Gå til innhold

"For å ha rett til utvidet støtte må du være forsinket i utdanningen med mer enn 60 studiepoeng" - Så minimum 61 poeng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poster for å se om noen har erfaring. Begynte på en bachelor. Sosial og generalisert angst. Var ikke forberedt på at jeg ikke engang kunne gå på toalettet uten at gruppa min måtte være med og skrive en oppgave om det inkl. kildehenvisning (overdriver såklart).

Legen min er på standby og villig til å uttale at det er urimelig at jeg skulle vært istand til å fullføre førsteåret pga. mine psykiske helseproblemer.

Men jeg ville fått 60 studiepoeng av å fullføre førsteåret. Er det slik at de kun godtar studier som har 61 eller mer om man har uttalelse fra legen?

Anonymkode: 33443...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du spør om her? Altså i sammenheng til hva? Utvidet støtte? 

Anonymkode: 14383...ffc

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det du spør om her? Altså i sammenheng til hva? Utvidet støtte? 

Anonymkode: 14383...ffc

Var kanskje uklar i original post. Beklager det. Spør noe generelt, og deretter erfaring. Tror jeg var tydelig i emne.

Studerte utover normert tid pga. psykiske helseutfordringer. Første studieår ville gitt meg 60 studiepoeng. Stusset litt på at ordlyden på kravet var mer enn 60 poeng, det virker noe kalkulert.

Jeg ønsker å dobbeltsjekke om jeg kun har krav for utvidet støtte om jeg er forsinket med minimum 61 st.poeng, samt  om denne justeringen kun skjer når.man er midt i studiet.

Jeg er ferdig med utdanning, men lurer på om Lånekassen i ettertid kanskje vil redusere/omgjøre lånet.

Spør derfor om noen har vært borti denne problemstillingen tidligere

Anonymkode: 33443...2ae

Skrevet

Aner ikke men et standard studieår er 60 poeng 

Anonymkode: 37ef2...f9d

Skrevet

Om du blir mer enn 60 poeng forsinket, får du ikke lenger ordinær støtte fra lånekassen. Det er kanskje da du kan søke om utvidet støtte, med legeerklæring på hvorfor du er forsinket? (Jeg kjenner ikke regelverket her).

Men om du er ferdig å studere er det vel uansett ikke aktuelt. Fikk du støtte hele studieløpet, eller gikk du perioder uten lån fordi du lå for langt etter poengmessig? 

Skrevet

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/forsinkelse-avbrudd-og-endring-i-utdanningen/faglig-forsinkelse/#:~:text=Du må dokumentere årsaken til,mer enn 60 studiepoeng forsinket.

Unntak fra hovedregelen om forsinkelse

Dersom du er forsinket ut over 60 studiepoeng, kan du likevel ha rett til lån og stipend dersom forsinkelsen skyldes en av følgende årsaker:

* Du har vært syk

* Du har fått barn

* Du har nedsatt funksjonsevne, og læringsmiljøet eller studiesituasjonen ved lærestedet er ikke tilpasset dette.

Andre særlige grunner som gjør det vanskelig å unngå forsinkelse. Et eksempel her er koronapandemien.

Anonymkode: 8b9f5...195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...