AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Del Skrevet 29. august 2024 Hei. Jeg gikk ut av vidregående med 2 i R1 matte og 3 i R2 matte. Klarer man seg med siviløkonom studiet da? Gjerne del erfaringer! Anonymkode: dc972...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Del Skrevet 29. august 2024 Nei. Med mindre du egentlig er flink i matte og bare ikke fulgte med i det hele tatt. Siv.øk krever gode mattekunnskaper, særlig på Master. Kan du ikke heller ta en av de enklere bachelorene? Markedsføring feks. Anonymkode: e602a...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Del Skrevet 29. august 2024 Sivøk-studiet er krevende, ja. Gode mattekunnskaper og en interesse for matten er nødvendig. Selv med gode karakterer og god selvdisiplin på å studere føltes det som om man hadde hoppet over et skoleår eller to i overgangen VGS til sivøk-studiet. Såpass stor var overgangen. Anonymkode: 50bf2...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Del Skrevet 29. august 2024 Ja, er relativt krevende på bachelor, men absolutt overkommelig. På master hadde jeg ingen matte, så det spørs helt hvilken master du tar.. mange ulike som kvalifiserer til tittel siviløkonom. Anonymkode: 0225b...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Del Skrevet 29. august 2024 Sivil økonomi studiet er krevende, jeg har gått 5 år på NHH i Bergen. Jeg gikk ut av VGS med topp karakterer i alle fag, hadde gode skolearbeids rutiner, men allikevel var det en overraskelse hvor mye det var å gjøre. Aldri angret og trvides superbra. Hadde et halvt års utveksling i utlandet. Med 2 og 3 i matte skal du slite. usikker på om du kommer inn med de karakterene også Anonymkode: 90a2a...0e2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #6 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei. Med mindre du egentlig er flink i matte og bare ikke fulgte med i det hele tatt. Siv.øk krever gode mattekunnskaper, særlig på Master. Kan du ikke heller ta en av de enklere bachelorene? Markedsføring feks. Anonymkode: e602a...b55 Jajo jada... Man må også huske på at master-matten kommer 3-4 år inn i et studieløp og at man forandrer seg mye i løpet av studiet, i.e. finner gode metoder og måter å lære på. Hilsen 5er i P-matte fra VGS som klarte Siv.øk veldig greit Anonymkode: ec629...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #7 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg syns ikke studiet var krevende i det hele tatt. Matematikken kan oppleves krevende for noen. Men det er jo enklere enn mye av R-matten, så spørs hva du slet med? Tror du at du hadde greid S-matte bedre? På master kan man velge spesialisering der man unngår matematikk. Jeg hadde mest krevende matematikk på bachelornivå, men det var fordi jeg valgte ekstra matematikkfag. Anonymkode: 5bbdd...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #8 Del Skrevet 30. august 2024 Du kommer vel ikke inn på dette studiet med toere og treere? Med mindre du har toppkarakter i de andre fagene, har du det? Anonymkode: aee2c...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #9 Del Skrevet 30. august 2024 Synes ikke studiet var så krevende. Men hadde jevnt over 6ere fra VGS. Faget jeg jobbet hardest med var Finansanalyse på master (revisjon), men som andre allerede har påpekt, man kan jo velge master basert på interesse, og hva man har vært god i så langt. Anonymkode: 0f896...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #10 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer vel ikke inn på dette studiet med toere og treere? Med mindre du har toppkarakter i de andre fagene, har du det? Anonymkode: aee2c...3b8 R2-matte gir tilleggspoeng, så en 3er i R2 er egentlig ganske bra. Anonymkode: ec629...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 30. august 2024 #11 Del Skrevet 30. august 2024 Økonomistudenter er blant de som bruker minst tid på studiene. Men det kan naturligvis være krevende å gjøre det svært bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #12 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg lurer veldig på hvor de som snakker om at matten er enklere enn vgs og at de ikke hadde matte på Master har studert? Nå er det noen år siden jeg studerte, men matten på Siv.øk kunne ikke sammenlignes med vgs (den mest kompliserte på vgs), og det var obligatorisk med matte på Master (og denne var langt vanskeligere enn den vi hadde på bachelor). Det var høy strykprosent i matte både på bachelor og master. Selv hadde jeg toppkarakterer i matte fra vgs, men måtte likevel jobbe hardt med matte på studiene. Trist å se at Siv.øk tittelen vannes ut med folk uten kunnskap. Men mulig dere «bare» har en master innen noen økonomiske fag - ikke faktisk siviløkonom? Anonymkode: e602a...b55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #13 Del Skrevet 30. august 2024 Majer skrev (10 minutter siden): Økonomistudenter er blant de som bruker minst tid på studiene. Men det kan naturligvis være krevende å gjøre det svært bra. Siviløkonom er vesentlig mer enn alt annet av økonomiske fag, så dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: e602a...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #14 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, er relativt krevende på bachelor, men absolutt overkommelig. På master hadde jeg ingen matte, så det spørs helt hvilken master du tar.. mange ulike som kvalifiserer til tittel siviløkonom. Anonymkode: 0225b...305 Matte var obligatorisk på sivøk master da jeg gikk der for 10 år siden hvertfall. Det var mye matriseregning og Kuhn Tucker og slikt, og halvparten av elevene strøk mener jeg. Også selvom det var det faget folk jobbet aller mest med, så var det gresk for mange. Tror snittkarakter var D eller noe sånt. Jeg er god i matte, har alltid vært et logisk hode og klarte vel bare en C om jeg husker riktig. Fikk ellers A i det meste, og det var ikke innsatsen det sto på i mattefaget! Vi var vel to i klassen som fikk C, en klarte en B og resten fikk D, E og stryk over en lav sko. Ellers er det en del enklere matte i andre fag også, som finans, logistikk og bittelitt i regnskapsfagene, men det er veldig mye enklere enn mattefaget og bør gå veldig fint om du ikke er helt tallblind. Mulig master i finans også er krevende, den tok ikke jeg. Så ja, det er krevende. Bachelor er ikke så ille, men gå hellere for økonomi og administrasjon og en knapp så matematisk master hvis du vil være sikker på å klare deg igjennom. Det er mange studier du kan ta som ikke er basert på matematikk, til eksempel organisasjonspsykologi og Ledelse, forretningsjus/rettsvitenskap, eller markedsføring. Du får ikke sivøktittel, men disse utdanningene er svært bra og relevante for senere jobb. Anonymkode: c692e...98c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #15 Del Skrevet 30. august 2024 Kommer halt an på hvilken spesialisering du går for. Kvantitativ finans, data science, o.l. har en god del matte som er på nivå med siv.ing matte. Jeg er utdannet siv.ing, og tok siv.øk senere, med spesialisering ingen finans. Var et par fag med matte på nivå med kalkulus 3, differensialligninger, stokastiske metoder, lineær algebra. Kan bli utfordrende med slike fag, om man ikke har gode forkunnskaper. Anonymkode: 79d36...d07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #16 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer veldig på hvor de som snakker om at matten er enklere enn vgs og at de ikke hadde matte på Master har studert? Nå er det noen år siden jeg studerte, men matten på Siv.øk kunne ikke sammenlignes med vgs (den mest kompliserte på vgs), og det var obligatorisk med matte på Master (og denne var langt vanskeligere enn den vi hadde på bachelor). Det var høy strykprosent i matte både på bachelor og master. Selv hadde jeg toppkarakterer i matte fra vgs, men måtte likevel jobbe hardt med matte på studiene. Trist å se at Siv.øk tittelen vannes ut med folk uten kunnskap. Men mulig dere «bare» har en master innen noen økonomiske fag - ikke faktisk siviløkonom? Anonymkode: e602a...b55 Hvor og når tok du utdannelsen? Jeg svarte, og er Siviløkonom fra NHH fra sent 2000-tall. Kan ikke huske noen som strøk akkurat i matte. Flere slet med strategifag og juridiske fag, da det var et tankesett og skrivemåte man ikke hadde fått prøvd ut på VGS. Matte i år en, statistikk år to, finansregnskap da jeg tok MRR (master i revisjon og regnskap), er de jeg husker. De to første synes jeg ikke var spesielt vanskelig (men presiserte at jeg gikk ut i 6 med matte, også på eksamen). Anonymkode: 0f896...34a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #17 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor og når tok du utdannelsen? Jeg svarte, og er Siviløkonom fra NHH fra *sent 2000-tall. Kan ikke huske noen som strøk akkurat i matte. Flere slet med strategifag og juridiske fag, da det var et tankesett og skrivemåte man ikke hadde fått prøvd ut på VGS. Matte i år en, statistikk år to, finansregnskap da jeg tok MRR (master i revisjon og regnskap), er de jeg husker. De to første synes jeg ikke var spesielt vanskelig (men presiserte at jeg gikk ut i 6 med matte, også på eksamen). Anonymkode: 0f896...34a Der gikk det fort.. *utekasminert ca 2010. Anonymkode: 0f896...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #18 Del Skrevet 30. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer veldig på hvor de som snakker om at matten er enklere enn vgs og at de ikke hadde matte på Master har studert? Nå er det noen år siden jeg studerte, men matten på Siv.øk kunne ikke sammenlignes med vgs (den mest kompliserte på vgs), og det var obligatorisk med matte på Master (og denne var langt vanskeligere enn den vi hadde på bachelor). Det var høy strykprosent i matte både på bachelor og master. Selv hadde jeg toppkarakterer i matte fra vgs, men måtte likevel jobbe hardt med matte på studiene. Trist å se at Siv.øk tittelen vannes ut med folk uten kunnskap. Men mulig dere «bare» har en master innen noen økonomiske fag - ikke faktisk siviløkonom? Anonymkode: e602a...b55 Kan ikke du komme med et eksempel på master i strategi og ledelse eller regnskap fra NHH for eksempel - som gir siv.øk.tittel - som har så mye matematikk??? Er 10 år siden jeg fullførte så er ikke noe nytt akkurat. Høy strykprosent i matte hos oss også men det er fordi mange var helt elendige i matte. R-matte ga et greit utgangspunkt. 2 hours ago, AnonymBruker said: Siviløkonom er vesentlig mer enn alt annet av økonomiske fag, så dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: e602a...b55 Nei, det funnet er fra en undersøkelse blant siviløkonomstudenter. Og det er ikke rart at studentene bruker minst tid - det er ingen praksiskrav (som hos sykepleiere), det er lite pensum (altså få antall sider) og resultatet krevet først og fremst at man jobber med oppgaver - noe som går raskere enn å lese to tusen sider religionvitenskap. 2 hours ago, AnonymBruker said: Matte var obligatorisk på sivøk master da jeg gikk der for 10 år siden hvertfall. Anonymkode: c692e...98c Men hvem bryr seg om hva som var obligatorisk på DIN master? Det finnes ørten spesialiseringer, mange av de krever ikke matematikk. Jeg har vært hjelpelærer i matematikk i flere år for økonomistudenter, når de bare kommer seg gjennom det obligatoriske på bacheloren går masteren greit! På master kan man styre unna matematikktunge retninger. Anonymkode: 5bbdd...b39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #19 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan ikke du komme med et eksempel på master i strategi og ledelse eller regnskap fra NHH for eksempel - som gir siv.øk.tittel - som har så mye matematikk??? Er 10 år siden jeg fullførte så er ikke noe nytt akkurat. Høy strykprosent i matte hos oss også men det er fordi mange var helt elendige i matte. R-matte ga et greit utgangspunkt. Nei, det funnet er fra en undersøkelse blant siviløkonomstudenter. Og det er ikke rart at studentene bruker minst tid - det er ingen praksiskrav (som hos sykepleiere), det er lite pensum (altså få antall sider) og resultatet krevet først og fremst at man jobber med oppgaver - noe som går raskere enn å lese to tusen sider religionvitenskap. Men hvem bryr seg om hva som var obligatorisk på DIN master? Det finnes ørten spesialiseringer, mange av de krever ikke matematikk. Jeg har vært hjelpelærer i matematikk i flere år for økonomistudenter, når de bare kommer seg gjennom det obligatoriske på bacheloren går masteren greit! På master kan man styre unna matematikktunge retninger. Anonymkode: 5bbdd...b39 For siviløkonomstudiet hadde det ingen betydning hvilken spesialisering man valgte. Man måtte gjennom rent mattefag både på bachelor og master, helt uavhengig av retning. Slik var det før. Jeg har en master med Siv.øktittel fra 2000- tallet. På den tiden var det vel bare NHH og BI Oslo/Sandvika som ga deg siviløkonomtittelen. (Jeg personlig er litt i tvil om hvor tunge økonomer de som har utdanning fra andre enn disse skolene egentlig er..) Mattekravet har tydeligvis endret seg, slik at man nå kan velge bort matte om man velger enkelte spesialiseringer. Kan også virke som vanskelighetsgraden har endret seg på master. Mer eller mindre alle slet med matten vi hadde på master, selv de som hadde gode karakterer i matte på bachelor. Det kunne ikke sammenlignes. Så når du skriver at de må komme seg gjennom bacheloren, så er det sprøyt vs hvordan det var. Master var et stort level opp i alle fag, og særlig i matematikk. Anonymkode: e602a...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #20 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For siviløkonomstudiet hadde det ingen betydning hvilken spesialisering man valgte. Man måtte gjennom rent mattefag både på bachelor og master, helt uavhengig av retning. Slik var det før. Jeg har en master med Siv.øktittel fra 2000- tallet. På den tiden var det vel bare NHH og BI Oslo/Sandvika som ga deg siviløkonomtittelen. (Jeg personlig er litt i tvil om hvor tunge økonomer de som har utdanning fra andre enn disse skolene egentlig er..) Mattekravet har tydeligvis endret seg, slik at man nå kan velge bort matte om man velger enkelte spesialiseringer. Kan også virke som vanskelighetsgraden har endret seg på master. Mer eller mindre alle slet med matten vi hadde på master, selv de som hadde gode karakterer i matte på bachelor. Det kunne ikke sammenlignes. Så når du skriver at de må komme seg gjennom bacheloren, så er det sprøyt vs hvordan det var. Master var et stort level opp i alle fag, og særlig i matematikk. Anonymkode: e602a...b55 Hvilken master er det du snakker om? Selv ca 2008 fantes det mastere uten rene mattefag på NHH. Selv om bacheloren inneholdt matematikk i år en, og statistikk i år to. Jeg gikk selv master i revisjon og regnskap, og hadde et "mattefag", som var evigheter fra mattefagene på videregående. Men hadde jo venner som gikk marketing for å slippe matte, strategi og ledelse, blant annet. Selv skatt, jeg vil ikke akkurat kalle det "vanskelig matte" selv om man må regne litt. Anonymkode: 0f896...34a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå