Gå til innhold

Farlig å gi litt smågodt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min blir VILL når det kommer smågodt på bordet. Piper, sikler osv. Tror det lukter himmelsk! Kan jeg gi en godter eller to? Hunden veier 6 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du absolutt vil, går det helt sikkert fint, men hunden bør få all form for mat i skålen sin! Begrens også inntaket til en bit eller to og unngå seige ting som kan sette seg fast i ganen og mørk sjokolade som er direkte giftig for hunder.

Skrevet

Hunder skal ikke ha sukker i noen form, og de fleste typer smågodt inneholder i tillegg masse tilsetningsstoffer. Så du bør holde smågodtene langt unna hunden. Den vet uansett ikke hva som er bra for den å spise.

Mørk sjokolade er gift for hunder, for eksempel. Det kan ta knekken på lever og nyrer. Men allikevel tigger de det.

Skrevet
Hunder skal ikke ha sukker i noen form, og de fleste typer smågodt inneholder i tillegg masse tilsetningsstoffer.

Ikke bra for mennesker heller, men gjesten spurte om det var farlig og en eller to biter en gang i blant er ikke det.

Ære være de hundeeierene som aldri gir hunden noe den helst ikke burde spise, men de fleste av oss synder nok fra tid til annen ;)

Skrevet

Du kan selvfølgelig gi en bit eller to, uten att det er skadelig

Men da får jo hunden lønn for tiggingen...

Skrevet
Ikke bra for mennesker heller, men gjesten spurte om det var farlig og en eller to biter en gang i blant er ikke det.

Ære være de hundeeierene som aldri gir hunden noe den helst ikke burde spise, men de fleste av oss synder nok fra tid til annen ;)

Forskjellen på mennesker og hunder, er at hunder faktisk får nedsatt syn av å spise sukker - de kan tilmed bli blinde over lengre tid hvis de spiser sukker! Kanskje ikke så lurt å gi råd når du ikke har peiling på hva du snakker om?

Skrevet

næh., er ikke noe krise om du gir en bit eller to skejldent. Men ville ikke gitt det hver helg f.eks. Desutten ville hunden din velge kjøttbein eller annet hunde godis frem for "menneske gotter" om den fikk velge....

Gjest LoisLane
Skrevet

Gi en god grunn til å gi bikkja smågodt?

Gjest Pusemamma
Skrevet

Sjokolade er som gift for dyr. så man skal ikke under noen omstendigheter gi hunden sjokolade. Det er bedre du kjøper i dyrebutikken snacks som er beregnet på hund. :overrasket:

Gjest Du skal vite...
Skrevet
Hunden min blir VILL når det kommer smågodt på bordet. Piper, sikler osv. Tror det lukter himmelsk! Kan jeg gi en godter eller to? Hunden veier 6  kg.

Du skal vite at f.eks en hund på 10 kg kan DØ av en plate mørk sjokolade på 100 gram!!

Aldri i livet har jeg gitt noen av mine hunder smågodt! Vil du at hunden skal få hull i tenna og bruke tusenvis av kroner på tannlegehjelp til hunden, og ikke minst - påføre hunden smertene ved å ha hull.. Så go ahead, gi søtsaker til hunden, du..

Den aller største tjenesten du kan gjøre hunden er å IKKE gi den det den vil ha.

Skrevet

Jeg har alltid frysetørket lever i skapet - DET er hunden min sitt smågodt - han elsker det.

Skrevet

Har ikke sansen for hverken det eller krisemaksimering, jeg, men det var ikke spørsmålet her ;)

Skrevet
Sjokolade er som gift for dyr. så man skal ikke under noen omstendigheter gi hunden sjokolade.

Det er eukalyptus også.

Skrevet

Vet han ikke hva det er, blir det ikke noe tigging. Får han smake blir det belønning for dårlig oppførsel, og du er garantert at tiggingen vil fortsette og tilta i styrke. Du må være konsekvent. Hvis han VET at han ikke får, vil han gi opp.

Anbefaler deg å skille strengt mellom menneskenes mat og hundens mat, kjøp heller inn hundegodt, tørkede grisører el.l., men gi det aldri når han tigger, tigging skal ikke lønne seg.

Men enkelt er det ikke ;)

Skrevet

Er forskjell på HUNDRE GRAM sjokolade og en BIT da... :roll:

Våre hunder får sjelden noe, men av og til får de potetgull/popcorn (et par flak), og nå sist fikk den yngste en vingummiting, hun lever ennå ;)

Det BESTE er sikkert å ikke la de få viljen sin, men SÅ streng klarer ikke jeg å være

Skrevet

Se nederst på siden her om hunder og sjokolade.

Stoffer som finnes i sjokolade er farlig for hunder. De klarer ikke å fordøye det slik som mennesker. Giften (sjokolade) blir i hundens kropp.

Se her også.

Jeg kan ikke skjønne at noen frivillig vil forgifte dyret sitt! Hadde disse menneskene gitt tungmetaller til barnet sitt også?

Gjest Fruktfat
Skrevet

det stod der at vetrinæren hadde motgift, men i et svensk dyreprogram hvor en hund var døden nær pga 200g sjokolade sa de at de ikke finnes motgift, de overvåket hjertet og det var det?

jeg er helt i mot menneske-godt til dyr, men en del (spes av den eldre generasjon) mener at det bare er tull.

tusen takk for at du fant fram disse sidene, lillesky!

Skrevet

Har du en god grunn til at du og evt barna dine spiser smågodt da?

Skrevet
Har du en god grunn til at du og evt barna dine spiser smågodt da?

Unger kan iallefall fordøye godteriet, slik at det ikke blir liggende i kroppen som gift. Synes det er grunn nok.
Skrevet
Unger kan iallefall fordøye godteriet, slik at det ikke blir liggende i kroppen som gift. Synes det er grunn nok.

Er det ikke kun sjokolade som blir liggende i kroppen til hunden som gift da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...