Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har vært gift med min mann i flere år og vi har en sønn på 8 måneder sammen. Det har vært mye ugreit i slutten av graviditeten og etter gutten vår kom til verden. Bl.a. sexpress og grenseoverskridende oppførsel. Siste forsøk var parterapi, men der møtte han ikke opp ved flere anledninger. 

Jeg orker ikke mer, og for 1,5 måned siden hadde vi meklingsmøte, men også der møtte han ikke opp. 

Jeg eier huset vi bor i alene og han har heller ikke betalt noe på lange tider. Han har ikke kjøpt noe til sønnen vår heller. Han har fast jobb. 

Jeg ga ham en frist på 1 måned med å flytte ut. Nå har måneden gått og han nekter å flytte ut, sier at han ikke har økonomi til det nå og at han vil bo med sønnen sin. Idag ble han aggressiv og ropte til meg foran sønnen vår. 

Hva kan jeg gjøre? Det er destruktivt å bo sammen med ham og jeg føler han er en tikkende bombe. Hvis han ikke flytter ut må baby og jeg dra et sted, men jeg vil jo gjerne bo hjemme, men vi kan ikke bo sammen da jeg føler det er utrygt. 

Anonymkode: 943dd...aa6

• Liker 1
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo forhøre deg med krisesenteret?

Ellers er det jo en politisak, faktisk.

Anonymkode: fef57...800

• Liker 14
Skrevet

Det er ditt hus så han må ut. Jeg hadde kontaktet politiet for råd og veiledning, særlig med tanke på at han ikke betaler for seg og har en truende adferd

Anonymkode: 665e5...c56

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er usikker på hva du kan gjøre rent juridisk, men vil anbefale deg å ta kontakt med advokat for bistand.

En annen ting; hvis han har truende oppførsel ville jeg hatt på opptaker på telefonen neste gang du tar det opp med ham. Da har du bevis på oppførselen. Men dersom han er truende i den grad at du er redd for ham må du ringe politiet.

Anonymkode: 5d457...b8a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei,

Jeg har vært gift med min mann i flere år og vi har en sønn på 8 måneder sammen. Det har vært mye ugreit i slutten av graviditeten og etter gutten vår kom til verden. Bl.a. sexpress og grenseoverskridende oppførsel. Siste forsøk var parterapi, men der møtte han ikke opp ved flere anledninger. 

Jeg orker ikke mer, og for 1,5 måned siden hadde vi meklingsmøte, men også der møtte han ikke opp. 

Jeg eier huset vi bor i alene og han har heller ikke betalt noe på lange tider. Han har ikke kjøpt noe til sønnen vår heller. Han har fast jobb. 

Jeg ga ham en frist på 1 måned med å flytte ut. Nå har måneden gått og han nekter å flytte ut, sier at han ikke har økonomi til det nå og at han vil bo med sønnen sin. Idag ble han aggressiv og ropte til meg foran sønnen vår. 

Hva kan jeg gjøre? Det er destruktivt å bo sammen med ham og jeg føler han er en tikkende bombe. Hvis han ikke flytter ut må baby og jeg dra et sted, men jeg vil jo gjerne bo hjemme, men vi kan ikke bo sammen da jeg føler det er utrygt. 

Kontakt politi, eventuelt også krisesenter, også bytter du låser mens han er ute en dag. Sett tingene hans utenfor og be han hente. 

Anonymkode: c7c1d...280

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Gå til politiet i morgen tidlig etter han har dratt på jobb, Ts!

De hjelper deg videre, også med å få deg og baby til Krisesenter, om nødvendig.

De vil også hjelpe deg med å få ham ut av huset, om han anses som truende.

Siden han nå har en adferd som er truende, ikke vær alene med ham når han skal ta med seg tingene sine. Om du ikke har familie/venner som kan være der da, så kan politiet hjelpe deg med det, siden hans adferd nå må anses å være truende.

Vær sterk i dette, allier deg med alle du kan, både fagfolk og nettverket ditt! ❤️

Anonymkode: c2682...c2e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Takk for gode innspill. Jeg sendte epost til krisesenteret tidligere ikveld for å rådføre meg og har tenkt til å kontakte de imorgen igjen. Jeg søkte separasjon etter meklingsmøte. 

Jeg var på vei ut døren ikveld fordi jeg ville fjerne meg og baby fra situasjonen. Han tok fra meg baby og sa at han skal være her hjemme. Jeg ble redd, men beholdt roen og fikk han tilbake til slutt. Baby og jeg samsover på eget rom og baby sover nå, men jeg er skjelven i hele kroppen. 

• Hjerte 24
Skrevet

Jeg hadde aldri vært alene med den mannen.

Anonymkode: fef57...800

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan du låse døren til rommet deres i natt? Og så få professjonell hjelp i morgen? ❤️

Anonymkode: 7aa8e...dea

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for gode innspill. Jeg sendte epost til krisesenteret tidligere ikveld for å rådføre meg og har tenkt til å kontakte de imorgen igjen. Jeg søkte separasjon etter meklingsmøte. 

Jeg var på vei ut døren ikveld fordi jeg ville fjerne meg og baby fra situasjonen. Han tok fra meg baby og sa at han skal være her hjemme. Jeg ble redd, men beholdt roen og fikk han tilbake til slutt. Baby og jeg samsover på eget rom og baby sover nå, men jeg er skjelven i hele kroppen. 

Du kan ringe politiet nå å si de må hjelpe deg å få han ut pga truende adferd. Gjør ingenting at det er natt. Du skal ikke være utrygg i eget hjem.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis han har fast jobb så er han borte på dagtid antakelig? Spill skuespill til han drar på jobb. Lat som ingenting. Smil og vær som vanlig. Når han har dratt på jobb må du bytte lås, varsle politi, ringe Verisure eller annet alarmselskap og få en hasteinnstallasjln. Du samler de viktigste tingene hans, overleverer til politiet og ber om besøksforbud. Ikke sikkkert du får innvilget, men politiet kan uansett ringe han og informere om at de har tingene hans og at du ikke ønsker kontakt. Blokker om du trenger. 

Anonymkode: cd7e3...a21

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg eier huset vi bor i alene

Ja, så lenge dere er gift, så gjør du det, men ved oppløsning av ekteskapet og deling av eiendeler og gjeld mellom dere, så er utgangspunktet at du og din ektefelles samlede formuer skal deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld. Dette går fram av ekteskapslova § 59, som sier: "Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld etter andre og tredje ledd (felleseie)." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-10#KAPITTEL_2-10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta me deg baby å reist et sted mens han er på jobb. Har du noe familie du kan reise til? 

Ta med kun det mest nødvendige av utstyr til baby og litt klær osv. Ring krisesenter når du har kommet deg til et trygt sted, få hjelp til å få han ut av huset.

Ikke vær alene hjemme den første tiden.. 

Anonymkode: 4ccbb...502

• Liker 6
Skrevet
CAPS LOCK skrev (34 minutter siden):

Ja, så lenge dere er gift, så gjør du det, men ved oppløsning av ekteskapet og deling av eiendeler og gjeld mellom dere, så er utgangspunktet at du og din ektefelles samlede formuer skal deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld. Dette går fram av ekteskapslova § 59, som sier: "Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld etter andre og tredje ledd (felleseie)." 

Dette gjelder ikke hvis ts kjøpte huset før de gifta seg. 

Anonymkode: 08b12...92e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvordan går det TS? Har du funnet ut av noe? 

Anonymkode: 4ccbb...502

Skrevet
CAPS LOCK skrev (11 timer siden):

Det er fortsatt hennes hus. Hun kan bli nødt til å kjøpe ham ut hvis hun ikke har skjevdelingskrav, men huset er hennes.

Anonymkode: 66aa9...011

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ditt hus så han må ut. Jeg hadde kontaktet politiet for råd og veiledning, særlig med tanke på at han ikke betaler for seg og har en truende adferd

Anonymkode: 665e5...c56

DETTE!

Evt skift lås når han er på jobb og sett tingene i garasjen.. 

Endret av Carrot
Skrevet

Det er ikke mulig å ta ut separasjon når man bor sammen, så enten er hele historien oppspinn eller i allfall denne biten.

Anonymkode: f78e0...ef3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mulig å ta ut separasjon når man bor sammen, så enten er hele historien oppspinn eller i allfall denne biten.

Tror du blander kortene litt her..

Skilsmisse ja, separasjon nei. 

Anonymkode: c83af...442

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo det går fint. Det godtas en overgangsperiode på 8-9 uker etter at separasjon gis til en må være fraflyttet. Jeg kan fint søke om separasjon (og få det innvilget) mens man bor sammen, og så har man en overgangsperiode etter det.

Sitat

Hvor lenge kan vi vi bo sammen etter at vi har fått innvilget separasjon ?

I praksis har det blitt akseptert en overgangsperiode på 8-9 uker fra separasjonsbevillingen ble gitt, men Statsforvalteren gjør en konkret vurdering i hver enkelt sak. I vurderingen ser vi på om dere har bodd så atskilt som mulig i avviklingsperioden, om dere har hatt atskilt økonomi, hensyn til felles barn og eventuelle andre hensyn.

https://www.statsforvalteren.no/trondelag/folk-og-samfunn/separasjon-og-skilsmisse/ofte-stilte-sporsmal/#HVILKE

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...