AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #81 Skrevet 30. august 2024 Født på slutten av 70-tallet. Vi drakk alltid vann til middag, jeg hadde inntrykk av at det var det vanligste selv om jeg noen ganger var på besøk hos noen der barna fikk melk til middag. Unntaket var grøt, da fikk vi rød saft, hjemmelaget eller husholdingssaft. Til brødmåltider var det melk eller appelsinjuice, og så drakk vi mye saft når vi skulle på tur et eller annet sted og måtte ha med noe å drikke. Varm saft om vi hadde vondt i halsen. Mange hadde med saft på skolen, jeg pleide å ha skolemelk. Det var også vanlig å ha med sjokoladepulver til å blande i melka, men det fikk ikke jeg lov til. Brus var bare i bursdager eller andre spesielle anledninger. Anonymkode: 38dfb...336
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #82 Skrevet 30. august 2024 Født sent 80-tall, kun vann, melk var luksus. Saft, brus og juice drakk jeg kun om jeg fikk det servert borte på besøk. Vi hadde dårlig råd. Anonymkode: a7a2e...a66
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #83 Skrevet 30. august 2024 Født i 83. Melk, ofte med oboy til frokost, på skolen, og til kveldsmat. Hjemmelaget saft til middag. Det var ikke spørsmål om vi ville ha saft, vi bare fikk det servert, for "vann er det ikke næring i". Hadde også med saft på skolen når vi var forkjøla, i plastflaske som smakte veldig plast. Drikker ikke så ofte saft i dag. Drakk ikke utenom måltidene, og tror nok det var derfor jeg var mye plaget med hodepine som barn. Hadde juice, da oftest eplenektar, i helgene til frokost. Anonymkode: 4acc6...864
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #84 Skrevet 30. august 2024 Glemte å si at jeg kan ikke huske at vi hadde brus særlig ofte, men jeg likte det heller ikke. Anonymkode: 4acc6...864
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #85 Skrevet 30. august 2024 Sola de skrev (7 timer siden): Vann, melk, brus på lørdager/ bursdager/jul eller noe sånt. Fikk av og til sånn her om vi var med på butikken. Hervik saft vi også av og til. Å den husker jeg! Drakk den i bil på sommerferie. Og var konstant bilsyk. Tror ikke det skyldtes kjeft'en da XD Anonymkode: 4acc6...864
Johan uten land Skrevet 31. august 2024 #86 Skrevet 31. august 2024 (endret) Født i 67. Mener det på et tidspunkt var et slags punkt der man gikk over fra saft til vann til middagsmat. Mormor brukte i hvert fall i større grad saft - hjemmelaget av bær fra egen stor hage. Det fantes Gøy-saft i huset, og atar at vi barna i alle fall på 70-tallet fikk noe saft. Det vanker også innimellom. Men i alle fall fra slutten av 80-tallet ble vann den vanlige drikken til middag. Så ble saft forbeholdt søndager. Ellers fikk vi saft på feriesteder - da husker jeg speiselt Gøy-saft med ferskensmak, som var god. Det var melk til brødmåltider. Vokste opp med at det var vanlig å blande H-melk med skummamelk. Etter hvert kom jo lettmelken, som gjord blandingen overflødig. Det var bra. Sjokolademelkpulver fantes også i hus, men var vel noe man måtte spørre om å få ta tror jeg. Husker min mor ofte ville ha noe annet enn Oboy, det var Nesquick også, men mener det fantes en lyseblå pakke av et annet merke... Søndager var det appelsinjuice- som flere påpeker, i små prosjoner - det var egne glass for dette i barndsomhjemmet, små elegante glass. Første minne med appelsinjuice var at den kom fra en litt firkantet flaske med stort lokk. Det var dyre og fine saker. Endret 31. august 2024 av Johan uten land
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #87 Skrevet 31. august 2024 Melk. Og brus fra Roma lørdager. Anonymkode: 70d66...6d5
Phoenix Heart Skrevet 1. september 2024 #88 Skrevet 1. september 2024 Vann og melk. Saft og juice en skjelden gang. Fikk ikke brus, før jeg var rundt 10 år. Barn på 80 tallet.
Butter Skrevet 1. september 2024 #89 Skrevet 1. september 2024 Født i 87. Husker faktisk ikke helt…. Melk til frokost i alle fall, etterhvert ble jeg vel stor nok til å mase meg til nesquick, men husker ikke om det var bare i helgene. Tror ellers der var mest vann til middag og noen ganger eple»saft», det var egentlig en Eplejus, som ble lagd på epler vi selv leverte til et presseri. Rød saft i helgene. Når jeg ble ungdom ble det vel mer brus.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #90 Skrevet 1. september 2024 Til hverdags gikk det stort sett i melk og vann. Vi fikk et glass cola på lørdagskvelden. Saft hadde vi i blant i helgene og hvis vi var på tur. Anonymkode: 5c8fd...722
Rosa Dartle Skrevet 1. september 2024 #91 Skrevet 1. september 2024 Jeg har heller ikke vokst opp med å drikke vann, så det er noe jeg har lært meg i voksen alder. Nå drikker jeg stort sett bare vann. Da jeg vokste opp drakk vi melk til frokost, lunsj og kvelds, og hjemmelaget ripssaft til middag. Hvis vi var syke eller ved spesielle anledninger, drakk vi cola eller hjemmelaget blåbærsaft.
MegJa Skrevet 1. september 2024 #92 Skrevet 1. september 2024 (endret) Jeg er barn av 90 tallet. Vi hadde så og si aldri brus hjemme da jeg og søsteren min vokste opp, men vi hadde solo, cola, sprite og champagnebrus til bursdager. Utenom til bursdagene våre, så var cola og farris forbeholdt til da vi hadde hatt oppkastsyken. Jeg og bestekompisen min pleide av en eller annen grunn å konstant blande cola og solo, selv om ingen av oss syntes det ble godt. Vi pleide å kalle blandingen for Colo....... Oboy var noe jeg kun drakk hos bestevenninna mi på den tiden. Men vi fikk kjøpt pappkartonger med KJEFT til helger noen ganger ☺️ Noen andre 90 tallsbarn som husker de drakk KJEFT? Savner den litt, var god på smak. Endret 1. september 2024 av MegJa Småplukk
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #93 Skrevet 1. september 2024 Født på slutten av 70-tallet. Melk til brødmat (som vel var alle måltider bortsett fra middag), vann eller saft til middag. Brus var forbeholdt lørdag, høytider og bursdager. Anonymkode: 11a19...b7a
tussi84 Skrevet 1. september 2024 #94 Skrevet 1. september 2024 Barn på 80 og 90 tallet her. Vi hadde stort sett melk til brødmåltider, noe som var 2 til 3 ganger om dagen. Av og til sjokolade melk, en sjelden gang juice. Til middag drakk vi vann, men var det risgrøt så var det rød saft istedenfor. Brus var forbeholdt bursdager, spesielle anledninger og helger. Derimot noe jeg spesielt la merke til når jeg tenker på det, var at en del foreldre gav småbarn saft på flaske istedenfor melk eller vann noen ganger. Ungene fikk saft fra rundt 8 mnd og oppover.. Jeg husker godt at saft på flaske Ble gitt til mine yngre søskenbarn. Moren min påstår at det var egen barnesaft som kunne kjøpes i barneavdeling, men jeg vet ikke.. Hun ble nesten overrasket over at det ikke finnes lenger, da mine unger kom.. .
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #95 Skrevet 1. september 2024 Født i 86. Vann, melk, saft eller brus. Brus stort sett i helgene. Hatet melk og fikk vondt i magen av det, men de voksne sa at det var tull så jeg måtte drikke det. Melketvang i barnehagen, skolen, hjemme og hos besteforeldrene mine. Som voksen sjekket jeg hos legen og fikk vite at jeg har laktoseintoleranse. Fikk aldri sjekket det som barn og ungdom da de voksne mente at det jeg sa var tull 🙄 Anonymkode: 4c0fa...cc3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #96 Skrevet 2. september 2024 Vokst opp på 80-tallet. Drakk mye hjemmelaget saft,og ble det tomt,kjøpte vi saft,da var det gul Simpsons. Ellers gikk det i melk til frokost og kvelds,og brus bare i helgene eller om det var bursdag. Rødbrus var populært! Av og til fikk vi sjokoladepulver i melka,det var himmelen! Anonymkode: 6984b...40b
Gjest winterchild Skrevet 2. september 2024 #97 Skrevet 2. september 2024 Mjölk växte vi upp med i Sverige till alla måltider lol
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #98 Skrevet 2. september 2024 Født på slutten av 70-tallet. Hadde alltid med saft på skolen, noen ganger sjokomelk. Aldri vann. Til middag fikk vi servert vann, saft til noen retter som grøt for eks. Var aldri glad i melk så det drakk jeg minst mulig. Husker vi noen ganger fikk appelsin juice i helgene, men da blandet 50/50 med vann. Brus hadde vi hver fredag. Anonymkode: 66906...f35 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #99 Skrevet 3. september 2024 Vi sverget til Simpsons, den var jo ekte og sunn. Fikk den til lunch og middag og ellers H-melk. Drakk skjelven mellom måltider. Anonymkode: d3bd7...f35
Arkana Skrevet 3. september 2024 #100 Skrevet 3. september 2024 tussi84 skrev (På 1.9.2024 den 20.59): Moren min påstår at det var egen barnesaft som kunne kjøpes i barneavdeling, men jeg vet ikke.. Hun ble nesten overrasket over at det ikke finnes lenger, da mine unger kom.. . Ja, det stemmer det. Nestlé laget/lager en barnesaft på små glassflasker som stod sammen med babymat. Jeg mener de fremdeles selger dette i enkelte land, men i Norge har jeg ikke sett det siden jeg selv var barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå