AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #1 Del Skrevet 30. august 2024 Få høre! Jeg har vært litt kristen, men er ateist nå. Vitenskapen tok litt over. Ellers kjenner jeg folk som tror på ulike ting, men hva tror du på og hvorfor appellerer akkkurat denne troen til deg? Anonymkode: 56088...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #2 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg anser meg selv som kristen, men lever jo et helt vanlig liv sånn sett. Jeg har aldri forstått hvorfor folk setter dette opp i mot vitenskap? Jeg har ingen motforestilling mot vitenskap på noe vis, det er jo læren og forståelsen av hvordan det fysiske universet virker. Religion eller åndelighet handler om det som ligger bakom eller utenfor. Hvorfor jeg tror kan jeg ikke svare på, det har aldri vært et bevisst valg - denne forståelsen av at slik tror jeg det henger sammen faller bare naturlig fra meg. Kommer ikke ifra familie som er etablert religiøs på noe vis, bortsett fra tradisjonelt døpt og konfirmert i DNK, men som er åpne og tenker alle har sitt indre liv og sin åndelighet 😊 Anonymkode: cd0f6...09b 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #3 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg anser meg selv som kristen, men lever jo et helt vanlig liv sånn sett. Jeg har aldri forstått hvorfor folk setter dette opp i mot vitenskap? Jeg har ingen motforestilling mot vitenskap på noe vis, det er jo læren og forståelsen av hvordan det fysiske universet virker. Religion eller åndelighet handler om det som ligger bakom eller utenfor. Hvorfor jeg tror kan jeg ikke svare på, det har aldri vært et bevisst valg - denne forståelsen av at slik tror jeg det henger sammen faller bare naturlig fra meg. Kommer ikke ifra familie som er etablert religiøs på noe vis, bortsett fra tradisjonelt døpt og konfirmert i DNK, men som er åpne og tenker alle har sitt indre liv og sin åndelighet 😊 Anonymkode: cd0f6...09b Takk for svar Den egentlige grunnen til at jeg ble ateist, er vel at jeg aldri var helt overbevist i utgangspunktet og ofte svevde mellom tro og tvil, men jeg hadde mange hyggelige stunder som religiøs. Det er kanskje vanskelig å svare på hva det er ved din religion som appellerer. Det gir kanskje en trygghet. Anonymkode: 56088...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #4 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar Den egentlige grunnen til at jeg ble ateist, er vel at jeg aldri var helt overbevist i utgangspunktet og ofte svevde mellom tro og tvil, men jeg hadde mange hyggelige stunder som religiøs. Det er kanskje vanskelig å svare på hva det er ved din religion som appellerer. Det gir kanskje en trygghet. Anonymkode: 56088...0b1 Ja, jeg kjenner nok også at dette gir meg en trygghet, en solid plattform eller grunnmur i livet, selv om man er redd eller bekymret for stort og smått som alle mennesker er innimellom. Det er litt den følelsen som når jeg var ungdom og begynte å gå ut, det var spennende og gøy, men også litt småskummelt til tider, det kunne være skuffende og kvelden ble ikke alltid som man hadde tenkt, - og det var veldig trygt og godt å vite at pappa skulle komme og hente meg kl 01 med varm og god bil ( og en klem hvis det trengtes🙈) 😊 Jeg har liksom et anker på plass. Jeg føler på en måte at livet er en opplevelsesferd, her kan det skje både gode og vonde ting, jeg kommer til å være både glad og redd, sterk og sliten. Men når reisen er over skal jeg trygt hjem dit jeg kommer fra 🥰 Litt banalt forklart i farten 😅 Anonymkode: cd0f6...09b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #5 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Få høre! Jeg har vært litt kristen, men er ateist nå. Vitenskapen tok litt over. Ellers kjenner jeg folk som tror på ulike ting, men hva tror du på og hvorfor appellerer akkkurat denne troen til deg? Anonymkode: 56088...0b1 Verden er gudommelig, det finnes hundrevis av guder, engler og erkeengler som følger oss mennesker hele tiden. Alle regioner er kulturelle basert. Vitenskapen i form av kvantefysikken har bevist for energiers eksistens. Anonymkode: 1f93e...b66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 30. august 2024 #6 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg er kristen. Jeg har master i fysikk og synes det virker mer sannsynlig at verden ble skapt av en som ville enn ved tilfeldigheter. Jeg kan ikke se at noe i bibelen blir motsagt av vitenskapen så lenge man ser for seg at den er skrevet i en viss tid til et visst folk. Troen på Gud handler altså om fornuft for meg. Troen på Jesus handler mer om tro og følelser. Der kan jeg ikke være sikker, men det føles bra og ingen kan motbevise det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #7 Del Skrevet 30. august 2024 EEØm skrev (1 time siden): Jeg er kristen. Jeg har master i fysikk og synes det virker mer sannsynlig at verden ble skapt av en som ville enn ved tilfeldigheter. Jeg kan ikke se at noe i bibelen blir motsagt av vitenskapen så lenge man ser for seg at den er skrevet i en viss tid til et visst folk. Troen på Gud handler altså om fornuft for meg. Troen på Jesus handler mer om tro og følelser. Der kan jeg ikke være sikker, men det føles bra og ingen kan motbevise det. Samme her. Gud er ALT, også vitenskapen❤️ Anonymkode: 500ea...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #8 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg er paganist med hovedvekt mot det spirituelle 😊 Har med meg mye av min kristne barnetro, men tror også på åndeverden og reinkarnasjon. Hvorfor vet jeg ikke. Det er en overbevisning som har vokst på meg over tid etter opplevelser og erfaringer som har bekreftet det jeg tror. I tillegg har jeg et fellesskap rundt meg som også tror. Anonymkode: b64d8...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #9 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg er muslim. spiser ikke svin, takker nei til alkohol og sex utenfor ekteskap. Jeg tror på Gud/Allah. Jeg finner indre ro og lykke i troen min. Anonymkode: a1380...39c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #10 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er muslim. spiser ikke svin, takker nei til alkohol og sex utenfor ekteskap. Jeg tror på Gud/Allah. Jeg finner indre ro og lykke i troen min. Anonymkode: a1380...39c Har du sjelefred? TS Anonymkode: 56088...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #11 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er paganist med hovedvekt mot det spirituelle 😊 Har med meg mye av min kristne barnetro, men tror også på åndeverden og reinkarnasjon. Hvorfor vet jeg ikke. Det er en overbevisning som har vokst på meg over tid etter opplevelser og erfaringer som har bekreftet det jeg tror. I tillegg har jeg et fellesskap rundt meg som også tror. Anonymkode: b64d8...3e2 Paganisme med en slags inderlighet av erfaring høres spennende ut. TS Anonymkode: 56088...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #12 Del Skrevet 30. august 2024 EEØm skrev (1 time siden): Jeg er kristen. Jeg har master i fysikk og synes det virker mer sannsynlig at verden ble skapt av en som ville enn ved tilfeldigheter. Jeg kan ikke se at noe i bibelen blir motsagt av vitenskapen så lenge man ser for seg at den er skrevet i en viss tid til et visst folk. Troen på Gud handler altså om fornuft for meg. Troen på Jesus handler mer om tro og følelser. Der kan jeg ikke være sikker, men det føles bra og ingen kan motbevise det. Ja, jeg var lenge der du er nå Det var personlige grunner som gjorde at jeg ville «løsrive» meg og for meg var det en befrielse. På den andre siden gir det religiøse en form for stabilitet i livet som kan være god å ha og det vist godt for helsen å ha en tro. TS Anonymkode: 56088...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #13 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Verden er gudommelig, det finnes hundrevis av guder, engler og erkeengler som følger oss mennesker hele tiden. Alle regioner er kulturelle basert. Vitenskapen i form av kvantefysikken har bevist for energiers eksistens. Anonymkode: 1f93e...b66 Det alternative er vist veldig populært. Anonymkode: 56088...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #14 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du sjelefred? TS Anonymkode: 56088...0b1 Ja, definitivt. Trives veldig godt med meg selv og livet mitt. Anonymkode: a1380...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #15 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, definitivt. Trives veldig godt med meg selv og livet mitt. Anonymkode: a1380...39c Koranen er jo poetisk og skal resiteres av opplesere. Jeg har lyttet til en fin versjon og det var en god opplevelse. Anonymkode: 56088...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #16 Del Skrevet 30. august 2024 Tror på Iblis. En gud som kjemper for det gode mot ondskapen i verden. Anonymkode: 91601...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #17 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror på Iblis. En gud som kjemper for det gode mot ondskapen i verden. Anonymkode: 91601...106 Vet hvem Iblis er, men hvorfor må en gud kjempe? Anonymkode: 56088...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #18 Del Skrevet 30. august 2024 EEØm skrev (4 timer siden): Jeg er kristen. Jeg har master i fysikk og synes det virker mer sannsynlig at verden ble skapt av en som ville enn ved tilfeldigheter. Jeg kan ikke se at noe i bibelen blir motsagt av vitenskapen så lenge man ser for seg at den er skrevet i en viss tid til et visst folk. Troen på Gud handler altså om fornuft for meg. Troen på Jesus handler mer om tro og følelser. Der kan jeg ikke være sikker, men det føles bra og ingen kan motbevise det. Jeg husker noen sa en gang « Når man taler om vitenskap, er spørsmålet hvordan?. Når man taler om tro, er spørsmålet hvorfor?.» Jeg synes det illustrer det enkelt, det er ingenting som krasjer her. Anonymkode: cd0f6...09b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå