Gå til innhold

Psykologen la inn notat om en annen pasient i min journal…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor alvorlig er dette? Og hvem sier jeg fra til om dette?

Anonymkode: a15fd...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier fra til psykologen eller helseforetaket.

Anonymkode: b02ba...a32

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvor alvorlig er dette? Og hvem sier jeg fra til om dette?

Anonymkode: a15fd...608

Hvordan vet du dette?

Har psykologen opprettet avviksmelding? 
Har du lest dette notatet? 
Når slike feil blir oppdaget så skal notatet i sin helhet fjernes. Er ikke sikker på hvilken lov som regulerer dette, men jeg er sikker på at notatet skal fjernes/slettes. (Pasient og brukerrettighetsloven, journalforskriften, helsepersonelloven er aktuelle lover, jeg gidder ikke Google nå). 

Anonymkode: b7031...7e1

Skrevet

Det er selvsagt ikke ideelt. Men mennesker gjør feil. Det er bare litt kjipere når kirurgen skjærer feil enn når han i butikken slår inn to melk i stedet for en.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke alvorlig- det er en menneskelig feil, som bør kunne rettes opp ganske lett. Jobber i helsevesenet selv, og det er ikke noe problem å få slettet journaler. Vi kontakter bare brukerstøtte som enkelt fjerner den.

Anonymkode: 30a9f...cd2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan dessverre skje, mange journalsystemer tillater å ha flere journaler aktive samtidig, og da kan det blingses på hvilket journalvindu som er oppe. F.eks om man holder på med ett notat, og så samtidig får telefon om en annen som en må slå opp. 

Anonymkode: 72ab4...93c

• Liker 3
Skrevet

Det er jo relativt alvorlig når det blir et brudd på taushetsplikten da? Selv om det ikke er gjort med vilje.

Anonymkode: 54e9d...16f

• Nyttig 3
Skrevet

Tja, min datter ble ropt opp til legen (jeg var med inn), og på kontoret begynte legen å spørre om problemene min datter opplever på institusjonen der hun er innlagt. Datteren min var 15, og svarte, nei, jeg er her fordi jeg har ****. Neeei! Sa legen! Du har jo (husker ikke hva hun sa) og har motsatt deg (noe) så dette må vi finne ut av! Datteren min var like rolig, og svarte bare at nei, det gjorde hun ikke. 

Legen ble nå stressa, snudde seg og leste journal, og endelig dobbelsjekket hun navn og skjønte hvor hun selv hadde feilet. 

Siden jeg selv jobber i helsevesenet vet jeg at dette kan forekomme. Jeg skjønte fra starten at hun hadde feil journal oppe, men sa ingenting for jeg ville at legen skulle finne det ut selv for å kjenne på ubehaget  - så legen kanskje ikke gjorde samme feil igjen.

Det kan bli alvorlig om de legger inn feil diagnoser, det lar seg ikke fjerne igjen.

Anonymkode: 6bf78...6cc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, min datter ble ropt opp til legen (jeg var med inn), og på kontoret begynte legen å spørre om problemene min datter opplever på institusjonen der hun er innlagt. Datteren min var 15, og svarte, nei, jeg er her fordi jeg har ****. Neeei! Sa legen! Du har jo (husker ikke hva hun sa) og har motsatt deg (noe) så dette må vi finne ut av! Datteren min var like rolig, og svarte bare at nei, det gjorde hun ikke. 

Legen ble nå stressa, snudde seg og leste journal, og endelig dobbelsjekket hun navn og skjønte hvor hun selv hadde feilet. 

Siden jeg selv jobber i helsevesenet vet jeg at dette kan forekomme. Jeg skjønte fra starten at hun hadde feil journal oppe, men sa ingenting for jeg ville at legen skulle finne det ut selv for å kjenne på ubehaget  - så legen kanskje ikke gjorde samme feil igjen.

Det kan bli alvorlig om de legger inn feil diagnoser, det lar seg ikke fjerne igjen.

Hvorfor går ikke det an å fjerne feil diagnoser? Høres helt utrolig ut.

Anonymkode: 2ef71...05a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo relativt alvorlig når det blir et brudd på taushetsplikten da? Selv om det ikke er gjort med vilje.

Hvis det ikke står navn etc så er det i utgangspunktet ikke brudd på taushetsplikt.

Anonymkode: 22697...efc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Joda diagnoser kan fjernes sår de er skrevet på feil pasient. Det er flere som jobber med dette her

Anonymkode: 70bb8...caa

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Diagnosekoder som sendes til Helfo for refusjon, kan ikke slettes på sykehus, i hvertfall. Det vet jeg, men hvordan dette er i Infodoc, som legekontor bruker det kjenner jeg ikke til. 
Grunnen er vel at sykehuset har fått penger, og journalen diagnosekoder er låst? Refusjonen kan de ikke betale tilbake, og ny diagnose (den rette), kan de heller ikke få refusjon for. Hver diagnosekoder gir ulik refusjon i kroner. Dette er komplisert for legfolk. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi å slette noe i journal er forbudt, forskrift om journalføring er strengt. 

Det går ikke an å fjerne diagnoser som ikke gjelder lenger heller. Legene tror fortsatt at jeg har en viss sykdom, som jeg ble frisk av for 10 år siden. Journalsystemet burde ha mulighet for å kommentere tidligere journalføringer som ikke (lenger) gjelder. Det er visst ikke sånn foreløpig. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Taushetsplikten blir jo bare et problem om teksten identifiserer den andre pasienten.. og akkurat det skal jo litt til. Jeg ville bare sendt en melding til behandleren og tipset om problemet slikde kan rette.

Utover det håper jeg dere som vil «ta» folk innenfor helsevesen, politi mv. for slike mindre uhell/menneskelige en dag skjønner at dette ikke er annerledes enn når økonomen taster/regnet feil, Mekanikeren glemmer en skrue eller den butikkansatte slår inn noe dobbelt. Shit happens.

For min egen del hadde jeg en episode for noen år siden hvor kirurgen benyttet for tynn tråd når hun sydde igjen et operasjonssår på ryggen. Dette medførte en infeksjon og litt ubehag for meg, men hva hadde det hjulpet om jeg skulle holde henne til en høyere standard enn jeg forventer av alle andre i jobb? Hun kom innom beklaget til meg, sykehuset «fikset opp i problemet» og mest sannsynlig gjør hun aldri feilen igjen (jeg vet jo det ble fulgt opp på sykehuset også mtp rutine).

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda diagnoser kan fjernes sår de er skrevet på feil pasient. Det er flere som jobber med dette her

Anonymkode: 70bb8...caa

Ok, da skal jeg si fra neste gang jeg er hos legen at jeg ikke har **. Får ikke lov å gi blod pga noe jeg har vært frisk av i 10 år, fordi diagnosen fortsatt står i journalen. Jeg har ikke giddet å be om legeerklæring på at det ikke lenger gjelder, for å kunne gi blod. Det var et eksempel. Men om jeg blir så syk at jeg ikke kan kommunisere, vil legene tro jeg fortsatt lider av dette.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis det ikke står navn etc så er det i utgangspunktet ikke brudd på taushetsplikt.

Grandidosa83 skrev (2 minutter siden):

Taushetsplikten blir jo bare et problem om teksten identifiserer den andre pasienten.. og akkurat det skal jo litt til. Jeg ville bare sendt en melding til behandleren og tipset om problemet slikde kan rette.

Utover det håper jeg dere som vil «ta» folk innenfor helsevesen, politi mv. for slike mindre uhell/menneskelige en dag skjønner at dette ikke er annerledes enn når økonomen taster/regnet feil, Mekanikeren glemmer en skrue eller den butikkansatte slår inn noe dobbelt. Shit happens.

For min egen del hadde jeg en episode for noen år siden hvor kirurgen benyttet for tynn tråd når hun sydde igjen et operasjonssår på ryggen. Dette medførte en infeksjon og litt ubehag for meg, men hva hadde det hjulpet om jeg skulle holde henne til en høyere standard enn jeg forventer av alle andre i jobb? Hun kom innom beklaget til meg, sykehuset «fikset opp i problemet» og mest sannsynlig gjør hun aldri feilen igjen (jeg vet jo det ble fulgt opp på sykehuset også mtp rutine).

Det er sant. Psykologen min skriver alltid navnet mitt i journalnotatene, og jeg antar hun ikke er den eneste. Men er vel muligens like vanlig å skrive det som å ikke skrive det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sant. Psykologen min skriver alltid navnet mitt i journalnotatene, og jeg antar hun ikke er den eneste. Men er vel muligens like vanlig å skrive det som å ikke skrive det. 

Joda, men daglig blir sikkert tusenvis av e-poster med taushetsbelagt/sensitiv info feilsendt i Norge feilsendt pga taste/autofyllingsfeil. Slikt skjer. Anstendige mennesker gir bare beskjed og sletter e-posten de har fått. I mitt hode er dette et lignende tilfelle. 

Selvfølgelig skjønner jeg at det går en grense et sted, men igjen: hvem vil jobbe innenfor et yrke hvor den minste feil skal medføre «halshugging»?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok, da skal jeg si fra neste gang jeg er hos legen at jeg ikke har **. Får ikke lov å gi blod pga noe jeg har vært frisk av i 10 år, fordi diagnosen fortsatt står i journalen. Jeg har ikke giddet å be om legeerklæring på at det ikke lenger gjelder, for å kunne gi blod. Det var et eksempel. Men om jeg blir så syk at jeg ikke kan kommunisere, vil legene tro jeg fortsatt lider av dette.. 

Du kan få fjernet diagnosen, ved at det skrives et notat om at du i alle fall ikke har sykdommen p.d.d. Jeg fikk selv diagnose astma, som viste seg å ikke stemme (jeg hadde i stedet en langvarig lavgradig infeksjon som skapte de samme symptomene) og lungespesialist måtte skrive et notat om at jeg ikke lengre hadde diagnosen slik at fastlegen kunne fjerne den. Lungelegen kunne ikke skrive "diagnosen som ble stilt var feil" fordi vedkommende kunne ikke bestride den vurderingen som ble gjort på det tidspunktet, hvis du skjønner.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Diagnosekoder som sendes til Helfo for refusjon, kan ikke slettes på sykehus, i hvertfall. Det vet jeg, men hvordan dette er i Infodoc, som legekontor bruker det kjenner jeg ikke til. 
Grunnen er vel at sykehuset har fått penger, og journalen diagnosekoder er låst? Refusjonen kan de ikke betale tilbake, og ny diagnose (den rette), kan de heller ikke få refusjon for. Hver diagnosekoder gir ulik refusjon i kroner. Dette er komplisert for legfolk. 

Dette må de jo endre på. Kan være skikkelig alvorlig for pasientene, bare på grunn av refusjoner? Alvorlig talt.

Forklarer også hvorfor legen min sa det ikke har noe å si at det står feil diagnose på meg, pytt pytt, kan vel være det samme. Men for meg som pasient er det ikke det samme, livet mitt er mye verre om noen tror jeg har den diagnosen istede for den jeg egentlig har, da diagnoser sier mye om hvordan du opptrer mot andre mennesker. Jeg får sikkert ikke lov til å få barn når det står at jeg har en diagnose for dem som ikke bryr seg noe om andre. Jeg har helt normal mende med empati. Håpløst 😕

Å den jeg egentlig fikk er nok også feil. Det er så mye innen psykiatri som kan misforstås med normale ting, og de spørr jo nærmest ingen dybde spørsmål, jeg skal kun synse i øyeblikket. Å da var jeg en såkalt edgy ungdom, uten evne til å se kritisk på segselv, jeg bare følte i øyeblikket, ikke bra. De alvorlige tingene jeg faktisk slet med, tok de ikke noe serriøst å det er der jeg opplever hindring idag. Beklager for å dra den ut av poenget med samtalen, ville bare opplyse til alle leger og psykologer, serriøst, snakk mer med pasientene deres før dere hugger i stein og spesielt før dere prøver å gi pasienter medisiner. Jeg bruker ingen, men kjenner folk som blir tilbud depresjonsmedesiner når de ikke er deprimerte. Noen burde serriøst få sparken, å det helst for flere år siden.

Fiks probleme deres. Fiks systemet. Er det SÅ vanskelig, om dere bestemmer dere sammen? Noen ganger opptrer helsevesenet som om det ikke er demselv som gjennomfører jobben.

Anonymkode: d69e1...2c9

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos meg står det ikke navnet mitt i notatene. Notatene er også såpass korte at selv ikke min nære familie ville gjenkjent meg kun ved å leses ETT notat. 

Sjekket faktisk nå og så at når psykologen skrev arbeidsgiveren min så skrev hun kun forbokstaven til arbeidsgiveren. Vet ikke om det er for å spare tid eller fordi hun vil sikre at jeg ikke blir gjenkjent om noen leser dokumentet. For hadde hun skrevet arbeidsgiveren min så ville jeg blitt gjenkjent med en gang for det er snakk om en arbeidsgiver med 5 ansatte hvor jeg er den eneste kvinnen. 

Anonymkode: 1830f...047

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...