Gå til innhold

Er Siviløkonom studiet vannsklig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken master er det du snakker om? 

Selv ca 2008 fantes det mastere uten rene mattefag på NHH. Selv om bacheloren inneholdt matematikk i år en, og statistikk i år to. Jeg gikk selv master i revisjon og regnskap, og hadde et "mattefag", som var evigheter fra mattefagene på videregående. Men hadde jo venner som gikk marketing for å slippe matte, strategi og ledelse, blant annet. Selv skatt, jeg vil ikke akkurat kalle det "vanskelig matte" selv om man må regne litt. 

Anonymkode: 0f896...34a

Siviløkonom. Du er ikke siviløkonom om du gikk MRR. 

Anonymkode: e602a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er man det. Ellers er det mange hundre på min avdeling som har feil tittel i mailen sin.

Hva er det med alle i denne tråden som skal angripe andre for å ikke ha peiling, når de selv kommer med helt feil opplysninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er man det. Ellers er det mange hundre på min avdeling som har feil tittel i mailen sin.

Hva er det med alle i denne tråden som skal angripe andre for å ikke ha peiling, når de selv kommer med helt feil opplysninger? 

Måtte Google det. Og du har rett - beklager det! Før tok mange MRR etter ferdig Siv-øk og noen år i revisjon. Evt tok de MRR, men da ble de ikke siviløkonomer. 

Som jeg skrev over: siviløkonomtittelen er tydeligvis blitt helt utvannet. Tittelen er ikke særlig til kvalitetsstempel lenger, når alle mulig mastere gir deg den. Sier ikke at MRR ikke er et bra studie - det er åpenbart det beste for revisorer. Men det gir deg ikke akkurat bred kunnskap om alle økonomifelt. Rett og slett trist å lese at folk som knapt kom seg gjennom matte på vgs nå kan få tittelen Siv.øk, men jeg begynner vel å bli gammel🤷‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilke fag du legger i graden din. Samboeren min hater tall og gikk ut av sivøkstudiet med sterk B i snitt, så alt er mulig 😆

Anonymkode: aa84f...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Måtte Google det. Og du har rett - beklager det! Før tok mange MRR etter ferdig Siv-øk og noen år i revisjon. Evt tok de MRR, men da ble de ikke siviløkonomer. 

Som jeg skrev over: siviløkonomtittelen er tydeligvis blitt helt utvannet. Tittelen er ikke særlig til kvalitetsstempel lenger, når alle mulig mastere gir deg den. Sier ikke at MRR ikke er et bra studie - det er åpenbart det beste for revisorer. Men det gir deg ikke akkurat bred kunnskap om alle økonomifelt. Rett og slett trist å lese at folk som knapt kom seg gjennom matte på vgs nå kan få tittelen Siv.øk, men jeg begynner vel å bli gammel🤷‍♂️

Du er jo helt på viddene. Og babler i vei videre. De som har tatt 3+2 år fra NHH eller BI er like mye Siviløkonom som oss som gikk på gammel ordning. 

Mange av toppsjefene i næringslivet i dag har vært innom revisjon, da det gir en stor bredde i erfaring innenfor mange problemstillinger og bransjer. Det er jo nettopp derfor selskapene reklamerer med "den gode starten på karrieren". 

Hvor er du utdannet, og hvilken spesialisering har du? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

For siviløkonomstudiet hadde det ingen betydning hvilken spesialisering man valgte. Man måtte gjennom rent mattefag både på bachelor og master, helt uavhengig av retning. Slik var det før. Jeg har en master med Siv.øktittel fra 2000- tallet. På den tiden var det vel bare NHH og BI Oslo/Sandvika som ga deg siviløkonomtittelen. (Jeg personlig er litt i tvil om hvor tunge økonomer de som har utdanning fra andre enn disse skolene egentlig er..)

Mattekravet har tydeligvis endret seg, slik at man nå kan velge bort matte om man velger enkelte spesialiseringer. Kan også virke som vanskelighetsgraden har endret seg på master. Mer eller mindre alle slet med matten vi hadde på master, selv de som hadde gode karakterer i matte på bachelor. Det kunne ikke sammenlignes. Så når du skriver at de må komme seg gjennom bacheloren, så er det sprøyt vs hvordan det var. Master var et stort level opp i alle fag, og særlig i matematikk. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

I "gamle dager" var jo siviløkonomutdanningen bare 4 år, så hvor utvannet den er nå kan vi nå være uenige om. Jeg lar meg ikke imponere av "gamle" siviløkonomer dessverre, sorry, selv om du påstår at dere alle hadde "vanskelig" matematikk (hva enn det er). 

La oss si du skulle ta en master i strategi og ledelse. Hvorfor mener du at mer avansert matematikk er relevant på masternivå? Hvorfor er det en utvanning av studiet å droppe irrelevante fag for sin spesialisering? 

Du må også slå deg til ro med hva en siviløkonom IKKE er. På engelsk kalles studiet "business administration" - det handler om forretninger først og fremst. På engelsk kan ikke en siviløkonom kalle seg en økonom - en economist. Skal du være ekte økonom er det samfunnsøkonomi du må spesialisere deg i, og da begynner vi å snakke tung matematikk. Men hvorfor skal en forretningsøkonom ha så tung matematikk? 

Jeg hadde mye tung matte fordi jeg liker matte. Har dessverre ikke fått bruk for det. 😂

Anonymkode: 5bbdd...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I "gamle dager" var jo siviløkonomutdanningen bare 4 år, så hvor utvannet den er nå kan vi nå være uenige om. Jeg lar meg ikke imponere av "gamle" siviløkonomer dessverre, sorry, selv om du påstår at dere alle hadde "vanskelig" matematikk (hva enn det er). 

La oss si du skulle ta en master i strategi og ledelse. Hvorfor mener du at mer avansert matematikk er relevant på masternivå? Hvorfor er det en utvanning av studiet å droppe irrelevante fag for sin spesialisering? 

Du må også slå deg til ro med hva en siviløkonom IKKE er. På engelsk kalles studiet "business administration" - det handler om forretninger først og fremst. På engelsk kan ikke en siviløkonom kalle seg en økonom - en economist. Skal du være ekte økonom er det samfunnsøkonomi du må spesialisere deg i, og da begynner vi å snakke tung matematikk. Men hvorfor skal en forretningsøkonom ha så tung matematikk? 

Jeg hadde mye tung matte fordi jeg liker matte. Har dessverre ikke fått bruk for det. 😂

Da Siv.øk gikk fra fire til femårig studiet, så ble tittelen Master i Business & Economics. Det er det som er litt av poenget mitt. Før var en Siv.øk noe mer enn bare en som hadde en master i et øk/ad fag. Man hadde selvsagt ikke denne vanskelige matten bare for moro skyld, det var for å ha et verktøy til å forstå andre mer komplekse fag, innen feks finans, samfunnsøkonomi og økonometri. Og på dette studiet var man innom dette i tillegg til regnskap, skatt, forretningsjus, org.psyk, markedsføring, statistikk osv. Mens på master ble det mer spesialisert i et emne (men likevel med flere felles obligatoriske fag). 

Ingen av disse fagene er irrelevante for å bli en god økonom. Skal du jobbe innen finans må du forstå hvordan den økonomiske verden fungerer. Skal du bli økonomisjef er det en fordel å kunne lover, regler, kunne lese regnskap og forstå trender. Bare for å ta noen små eksempler. At du har møtt gamle Siv.øker som ikke imponerte deg, blir svogerforskning. Alle elever er selvsagt ikke toppkandidater uansett hva de har studert. 

Man må gjerne ta en master i strategi og ledelse - det gir deg en spisskompetanse i nettopp det. Men det gir deg ikke den utdanningen som FØR var det man forbant med en siviløkonom. Dette ble diskutert i overgangen fra fire år til master - man ønsket å beskytte nettopp denne utdannelsen for tittelen Siv.øk. Men noen har tydeligvis gjort en dårlig jobb; nå er man Siv.øk bare man har en master i et øk.ad fag. Du kan dessuten bli siv.øk på 13 ulike steder i Norge. Ikke akkurat et kvalitetsstempel. Så mange gode forelesere har vi ikke i lille Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Da Siv.øk gikk fra fire til femårig studiet, så ble tittelen Master i Business & Economics. Det er det som er litt av poenget mitt. Før var en Siv.øk noe mer enn bare en som hadde en master i et øk/ad fag. Man hadde selvsagt ikke denne vanskelige matten bare for moro skyld, det var for å ha et verktøy til å forstå andre mer komplekse fag, innen feks finans, samfunnsøkonomi og økonometri. Og på dette studiet var man innom dette i tillegg til regnskap, skatt, forretningsjus, org.psyk, markedsføring, statistikk osv. Mens på master ble det mer spesialisert i et emne (men likevel med flere felles obligatoriske fag). 

Ingen av disse fagene er irrelevante for å bli en god økonom. Skal du jobbe innen finans må du forstå hvordan den økonomiske verden fungerer. Skal du bli økonomisjef er det en fordel å kunne lover, regler, kunne lese regnskap og forstå trender. Bare for å ta noen små eksempler. At du har møtt gamle Siv.øker som ikke imponerte deg, blir svogerforskning. Alle elever er selvsagt ikke toppkandidater uansett hva de har studert. 

Man må gjerne ta en master i strategi og ledelse - det gir deg en spisskompetanse i nettopp det. Men det gir deg ikke den utdanningen som FØR var det man forbant med en siviløkonom. Dette ble diskutert i overgangen fra fire år til master - man ønsket å beskytte nettopp denne utdannelsen for tittelen Siv.øk. Men noen har tydeligvis gjort en dårlig jobb; nå er man Siv.øk bare man har en master i et øk.ad fag. Du kan dessuten bli siv.øk på 13 ulike steder i Norge. Ikke akkurat et kvalitetsstempel. Så mange gode forelesere har vi ikke i lille Norge. 

Beklager, men det du beskriver er jo studier der man ikke spesialiserer seg i noe som helst og bare kan bittelitt om mye forskjellig. Heldigvis har man endret på det (hvis det du beskriver stemmer). Antall studiepoeng i en master har ikke endret seg, og det å krydre med alskens forskjellig gir deg ikke særlig kompetanse i noe som helst. I dag velger man en spesialisering, og spesialiseringen avgjør hvilke fag du har. I tillegg velger man en såkalt "minor". 

Selv har jeg en master i finans med minor i samfunnsøkonomi og har derfor mer matematikk, men jeg er jo ikke en bedre økonom enn min venninne med en master i økonomistyring, vi har bare ulike fordypninger med ulik kompetanse. 

Det er jo like mye svogerforskning du kommer med når du bare referer til at alt var bedre før. 😂

Angående forelesere i lille Norge - mange av de gode foreleser ved flere universiteter. Det har uansett ikke så mye å si hvem som foreleser, det er ikke foreleseren som gjør deg god, men kunnskapen du tar innover deg - og pensum er relativt likt altså. Det er først på Phd-nivå det begynner å ha betydning hvilket fagmiljø du har rundt deg, men på phd-nivå har du også mye mer rom for å veksle og reise, og man knytter tette kontakter på tvers av universiteter. Det er mye og tett samarbeid i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For siviløkonomstudiet hadde det ingen betydning hvilken spesialisering man valgte. Man måtte gjennom rent mattefag både på bachelor og master, helt uavhengig av retning. Slik var det før. Jeg har en master med Siv.øktittel fra 2000- tallet. På den tiden var det vel bare NHH og BI Oslo/Sandvika som ga deg siviløkonomtittelen. (Jeg personlig er litt i tvil om hvor tunge økonomer de som har utdanning fra andre enn disse skolene egentlig er..)

Mattekravet har tydeligvis endret seg, slik at man nå kan velge bort matte om man velger enkelte spesialiseringer. Kan også virke som vanskelighetsgraden har endret seg på master. Mer eller mindre alle slet med matten vi hadde på master, selv de som hadde gode karakterer i matte på bachelor. Det kunne ikke sammenlignes. Så når du skriver at de må komme seg gjennom bacheloren, så er det sprøyt vs hvordan det var. Master var et stort level opp i alle fag, og særlig i matematikk. 

På 2000-tallet var det fire utdanningsinstitusjoner som gav siviløkonom-tittelen, NHH var (og er) nok den mest anerkjente. Jeg har gått en annen skole, men vi fikk tilgang til eksamener fra BI. Sammenlignet med våre var de overraskende enkle.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du tar MRR rett fra en bachelor KAN du få siviløkonom-tittelen, men det er avhengig av hvilken skole du går på. Du får det hvis du studerer i Agder, du får det ikke hvis du studerer på NHH

Anonymkode: e21a9...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er fremdeles mattekurs på alle master in business på BI. Selv for fordypning i markedsføring. Sivøk er en beskyttet tittel og utdanningen må ha en viss sammensetning for at man skal kunne kalle seg det. Blant annet inngår matte og og en del samfunnsøkonomi. De andre masterne kvalifiserer ikke nødvendigvis til å kalle seg siviløkonom, dette er en sidetittel til en bestemt fagsammensetning (som er bred og innholder emner som sikrer en viss grad av logisk intelligens hos de som har tittelen i tillegg til at de også har klart mer boktunge og reflekterende fag). 

Anonymkode: c692e...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fremdeles mattekurs på alle master in business på BI. Selv for fordypning i markedsføring. Sivøk er en beskyttet tittel og utdanningen må ha en viss sammensetning for at man skal kunne kalle seg det. Blant annet inngår matte og og en del samfunnsøkonomi. De andre masterne kvalifiserer ikke nødvendigvis til å kalle seg siviløkonom, dette er en sidetittel til en bestemt fagsammensetning (som er bred og innholder emner som sikrer en viss grad av logisk intelligens hos de som har tittelen i tillegg til at de også har klart mer boktunge og reflekterende fag). 

BI? Ikke på masternivå nei, du du kan velge det bort. Matte og samfunnsøkonomi må inngå på bachelornivå. 

Det er ikke krav til verken matematikk eller samfunnsøkonomi på masternivå for tittelen siviløkonom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kravene for siv.øk.tittel. Som dere ser, langt mer fritt på masternivå i forhold til fagsammensetning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 2 i standpunkt på VGs.

jeg synes ikke matten på bachelor var særlig krevende så jeg kan faktisk ikke tenke meg at matten på siviløkonomistudiet er uoverkommelig. 

Anonymkode: 1f114...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

BI? Ikke på masternivå nei, du du kan velge det bort. Matte og samfunnsøkonomi må inngå på bachelornivå. 

Det er ikke krav til verken matematikk eller samfunnsøkonomi på masternivå for tittelen siviløkonom. 

Da får du sjekke studieplanene. Måtte sjekke selv etter det som står i tråden, men det er faktisk fremdeles mattekurs og mikroøkonomi. Det er fordi det er en økonomiutdanning. Tar du andre mastere som ikke er siviløkonom får du enda mer spesialisering enn det du får på en major, men det er ikke sikkert du oppfyller kravene til å kalle deg siviløkonom.

https://www.bi.edu/programmes-and-individual-courses/master-programmes/business/?_gl=1*13lu95e*_gcl_au*MTUzMjU2OTYxOC4xNzI1MDM0ODk2*_ga*MzUwODA5NDQxLjE3MjUwMzQ4OTY.*_ga_SY3KTJF2RZ*MTcyNTA5Mjk3NC4yLjEuMTcyNTA5Mjk3Ny4wLjAuMA..&_ga=2.213392084.177090669.1725034896-350809441.1725034896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får du sjekke studieplanene. Måtte sjekke selv etter det som står i tråden, men det er faktisk fremdeles mattekurs og mikroøkonomi. Det er fordi det er en økonomiutdanning. Tar du andre mastere som ikke er siviløkonom får du enda mer spesialisering enn det du får på en major, men det er ikke sikkert du oppfyller kravene til å kalle deg siviløkonom.

https://www.bi.edu/programmes-and-individual-courses/master-programmes/business/?_gl=1*13lu95e*_gcl_au*MTUzMjU2OTYxOC4xNzI1MDM0ODk2*_ga*MzUwODA5NDQxLjE3MjUwMzQ4OTY.*_ga_SY3KTJF2RZ*MTcyNTA5Mjk3NC4yLjEuMTcyNTA5Mjk3Ny4wLjAuMA..&_ga=2.213392084.177090669.1725034896-350809441.1725034896

Ja ser det nå, jeg greide ikke finne den siden da jeg leita, syns det er litt uklart på BI sine sider hva som er sivøk og ikke, siden det ikke er en tittel på engelsk. 

Da har altså BI mer obligatorisk matematikk og mikroøkonomi enn NHH har. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig jeg husker helt feil nå, eller at faget har endret seg. 

Men jeg vil ikke kalle mikroøkonomi et mattefag overhodet. Like lite som jeg vil kalle skatt for et mattefag. Utover at det er grafer/tall involvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mulig jeg husker helt feil nå, eller at faget har endret seg. 

Men jeg vil ikke kalle mikroøkonomi et mattefag overhodet. Like lite som jeg vil kalle skatt for et mattefag. Utover at det er grafer/tall involvert. 

Ja, mikroøkonomi er samfunnsøkonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, mikroøkonomi er samfunnsøkonomi. 

Ja, det vet jeg. Det var et av de obligatoriske emnene andre eller tredje året, om jeg husker rett. Men husker ikke akkurat at det var matte av komplisert art involvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det vet jeg. Det var et av de obligatoriske emnene andre eller tredje året, om jeg husker rett. Men husker ikke akkurat at det var matte av komplisert art involvert. 

Nei, det er ikke så komplisert med mikroøkonomi. BI har et masterfag i mikroøkonomi i tillegg til makro og mikro på bachelor. Poenget var bare at man må ha en viss fagsammensetning (bredde/spissing) for å få tittel som siviløkonom. Og da kan man ikke nødvendigvis få tittelen hvis man har tatt en master på BI/NHH - det kommer an på hvilke fag som inngår i masteren. Og det er en del man må ha som går nettopp på slike fag som mikro og matte er eksempler på. MRR betyr ikke nødvendigvis at man blir siviløkonom, finans gjør heller ikke det, eller organisasjonspsykologi. De masterne er også veldig bra, men man får ikke sidetittel og man får ikke bredden til sivøk (utdanningene er mye mer spisset med 100 % spesialisering, mens sivøk har en major og en minor kombinert med bredde). Det kreves også en spesiell bachelor fagsammensetning for å komme inn på sivøk master. Jeg gikk vanlig økonomi og administrasjon og det var vel så vidt at det kvalifiserte til sivøk master selv om mye var likt som sivøk bacheloren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...