Gå til innhold

Sinnssykt elendig handelspolitikk i Europa


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes den nye straffetollen på kinesiske elbiler er helt hårreisende. Ja, vi vil ikke støtte et diktatur, men, d'oh, hele klesskapet, all elektronikken vår og faen meg hele Hardangerbroa er fra Kina. Kanskje litt sent å begynne å angre nå?

Dessuten: Dette her er jo bare favorittisme:

Spoiler

Tesla Model 3 laget i Shanghai var overraskelsen på den nye listen, der er straffetollen nedjustert fra 20,8 prosent til 9 – uten at noen forklaring ble gitt. 

https://www.motor.no/aktuelt/salget-av-kinesiske-biler-stuper-i-europa/284891

Hva skjer med WTO reglene og alt det der?

Anonymkode: 25ac1...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er aldri for sent å endre mening.

Skrevet (endret)
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes den nye straffetollen på kinesiske elbiler er helt hårreisende. Ja, vi vil ikke støtte et diktatur, men, d'oh, hele klesskapet, all elektronikken vår og faen meg hele Hardangerbroa er fra Kina. Kanskje litt sent å begynne å angre nå?

Dessuten: Dette her er jo bare favorittisme:

  Hide contents

Tesla Model 3 laget i Shanghai var overraskelsen på den nye listen, der er straffetollen nedjustert fra 20,8 prosent til 9 – uten at noen forklaring ble gitt. 

https://www.motor.no/aktuelt/salget-av-kinesiske-biler-stuper-i-europa/284891

Hva skjer med WTO reglene og alt det der?

Anonymkode: 25ac1...b45

Det er dårlig handelspolitikk å ha åpne markeder til et land som har lukket sine markeder til oss.

Det er ikke for sent å angre og EUs tiltak er et steg i riktig retning.

Endret av Camlon
Skrevet

Plutselig var det ikke så viktig å redde "klima".....

Anonymkode: a6d63...c21

  • Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (3 timer siden):

Det er dårlig handelspolitikk å ha åpne markeder til et land som har lukket sine markeder til oss.

Hvem har lukket markedet i Kina? Før WTO inntreden var det samarbeid som gjaldt, lært, bl.a., av Norge. Etter det har det vært et åpent marked. Drittbiler som Volkswagen og Tesla er rett og slett bare utkonkurrert der. Ingen måtte stenge noen dør.

Anonymkode: 25ac1...b45

Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem har lukket markedet i Kina? Før WTO inntreden var det samarbeid som gjaldt, lært, bl.a., av Norge. Etter det har det vært et åpent marked. Drittbiler som Volkswagen og Tesla er rett og slett bare utkonkurrert der. Ingen måtte stenge noen dør.

Anonymkode: 25ac1...b45

Du vet ikke hva du snakker om. Det er masse begrensinger og favorisering fra kinesiske myndigheter som gjør det umulig for utenlandske selskaper å konkurrere på like vilkår.

F.eks. i Norge kan du gå på nett og kjøpe varer fra hvilken som helst nettbutikk. I Kina så er det ofte ikke mulig og du må finne en importør og betale toll. Og det er enda vanskeligere for bedrifter å importere fra utlandet uten tillatelse.

Det er også umulig å konkurrere mot en bedrift som får masse subsidier fra kinesiske myndigheter.

Endret av Camlon
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Plutselig var det ikke så viktig å redde "klima".....

Anonymkode: a6d63...c21

? Redder man klimaet ved å kjøpe billige varer fra Kina? Her må du forklare hva du mener.

Anonymkode: 4e347...32a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...