Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som mangler grunnleggende kunnskap om virus? Det florerer tross alt av virus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen myter: 

1 Jeg ble ikke syk fordi jeg har sterkt immunforsvar. Feil. Kraftig immunforsvar kan gjøre så kroppen får ekstra skade. 

Jeg hadde ingen symptomer så det gikk fint. Feil. Det er ikke mengden symptomer kort tid etter smitte som avgjør. Det er ikke sånn at det går bra med en hiv-smittet bare fordi vedkommende ikke merket noe de første ukene. Sånn er det med andre virus og som eks herpes, influensa og sannsynligvis covid-19.

3 Det er lurt å bli smittet ofte. Delvis feil. Man bygger ikke opp immunitet mot en rekke vanlige virus. Andre virus bør man unngå å få flere ganger enn nødvendig da hver gang kan føre til varige skader. 

Det gikk fint. Feil. Det vet man faktisk ikke før man ligger for døden. Hver infeksjon kan potensielt føre til skade på kroppens organer som som fører til en eller annen form for svikt mange tiår senere. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler bare ikke for å leve et fryktbasert liv.

Alt du inntar, alt du gjør, alt du utsettes for kan potensielt skade deg.

Anonymkode: 8931e...9cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Føler bare ikke for å leve et fryktbasert liv.

Alt du inntar, alt du gjør, alt du utsettes for kan potensielt skade deg.

Anonymkode: 8931e...9cc

Nettopp. Det er derfor jeg er så glad i aktiviteter som skaper adrenalin. Jeg elsker ekstremsport. Dør jeg da så er det på mine vilkår og ikke fordi jeg har en egoistisk person ved siden av meg på bussen som smitter meg 

Endret av Majer
Skrevet
6 minutter siden, Majer said:

Nettopp. Det er derfor jeg er så glad i aktiviteter som skaper adrenalin. Jeg elsker ekstremsport. Dør jeg da så er det på mine vilkår og ikke fordi jeg har en egoistisk person ved siden av meg på bussen som smitter meg 

Derfor du stemmer på venstresiden? Det er jo en form for ekstremsport.

Anonymkode: e71e2...c41

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Derfor du stemmer på venstresiden? Det er jo en form for ekstremsport.

Anonymkode: e71e2...c41

Hehe Jeg tenker man må gjøre det som er prøvd ut at fungerer. Vi fikk tross alt demokrati, arbeid for alle, boliger for de fleste osv takket være venstresiden. Det er skummelt å gjøre endringer som følge av ideologisk overbevisning dersom det ikke kan støttes opp av historien eller forskning. Det gjelder uansett hvilken side det er som vil skape endringene. Men akkurat nå er det i hovedsak høyresiden det dreier seg om pga at de vil privatisere ting som har vært offentlig

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (8 timer siden):

Kraftig immunforsvar kan gjøre så kroppen får ekstra skade. 

Feil. Immunforsvaret blir ikke "for sterkt", men det kan bli dysregulert og miste styringa. Da kan det angripe uregulert og forårsake skade. 

Hørt om regulatoriske immunceller? Det er et fenomen du bør sjekke ut. Regulatoriske immunceller er offiserene i immunforsvaret, som styrer aktiviteten når immunforsvaret mobiliseres, f.eks. for å bekjempe en virusinfeksjon.

Greier du å produsere nok regulatoriske T- og B-celler, går ikke immunforsvaret amok og utløser cytokinstorm, sepsis eller autoimmunitet. 

Anonymkode: c6b1e...5fd

• Nyttig 2
Skrevet

Du mener jo også at man blir dement av munnsår da, så vet ikke jeg

Anonymkode: a6055...9a1

• Liker 3
Skrevet

Det er mange rare tanker om virus ja. Jeg synes kanskje den verste er at folk tror kroppen og immunforsvaret blir sterkere av å ha mange infeksjoner. Jeg vet om noen som ikke vaksinerer barna sine, fordi de tror at hvis barna får polio og stivkrampeinfeksjon så klarer kroppen helt fint å ordne opp i dette selv, og at det er vaksinene som "setter ned immunforsvaret". Synes det nesten er omsorgssvikt jeg da for å være ærlig.

Anonymkode: facd1...57a

• Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (8 timer siden):

Nå er det for det første mange som er smittsomme uten at de vet at de er det, så å kalle en person på bussen for egoistisk av den grunn er veldig latterlig. Hvis du har så dårlig helse at du ikke tåler en forkjølet person på bussen, så må du selv sørge for å bruke munnbind og holde deg unna folk. 

Jeg antar at du snakker om covid, og da er du vel også vaksinert med alle dosene du kan ta. Hvorfor skulle du da dø hvis du ble smittet? 

Anonymkode: 1ea4e...63e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mener jo også at man blir dement av munnsår da, så vet ikke jeg

Anonymkode: a6055...9a1

Ikke meg du henviser til, men herpes viruset spiller enn rolle, viser forskning. Forøvrig mener en at de som vaksinerer seg mot influensa og trolig også covid er bedre beskyttet mot demens. 

Herpes Simplex Viral Infection Doubles the Risk of Dementia in a Contemporary Cohort of Older Adults: A Prospective Study

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38306033/

Trolig har virus skyld i mange lidelser og det forskers det på. Altså bør en ikke ta lett på virus infeksjoner.

Anonymkode: 6de99...aab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mange rare tanker om virus ja. Jeg synes kanskje den verste er at folk tror kroppen og immunforsvaret blir sterkere av å ha mange infeksjoner. Jeg vet om noen som ikke vaksinerer barna sine, fordi de tror at hvis barna får polio og stivkrampeinfeksjon så klarer kroppen helt fint å ordne opp i dette selv, og at det er vaksinene som "setter ned immunforsvaret". Synes det nesten er omsorgssvikt jeg da for å være ærlig.

Anonymkode: facd1...57a

Noe av det teiteste med den "kroppens immunforsvar ordner opp naturlig"-tankegangen, er at det er jo nettopp det prinsippet de fleste vaksiner er basert på. Bare at man tilfører "smitten" på en mer kontrollert måte enn å få full sykdom, sånn at kroppen får bygget opp antistoffer uten at du får store skader eller dør liksom. Vaksinene setter ikke ned immunforsvaret, det hjelper jo til å bygge det opp og bli sterkere.

Anonymkode: d7ac3...554

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke meg du henviser til, men herpes viruset spiller enn rolle, viser forskning. Forøvrig mener en at de som vaksinerer seg mot influensa og trolig også covid er bedre beskyttet mot demens. 

Herpes Simplex Viral Infection Doubles the Risk of Dementia in a Contemporary Cohort of Older Adults: A Prospective Study

Trolig har virus skyld i mange lidelser og det forskers det på. Altså bør en ikke ta lett på virus infeksjoner.

En sykdom det forskes mye på men som man ikke klarer helt å finne hverken årsak eller kur til, er MS. 

Det er mye ting som peker ene og andre retningen, men et gjennombrudd som kom for ikke så lenge siden er at det er en sammenheng mellom MS og Epstein-Barr-virus, eller kyssesyke om du vil.

Så det var ikke bare et kjipt virus som gjorde deg syk en liten stund men som du ble helt frisk fra en gang, det kan ha alvorlige senvirkninger mange år etter.

Skal ikke gå inn i long covid debatten, men det er jo også vitenskapelig bevist at det viruset har hatt senskader lenge etter.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En sykdom det forskes mye på men som man ikke klarer helt å finne hverken årsak eller kur til, er MS. 

Det er mye ting som peker ene og andre retningen, men et gjennombrudd som kom for ikke så lenge siden er at det er en sammenheng mellom MS og Epstein-Barr-virus, eller kyssesyke om du vil.

Så det var ikke bare et kjipt virus som gjorde deg syk en liten stund men som du ble helt frisk fra en gang, det kan ha alvorlige senvirkninger mange år etter.

Skal ikke gå inn i long covid debatten, men det er jo også vitenskapelig bevist at det viruset har hatt senskader lenge etter.

Ja, og en vet at hpv viruset kan føre til kreft. Og ME starter ofte etter Epstein Barr viruset. Hyppigste årsaken til Myocarditt (hjertebetenelse) er virus. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

People who received at least one influenza vaccine were 40% less likely than their non-vaccinated peers to develop Alzheimer’s disease over the course of four years, according to a new study from UTHealth Houston.

https://www.uth.edu/news/story/uthealth-houston-study-flu-vaccination-linked-to-40-reduced-risk-of-alzheimers-disease

Anonymkode: 6918f...a38

• Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (9 timer siden):

Noen myter: 

1 Jeg ble ikke syk fordi jeg har sterkt immunforsvar. Feil. Kraftig immunforsvar kan gjøre så kroppen får ekstra skade. 

Jeg hadde ingen symptomer så det gikk fint. Feil. Det er ikke mengden symptomer kort tid etter smitte som avgjør. Det er ikke sånn at det går bra med en hiv-smittet bare fordi vedkommende ikke merket noe de første ukene. Sånn er det med andre virus og som eks herpes, influensa og sannsynligvis covid-19.

3 Det er lurt å bli smittet ofte. Delvis feil. Man bygger ikke opp immunitet mot en rekke vanlige virus. Andre virus bør man unngå å få flere ganger enn nødvendig da hver gang kan føre til varige skader. 

Det gikk fint. Feil. Det vet man faktisk ikke før man ligger for døden. Hver infeksjon kan potensielt føre til skade på kroppens organer som som fører til en eller annen form for svikt mange tiår senere. 

Bare delvis riktig, og delvis flere ting de lærde strides om. 
Men tråder om å styrke immunforsvaret er bare tullete underholdning og tidsfordriv å lese. Og folk dummer seg loddrett ut med å vise hva de ikke har satt seg inn i og tror/hardnakket påstår at de vet, ofte av egen erfaring. 

Å alle disse trådene med vitamin og sporstoffanbefalinger er dels livsfarlige dersom man følger rådene som der gis. Om de som gir råd følger dem selv, :klo: ikke vet jeg.

Anonymkode: e60cb...81f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...