Gå til innhold

Hva drakk dere som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

70-tallsbarn her, og det ble som regel servert saft til alle måltider. Melk var mest til frokost, og også vanlig å få O'boy eller Nesquick. Juice var noe eksklusivt. 

Det var sjeldent det ble servert vann til måltider, og jeg husker jeg syntes vann var helt pyton. 

Brus var også en sjeldenhet, for de store anledninger. 

Nå er vann favorittdrikke for både meg og barna, og det kunne aldri falt meg inn å sende med saft på skolen. 

Til mine foreldres forsvar - vi hadde masse bær og laget egen saft som vi drakk. Men likevel synes jeg det er ganske rart å tenkte på at jeg faktisk fikk servert saft til frokost. Det var liksom bare slik det var. 

Flere som ikke drakk vann i barndommen? Eller hva drakk dere?

Anonymkode: 770f0...67f

Skrevet (endret)

Vann eller melk. Cola en sjelden lørdag mamma fikk lyst på. 
90-tallet. 

Endret av Jajakvinne12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er født i 92. Jeg har aldri likt saft, men var veldig glad i melk og vann så gikk mest i det. Brus fikk vi drikke til middag fredag og lørdag, men ikke cola. Så jeg liker ikke cola som voksen heller. Som voksen drikker jeg vann, kaffe med melk, og juice. Av og til brus. 

Anonymkode: b464d...a9b

Skrevet

Født sent på 80-tallet. Jeg levde på saft og spaghetti fordi jeg var veldig syk. 

Anonymkode: 10a96...ce1

Skrevet

Hjemmelaget saft er ikke noe bedre enn kjøpe saft bare så det er sakt. Svigers sin hjemmelaga saft feks er MER SUKKER I enn butikk saft. 

Mormor serverte mye saft husker jeg. Ellers var det vann som tørskedrikk. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var barn på 90-tallet. Her gikk det i fun saft, melk og sjokomelk. Frokostjuice og iste i ungdomsårene. Kan ikke huske å ha drukket vann før jeg var 12. 

Skrevet

71 her, vann til alt man ikke kunne drikke melk til, nesten aldri saft annet enn til søndagsmiddagen eller en sjeldengang lørdagskosen. Vokste opp med å hente melk i fjøsen.. 

Anonymkode: ecdb4...9af

• Liker 1
Skrevet

Født på 80-tallet, drakk hovedsaklig husholdningssaft og melk med Nesquick i. Brus var kun én gang i uka, da fikk vi ett glass til lørdagsgodtet. 

Som voksen lever jeg på Zeroh-saft, iskaffe og Monster😬 Sønnen min drikker helst vann, datteren min har en forkjærlighet til alt som er søtt (sukkerfri saft og brus). Hun drikker saft på skolen, sønnen min drikker vann. Verken jeg eller barna mine har noensinne hatt hull i tennene, så det skader i hvert fall ikke den delen av kroppen. Usikker på hva aspartamen skader, da😬

Anonymkode: 0a19e...606

Skrevet

Stort sett bare vann. Brus i moderasjon på lørdag. Drakk melk eller juice til frokost. 

Anonymkode: 4b423...f40

Skrevet

Ca. 1977-1997. Var litt melk, gikk over til lettmelk når den kom. Etterhvert ble det mest husholdningssaft. Noen få ganger hjemmelaget brus, kjøpe brus, sjokomelk, det var nokså sjelden utenom jul. Juice og nektar husker jeg ikke før nittitallet. Fra da ble det også mer brus. 

Skrevet

Vi hadde Simpson appelsinsaft, for den likte pappa. Jeg hatet den og smakte bare en gang i blant. Ellers gikk det i melk, fikk aldri noe annet å drikke før vi hadde drikket et glass melk om dagen. Så gikk da ofte hele dagen uten drikk da jeg hatet melk enda mer enn Simpson appelsinsaft. Rent vann var det aldri noen som tenkte på å drikke.

Da pappa hadde fått tilsnakk av nok leger fikk jeg brus. Så er oppvokst på noen år med minimalt med drikke og deretter bare brus. Dette kombinert med null opplæring på hygiene gjør at tennene er ødelagt og jeg har tilbrakt timevis i tannlegeskolen som voksen for å redde det som er.

Anonymkode: c001d...88d

• Hjerte 1
Skrevet

Født i 97, drakk stort sett bare vann. Saft og juice hadde vi kun unntaksvis i huset fordi det var dyrt og ble drukket opp med en gang, og melk har jeg aldri likt. Vi hadde brus i helga, men jeg var ikke så svær på å drikke brus heller. 

Anonymkode: efc27...a8a

Skrevet

80-tallsbarn. Melk til frokost og kvelds, vann ellers. Saft fikk vi kun i helgene, men det likte jeg ikke. Brus hadde vi til jul og bursdag, juice og sjokomelk fikk vi noen ganger f.eks på hyttetur eller ekstra hyggelige helgefrokoster. 

Anonymkode: 85fe6...ae8

Skrevet

Født 1980. Vi drakk melk til frokost og kveldsmat, melk med kakaopulver på skolen, og vann til middag og vann eller saft til tørstedrikk. Brus var til bursdager og spesielle anledninger. Kanskje av og til til lørdagskos, men stort sett saft da. Husker vi av og til kjøpte sånn små kartonger med «Kjeft», de kom i forskjellige farger. Utover 90-tallet ble det mer eplenekter og appelsinjuice til frokost. Husker også man kunne kjøpe sånn pulver med feks jordbær eller bananskall, og røre ut i melka 😊

Anonymkode: 46532...291

Skrevet

Melk. Melk til frokost, 3,5 dl på skolen, til kveldsmat. Jeg var glad i melk. Sur, hjemmelaget ripssaft til middag, av og til vann hvis vi ikke hadde saft. Kjøpesaft var stas og godt! Et halvt glass appelsinjuice i helgene. Brus (et glass) på lørdag, familien på fem delte på 1 liter. Oboy på ferie. Te med blandingsforholdet 1/3 te, 1/3 melk, 1/3 sukker. Vi drakk litt vann hvis ikke saft var tilgjengelig, men gikk ikke rundt med vannflaske. 

Anonymkode: 23465...b88

Annonse
Skrevet

Født på slutten av 80-tallet, bodde hovedsakelig i utlandet (Europa og USA) frem til jeg fylte 11.

Stort sett drukket melk, saft og juice til hverdags, også brus i helgene etter hvert. Drakk lite vann. 

Anonymkode: 7a680...9a3

Skrevet

Appelsinjuice, vann, saft (mest solbærsaft), melk og oboy var vel det det gikk i. Vi hadde ikke alltid oboy eller saft da, men det ble kjøpt innimellom. Juice (innimellom eplejuice eller frokostjuice, men oftest appelsin) og melk var fast innslag i kjøleskapet. Født i 96 :)

Anonymkode: 53220...6fa

Skrevet

1978, så vokste opp på 80-tallet. Vi drakk melk for det meste, vokst opp på gård. Hadde aldri kjøpemelk. Ellers saft. Ikke så glad i melk, etterhvert puttet jeg o'boy i. Innimellom juice. Brus hadde vi kun på lørdager. 

Skrevet

Vann og melk. Fikk Kjeft med bringebærsmak eller Sprite på spesielle anledninger.

Anonymkode: a6f12...c8a

Skrevet

Jo, også brus eller iste hadde vi en sjelden gang. Brus var stort sett til spesielle anledninger som bursdag eller slikt. Det var ikke fast i helger. Men hos min far (jeg bodde fast hos min mor) var det pepsi max som tørstedrikk, så var stor kontrast der. Heldigvis ble jeg aldri så fan av pepsi max, så ble ikke avhengig. 

Anonymkode: 53220...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...