Gå til innhold

Hva drakk dere som barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Født på ‘70 tallet. Måtte drikke et glass melk hver dag til frokost, ellers gikk det i vann hjemme, saft/brus var reservert store anledninger, som bursdag/jul, da fikk vi et lite glass hver. Obligatorisk melkedrikking på skolen, en kartong hver dag som måtte drikkes opp. Ble ikke trodd når jeg sa at jeg ble dårlig hver gang jeg drakk melk, så gikk med kroniske mageproblem frem til vi fikk ny helsesøster i 9-klasse som da sendte streng beskjed til foreldre om at dette måtte sjekkes, og det ble bekreftet at jeg hadde melkeallergi.

Anonymkode: b1967...82e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Født 1966. Det var melk til frokost, juice i helgene. Vann, saft eller melk til middag (kom litt an på hva vi spiste). Brus i helgene.  Fikk vel også o’boy i til frokost i ferier, og oftere brus også i ferier. 

Anonymkode: 10fa3...b95

• Nyttig 1
Skrevet

Født midt på 50 tallet. Bodde på gård, så hadde melk til måltidene, bortsett fra middag. Hjemmelaget saft av rips og solbær. Ellers drakk jeg vann, brus var bare til jul og andre større anledninger.

Anonymkode: c756c...b38

• Hjerte 1
Skrevet

Melk til fleste måltider. Likte ikke brus da, men elsker Pepsi Max nå. Født på 80-tallet.

Skrevet

Barn på 60 og 70 tallet, og drakk vel det samme som mine barn gjorde 30 år senere. Melk til frokost (og til pannekaker), vann til middag, rips- eller solbærsaft til grøt. Det var ofte kakao eller varm sjokolade til kvelds om vinteren. Appelsinsaft om sommeren, rød saft om vinteren, når det var formiddags- eller ettermiddagskaffe. Appelsinjuice til frokost på søndager.

Saft til skolematen fordi den kunne drikkes lunken. Alternativt te på termos.

Alltid vann som tørstedrikk.

Anonymkode: 95496...8c2

Skrevet
Jajakvinne12 skrev (1 time siden):

Hjemmelaget saft er ikke noe bedre enn kjøpe saft bare så det er sakt. Svigers sin hjemmelaga saft feks er MER SUKKER I enn butikk saft

Joda, hjemmelaget kan man lage helt uten tilsetningsstoffer og bare med den sukkermengden man vil . Mer vitaminer og ekte vare, kjøpesaft er jo ofte bare tilsetninger og essenser og kunstige greier. 

Jajakvinne12 skrev (1 time siden):

Mormor serverte mye saft husker jeg. Ellers var det vann som tørskedrikk. 

Anonymkode: 3f3ba...b8e

• Hjerte 1
Skrevet

Født seint på 90-tallet

Gikk en del melk, saft og vann. TIl middag var det brus, saft eller melk. Spørs hvilken dag det var.

pappa og mamma drakk/drikker store mengder pepsi max. så da fikk vi også et glass i ny og ned. 

Skrevet

Melk til frokost og lunsj, vann til middag og melk til kveldsmat. Brus i helger og saft av og til, men sjeldent. 

Anonymkode: f470d...e43

Skrevet

Drakk vann. Fikk saft eller brus veldig sjelden, ellers melk til frokost og kveldsmat.

Skrevet

Vi drakk melk til frokost og kvelds, og vann til middag. Min bror og jeg fikk en liten flaske saft (0,3-0,5l) på deling annenhver uke. På lørdagen delte vi (3 personer) en stor flaske brus (1,5l). Vann var det vi drakk mest. Vi hadde sjeldent juice og aldri oboy eller liknende. 

Anonymkode: 6f9c3...1fb

Skrevet

Jeg er født på slutten av 70-tallet. Vi drakk melk til brødmat og vann til middag. Saft og Oboy av og til. Brus fikk vi bare til spesielle anledninger som bursdager, jul, påske og slikt. 

Skrevet

Født i 1979. Her var det cola til middag da foreldrene mine drakk det selv, og derfor ikke kunne nekte meg😄 Saft og oboy innimellom. Drikker fortsatt cola til middag den dag i dag. Har aldri hatt hull i tennene eller vært overvektig.

Anonymkode: b1a57...1a9

Skrevet

Vann, melk, saft og Donald brus i bursdagsselskap

Anonymkode: 413c9...a08

Skrevet

Jeg er født på 80-tallet og vi hadde vann til måltidene. Vi hadde også hjemmelaget saft, samt en veldig god gul saft, og av og til saft fra Hervik. Saft var ikke vanlig til frokost. Da var det vann og melk i en eller annen form. Vi drakk oboymelk, Cultura og lettmelk. Hendte også vi hadde brus, men det er mer tilgjengelig idag enn det var når jeg var barn. 

Jeg er ganske sikker på at vi hadde vann til søndagsmiddagen også, men gjerne fikk saft til kakene om det var det, eller brus. Brus til helgekosen mener jeg det var hele min oppvekst. 

Jeg hadde ei i klassen som hadde saft til alt. Hun hadde til og med saft på toppen av cornflakes sammen med sukker. Folk hadde også saft med seg på skolen, men det hadde ikke jeg til vanlig. 

Min mor er veldig glad i kakao, gjerne ordentlig varm sjokolade. Altså laget med kokesjokolade. Det ble drukket en del av det i vinterhalvåret hos oss. 

Skrevet
Daisy-love skrev (4 minutter siden):

Jeg er født på 80-tallet og vi hadde vann til måltidene. Vi hadde også hjemmelaget saft, samt en veldig god gul saft, og av og til saft fra Hervik. Saft var ikke vanlig til frokost. Da var det vann og melk i en eller annen form. Vi drakk oboymelk, Cultura og lettmelk. Hendte også vi hadde brus, men det er mer tilgjengelig idag enn det var når jeg var barn. 

Jeg er ganske sikker på at vi hadde vann til søndagsmiddagen også, men gjerne fikk saft til kakene om det var det, eller brus. Brus til helgekosen mener jeg det var hele min oppvekst. 

Jeg hadde ei i klassen som hadde saft til alt. Hun hadde til og med saft på toppen av cornflakes sammen med sukker. Folk hadde også saft med seg på skolen, men det hadde ikke jeg til vanlig. 

Min mor er veldig glad i kakao, gjerne ordentlig varm sjokolade. Altså laget med kokesjokolade. Det ble drukket en del av det i vinterhalvåret hos oss. 

Mulig den gule safta var fra Lerum, det var hverfall standard gul saft der jeg vokste opp på 80-90-tallet 😊

Anonymkode: 46532...291

Skrevet

Født midt på 90-tallet. Drakk melk til brødmåltider, vann til middag og som tørstedrikk. Juice typisk til helgefrokoster, og brus til middag og eventuelt sammen med lørdagsgodt på lørdag. Sjokolademelk en sjelden gang (jeg likte aldri det, så det gjaldt søstrene mine).

I dag drikker jeg stort sett vann, brus litt unntaksvis, samme med juice.

Blir litt overrasket av at både sjokomelk og saft er helt normalt å ha med på skolen i dag.

Anonymkode: 03d3e...437

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig den gule safta var fra Lerum, det var hverfall standard gul saft der jeg vokste opp på 80-90-tallet 😊

Anonymkode: 46532...291

Jeg tror den het Simpsons eller noe i den gaten. Tror noen andre nevnte den i tråden her også, men leste bare litt raskt. Var ikke Lerum, men en saft mine foreldre og besteforeldre hadde vokst opp med. 😊

• Nyttig 1
Skrevet

Her var det Simpsons appelsinsaft ja. :nikke:

• Liker 1
Skrevet

60-tallet kaller. 

Melk til frokost og kvelds. Saft til middag. Brus hver lørdag. Bryggeriet der jeg vokste opp, hadde noen veldig små brusflasker i sortimentet sitt. Vi kalte dem "brusunger". Min far lagde hull i metallkorken med en spiker. Så "suttet" vi av det lille hullet hele lørdagskvelden. 

Anonymkode: 9777e...796

Skrevet

Tidlig på 80-tallet her, gikk mest i brus og saft. Kan ikke huske at jeg drakk vann som barn, flere andre på samme alder som sier det samme.

Anonymkode: 7d2ca...1b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...