibrett. God stemning, ekstra gode viner i glasset. Ingen formell setting. Og definitivt ingen gjester som betaler for seg selv. 

Anonymkode: 88604...794

Skrevet

Man krever ikke penger av gjestene etter at man har begynt å jobbe, en gang i 20-åra.

Anonymkode: c217e...dee

• Liker 4
Skrevet

Det går an med en kombinasjon. Vi har hatt langbord, mange retter til middag og så mye eller lite vin gjestene har ønsket. Ingen marsipankake, men drinker og fest etter middag. 
I vår omgangskrets har det vanlige vært at den som holder selskapet har stått for alt av servering.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det viktigste er at noen tar initiativ til å lage fest med god stemning. Men å ta betalt av gjester i en 50-årsdag høres rart ut for meg. Det var vi ferdige med etter studietiden, så har ikke vært borti det etterpå.

Våre 50-årsdager feiret vi med grillparty i hagen, med partytelt. Veldig koselig og uhøytidelig, sånn som vi liker det.

Anonymkode: 2a0b4...fe4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min vennegjeng er på vei inn mot 50, og jeg tenker også at vi er over "spleiselag" -fasen. 
Kebab og Pizza er jo vår "junk-food", så det ville jeg ikke hatt eller forventet i bursdagsfeiring. 
Men Tapas/Sushi eller andre småretter er midt i blinken. 

Oftest stiller også vertskapet med vin til maten, og noe avec til kaffen, og så har man med seg det man ønsker å drikke ellers. 

Er også vant med at det er en form for kake/dessert i slike feiringer. 

Men ofte er slike fester mye mindre "langbord" enn det mine foreldre og besteforeldre hadde til sine "runde" feiringer. Vår generasjon har mer "minglefest". Noe som også er lettere når man serverer småretter som folk kan stå og spise. 

Var i et veldig hyggelig lag, der det var satt frem småretter rundt lokalet, som ble fylt på underveis. 
Ved ankomst fikk alle et glass bobler eller vin, og det sto flere flasker fremme, så det var bare å fylle på etter hvert. 
Men ellers gikk alle bare rundt og minglet. 
Det sto noen stoler i klynge her og der, men de fleste sto og pratet.

Veldig hyggelig. Ganske "voksent" og relativt uformelt samtidig.

Noen taler og sanger blir det jo fort. Men det er også noe man må forvente i slike selskap.

Anonymkode: 844e7...a4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...