Gå til innhold

Urettferdig fordeling av ekstra vakter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stort sett de samme som får og ikke får ekstra vakter. Dette utgjør fort en forskjell på 15 til 20k i mnd, og lager dårlig arbeidsmiljø. 

Noen måter å løse det på?

Jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: 431a5...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville gått i meg selv og vurdert hvorfor du ikke er attraktiv for vakt. 

Sier du mulig ofte nei? Har det vært tilfeller av at du sier ja, og så glemmer det? Er de andre ja-mennesker, som trekker lasset ut over minimum når de har tid til overs? 

Er det ingen slike forhold ville jeg tatt en prat med leder om urettferdigheten i dette. 

Anonymkode: 081e8...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstravakter blir ikke nødvendigvis fordelt mest mulig likt, det handler om å ha riktig kompetanse og  løsningsorientert holdning på jobb. Kanskje de som går mange vakter er skikkelig gode i jobben sin? 

Anonymkode: 4b982...2ac

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det en grunn til at noen får flere vakter;

-rett kompetanse/erfaring
-de stiller opp også på de litt kjipere vaktene

-de takker ja til vakter uten å forhandle om andre fri/ferie/goder/ekstra betalt

Det blir ko bare gjetning her på KG hvorfor du opplever dette… Noe annet lurt er jo å spørre den som tildeler vakter om det går an for deg å få noen fler vakter..

Anonymkode: 5a1d2...927

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ekstravakter blir ikke nødvendigvis fordelt mest mulig likt, det handler om å ha riktig kompetanse og  løsningsorientert holdning på jobb. Kanskje de som går mange vakter er skikkelig gode i jobben sin? 

Anonymkode: 4b982...2ac

Heller motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stort sett de samme som får og ikke får ekstra vakter. Dette utgjør fort en forskjell på 15 til 20k i mnd, og lager dårlig arbeidsmiljø. 

Jobber i helsevesenet. 

Eneste er å ta det opp med ledelsen på en saklig måte. 

Anonymkode: 0dee4...d58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

-de takker ja til vakter uten å forhandle om andre fri/ferie/goder/ekstra betalt

Det blir ko bare gjetning her på KG hvorfor du opplever dette… Noe annet lurt er jo å spørre den som tildeler vakter om det går an for deg å få noen fler vakter..

Må ikke glemme de som stadig er syke på sine ekstra vakter. Så må man ha vikar for vikar til vikaren.

Alle kan bli syke, men som leder i helsevesenet så velger jeg lett den vikaren som ikke har sykefravær framfor den som stadig er syk på ekstravakter.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle skjønt det om du hadde rett her, men noen får bare ikke uansett. 

Noen får høre at de ikke får da de har vært sykemeldt, mens andre som også har nylig brukt endel egenmelding får mye.

De som går før tiden og tar lengst pause får mest.

Helt utrolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heller motsatt. 

Javel? Hvordan er lønnsnivået på disse som får tildelt ekstravakt sammenlignet med deg? Kanskje det er økonomiske årsaker til skjevfordelingen.

Anonymkode: b8206...782

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som står tilgjengelig får vakter. Men er det flere, er det den som har jobbet der lengst som blir spurt først. Jeg blir ofte spurt først når det gjelder sommerturnus f.eks, hvilken jeg vil ha. 

Anonymkode: 30819...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ber du om begrunnelse fra de som fordeler vaktene, og så tar du det med tillitsvalgt/verneombud/fagforening dersom det ikke er saklig grunn for forskjellsbehandling. 

Anonymkode: 76b1c...937

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være noen som surker over at de ikke får nok ekstravakter, noen er det grunner for og andre ikke🙄 En ting er iallfall sikkert; det blir ikke flere vakter heller om en ikke tar det opp med de rette instansene.

Anonymkode: 4c86f...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det regulert med at de med lavest stilling skal få tilbud først, gitt at de har riktig kompetanse i forhold til behov. Vi tar ikke inn en sykepleier vi vi kun trenger assistent. 

Anonymkode: b6511...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter med vaktplaner og tar følgende hensyn.

- Sykefravær - er det en person som ofte er syk, melder seg syk på ekstra vakter- hopper jeg over

- Stiller opp litt ekstra, tar en for laget = flere vakter

- gjør jobben sin - noen er kun inne for å tjene penger, men bidrar ikke til et positivt arbeidsmiljø

- riktig kompetanse

- flyt i vaktplanen for brukerne - ikke for mye utskiftning. Er det to vakter etter hverandre og man byr på begge, er det større sjanse for å få dem, da vi er opptatt av helheten for brukerne.  

Anonymkode: d6683...b0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber i helsevesenet. 

Er du ikke fornøyd med måten ting løses og ordnes på en arbeidsplass? Slutt å klage og bytt jobb. 

Anonymkode: a5c46...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sitter med vaktplaner og tar følgende hensyn.

- Sykefravær - er det en person som ofte er syk, melder seg syk på ekstra vakter- hopper jeg over

- Stiller opp litt ekstra, tar en for laget = flere vakter

- gjør jobben sin - noen er kun inne for å tjene penger, men bidrar ikke til et positivt arbeidsmiljø

- riktig kompetanse

- flyt i vaktplanen for brukerne - ikke for mye utskiftning. Er det to vakter etter hverandre og man byr på begge, er det større sjanse for å få dem, da vi er opptatt av helheten for brukerne.  

Dette er jo rettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du ikke fornøyd med måten ting løses og ordnes på en arbeidsplass? Slutt å klage og bytt jobb. 

Anonymkode: a5c46...147

Ikke bare snakk om meg. Flere har sluttet og flere er søkere. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo rettferdig. 

Ja, jeg mener det. Men så er det ikke alle som evner å se seg selv og de klager over at det er urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prioriteres ansatte i mindre stillinger til ekstravakter. Arbeidsplassen er allerede ganske belastet mtp sykefravær, og ledelsen ønsker å unngå at ansatte i 100% stilling jobber for mye overtid. 

Jeg har en 0% stilling, og jeg og andre i min situasjon prioriteres over fulltidsansatte til disse vaktene.

Anonymkode: e291a...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vikar i 5 år nå mens jeg har utdannet meg. Er helsefagarbeider. Jeg har alltid stilt opp til lederen, er lite syk, er faglig dyktig og godt likt både av kollegaer og brukere. Jeg blir prioritert fremfor andre. Jeg får så og si alle vakter jeg setter meg på. Lederen prioriterer de som er som meg og velger de som er det stikk motsatte (ufaglærte, mye syke, stiller aldri opp) når hun absolutt må. Ved å velge oss som er flinke vinner både arbeidsplassen og brukere på. Sånn er det bare. 

Anonymkode: f979c...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...