Gå til innhold

Hva får tenåringen din i konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring som har fått ufyselig oppførsel om dagen, det er mye nytt jeg forstår det. Forventer likevel respekt og ikke minst at det ryddes opp. 
Nå er det hotell, alt av klær/håndklær slenges på gulvet, ryddet ikke opp når det lages mat, mat som skal inn i kjøleskapet står ute, og det er totale kaos. Det blir til at jeg maser, til slutt blir jeg sint. Nå er denne tenåringen over 16 år, det må gå å forvente noe.
Så er det svaringen tilbake til meg, det null respekt, og fryktelig sur på alle i huset.
Jeg synes det er vanskelig med konsekvenser i denne alderen, jeg setter meg ned å prøver å prate hver kveld, høre hvordan dagen har vært, noe som har vært fint/ vanskelig? Forklart at her hjemme så må alle bidra, vi kan ikke ha det slik, forklart at når mat står ute blir det ødelagt (burde kunne det, terpet på det i mange år) Snakket masse om det å respektere hverandre, at vi alle prøver å være gode med hverandre og snakke pent. Jeg når ikke inn. 
Det må bli handling, men hva skulle det blitt når de er så gamle?   

Anonymkode: 6ff0a...cdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta soveromsdøra av hengslene så er straffen null privatliv til ungdommen skjerper seg.

Anonymkode: d180d...7ac

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Her fjernes ting. Klær som slenges på gulvet blir ikke vasket. Det kommer ikke rene og tørre håndklær før håndkleet på gulvet blir tatt opp. Det hjelper ikke sutre over at gymtøyet er borte når du ikke har lagt det på sin faste plass. Det tok ett par ganger med dette før det nå sitter.. straff og konsekvenser må høre sammen. 

Surt humør blir sendt på rommet sitt. Stua er alles og her har vi ett ok humør. 

Anonymkode: ee0e6...21e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta soveromsdøra av hengslene så er straffen null privatliv til ungdommen skjerper seg.

Det blir litt feil for meg, det har liksom ingen sammenheng, og privatliv er jo veldig viktig. 

Her fjernes ting. Klær som slenges på gulvet blir ikke vasket. Det kommer ikke rene og tørre håndklær før håndkleet på gulvet blir tatt opp. Det hjelper ikke sutre over at gymtøyet er borte når du ikke har lagt det på sin faste plass. Det tok ett par ganger med dette før det nå sitter.. straff og konsekvenser må høre sammen. 

Surt humør blir sendt på rommet sitt. Stua er alles og her har vi ett ok humør. 

Anonymkode: ee0e6...21e

Jeg sa i fra at i helgen er taxitjenester innstilt, den vil gå igjen når respekten for sjåføren er tilbake. Det er ikke direkte sammenheng med oppførselen, men det er mest den respektløsheten og himling med øynene som provoserer mest. 
Når det gjelder å rydde opp etter seg vurderer jeg det samme som min mor gjorde med meg. 
Alt jeg ikke klarte å rydde på plass rydda ho inn på rommet mitt. Tallerkener, kopper, håndklær, skittende tøy osv. Det var flaut å dra med kjæresten på rommet så jeg endret meg fort. Jeg skulle aldri bli som ho, men mulig jeg må ty til noe sånt🙈Jeg er nok for snill, jeg rydder opp etter de når de ikke gjør det, jeg minner de på ALT og jeg kjenner det begynner å bli tungt, spesielt når man får bare sure miner og kjeft. 
Takk for tips, det var du som minte meg på hva min mor gjorde, det ligner jo litt det du gjør, bare du ikke legger på rommet da

• Liker 2
Skrevet

Nå er det hotell, alt av klær/håndklær slenges på gulvet, ryddet ikke opp når det lages mat, mat som skal inn i kjøleskapet står ute, og det er totale kaos. Det blir til at jeg maser, til slutt blir jeg sint. Nå er denne tenåringen over 16 år, det må gå å forvente noe.

Når jeg ser slikt, roper jeg på ungen og det må tas med en gang! Nå har jeg med ungen når det lages middag for å lære rutiner på kjøkkenet. Hun er 14.

har sagt flere ganger at om hun ikke vil ha mas, så ikke gi meg grunner til å mase. Rydd opp etter deg!

Så er det svaringen tilbake til meg, det null respekt, og fryktelig sur på alle i huset.

Prøver å forholde meg rolig, men noen ganger smeller jeg tilbake og blir forbanna.

Anonymkode: e0802...7d4

Skrevet

Klær som ikke legges i skittentøykurven vaskes ikke. Det skjønte hun kjapt når ingen av favorittklærne på magisk vis var blitt rene og hun måtte gå på skolen i, det hun kaller ‘kjipklær’. 
Hun fikk høre det av venninnene da rommet hennes ikke så ut og det var flaut. Så nå rydder og vasker hun rommet. 
Surmuler hun så må hun gjerne gjøre det. På rommet. 
Er hun frekk eller ufin trenger hun ikke be meg om tjenester eller penger. Det lærte hun også den harde veien. 

Jeg har lært at mas, jevnlige påminnelser og lange samtaler fungerer ikke på min tenåring. Direkte, logiske, konsekvenser av handlingen eller adferden hennes har fungert best. 

Anonymkode: 08e9d...c89

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Herregud. Hvor var du i 16 år at ungdommen er så uselvstendig?

Mine barn rydder rommene (jeg vasker), legger skittent tøy i kurven o.l. De er 5 og 7 år.

Anonymkode: 7502b...72d

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har en tenåring som har fått ufyselig oppførsel om dagen, det er mye nytt jeg forstår det. Forventer likevel respekt og ikke minst at det ryddes opp. 
Jeg synes det er vanskelig med konsekvenser i denne alderen, jeg setter meg ned å prøver å prate hver kveld, høre hvordan dagen har vært, noe som har vært fint/ vanskelig? Forklart at her hjemme så må alle bidra, vi kan ikke ha det slik, forklart at når mat står ute blir det ødelagt (burde kunne det, terpet på det i mange år) Snakket masse om det å respektere hverandre, at vi alle prøver å være gode med hverandre og snakke pent. Jeg når ikke inn. 
Det må bli handling, men hva skulle det blitt når de er så gamle?   

Dumt å først forvente noe etter så mange år på hotell. Håper det er feil og at du egentlig har hatt forventninger hele veien. Og at du har tatt tak i de og gitt konsekvenser da.

Jeg har en gubbe som er lat til tider. Så om han vil ha rene klær, mat på bordet osv så må han bidra selv. Slutt å gi så mye forståelse og sett ned foten. Sett oppvask og øegg møkkete klær i sengen hans når det ikke er rydda. Dropp å vask hans klær når det ikke blir rydda. 

Anonymkode: 6b61d...8ce

Skrevet

Mine tenåringer tør ikke annet enn å høre på meg. 

En periode tok jeg vekk ruteren så de ikke hadde nett, de gikk ikke med søpla da jeg sa de skulle.

Så jeg spurte guttungen hva han hadde gjort om han skulle oppdra sine unger, da svarte han, dra ut nettet. 

Det gjorde jeg og nå gjør de som de får beskjed om rimelig raskt. 

Anonymkode: 48df1...eb6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Les Hedvik sin bok om tenåringer. Mye nyttig informasjon. 

Hvis rot og litt furting er de eneste utfordringene her er du nok ganske heldig. Kommer nok på plass igjen når denne hormonbobla hans er over 😅

Anonymkode: 41b22...d53

• Nyttig 2
Skrevet

Mine barn rydder rommene (jeg vasker), legger skittent tøy i kurven o.l. De er 5 og 7 år.

Så perfekt du og barna dine er da. 

Anonymkode: 61f21...f8c

• Liker 2
Skrevet

Vi fant ut at gulrot er mye bedre enn pisk, selv om konsekvensene er like.

Skrevet

Hva de får i konsekvenser høres ut som du mener straff.

Jeg ber bare en gang, og vi holder iss til hva som er avtalt. De vanlige konsekvensene hos oss

- klær som ikke er lagt i skittentøyskurven/vaskerom blir ikke vasket

- ikke på plass til avtalt tid, ingen transport/henting/bringing. Avtalen må også være gjort i god tid.

- ikke vasket bad/kjøkken som avtalt, være hjemme til det er gjort.

Anonymkode: 8b55b...304

Skrevet

Vi hadde et tilfelle i går hvor 16-åringen skulle støvsuge, men da vi kom hjem var det åpenbart ikke støvsuget. Han hadde allerede utsatt å gjøre oppgaven i 2 dager. Ringte gutten som forklarte at han ikke fikk tid fordi han måtte rekke en buss. Da fikk han klar beskjed om å bare sette seg på en buss hjem igjen for å gjøre oppgaven din. Lite fornøyd med det, men han skjønte hvorfor. 

Konsekvenser som trekk i ukelønn om barna ikke rydder opp etter seg eller fullfører oppgaver mener jeg er innafor. Kommunikasjon er nok det beste virkemiddelet syntes jeg, men alle barn er jo forskjellige. Min tenåring kan være skikkelig ufyselig å ha med å gjøre innimellom, men han vet at om mamma hever stemmen så har han tråkket over grensen for jeg blir sjelden sinna. Mer irritert. 

Anonymkode: 61f21...f8c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei!

Anonymkode: 1f960...e94

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

😂😂😂

Anonymkode: 1f960...e94

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herregud for et besserwissersvar! Tydelig at du ikke vet hva du har i vente! Lykke til når dine englebarn blir sure og hormonelle tenåringer! 

• Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke i stedet være litt hyggelige? Vet ikke alle at ungdommer ommøblerer hjernene sine? 

Jeg plukker opp etter mine, både i fellesarealer og på rommene deres 😱😱😱

Til gjengjeld har vi god stemning hjemme, og når jeg ber dem hjelpe meg med ting gjør de det. I sum bruker de myyyye mer tid på ting jeg vil ha hjelp til enn den tida jeg bruker på å være hotell for dem. Men det føles jo gjerne bedre å hjelpe andre enn å rydde sitt eget rot.

Ps. De voksne barna mine holder nå orden i sine egne leiligheter helt på egen hånd 😅

Skrevet
Meowmere skrev (7 timer siden):

Vi fant ut at gulrot er mye bedre enn pisk, selv om konsekvensene er like.

Hvordan ble tenåringen som voksen da?

Anonymkode: 6b61d...8ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En stor forskjell på små barn og tenåringer har jeg lært.. 8 åringen min gjør disse tingene, hjelper meg til og med med å vaske klær, 13 og 14 åringen derimot...... det skjer et skille når de er ca 11-12 år, det er bare å glede seg..  for alt de har lært i barndommen, den blir på magisk vis borte over natta når de er i 11-12 års alderen 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...