AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #1 Skrevet 30. august 2024 Hei Har vært i begravelse både for venner og hatt begravelse for min egen far. Aldri har jeg sett noen klamre seg til den avdøde. Her er det veldig kontrollert, selv om vi er veldig lei. Men så ser jeg sånne reels videoer at noen klamrer seg til den avdøde, gråter og skriker i smerte. Mens resten av familien drar denne personen vekk fra den avdøde. Dette er mest vanlig i reels videoer fra Asia. Hvorfor drar man personen vekk? Min far døde og vi begravde han, hadde lyst å gi han en siste klem men han var allerede i kista. Hvis det var mulig, så hadde jeg klemt han, og nåde den som drar meg vekk. Jeg skjønner ikke helt tanken. Anonymkode: 42f11...ca5
Kristin70 Skrevet 30. august 2024 #2 Skrevet 30. august 2024 Jeg har ikke sett noen som "klamrer seg til" avdøde her i Norge, men hvis det hadde vært barna mine vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #3 Skrevet 30. august 2024 Det er kulturen i andre land. Koner tilhører sin mann, og når han dør så er det høyverdig om kona velger å gå i graven sammen med ham. Det er også kultur for å skrike og jamre. Jo høyere skriking, jo høyere var avdøde elsket. Anonymkode: e7fbd...74b 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #4 Skrevet 30. august 2024 Kristin70 skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke sett noen som "klamrer seg til" avdøde her i Norge, men hvis det hadde vært barna mine vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert. Ikke sant. Jeg selv klarer aldri å tenke meg tanken på å begrave mine egne barn. Men, hvis den dagen kommer og jeg vil klemme barnet mitt El Liknende, og familien min drar meg vekk. Så vil det bli månelyst. I Norge og eu/ Amerika er det ikke så vanlig, vi er mer kontrollerte i slike situasjoner. Men i Asia derimot.. Anonymkode: 42f11...ca5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #5 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er kulturen i andre land. Koner tilhører sin mann, og når han dør så er det høyverdig om kona velger å gå i graven sammen med ham. Det er også kultur for å skrike og jamre. Jo høyere skriking, jo høyere var avdøde elsket. Anonymkode: e7fbd...74b Jo men jeg snakker ikke om skriking. Jeg snakker om måten de skal dra vekk den sørgende.. Anonymkode: 42f11...ca5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #6 Skrevet 30. august 2024 Kulturforskjeller. Anonymkode: a2e24...906
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #7 Skrevet 30. august 2024 Kultur. I mange land er begravelse en fest og feiring. Der man skal være glade, og feste. Man feirer et liv som har vært. Jeg liker den tanken. Anonymkode: 2fb61...c76
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #8 Skrevet 30. august 2024 Kristin70 skrev (47 minutter siden): Jeg har ikke sett noen som "klamrer seg til" avdøde her i Norge, men hvis det hadde vært barna mine vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert. Jeg tenkte akkurat det samme. Jeg hadde ikke hatt noen kontroll om det var barna mine. Anonymkode: 8dadd...081
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #9 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jo men jeg snakker ikke om skriking. Jeg snakker om måten de skal dra vekk den sørgende.. Anonymkode: 42f11...ca5 Jeg tror bare dette er en del av «ritualet» nærmest. De nærmeste skal være helt fra seg, og ikke gå bort frivillig , det hadde nesten sett merkelig ut for de. Men selvfølgelig kan de jo ikke legge seg i grava heller, så dermed «fjerner» andre slektninger de med «makt». Anonymkode: a2e24...906 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #10 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ....så ser jeg sånne reels videoer at noen klamrer seg til den avdøde, gråter og skriker i smerte. Mens resten av familien drar denne personen vekk fra den avdøde. Dette er mest vanlig i reels videoer fra Asia. Hvorfor drar man personen vekk?.... Anonymkode: 42f11...ca5 Fordi den har lyst til å bli gravlagt sammen med den døde... Anonymkode: 22420...68e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #11 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Har vært i begravelse både for venner og hatt begravelse for min egen far. Aldri har jeg sett noen klamre seg til den avdøde. Her er det veldig kontrollert, selv om vi er veldig lei. Men så ser jeg sånne reels videoer at noen klamrer seg til den avdøde, gråter og skriker i smerte. Mens resten av familien drar denne personen vekk fra den avdøde. Dette er mest vanlig i reels videoer fra Asia. Hvorfor drar man personen vekk? Min far døde og vi begravde han, hadde lyst å gi han en siste klem men han var allerede i kista. Hvis det var mulig, så hadde jeg klemt han, og nåde den som drar meg vekk. Jeg skjønner ikke helt tanken. Anonymkode: 42f11...ca5 Du forstår at forholdene/kulturen/skikk og bruk er ulike i Norge og i Asia, og at videoer ikke alltid viser virkelighetens verden? Anonymkode: 98317...5ae
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #12 Skrevet 30. august 2024 Jeg synes det mest spesielle er å filme og legge det ut... Anonymkode: 5dac3...cce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå