Gå til innhold

Jeg er så nær ved å levere oppsigelse under er migreneanfall.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del migrene, jeg har skjønt gjennom årene at jeg blir svært deprimert og irrasjonell under et anfall. 
Nå har jeg hatt et anfall i over 48 timer, begynner å lette litt nå. Det har jo så klart skapt fravær på jobben, og isteden for å ringe meg syk er jeg nære ved å bare levere oppsigelse.

Tankene er svært mørke, hvem vil ha meg, hva er vitsen med dette livet, stakkars barna og mannen som har meg i sin familie, og kollegaer da som må slite med at jeg plutselig er borte. 
Jeg har snakket med både nevrolog og psykolog og de er veldig klare på at dette er en del av migrenen, jeg blir lett og sett deprimert.

Flere som opplever dette? Psykologen sa jeg må prøve å jobbe med disse tankene, jeg har blitt bevist på at det er anfallet som styrer, men jeg har ikke kommer lenger og jeg er utrolig slem med meg selv. Har dere som slitt med dette klart å fått kontroll på tankene?  

Anonymkode: beb35...269

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir selv veldig deprimert under anfall. På sitt værste ligger jeg bare der og tenker på hvor mye bedre det hadde vært for alle om jeg bare var død siden jeg er sånn en ubrukelig person osv. Er hverken deprimert eller suisidalsk til vanlig, liker generelt sett meg selv relativt bra, så er kun under migrene. 

Det som har funka litt for meg er å koble på logikken. Jeg aksepterer at ja, akkurat nå føler jeg det sånn. Men jeg vet at det bare er på grunn av migrene. Det kommer til å gå over, må bare holde ut. Jeg greier ikke å la være å ha slemme tanker, men jeg kan innse at «dette er ikke sånn det egentlig er det er bare sånn fordi jeg har anfall». Og det bruker egentlig å hjelpe på en del. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres helt grusomt ut å føle det sånn. Sender varme tanker! 

Har ingen gode mentale teknikker, men tenker særlig på jobb situasjonen din. Har du snakket med arbeidsgiver? Noen muligheter for tilrettelegging slik at det ikke oppsigelse føles ut som eneste løsning når du har det som verst? 

Anonymkode: c5fd8...457

Skrevet

Jeg har det ikke sånn, men har gjort mye annet rart under migreneanfall. Ble mye bedre da jeg begynte på Topimax. Har fortsatt skjedd at jeg har skjelt ut et par nevrologer i akuttmottaket da. Men det har vært fordi jeg har vært så smertepåvirket og fortvilet. Men det blir kanskje noe av det samme som du plages med. Vet bare at det er migrenen som snakker der og da og at det går over. Det går alltid over. Det hjelper meg å vite det. Gode tanker til deg. 

Anonymkode: dd0c9...2a3

Skrevet

Jeg kan også bli veldig deprimert i forbindelse med migrene, ikke alltid, men spesielt dersom det er kraftig migrene og varer over mange dager. Det blir veldig mørkt, og jeg får også tanker om at det hadde vært bedre å ikke være. Føler meg veldig alene.

Anonymkode: a5f9c...9af

• Hjerte 1
Skrevet

Veit ikke om dette hjelper, men bare vit at du ikke er alene om å ha det sånn. Har også kronisk migrene og går pdd på to ulike forebyggende medisiner og er nede i ca åtte anfall per måned. Jeg blir så jævlig nedtrykt av å måtte fortsette å føre hodepinedagbok. Jeg innser at dette er utrolig trivielt, men jeg har lyst til å skrike av full hals eller hoppe ut av vinduet (bor høyt oppe) hver gang jeg må logge nok et fuckings anfall. Jeg får fullstendig meltdown av det, samtidig så er det et krav at jeg gjør det hvis jeg ønsker å få medisiner på blå resept og fortsette oppfølging hos nevrolog. Men det er jo helt meningsløst å gå så i oppløsning bare av å måtte logge et migreneanfall... Gir ingen mening, ellers er jeg relativt oppegående og jobber fulltid og tar meg av barn, har samboer og kjæledyr... 

Anonymkode: 44d71...273

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres helt grusomt ut å føle det sånn. Sender varme tanker! 

Har ingen gode mentale teknikker, men tenker særlig på jobb situasjonen din. Har du snakket med arbeidsgiver? Noen muligheter for tilrettelegging slik at det ikke oppsigelse føles ut som eneste løsning når du har det som verst? 

Anonymkode: c5fd8...457

Eventuelt si ifra til nærmeste leder at dersom det tikker inn en oppsigelse, så er den med forbehold om at den kan være skrevet under et anfall og i så måte ikke er "gyldig" eller "ekte". Så kan dere ha en dialog rundt det? Da slipper du kanskje stress-elementet rundt det at du kanskje blir stående uten inntekt fordi du ble midlertidig "psykotisk" under et migreneanfall? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Et migreneanfall er en nevrologisk prosess i hjernen. 

Endring av serotoninnivået er en av flere ting som skjer i denne prosessen. Det kan gi endring i sinnsstemning. Noen blir depressive, andre blir irriterte eller til og med oppstemt.

Her er en god forklaring av dette på Norsk, av hodepineforsker Bendik Windsvold:

https://hodepinenorge.no/alle-de-rare-symptomene/ 

Du bør ha færrest mulig migreneanfall så du slipper både dette, smertene og andre symptomer som følger med. Har du god forebyggende behandling?

Endret av Kalevala
la til info om forebygging.
  • Nyttig 1
Skrevet
Kalevala skrev (På 1.9.2024 den 12.49):

Et migreneanfall er en nevrologisk prosess i hjernen. 

Endring av serotoninnivået er en av flere ting som skjer i denne prosessen. Det kan gi endring i sinnsstemning. Noen blir depressive, andre blir irriterte eller til og med oppstemt.

Her er en god forklaring av dette på Norsk, av hodepineforsker Bendik Windsvold:

https://hodepinenorge.no/alle-de-rare-symptomene/ 

Du bør ha færrest mulig migreneanfall så du slipper både dette, smertene og andre symptomer som følger med. Har du god forebyggende behandling?

Jeg går på ajovy, har blitt mye bedre. Nede i 6-10 anfall i måneden bare. Blir fulgt nøye opp av nevrologer og får egentlig god hjelp. Vi har snakket om at jeg blir sånn under ett anfall nå, var ikke slik før det ble kronisk egentlig. 

Takk for mange gode tips, og ikke minst ord. 
Jeg har en jobb som det er umulig å praktisere med migrene. (Fleste jobber er vel egentlig det, men jeg har en fysisikjobb) 

Lederen min vet at jeg har lyst til å si opp hver gang, jeg har også sagt det til han når han har ringt under ett anfall. "Heldigvis" har min leder migrene selv, ikke kronisk men vet hvordan det er. 

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 20.44):

Veit ikke om dette hjelper, men bare vit at du ikke er alene om å ha det sånn. Har også kronisk migrene og går pdd på to ulike forebyggende medisiner og er nede i ca åtte anfall per måned. Jeg blir så jævlig nedtrykt av å måtte fortsette å føre hodepinedagbok. Jeg innser at dette er utrolig trivielt, men jeg har lyst til å skrike av full hals eller hoppe ut av vinduet (bor høyt oppe) hver gang jeg må logge nok et fuckings anfall. Jeg får fullstendig meltdown av det, samtidig så er det et krav at jeg gjør det hvis jeg ønsker å få medisiner på blå resept og fortsette oppfølging hos nevrolog. Men det er jo helt meningsløst å gå så i oppløsning bare av å måtte logge et migreneanfall... Gir ingen mening, ellers er jeg relativt oppegående og jobber fulltid og tar meg av barn, har samboer og kjæledyr... 

Føler nøyaktig det samme med den dagboken, blir så irritert og vil helst ikke inn på den appen.

Det var godt å få luftet litt, lest at det er flere som blir helt utenfor, ja nesten psykotisk som en nevnte over her. 
Migrene er virkelig ikke bare vondt i hode. 
Ts

Anonymkode: beb35...269

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg blir nesten suicidal ved enkelte migrenetilfeller. Har bare lyst til å slippe hodepinen uansett hva det koster.

Når det står på som verst skjønner man liksom at man glemme alt hva et normalt liv innebærer.

• Hjerte 2
Skrevet
DelvisPresley skrev (11 timer siden):

Jeg blir nesten suicidal ved enkelte migrenetilfeller. Har bare lyst til å slippe hodepinen uansett hva det koster.

Når det står på som verst skjønner man liksom at man glemme alt hva et normalt liv innebærer.

Det er bare å kjøre på med å prøve ut medisiner, finnes veldig mange forskjellige typer nå og mye god hjelp å få så dette burde løse seg greit.

Anonymkode: 3695e...c60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...