Gå til innhold

Din beste hvite løgn på jobb for IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange ganger kan man skylde på tannlege, hodepine, omgangssyken, annen sykdom o.l?  Hva er din beste hvite løgn😅?

Jeg er verdens dårligste løgner og skal begynne prosessen om litt over 1 mnd. 🙈

Jeg har nylig byttet jobb og så falt det seg rett og slett slik at vi starter med denne prosessen også, så naturligvis ønsker jeg ikke å si dette høyt på første runde. Jeg føler selvfølgelig litt på dette da jeg drev for meg selv før jeg byttet jobb. Jeg er også så heldig at jeg veldig sjeldent er syk, så da er jeg gjerne ganske sjuk også og da er det ingen tvil og aldri en løgn. 

Vi har et møte med behandlingsplan på telefon (30 min) og egguttak og innsett kanskje. + eventuelle ultralyder. Vi har 1,5t en vei til klinikken så noe blir en hel dag. Men jeg kan jo ikke si jeg er forkjølet hvis jeg ikke kommer tilbake snufsete. 

Telefonmøte har vi ikke fått dato på enda, men der tenker jeg en tur til tannlegen 😂

Anonymkode: 3830e...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du er i behandling. Ingen trenger å vite noe mer om hva du behandles for

Anonymkode: 02982...df9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si du har kronisk dårlig blodprosent/lavt jerninnhold i blodet og må til lege jevnlig for å teste det? Hvis IVF prosedyren tar lang tid pr gang, kan du kanskje si at det ofte er forsinkelser og ventetid hos legen.

Anonymkode: 263a5...a7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løgn? Sånt driver jeg ikke med. Skal jeg til sykehuset, så sier jeg det, men utdyper ingenting.

Anonymkode: 79118...629

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Løgn? Sånt driver jeg ikke med. Skal jeg til sykehuset, så sier jeg det, men utdyper ingenting.

Anonymkode: 79118...629

Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal gjøre det, har verdens dårligste pokerfjes. Kan sikkert ikke skjule at jeg er spent eller gleder meg en gang over prosessen. Kunne kanskje gjort som nevnt over, men tviler på at jeg ikke hadde avslørt meg i ansiktsuttrykket uansett. Tror jeg må øve litt

Endret av Kirotraktoren
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lyger ikke til arbeidsgiver. Iallefall ikke om sykdom. 

Sier jeg har en legetime, sykehustime etc. Noe mer utdypende trenger man ikke være. 

Anonymkode: bf18b...c3e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke juge på deg sykdom, det er faktisk ganske langt over streken. Men du kan si at du har time på sykehuset, at du skal til behandling eller bare skal til legen. Det er sant uten at du trenger dele grunn.

Anonymkode: 48038...f64

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg blir borte resten av dagen for jeg har en time på sykehuset" De færreste vil spørre hva slags time og om noen er frekke nok til det så svarer du bare "Kontrolltime" eller "Spesialisttime". Jeg har noen helseproblemer og er på sykehuset med jevne mellomrom. Jeg har til gode å oppleve at en kollega spør hva jeg skal på sykehuset å gjøre. Jeg vil råde deg til å være åpen med din nærmeste leder så hun vet hvorfor du stadig må ta deg fri. Da slipper du å bli kalt inn på teppet fordi du har hyppige korttidsfravær. 

Anonymkode: 4f122...ba4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gjennom 7 forsøk. Det tar ikke så mye tid. Var ærlig med leder. Men resten merket det ikke en gang. Om man begynner med unnskyldninger blir det bare verre. Om man sier A men ikke B (time på sykehuset...) så blir det bare spekulasjoner. 

Anonymkode: e867c...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg var gjennom 7 forsøk. Det tar ikke så mye tid. Var ærlig med leder. Men resten merket det ikke en gang. Om man begynner med unnskyldninger blir det bare verre. Om man sier A men ikke B (time på sykehuset...) så blir det bare spekulasjoner. 

Tar ikke så mye tid? Det gjorde det for oss. Hadde 2 timer reisevei til sykehus og var der 1-2 ganger i uken i 6 uker. Det tok mye tid.

Anonymkode: 1eea8...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tar ikke så mye tid? Det gjorde det for oss. Hadde 2 timer reisevei til sykehus og var der 1-2 ganger i uken i 6 uker. Det tok mye tid.

Anonymkode: 1eea8...bd6

Da må det ha vært veldig særskilte forhold.

Vi hadde forsamtale, fikk resepter. Så var det en time for å kontrollere størrelse follikler - den kan man ta annet sted om reiseveien er lang. Så er det uttak, en dag i mellom, og innsett. 

Altså krevde hvert forsøk 3 dager borte fra jobb. Samt en rask tur til en lokal gynekolog. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor mange ganger kan man skylde på tannlege, hodepine, omgangssyken, annen sykdom o.l?  Hva er din beste hvite løgn😅?

Jeg er verdens dårligste løgner og skal begynne prosessen om litt over 1 mnd. 🙈

Jeg har nylig byttet jobb og så falt det seg rett og slett slik at vi starter med denne prosessen også, så naturligvis ønsker jeg ikke å si dette høyt på første runde. Jeg føler selvfølgelig litt på dette da jeg drev for meg selv før jeg byttet jobb. Jeg er også så heldig at jeg veldig sjeldent er syk, så da er jeg gjerne ganske sjuk også og da er det ingen tvil og aldri en løgn. 

Vi har et møte med behandlingsplan på telefon (30 min) og egguttak og innsett kanskje. + eventuelle ultralyder. Vi har 1,5t en vei til klinikken så noe blir en hel dag. Men jeg kan jo ikke si jeg er forkjølet hvis jeg ikke kommer tilbake snufsete. 

Telefonmøte har vi ikke fått dato på enda, men der tenker jeg en tur til tannlegen 😂

Altså, du er ny hos arbeidsgiver?
Du skal være borte fra jobb, x antall timer/dager? 
Du planlegger å begynne med å lyve for arbeidsgiver om ting som etterhvert blir avslørt i takt med en voksende mage og som ender i fravær i form av permisjon?

Du skal være snufs, ha omgangssyke eller noe annet som gjør at du normalt holder deg hjemme for å unngå å smitte folk, men du planlegger ikke å holde deg hjemme, men å reise til sykehuset for en behandling på en avdeling som lett avslører hva du holder på med, dersom noen ser deg der? 
Så planlegger du at du kan skylde på tannlegebesøk? Som over, du skal ikke til tannlegen, men til sykehuset til en avdeling som slett ikke har tannleger ansatt? 
Du er tidligere selvstendig, men nå har du fått en arbeidsgiver og du planlegger å lure arbeidsgiver trill rundt, vil ha tips på nettet om hvordan du skal lyve, lure og bedra den som gir deg penger på konto og mat på bordet? 

Det er bare en ting å si, måtte noen rapporter deg for løgn og bedrag til arbeidsgiver eller du måtte møte noen på arbeidsplassen som avslører at du i beste arbeidstid og når du har meldt deg inn syk, blir tatt bokstavelig talt; med buksene nede. :skratte::skratte:

Nei, ingen har noen verdens ting med hva du skal til sykehuset for, men skal du til sykehuset så forteller du ikke en skrøne til arbeidsgiver om at du skal andre steder eller er for dårlig til å komme på jobb. Du sier du skal til sykehuset for en sjekk eller kontroll, og ikke noe mer enn akkurat det. 

Kan du lyve så grundig for arbeidsgiver så er du ikke en person noen kan ha tillit til på den arbeidsplassen og heller ikke noen som vil gi deg noen gode referanser i fremtiden. Du blir stemplet som en lite etterrettelig person. 

Anonymkode: 23319...0fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 3.12):

Altså, du er ny hos arbeidsgiver?
Du skal være borte fra jobb, x antall timer/dager? 
Du planlegger å begynne med å lyve for arbeidsgiver om ting som etterhvert blir avslørt i takt med en voksende mage og som ender i fravær i form av permisjon?

Du skal være snufs, ha omgangssyke eller noe annet som gjør at du normalt holder deg hjemme for å unngå å smitte folk, men du planlegger ikke å holde deg hjemme, men å reise til sykehuset for en behandling på en avdeling som lett avslører hva du holder på med, dersom noen ser deg der? 
Så planlegger du at du kan skylde på tannlegebesøk? Som over, du skal ikke til tannlegen, men til sykehuset til en avdeling som slett ikke har tannleger ansatt? 
Du er tidligere selvstendig, men nå har du fått en arbeidsgiver og du planlegger å lure arbeidsgiver trill rundt, vil ha tips på nettet om hvordan du skal lyve, lure og bedra den som gir deg penger på konto og mat på bordet? 

Det er bare en ting å si, måtte noen rapporter deg for løgn og bedrag til arbeidsgiver eller du måtte møte noen på arbeidsplassen som avslører at du i beste arbeidstid og når du har meldt deg inn syk, blir tatt bokstavelig talt; med buksene nede. :skratte::skratte:

Nei, ingen har noen verdens ting med hva du skal til sykehuset for, men skal du til sykehuset så forteller du ikke en skrøne til arbeidsgiver om at du skal andre steder eller er for dårlig til å komme på jobb. Du sier du skal til sykehuset for en sjekk eller kontroll, og ikke noe mer enn akkurat det. 

Kan du lyve så grundig for arbeidsgiver så er du ikke en person noen kan ha tillit til på den arbeidsplassen og heller ikke noen som vil gi deg noen gode referanser i fremtiden. Du blir stemplet som en lite etterrettelig person. 

Anonymkode: 23319...0fb

Det var da voldsomt. De andre svarene over var nå greie. Måtte man aldri finne på å stille spørsmål for veiledning i dette forumet fra personer i samme posisjon på forhånd igjen. Her skal man vite alt på forhånd 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet.. til kommentaren over her. Jeg ringte og sa jeg var dårlig, og kom ikke på jobb før uttak og innsett var over. Gikk helt fint det. Man er jo psykisk ikke helt tilstedet, og jeg fikk smerter, så følte ikke det var løgn. Det er en tøff prosess.

Anonymkode: 3a25a...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder har jeg hatt en ansatt som gikk igjennom komplikasjoner med graviditet. Ikke helt det samme, da dette dessverre ikke gikk bra for paret - men også en situasjon der hun gjerne ville holde det som skjedde skjult for sine kollegaer. 

I dette tilfellet var jeg superglad for at hun følte seg komfortabel med å fortelle meg det. Da kunne jeg bistå henne med å tilpasse vakter til legetimer og sykehusdager, avlaste henne når hun måtte en snartur til lege, og å prøve å følge henne opp i det daglige. Når jeg var klar over situasjonen kunne jeg se henne bedre i hverdagen, og hjelpe til i hektiske perioder og å sende henne ut for en uplanlagt pause når jeg så at det var tungt. 

Vi var sammen enige om at dette skulle gjøres så diskret som mulig, og det gjorde det enklere for henne å ikke måtte fortelle om utfordringene til kollegaer. 

Så mitt råd til deg er å være ærlig med din leder. Du trenger ikke legge ut om alt, men gi litt info så vedkommende kan få sjansen til å hjelpe deg. Leder har taushetsplikt når det kommer til personalforhold, så dette skal holdes mellom dere. 

Lykke til! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder og bedriftseier er første bud Ikke lyv! Mine ansatte har ikke fri med lønn til tannlege og lege, kun sykdom. Hadde de løyet, og det blitt oppdaget, hadde vedkommende blitt oppsagt.

Så derfor, sjekk avtaler om rettigheter. Har du rett til fri med lønn for legebehandling, sier du det. Har du ikke denne rettighetwn, ber du om fri uten lønn med samme årsak.

Anonymkode: db9a5...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har det gått over tid her, så jeg har hatt ulike ledere og stillinger. Jeg har enten sagt som over her at jeg har en time på sykehuset og blir borte deler av dagen (jeg har 2 timer reisevei inn til klinikken, men timen tar ikke mer enn 30-45 minutter, så jeg kan jobbe deler av dagen, og jeg kan jobbe litt på toget). Med siste leder har jeg valgt å være åpen og det gjør det utrolig mye lettere. Har også fortalt det til et par nære kolleagaer da de så klart merker at noe er off. Jeg syns det er godt å kunne være ærlig. Det er en tøff fysisk og pysisk prosess, og jeg det er ikke alltis jeg klarer å bidra like godt i disse periodene, og da er det fint at kollegaer og sjef ikke tenker at jeg er lat eller har blitt halv-dement liksom

Anonymkode: 087bc...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 13.01):

Som leder og bedriftseier er første bud Ikke lyv! Mine ansatte har ikke fri med lønn til tannlege og lege, kun sykdom. Hadde de løyet, og det blitt oppdaget, hadde vedkommende blitt oppsagt.

Så derfor, sjekk avtaler om rettigheter. Har du rett til fri med lønn for legebehandling, sier du det. Har du ikke denne rettighetwn, ber du om fri uten lønn med samme årsak.

Fertilitetsbehandling gir rett til sykemelding.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (7 minutter siden):

Fertilitetsbehandling gir rett til sykemelding.

Men da er det bare å legge fram sykmelding. Hvorfor da et behov for å lyve? Sykmelding et sykmelding, jeg spør ikke om annet enn behov for tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa fra på forhånd at jeg skulle gjennom en behandling som kunne vare over flere uker. Jeg sa også fra at ingen vet hvordan man reagerer på behandlingen, men at jeg håpet at det bare ville bli noen dager borte. Jeg reagerte veldig på stimuleringen og ble borte i 2 uker. Med masse sprukne follikler og fri væske i buken endte jeg opp på sykehuset over flere dager. Da var jeg glad jeg hadde sagt fra på forhånd. Hva skal man liksom si om man blir sykemeldt i 2 uker etter tannlegetime 😅 Jeg prøver ikke å gjøre narr av deg, det var bare litt morsomt.

Fikk innsett igjen to sykluser senere. Da sa jeg fra at jeg skulle på kontroll, men at jeg ikke hadde fått dato. Sa fra med en gang jeg fikk tidspunkt for oppmøte. Informerte etterpå at jeg måtte på enda en kontroll x dager senere. Disse to innebar ingen komplikasjoner, så da gikk jeg på jobb igjen etterpå.

Anonymkode: 49292...c74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...