Gå til innhold

Hva drakk dere som barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Født i 1966. Vi drakk melk til alle måltider.

Appelsinjuice hadde vi en sjelden gang. Streng beskjed om å bare ta ett glass.

Saft hadde vi ofte på sommeren.

Noen ganger kakao til kvelds, eller te. Kakaoen var kokt på mørk kokesjokolade 

Ellers, så var det ikke det fokuset på væske som det er nå. Ingen gikk rundt med vannflaske tilgjengelig 24/7. Nå kan man vel omtrent ikke gå to km uten å ha med vann 🙃

Anonymkode: 08c4e...26a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Født i 1966. Vi drakk melk til alle måltider.

Appelsinjuice hadde vi en sjelden gang. Streng beskjed om å bare ta ett glass.

Saft hadde vi ofte på sommeren.

Noen ganger kakao til kvelds, eller te. Kakaoen var kokt på mørk kokesjokolade 

Ellers, så var det ikke det fokuset på væske som det er nå. Ingen gikk rundt med vannflaske tilgjengelig 24/7. Nå kan man vel omtrent ikke gå to km uten å ha med vann 🙃

...og brus fikk vi omtrent bare i jula 🙂. Helt til den sukkerfrie brusen ble vanlig på 80-tallet. Da drakk vi litt mer brus, men ikke sånn som folk bælmer brus og energidrikker nå.

Skrevet

Foretrakk vann, men ble tvunget til å drikke en del melk, hadde hjemmelaget ripssaft som jeg ikke likte, likte ikke brus så fikk vørterøl å drikke til fint, men foretrakk vann over alt. Drikker den dag i dag mest vann, litt kaffe og til fint litt vin

Skrevet

Barn på 70-tallet, drakk vann til måltider. Likte ikke melk, fikk O’Boy innimellom. Hjemmelagd saft til grøt og av og til ellers. Brus noen ganger på lørdager. Etterhvert hadde vi av og til appelsinjuice og eplejuice til frokost.

Skrevet

Født i 88. Vi drakk vann til middag, hver dag. Kun saft om vi hadde risgrøt. Brus var forbeholdt helg eller spesielle anledninger som bursdag. 
jeg var ikke glad i melk, så drakk heller vann til frokost, men resten av familien drakk melk til frokost og kveldsmat. 

Anonymkode: e1976...893

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

70-tallsbarn her, og det ble som regel servert saft til alle måltider. Melk var mest til frokost, og også vanlig å få O'boy eller Nesquick. Juice var noe eksklusivt. 

Det var sjeldent det ble servert vann til måltider, og jeg husker jeg syntes vann var helt pyton. 

Brus var også en sjeldenhet, for de store anledninger. 

Nå er vann favorittdrikke for både meg og barna, og det kunne aldri falt meg inn å sende med saft på skolen. 

Til mine foreldres forsvar - vi hadde masse bær og laget egen saft som vi drakk. Men likevel synes jeg det er ganske rart å tenkte på at jeg faktisk fikk servert saft til frokost. Det var liksom bare slik det var. 

Flere som ikke drakk vann i barndommen? Eller hva drakk dere?

Anonymkode: 770f0...67f

Født på 90 tallet. Jeg drakk bare vann. Saft og brus var innafor i helger, men jeg drakk det sjeldent. Jeg ble tvunget til å drikke kumelk i 5 år før foreldrene mine innså den logiske bristen i å tvinge barna sine til å drikke hormonvæske fra kyr og hvilke negative konsekvenser det har på sikt. Takker dem i dag for at vi er av de få som ikke er overvektige i slekta og ser med gru på søskenbarna som fortsatt mesker seg med kumelk og sukkerholdig drikke, de er langt ifra normalvektige for å si det sånn. 

Anonymkode: 81d5d...632

Skrevet
Kaneel skrev (2 minutter siden):

Foretrakk vann, men ble tvunget til å drikke en del melk, hadde hjemmelaget ripssaft som jeg ikke likte, likte ikke brus så fikk vørterøl å drikke til fint, men foretrakk vann over alt. Drikker den dag i dag mest vann, litt kaffe og til fint litt vin

Født tidlig 80 tallet, glemte vi fikk kakao med krem, gløgg til jul, og av og til lunket te

Skrevet

Melk til ftokost

Vann som tørstedrikk

Brus til bursdager, jul etc

Anonymkode: 25f9a...f86

Skrevet

1979 modell, bodde i USA til 1989. Tålte ikke melk, så jeg hadde spesial melk, blåmelk ble det kalt. Dette til frokost/frokostblanding som stort sett ble spist i helger eller fridager. Hverdager laget mamma varm frokost og da fikk jeg ofte jus. Hos bestemor fikk jeg både jus og melk, i hver sitt glass, det var både eksklusivt og forvirrende.

Vann var til middag og tørstedrikk, men sjekket jeg i til meg selv tok jeg nok jus før vann. Eller iste på sommeren. Brus fikk jeg i selskap eller om det var noe spesielt (vi spiste ikke ute ofte så om vi var på McD fikk jeg brus).

Da vi kom til Norge gikk det i vann til måltider, saft til "kos" (jeg hater saft) eller jus. Jeg har drukket _mye_ jus (og brus) som voksen. Sluttet med det for noen få år siden, drikker mest vann nå, så godt som aldri jus. Hater fortsatt saft.

Anonymkode: f281f...e4d

Skrevet

Født i 84. Vi drakk vann og melk. Hadde aldri juice. Brus kun bursdag og jul o.l. Det var en festdrikk. Hadde alltid hjemmelaget ripsbærsaft i kjøleskapet, men vi barna ble fort lei av den, så drakk stort sett vann.

Anonymkode: e1555...4e0

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg er født i 1986, og det gikk i Fun Light-saft til alle måltider. Jeg drikker ikke melk, hater melk, så det drakk jeg aldri. Juice fikk jeg nesten aldri, det samme med brus. Mamma gikk over til sukkersaft på ungdomsskolen fordi jeg fikk i meg så lite kalorier at jeg ble undervektig (og var konkurranseutøver). Husker hun la saftflaksa i fryseren, så det ble til "slush" ila dagen. På den måten drakk jeg mer og fikk i meg noe. Det var på en tid jeg knapt spiste en brødskive om dagen.

I voksen alder hater jeg vann den dag i dag, jeg har aldri likt vann. Den eneste gangen det er godt, er når man trener hardt. Jeg drikker nesten aldri vann, det er vel mine store lyter. 

Endret av SPOCA
Skrevet

Vann, saft og Cola light. Juice eller saft på skolen.

Skrevet

Husholdningsaft og solbærsirup. Melk til frokost.

Anonymkode: 529bc...037

Skrevet

Født i 87, i utlandet.

Saft da vi var små, te med sukker på flaske på barne/ungdomsskole. Brus med sukker etterhvert til måltidene. Melk/kakao til frokost. Lite juice.

Har brukt veldig mye penger på tannlege i voksen alder…

Anonymkode: d8587...0f1

Skrevet

Dette var ikke til hverdags, men husker av og til vi laget milkshake med håndmikseren, altså melk og boksis - gjorde andre det? Senere fikk vi miksmaster med blender oppå, og då brukte vi jo heller den. 

Anonymkode: 46532...291

Skrevet

Vi drakk mye saft og Oboy. Men drakk også en del vann. Hadde veldig godt vann fra springen fordi foreldrene mine hadde egen brønn.

Anonymkode: 7964a...9b9

Skrevet

Barn av syttitallet.

Drakk H-melk og Gøy-saft med appelsinsmak. Brus i helga. Nesten aldri vann.

Drikker nå alt for mye Pepsi Max

Anonymkode: dad74...430

• Nyttig 1
Skrevet

Barn av 80-tallet, saft og o'boy.

Anonymkode: ccc2b...44f

Skrevet

Født i '81. Melk til frokost og kveldsmat, vann til middag. Saft når jeg var tørst ellers. Husker lillesøster fikk solbærsaft på tåteflaske. Det hadde man kanskje ikke gjort i dag. Jo, og på lørdager fikk jeg sånn saft/juice i kartong med sugerør. Jeg likte ikke brus pga kulsyre som liten.

Anonymkode: 75bd0...8df

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vann, melk, hjemmelaget saft og brus i helg, var det store på lørdag å få en 0.33ml flaske til lørdags godt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...