AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #21 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er begge godt utdannet, jeg har selv en master i spesialpedagogikk med videreutdanning innenfor barn med sammensatte vansker. Min samboer har doktorgrad innenfor rehabilitering. jeg tror mye av grunnen til at jeg er så usikker på om jeg ønsker barn mtp. Videreføring av ADHD, er nettopp på grunn av den kunnskapen og teorien som er i bunn, og erfaringene jeg har med helt fantastiske barn som sliter beinhardt for å komme gjennom utallige forsøk på å passe inn i A4 boksen, og et skoleløp som er langt fra det beste for alle barn. Jeg er nok litt preget av min jobb, men vet jo at mange lever godt med denne diagnosen (meg selv inkludert). Men har nok et behov for å høre det fra andre som selv har erfaring med å få barn med adhd, fremfor den dystre teorien man finner om man leser om temaet på nett, gjennom forskning ol. Anonymkode: f4873...add Du får tenke litt på det at det nok er en ganske stor andel udiagnostiserte ADHD barn og foreldre der ute. Som ikke har diagnose, nettopp fordi de er relativt velfungerende individer som kommer seg gjennom skole og utdanning og inn i jobb og voksenliv. Kanskje mye fordi de har foreldre som sliter med de samme tingene som dem selv, og som derfor kan se og støtte dem gjennom skoleløpet. Og validere dem i at ting er vanskelig. (Selv om "alle andre" får det til lett.) I tillegg til at de kan kjenne seg igjen i foreldrene, og se at "ting kan gå bra" selv om man synes noen ting er tøft. Nett og forskning er jo mye basert på de som sliter veldig. Og det er greit at skoleløpet ikke passer helt alle som ikke går helt inn i A4 boksen. Men det er jo også sånn at foreldre kan samarbeide med skolen om å tilpasse for sitt barn. Og som bevisste foreldre, kan man kanskje komme med løsninger som gjør at hverdagen blir lettere for barna. Det viktigste er jo at de anerkjennes for den de er, og ikke konstant får kjeft for at de ikke mestrer ting som er helt umulig for dem å mestre. Men heller får ros for det de klarer å mestre, og de tingene de faktisk er flinke til. Anonymkode: 23568...9e8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #22 Skrevet 30. august 2024 Her så er det ADHD, autisme og Tourettes i familien. Faren til barna har 2 av de diagnosene, broren hans 2 av diagnosene. Foreldrene deres har en diagnose hver, en med ADHD og en med autisme. Jeg har ingen diagnoser. Og her så fikk ene barnet ADHD, andre Tourettes og autisme. Anonymkode: cd39c...f23
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå