Gå til innhold

Hva gjør man på nevrologisk poliklinikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri vært på dette før, kan noen med erfaring si hva som skal skje der?

Anonymkode: dfea3...eb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvorfor du er henvist dit, det. 

• Liker 1
Skrevet
Lovise78 skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på hvorfor du er henvist dit, det. 

Grunnet migrene

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnet migrene

Da skal de nok gjøre en EEG. Da får du et nett med elektroder på hodet, og så skal de sjekke impulsene fra hjernen. Det er ikke smertefullt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har aldri vært på dette før, kan noen med erfaring si hva som skal skje der?

For å si det enkelt, tar seg av ting i hodet, og problemer som kommer fra hodet. (Dog ikke psykiske ting). 

Anonymkode: 7c79b...92b

Skrevet
Lovise78 skrev (26 minutter siden):

Da skal de nok gjøre en EEG. Da får du et nett med elektroder på hodet, og så skal de sjekke impulsene fra hjernen. Det er ikke smertefullt.

Tusen takk for svar 🌸

Skrevet
Lovise78 skrev (34 minutter siden):

?

Jeg fikk migrenediagnosen for 2 år siden. Har aldri tatt EEG, selv om jeg har vært innlagt på nevrologen i flere dager pga migreneanfall. Hvis man skal ta EEG står gjerne dette spesifisert i innkalling. 

Tipper TS skal snakke med en nevrolog om medisinering og kanskje en generell nevrologisk undersøkelse.

Anonymkode: 3c722...7ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vært pasient på nevrologisk poliklinikk i fem år pga migrene. Ingen EEG her heller! 

Nevrolog snakker om hvilke forebyggende medisiner du har forsøkt og evt skriver ut resept på nye. For å få CGRP- hemmer eller botox, er det et krav om at visse andre forebyggende er prøvd ut først. 

Nå går jeg der for å få Vyepti intravenøst, satt Botox- injeksjoner, oppfølging hos nevrolog og hodepinesykepleier. Jeg har også vært innom fysioterapeut for å forsøke Tens- apparat mot smerter. 
Er jeg der under et anfall får jeg også satt nerveblokkade. 

Lykke til! 

Skrevet
Anneofgreengables skrev (Akkurat nå):

Har vært pasient på nevrologisk poliklinikk i fem år pga migrene. Ingen EEG her heller! 

Nevrolog snakker om hvilke forebyggende medisiner du har forsøkt og evt skriver ut resept på nye. For å få CGRP- hemmer eller botox, er det et krav om at visse andre forebyggende er prøvd ut først. 

Nå går jeg der for å få Vyepti intravenøst, satt Botox- injeksjoner, oppfølging hos nevrolog og hodepinesykepleier. Jeg har også vært innom fysioterapeut for å forsøke Tens- apparat mot smerter. 
Er jeg der under et anfall får jeg også satt nerveblokkade. 

Lykke til! 

Jeg må legge til at dette er på Rikshospitalet som har et eget hodepinesenter. Det er ikke sikkert alle poliklinikker tilbyr det samme. 

Skrevet

De kommer til å spørre deg om hodepinehistorikken din, hvilke medisiner du har brukt og hvordan de har fungert for deg.
Hvis du har historikken i en hodepinekalender blir jobben enklere for både deg og legen. 

De som jobber med hodepine på Rikshospitalet er nevrologer med lang erfaring. Ofte forsker de på hodepine i tillegg. De kan prøve ut ting som ikke er helt standard, men som har vist effekt i tidlig forskning etc. 

Det er ofte en krevende prosess å finne riktig behandling når du lever med mye hodepine og allerede har prøvd ut mye, som du antagelig har når du er henvist til hodepinelegene på Rikshospitalet. Det er godt håp om å få det bedre, men det kan fortsatt ta tid. Ønsker deg lykke til! 

Skrevet

EEG er ikke standard, nei. 

Jeg er der jevnlig og har vært det i flere år. Har samtaler med nevrolog om hvordan anfallene arter seg, hva dom trigger og hva som hjelper. Fører hodepinedagbok. Målet er å redusere antall anfall mest mulig.

Skrevet
Kålrota skrev (13 timer siden):

EEG er ikke standard, nei. 

Jeg er der jevnlig og har vært det i flere år. Har samtaler med nevrolog om hvordan anfallene arter seg, hva dom trigger og hva som hjelper. Fører hodepinedagbok. Målet er å redusere antall anfall mest mulig.

Jeg tenkte sikkert på Epilepsi da jeg svarte. Der brukes sikkert EEG?

Skrevet
Lovise78 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte sikkert på Epilepsi da jeg svarte. Der brukes sikkert EEG?

Ja, det stemmer!

• Liker 1
Skrevet

Lobotomi 

Anonymkode: e41cc...416

Skrevet

De gangene jeg var innom nevropoliklinikken på Riksen, før jeg fikk en privatpraktiserende nevrolog med avtale - og offentlig oppfølging, møtte jeg ulike leger hver gang. De hadde aldri ledt journal, lyttet lite og motsa hverandre fra gang til gang. Jeg hadde stort sett mer greie på kronisk migrene enn jeg opplevde at jeg møtte der.

Anonymkode: 0d6ee...24d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...