Gå til innhold

Er du redd for å bli smittet av forkjølelse eller korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk Corona for to og et halvt år siden og siden da har jeg slitt med dårlig immunforsvar og utmattelse, og har enda ikke kommet meg helt.

Jeg tenker ikke så mye på covid lenger og bruker ikke munnbind, men jeg er skeptisk til fullstappede busser, fly, tog eller på cafeer og smitte.

Nå har jeg blitt invitert i et 40-årslag der det faktisk er 70 stykker som er invitert, og jeg har sagt ja men innerst inne har jeg ikke lyst å gå for jeg er redd for å bli syk.

Hva gjør dere?

Anonymkode: 67540...822

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt obs på at jeg helst ikke vil bli smittet av covid, og heller ikke andre sykdommer. Jeg lar ikke lenger være å gå i 40-års feiring med masse mennesker o.l, men jeg unngår å være i nærheten av syke mennesker så godt det lar seg gjøre. Alle i familie og venner vet dette, respekterer det, og sier fra om de har symptomer på noe dersom vi har en avtale om å sees. 

Anonymkode: eb7d3...5fe

• Liker 6
Skrevet

Er overhodet ikke bekymret

Anonymkode: 9c08a...383

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nope, har nettopp hatt en ny runde med Korona og det gikk veldig greit. Var utslått i 2-3 dager, totalt syk i ca 6-7 dager. Er faktisk ikke noe mer enn en vanlig forskjølelse.

Anonymkode: fc696...fdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er litt obs på at jeg helst ikke vil bli smittet av covid, og heller ikke andre sykdommer. Jeg lar ikke lenger være å gå i 40-års feiring med masse mennesker o.l, men jeg unngår å være i nærheten av syke mennesker så godt det lar seg gjøre. Alle i familie og venner vet dette, respekterer det, og sier fra om de har symptomer på noe dersom vi har en avtale om å sees. 

Anonymkode: eb7d3...5fe

Jeg er kanskje naiv, men tenker at syke folk holder seg borte fra andre folk?

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nope, har nettopp hatt en ny runde med Korona og det gikk veldig greit. Var utslått i 2-3 dager, totalt syk i ca 6-7 dager. Er faktisk ikke noe mer enn en vanlig forskjølelse.

For deg ja, men for veldig mange andre er covid ikke bare én forkjølelse.

Jeg har ikke vært i jobb siden 30.1.22 pga covid.

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Ja det er selvsagt fryktelig trist at du/kroppen din er en av disse som ikke taklet Korona. Håper du får det bedre og kommer deg. 

Har lest masse om dette og det er utrolig mye rart som står skrevet om hva bivirkninger folk har fått av det å bli syk med korona. Noe virker helt tydelig som et rop om uføre/støtte, eller bare enda en grunn for å slippe å dra sin del av lasset i samfunnet. 

Så er det andre historier/forklaringer som gjør at man kan begynne å tenke litt mer på hva Korona gjør med helsen til enkelte. Så at noen (og sikkert deg TS) sliter med senskader og kanskje aldri blir 100% igjen er fryktelig trist.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For deg ja, men for veldig mange andre er covid ikke bare én forkjølelse.

Jeg har ikke vært i jobb siden 30.1.22 pga covid.

Ts

Du har ikke tatt vaksiner? 2022 var vel de rullet ut? 

Anonymkode: 40a19...bdd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Folk døde jo som fluer av corona i de landene de ikke holdt folk inne. 

Anonymkode: cc48f...7d3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk Corona for to og et halvt år siden og siden da har jeg slitt med dårlig immunforsvar og utmattelse, og har enda ikke kommet meg helt.

Jeg tenker ikke så mye på covid lenger og bruker ikke munnbind, men jeg er skeptisk til fullstappede busser, fly, tog eller på cafeer og smitte.

Nå har jeg blitt invitert i et 40-årslag der det faktisk er 70 stykker som er invitert, og jeg har sagt ja men innerst inne har jeg ikke lyst å gå for jeg er redd for å bli syk.

Hva gjør dere?

Ikke redd da jeg er ung og frisk men vil ikke ha det nei

Anonymkode: d2f06...f79

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Folk døde jo som fluer av corona i de landene de ikke holdt folk inne. 

Anonymkode: cc48f...7d3

Hæ? Hva mener du?  Hvor de ikke holdt folk inne? 

• Liker 1
Skrevet

Finnes ikke bekymret for å få Corona eller bli forkjølet, så jeg tar ingen forholdsregler når det kommer til slikt. 

Blir man syk, blir man det, man kan ikke mure seg inne resten av livet for det om. 

Anonymkode: 59448...ee4

• Liker 4
Skrevet

Ikke for min egen del, men opptatt av å ikke smitte folk som tåler det dårligere enn meg, være seg mine egne foreldre eller andre. Så passer meg litt og har lav terskel for å holde meg hjemme (og kan fint jobbe hjemmefra). Ikke at jeg har vært syk på et par år. 

Anonymkode: 2287e...4a2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ehh…Utslått i 2-3 dager og syk i 6-7 dager er IKKE vanlig forkjølelse. Det du beskriver her er influensa. 

Anonymkode: 35390...a57

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble dårlig av vaksinen. Etter dose nr. 2 hostet jeg kraftig i over 3 måneder. 

Etter det har jeg hatt Covid 2 ganger og det var som lett forkjølelse.

Anonymkode: bf96b...e42

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg unngår å bli smittet av korona så langt det lar seg gjøre. Jeg har sett hva det kan gjøre med folk.

Anonymkode: a1a5d...c16

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke for å skremme deg opp, men jeg er oppriktig bekymret for Corona viruset. Syns de gikk fra en vanvittig skremselspropaganda i perioden før vaksineringen rullet ut til en vanvittig bagatellisering igjen.

NEI, Corona er IKKE en vanlig forkjølelse for folk flest. Den gjør noe med kroppen for hver infeksjon hos de aller fleste er mitt inntrykk.

Selv har jeg hatt det to ganger og var nokså slått ut begge gangene jeg fikk det. Hadde da ikke hatt influensa siden barndommen, men husket igjen sykdomsfølelsen fra den gang. Dette føltes likt. Forskjellen var et det gikk 4-6 år mellom hver gang jeg fikk influensa. Samtidig som Coronaen hang igjen i kroppen på en annen måte. Utmattelsen, nedsatt immunforsvar, diffuse plager av ymse slag uten å finne forklaring.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at immunforsvaret til kanskje flertallet i befolkningen har sunket etter pandemien. Vi skyldte lenge på en såkalt immunitetsgjeld etter nedstengnings perioden…men den kan vi jo nesten ikke skylde på lengre. 

Det er etterhvert allmenn kjent at det er enorm økt risiko for å få hjertekar lidelser i opp til et år etter Corona infeksjon. Det sier noe om hva viruset egentlig gjør med kroppen.
I tillegg kan man forvente å kunne bli syk av dette viruset hvert år. Hva vil dette gjøre med kroppen på sikt?

Mange skylder på Corona vaksinene. Men sannheten er at man ikke kan si sikkert om det er Corona eller vaksinen som gir den økte dødeligheten vi ser i befolkningen nå. Det svaret hadde vi fått om vi fikk vite vaksinestatus på de døde/alvorlig syke.

Ikke minst gjenstår det å se i årene fremover. Om den økte dødeligheten og nedsatte immunforsvaret i befolkingen fortsetter å øke er det kanskje på tide å slutte å bagatellisere dette skumle viruset?

Og for å svare på spørsmålet ditt. Ja jeg er redd for å bli syk, særlig med Corona som man aldri kan vite på hvilken måte skader kroppen fra gang til gang. Samtidig har jeg små barnehagebarn og kan ikke slutte å leve og gi omsorg. Så her kan vi ikke annet enn å forsøke å tenke minst mulig på virus og elendighet og bare krysse fingrene for at det går noenlunde godt.

Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg lett droppet store folkemengder i de verste smittebølgene. Og kanskje ellers også. For de smittebølge e syns jeg vi har nærmest ca hver tredje måned nå🙈

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De rullet ut fra ca februar-august 2021..

Skrevet

Nei er ikke redd for det. Gjør mitt for å styrke immunforsvaret. Har hatt korona 2 ganger, men blir ellers sjelden syk.

Anonymkode: 706a7...942

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer og nærmest vasser i folk hver dag. Det er over 1500 andre mennesker på skolen, og en andel av dem er jo syke hver dag. Det er veldig mange som er forkjølet og har covid nå. 

Jeg er ikke redd for smitte, men ønsker det ikke. Prøver å ikke tenke på det, for det er absolutt ingenting jeg kan gjøre med det, uansett. Med fraværsgrensa er det en utopi å tenke at syke folk holder seg hjemme, ikke alle har råd til å betale lege og legeerklæring, heller. 

Anonymkode: 1bd37...77a

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...