Gå til innhold

Forbikjøring på E18 i høyre fil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en bil tidligere i dag som kjørte forbi andre biler i høyre fil. Det var ikke kø, men det var biler i venstre fil som holdt en hastighet på rundt 110-115 km/t som denne bilen da valgte å passere i høyre fil. Er dette innafor?

Anonymkode: ef3a7...cc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får være hans problem.

Anonymkode: 055d6...37b

Skrevet

Bilene i venstre fil skulle lagt seg inn i høyre fil, det er ikke lov å blokkere trafikken. Det er ikke valgfritt hvilken fil man ligger i, venstre er for forbilkjøring.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, petterm said:

Aldri innafor å kjøre forbi i høyre fil.

Dessuten risikerer man 6800kr i bot.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-unngar-du-boter-pa-hjemreisen/s/5-95-1118924

Det kan absolutt være innafor å kjøre forbi i høyre fil. Om det er kø i venstre ig det flyter greit i høyre så stopper man jo ikke opp for ikke å kjøre forbi. 

Anonymkode: 7089f...01f

• Liker 4
Skrevet
viren skrev (1 minutt siden):

Bilene i venstre fil skulle lagt seg inn i høyre fil, det er ikke lov å blokkere trafikken. Det er ikke valgfritt hvilken fil man ligger i, venstre er for forbilkjøring.

Så det ville vært bilene i venstre fil sin feil dersom det oppstod en ulykke fordi noen passerer i høyre fil?

Skrevet

Du har lov til å kjøre fortere i høyrefila enn bilene i venstrefila. Det som ikke er lov er å ligge i venstrefila, legge seg ut i høyrefila for å kjøre forbi de i venstrefila fordi du synes de er treige, og så legge seg inn i venstrefila igjen når du har kjørt forbi. 

Anonymkode: 32a87...905

• Liker 1
Skrevet

Er jo de som kjører sakte i venstre fila som er idiotene her . 

Anonymkode: 88c0d...423

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor er det så mange som ikke vet at venstre felt er et forbikjøringsfelt?

§ 5.1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av veien. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre. 

§ 12.3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Anonymkode: 65b97...a87

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo de som kjører sakte i venstre fila som er idiotene her . 

Anonymkode: 88c0d...423

? De fulgte fartsgrensen

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg så en bil tidligere i dag som kjørte forbi andre biler i høyre fil. Det var ikke kø, men det var biler i venstre fil som holdt en hastighet på rundt 110-115 km/t som denne bilen da valgte å passere i høyre fil. Er dette innafor?

I følge trafikkreglene SKAL forbikjøring skje til venstre. Det betyr at det er forbudt å kjøre forbi på høyre side med noen få unntak som er beskrevet her: https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12

Joda, det kan være irriterende med folk som ligger i venstre felt og litt under fartsgrensen. Det følger også av trafikkreglene at man skal plassere kjøretøyet i høyre felt, unntatt ved forbikjøring. Hvis man da ligger i venstre felt uten å kjøre forbi noen, bryter man også trafikkreglene. MEN, at noen bryter trafikkreglene ved å ligge i venstre felt uten å kjøre forbi noen, er ikke en gyldig grunn til å kjøre forbi dem på høyre side. Og er du av den lett-irriterte typen som hisser deg opp over andre i trafikken på en slik måte at du selv bryter trafikkreglene ved f.eks. å kjøre forbi på høyre side, da bør du heller la bilen stå, eller overlate kjøringen til andre, for da er du en sjåfør som er farlig for både deg selv og andre. Og, NEI, det er ikke de irriterer deg som er farlige, men det er du som lar deg irritere, som er den farlige i trafikken.

Anonymkode: 44f64...edc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
viren skrev (31 minutter siden):

Man blokkerer ikke trafikken om man holder fartsgrensen.

Anonymkode: b8b39...80a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Les deg opp på veitrafikkloven. Postet litt lengere opp. 

Anonymkode: 65b97...a87

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Så klart ikke. De holder fartsgrensen. Han ikke. 

Anonymkode: 6925a...ee2

• Liker 1
Skrevet

Det er stor forskjell på å aktivt kjøre forbi på høyre side, og at høyre fil går fortere enn venstre fil.

Jeg legger meg ikke ut, kjører forbi på høyre, og legger meg tilbake. Vel, har vel gjort det en håndfull ganger med folk som har grodd fast under fartsgrensa i venstrefila… men som hovedregel ikke.

Men, dersom høyrefila går fortere enn venstre, noe den gjør iblant hvis det enten er kø eller avkjøringer mot venstre, da stopper jeg selvfølgelig ikke opp for å holde meg bak han til venstre. Holder da normal avstand til bilen foran, selv om det betyr å kjøre forbi noen i venstrefila.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor stiller du spørsmål du åpenbart vet svaret på?!

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Joda, det kan man fint gjøre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 21.06):

Forbikjøring på høyre side er dårlig forståelse av trafikkreglene. Om det var bot eller dom en bilfører fikk for noen uker siden det husker jeg ikke helt, var mye omtale i media så vil tro det var dom.

Anonymkode: 59a86...874

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Forbikjøring på høyre side er dårlig forståelse av trafikkreglene. Om det var bot eller dom en bilfører fikk for noen uker siden det husker jeg ikke helt, var mye omtale i media så vil tro det var dom.

Anonymkode: 59a86...874

Mulig det er dårlig forståelse av trafikkreglene, mer sannsynlig er det irritasjon over bilene i venstre felt. Som jeg skjønner, selv om de holder fartsgrensene. Fartsgrensene i Norge gir i veldig mange tilfeller ingen mening.

Anonymkode: b2de5...8fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig det er dårlig forståelse av trafikkreglene, mer sannsynlig er det irritasjon over bilene i venstre felt. Som jeg skjønner, selv om de holder fartsgrensene. Fartsgrensene i Norge gir i veldig mange tilfeller ingen mening.

Anonymkode: b2de5...8fd

Det skaper nok irritasjon for de som ikke kan trafikkreglene, og som tror at venstre felt er "kjøre veldig fort fila".

Anonymkode: 1a278...da3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...