Gå til innhold

Familie på 5 - hvor mye på mat i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipper ca 15000. To voksne og tre tenåringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på alder på de 5. 

Vi hadde et betydelig lavere forbruk da vi var 2 voksne og 2 barn (hvor barna spiser halvparten av oss voksne) enn det vi har fått når vi er 2 voksne og 2 tenåringsgutter (Der ungdommene spiser nær dobbelt så mye som oss voksne.) 

Nå ligger vi nok på rundt 20.000kr i mnd på dagligvarer.

Anonymkode: 2dc63...c2f

• Liker 4
Skrevet

Vi har egentlig 12.000 i budsjett, men prisene har gått opp og vi har tre tenåringer så budsjettet sprekker. Øker det til 15.000 nå. Vi ser sånn "midt på treet" på pris men spiser stort sett det vi vil og har fisk to-tre ganger i uka. Ser stor forskjell på forbruket når vi (jeg) planlegger og prepper litt så vi bruker opp rester og har en billig middag i uka (som gjerne er sånt som tar litt tid fordi det skal koke lenge/gratineres/bakes i ovnen fordi det er billigere stykningsdeler av kjøtt og rotgrønnsaker feks)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kredittkortet har oversikt ;) 

Anonymkode: 7ea31...e4a

Ja, men da må jeg regne på det hver mnd og det gidder jeg ikke dessverre

Skrevet

Vi er tre voksne og to barn, bruker ca 10.000 i mnd på mat og hygieneartikler.

Skrevet

Vi er 5 og bruker ca 16 000. Lager nesten alt fra bunn fordi jeg synes det er gøy å lage mat så en del spares på det. 

Anonymkode: 555cf...5a8

Skrevet

12 000 vi er 3 voksne. Vi kjemper mye økologisk mat da. Og er opptatt av å lage god mat fra bunnen av. 

Anonymkode: 83773...162

Skrevet

Vi har handlet for ca 20.000 i måneden, men det har vi absolutt ikke behov for. Tror vi fint kunne ha greid oss med 15.000. 

Anonymkode: df51f...d8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har ikke så mye penger, vi er en familie på fem, på en inntekt. Vi bruker ca 5-6000 i måneden på mat. (Jeg skriver regnskap, så jeg vet det stemmer) Dette inkluderer det meste av våtservietter, sjampo, deodoranter, vaskemidler osv. Alt som kjøpes i dagligvare. 

Jeg jobber hardt for å holde forbruket nede, og det gjør at vi kan leve tryggere økonomisk i disse dyrtider. 

Anonymkode: fb1fd...3ec

Wow hvordan klarer dere det? Hva slags mat spiser dere? Har du noen tips?😅 Har dårlig råd nå i disse dyrtider, prøver å holde matbudsjettet til et minimum men er samtidig opptatt av å spise råvarebasert og mest mulig hjemmelaget. Bruker mellom 10-12 tusen på mat i mnd (inkluderer samme som dere da, bleier, deo etc). 

Anonymkode: df9e3...7b0

• Liker 2
Skrevet

Vi er 2 voksne, har 3 voksne barn (20-24 år), pluss to katter. To av barna bor fremdeles hjemme. Vi bruker 16-18 000 kr pr måned og da er alt fra dagligvarebutikken + kattemat/kattesand inkludert. En av oss må ha glutenfri og laktosefri mat, så det drar opp budsjettet en del. Jeg handler for 3500-4000 kr pr uke (det er utenom kattemat/kattesand da det ikke kjøpes hver uke). Mat har blitt dyrt, men jeg betaler det maten koster, for mat må vi jo ha. 

Skrevet

Vi er 5 i familien, to tenåringsgutter og ei på 12. Budsjetterer med 16000, men har brukt 18000 nå i august. Vi har hatt en del besøk og dette inkluderer også noe øl. Skal ned til 16000 igjen, ukeshandler og lager alt fra bunnen og minst mulig prosessert. Prøver å handle mat på tilbud, men er ikke mye salg på grønnsaker og rent kjøtt og fisk dessverre. Budsjettet er opp fra 12000 i måneden for noen år siden. Tenåringsgutter spiser mye, men prisstigningen er det verste. 

Anonymkode: 805c0...504

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har ikke så mye penger, vi er en familie på fem, på en inntekt. Vi bruker ca 5-6000 i måneden på mat. (Jeg skriver regnskap, så jeg vet det stemmer) Dette inkluderer det meste av våtservietter, sjampo, deodoranter, vaskemidler osv. Alt som kjøpes i dagligvare. 

Jeg jobber hardt for å holde forbruket nede, og det gjør at vi kan leve tryggere økonomisk i disse dyrtider. 

Skulle virkelig likt å høre hva dere kjøper, så om du kan legge ut en oversikt over normalt matinnkjøp for en uke, så hadde det vært super interessant. Tror det er mange her som har lyst å spare noe på maten, vi til sammenlikning bruker 16000 i måneden, og syns det er utrolig mye. Skulle gjerne hatt litt inspirasjon og hjelp til å spare inn på matutgiftene

Anonymkode: 805c0...504

• Liker 4
Skrevet

Ligger på 12.000.. og da er jeg forsiktig 

Skrevet

Vi er to voksne to to barn på 10 og 12. bruker mellom 8000 og 10000 i måneden

Anonymkode: f14bc...9a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Wow hvordan klarer dere det? Hva slags mat spiser dere? Har du noen tips?😅 Har dårlig råd nå i disse dyrtider, prøver å holde matbudsjettet til et minimum men er samtidig opptatt av å spise råvarebasert og mest mulig hjemmelaget. Bruker mellom 10-12 tusen på mat i mnd (inkluderer samme som dere da, bleier, deo etc). 

De klarer ikke det, hun bare slenger ut urealistiske skrytetall som ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: a4c9c...67e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det kommer jo an på alder på de 5. 

Vi hadde et betydelig lavere forbruk da vi var 2 voksne og 2 barn (hvor barna spiser halvparten av oss voksne) enn det vi har fått når vi er 2 voksne og 2 tenåringsgutter (Der ungdommene spiser nær dobbelt så mye som oss voksne.) 

Nå ligger vi nok på rundt 20.000kr i mnd på dagligvarer.

Anonymkode: 2dc63...c2f

Ja det gir jo mening. Hadde barna våre vært eldre hadde vi nok lett brukt 20 000 vi og. Lurer på hvordan dette skal gå. Alt blir jo så dyrt men lønningene er mer eller mindre på stedet hvil...

Anonymkode: 12191...d8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De klarer ikke det, hun bare slenger ut urealistiske skrytetall som ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: a4c9c...67e

Det tror jeg og virker totalt urealistisk.  Med mindre de lever på ris og bønner. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi bruker mellom 10-12 og vi har kuttet ALT kjøtt. Spiser bare bønner, linser, kikerter, tofu osv. Men koster fortsatt en del når man skal ha frukt og grønt.  Spiser dere fortsatt kjøtt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 22.06):

Hvor mye bruker dere andre familier med barn på mat og dagligvarer for tiden? Vi er 5 stk og føler vi bruker mye penger på dagligvarer. Forrige måned brukte vi 18 000 (inkludert alt av toalettpapir, wipes, vaskeprodukter, bleier osv). Prøvd å spare litt denne mnd og klart å presse oss ned til 12 000.  Men blir litt nysgjerrig. Hva bruker dere andre?

Jeg har bare meg og et barn i hus, med null bleiebarn og alt av husholdningsprodukter på samme konto. Jeg setter av 6000 til mat hver mnd, men er ganske sikker på at jeg bruker hvertfall 1000 kr mer (det er da ofte fordi jeg prioriterer en middag ute, litt i kiosken etter svømming, kinogodis etc.), men dette tas fra en annen konto hvor jeg har de «ekstra» pengene jeg har hver mnd. Hvis jeg da dobler blir det fort 13-14.000 og du har i tillegg en tredje å legge på. 

Tipper 18.000 kan bli mindre! Men, da må du nok være veldig restriktiv. 

Noen tips, som jeg bruker aktivt for å kutte utgiftene. Hver mnd, handler jeg stort når det kommer til husholdningsprodukter med en gang jeg får lønn. Jeg drar på Europris, hvor jeg handler inn dopapir, kjøkkenpapir, vaskemidler osv. som jeg tror skal holde hele mnd (eller litt til for å være sikker). Jeg kikker mye på pris i butikkene, og velger billigste alternativ. Jeg kutter ned godis, brus etc. og det er tomt når det er tomt på lørdag for å si det sånn 🤷🏼‍♀️ 

Fryseboks er et must! Fryser ned brød, og forrige uke handlet jeg mange brød på halv pris (som i utgangspunktet var gårsdagens brød), men det er umulig å merke forskjell. 

Noen dager går jeg for «spiseoppalt» middag! Da lager jeg masse ulike ting, ut fra hva som er i skapet. Spiser rester, hvis du er god på det! Vi spiser noen ganger brødskiver til middag, pizzabaguetter osv. hvis vi har hatt kjøttsaus og har mer igjen. Jeg lager sjelden mye mat, med mindre det er noe jeg vet er godt som rester og spises eller fryses ned. 

Anonymkode: b7300...59e

• Liker 2
Skrevet

Vi er 2 voksne og en tenåring som bor her 100%, og 4 barn 50%

Handler for 8-10 000kr i dagligvarebutikker alt ettersom. går mer i jul og påske feks. 

Kjøper brød på rema etter kl22 på kvelden, sparer mye på det siden barna spiser mye brød. Fryser ned mange og tar opp etterhvert:) 

vi kjøper villtkjøtt på vinteren som vi bruker til kjøttdeig, grytekjøtt og biff. Da har vi til et helt år. Kjøper fisk fra en som fisker her vi bor på vinteren, så lager fiskekaker og fryser ned i porsjoner. Fryser ned passelige porsjoner med fisk til fiskegrateng, stekt fisk osv. 

kjøper mye på tilbud, too good to go av og til, tilbudsdisken på rema og fryser ned. 

vi er flinke til å bruke det vi har i kjøleskapet, og kaster sjeldent noe.

jeg skriver middagsliste og handleliste hver søndag. Handler som regel det meste mandager og fyller på fredager om vi trenger noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 1.03):

Allikevel bruker du våtservietter??

Anonymkode: f2f85...59b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...