Gå til innhold

Nedarving av adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har selv adhd (relativt under kontroll, lever et normalt liv med 100% jobb osv.) er nå i et stabilt forhold hvor det  med tiden har blitt et tema rundt å få barn. Jeg ønsker barn, men er redd de vil Arve adhd diagnosen fra meg og evt. ikke få det så lett pga dette. 

er det noen her som har adhd og har fått barn uten adhd. Evt. Har dere med adhd som har barn med adhd relativt like symptomer som deres barn? 

på forhånd, takk for svar.

Anonymkode: f4873...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en gutt (og muligens en til, ikke utredet enda) med adhd, som sin far. Særlig den yngste er veldig lik faren når han var liten, men det gjelder begge to egentlig. Det går greit, men vanskelig til tider fordi far synes det er vanskelig å håndtere særlig sinneutbruddene til barna. Han har jo samme utfordring selv, med at han fort blir overveldet når det blir for mye, og da er det ikke så lett å håndtere et barn ute av kontroll. Men det har egentlig gått ganske bra, stort sett. De er 6 og 10.

Anonymkode: 776ff...3fe

• Nyttig 1
Skrevet

Barn som har foreldre med en eller annen form for adhd har 25% sannsynlighet for at de arver dette.

Her har far adhd, 1 av 3 barn har fått adhd her hos oss. 

Anonymkode: efbf7...3ef

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg har selv adhd (relativt under kontroll, lever et normalt liv med 100% jobb osv.) er nå i et stabilt forhold hvor det  med tiden har blitt et tema rundt å få barn. Jeg ønsker barn, men er redd de vil Arve adhd diagnosen fra meg og evt. ikke få det så lett pga dette. 

er det noen her som har adhd og har fått barn uten adhd. Evt. Har dere med adhd som har barn med adhd relativt like symptomer som deres barn? 

Far adhd, begge barna adhd. 

Anonymkode: a548f...232

Skrevet

ADHD er veldig arvelig. Mamma har ADHD, min far forsvant ut av bildet når jeg var fem hadde uten tvil ADHD, det samme med min bestefar som var pappa til mamma. Jeg og min søster har ADHD og min nevø. Og noen symptomer er like andre symptomer ikke, men selv om noen av symptomene er like så er ikke nødvendigvis reaksjonen vår på de symptomene like. Det er som alle andre sykdommer/lidelser/tilstander har du møtt en av ADHD så har du møtt en med ADHD.

Anonymkode: 195dd...7ec

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Høyrest ut som du er ein reflektert person som kan bli ein god forelder til barn både med og uten adhd, om du vil:)

Adhd er jo absolutt ikkje det verste å arve uansett. Mange flotte folk med adhd.

Men tyder på at man kanskje kan redusere risikoen med at både foreldre og barn har eit bra kosthold:)

https://www.forskning.no/hjernen/kan-mors-usunne-kosthold-gi-barnet-hoyere-risko-for-adhd/399565

Skrevet

Jeg kom over opplysninger som sier at de ADHD genene som er kjent er ressesive. Dvs. Du må ha to gener - en fra begge foreldrene dine. Så om du har ADHD, og du får barn med noen som er ikke er bærer, vil ingen av barna få det. To som begge har ADHD, der vil alle barna få det. En med og en som har genet, men ikke har ADHD vil gi 50% sjanse.

Ta et lite dypdykk i familiehistorien til partneren din, om alle er rolige og med god konsentrasjonsevne i linja bakover og de til siden (inngifte som leder til barn) har ingen eller få: Da vil du trolig få barn uten ADHD.

Anonymkode: b3b03...00c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Både mor og far har ADHD her, og barnet er bare 5 ennå så vi vet ikke, men det er dessverre en del tegn. 

Anonymkode: d394e...171

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kom over opplysninger som sier at de ADHD genene som er kjent er ressesive. Dvs. Du må ha to gener - en fra begge foreldrene dine. Så om du har ADHD, og du får barn med noen som er ikke er bærer, vil ingen av barna få det. To som begge har ADHD, der vil alle barna få det. En med og en som har genet, men ikke har ADHD vil gi 50% sjanse.

Ta et lite dypdykk i familiehistorien til partneren din, om alle er rolige og med god konsentrasjonsevne i linja bakover og de til siden (inngifte som leder til barn) har ingen eller få: Da vil du trolig få barn uten ADHD.

Anonymkode: b3b03...00c

Dette stemmer ikke!og hadde det vært så enkelt så kunne man jo redusert ventelistene for de som ønsker utredning ganske så drastisk.

https://lommelegen.dagbladet.no/psykisk-helse/artikkel/er-adhd-arvelig/77074685
«Hvis foreldrene har symptomer, vil barna deres ha omkring 25 prosent risiko for å få ADHD.»

«Jo flere av disse risiko-variantene man har, jo større er ens risiko for å utvikle ADHD. Likevel kan man ha alle risiko-variantene uten å utvikle ADHD»

https://www.uib.no/med/143715/barn-av-foreldre-med-adhd-har-høyest-risiko-å-få-diagnosen-selv

«Absolutt størst risiko hadde sønner med foreldre som begge hadde ADHD-diagnosen:

– 40 prosent av disse guttene blir selv diagnostisert med tilstanden, forteller Solberg.

Størst var arvbarheten fra mor til barna. Sammenlignet med hvis kun far hadde ADHD, så var det høyere risiko for å få diagnosen hvis kun mor hadde diagnosen.» 

https://www.madinnorway.org/2023/10/knuser-myter-om-adhd/?amp

«I likhet med dopaminhypotesen har forskning aldri vært i stand til å demonstrere at noen enkeltgener eller genkombinasjoner står bak forekomsten av ADHD»

Anonymkode: 195dd...7ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som noen andre nevner her, så har forskning så langt vist at et barn har 25% sannsynlighet for å arve ADHD når én forelder har det, også øker det opp til 40% dersom begge foreldrene har det. :)

Jeg har selv ADHD, men også 100% jobb, og tenker at om mine barn får det, så gjør vi det beste vi kan ut av det. Far er også ressurssterk, og mye handler om at man må finne det som passer til ADHD, fremfor at en med ADHD skal passe inn i A4 rammen. Så jeg har troa på at det skal gå fint likevel. :)

Anonymkode: 465ca...622

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og min sønn har adhd . 

Han fikk faktisk diagnosen først da han var 12 år, jeg har alltid kjent meg veldig igjen I Han, og hans og mine symptomer er ganske like , har utviklet seg likt og i ca samme tempo. 

Jeg hadde egentlig ingen anelse om at jeg kunne ha diagnosen selv før under utredningen hans og symptomene ble pekt ut -jeg var jo helt lik Han som barn 😅 tenkte at jeg da kanskje var en av dem som hadde vokst det av meg, men stemte ikke helt det heller. Adhd-en min hadde bare endret form fra "gal apekatt" til "utslitt filledukke" .  Jeg fikk diagnosen min året etterpå og livet tok en helomvending. 

Rakk aldri å tenke tanken på nedarving av adhd ,men var likevel redd for at barna mine skulle arve min barndoms-atferd. 

Jeg har slitt mye i livet så jeg er så ekstremt glad for at gutten min fikk hjelp tidligere, så kanskje slipper han å 'gå i mors fotspor' videre

Men samtidig har jeg ofte tenkt at det har vært godt å ha et barn så likt meg selv, slik at jeg har fått mye bedre forståelse for hans OG mine egne vansker opp igjennom. Jeg har lært masse. 

Har forresten et barn til ,minsten har ikke adhd -iallefall har vi aldri sett noen tegn der,  så her var det 50/50. 

Far til barna har ikke adhd . 

Skrevet

Jeg har ADHD samme med mitt barn. Vi er ikke helt like. Jeg er mer impulsive mens han er mindre fleksibel og trenger å vite ting mer på forhånd.

Jeg ser ikke på ADHD som et stort problem men det er vel fordi jeg kjenner ikke til noe annet og har klart meg fint i livet. Skulle ønske jeg kjente til min egen diagnosen på ungdomsskolen og vgs det hadde nok gjort den tiden enklere for meg. Men jenter går jo ofte under radaren. Ingen av oss bruker medisiner og klarer oss helt fint. Ville ikke unngått å få barn på grunn av muligheten til at barnet får ADHD.

Mitt barn har mange positive kvaliteter og jeg er ikke engstelig for barnet sin fremtid med ADHD. Selv om enkelte ting kan være litt utfordrende så har vi gode strategier i hverdagen.

Anonymkode: c2eb9...6d9

• Nyttig 1
Skrevet

Tre barn.

En har ADHD, en har ikke, den tredje er plausibel, selv de lærde strides. Men alle fungerer supert, viktig å se muligheten det gir, ikke begrensningene. Hadde ikke villet fjerne ADHD fra den som har diagnosen om jeg hadde kunnet.

Anonymkode: 8926b...6dd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har adhd, to barn uten, et barn med, hen har ikke arvet min type adhd, men sin fars… begge foreldrene er i full jobb, master grad og doktor grad. Ungen med adhd går forskerlinja på vgs. Ser ikke adhd som en hundring men som en ressurser, vi var forøvrig voksene begge to før vi fikk utredet det og skjønte det, kun far med doktor grad er medisinert, meg og vgs barnet velger å være uten 

Anonymkode: 74229...da5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har adhd, to barn uten, et barn med, hen har ikke arvet min type adhd, men sin fars… begge foreldrene er i full jobb, master grad og doktor grad. Ungen med adhd går forskerlinja på vgs. Ser ikke adhd som en hundring men som en ressurser, vi var forøvrig voksene begge to før vi fikk utredet det og skjønte det, kun far med doktor grad er medisinert, meg og vgs barnet velger å være uten 

Skulle stå hindring ikke hundring 😂

Skrevet

Dr Barkley er verdens fremste forsker på adhd, og hans team mener arveligheten er langt større enn hva det refereres til i Norge. Arvelighet er høyest fra mor, i tillegg til at ulike faktorer under svangerskapet kan være faktorer som gir forhøyet sannsynlighet. 

jeg jobber selv direkte med adhd og er enig med hans funn. På adhd klinikker i USA screenee de foreldre etter symptomer som en del av barnets behandling. 

denne videoen går ikke direkte inn på arvelighet, men han nevner at det er 50% risiko for adhd når mor selv har adhd. Jeg anbefaler å lese/se flere videoer der han fremlegger sine funn.

Anonymkode: a2a97...758

Skrevet

Rundt 65% sannsynlighet for å arve adhd dersom en av foreldrene har det. Men diagnosen kan være en superkraft om den brukes riktig. Du har heldigvis erfaring selv så du vet hvordan du kan hjelpe fremtidige barn til å utnytte potensialet sitt. De fleste idrettsutøvere og kjendiser har helt sikkert udiagnostiserte konsentrasjonsutfordringer

• Hjerte 1
Skrevet

Her har far sterk adhd (fikk diagnose i voksen alder) og et av barna har Asperger.

Ingen i min eller mannens familie som har en autisme diagnose.

Anonymkode: 89354...cd9

Skrevet

Hvordan barna klarer seg handler ofte mye om hvor ressurssterke foreldrene er. Har sett mange eksempler på at det går veldig fint, men da er fellesnevneren foreldre med høy utdanning, intakt familie (ADHD hos en av foreldrene øker sjansen for samlivsbrudd), som evner å lære barnet å regulere seg/strategier for å håndtere symptomene. Kommer barnet fra en bakgrunn med sosiale belastninger, lite ressurser hos foreldrene og har tilleggsdiagnoser, går det ofte dårlig. 

Anonymkode: 21cbd...96b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan barna klarer seg handler ofte mye om hvor ressurssterke foreldrene er. Har sett mange eksempler på at det går veldig fint, men da er fellesnevneren foreldre med høy utdanning, intakt familie (ADHD hos en av foreldrene øker sjansen for samlivsbrudd), som evner å lære barnet å regulere seg/strategier for å håndtere symptomene. Kommer barnet fra en bakgrunn med sosiale belastninger, lite ressurser hos foreldrene og har tilleggsdiagnoser, går det ofte dårlig. 

Anonymkode: 21cbd...96b

Vi er begge godt utdannet, jeg har selv en master i spesialpedagogikk med videreutdanning innenfor barn med sammensatte vansker. Min samboer har doktorgrad innenfor rehabilitering. 
jeg tror mye av grunnen til at jeg er så usikker på om jeg ønsker barn mtp. Videreføring av ADHD, er nettopp på grunn av den kunnskapen og teorien som er i bunn, og erfaringene jeg har med helt fantastiske barn som sliter beinhardt for å komme gjennom utallige forsøk på å passe inn i A4 boksen, og et skoleløp som er langt fra det beste for alle barn. 

Jeg er nok litt preget av min jobb, men vet jo at mange lever godt med denne diagnosen (meg selv inkludert). Men har nok et behov for å høre det fra andre som selv har erfaring med å få barn med adhd, fremfor den dystre teorien man finner om man leser om temaet på nett, gjennom forskning  ol. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...