AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Del Skrevet 29. august 2024 Hva mener du kjennetegner dyktige kvinnelige sjofører? Jeg synes det et merkelig hvor jeg som kvinne ofte får sjokkerte kommentarer om hvor god jeg er til å kjøre bil, mens hos menn er det «forventet» at dette skal menn kunne. Jeg trodde synet på menn og kvinner hadde forandret seg, og Iallefall nå som vi er i år 2024. Jeg er ikke helt firkantet på å holde fartsgrensen til punkt å prikke, jeg styret rattet med bena om jeg skal spise, jeg lukeparkerer på første forsøk, og jeg rygger og parkerer helst da jeg synes dette er enklere. Anonymkode: 1ba91...5ca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Del Skrevet 29. august 2024 Hvilke folk omgir du deg med? Jeg er 57 og selv om jeg ofte får høre jeg er en dyktig sjåfør (kjører steder der andre må gi opp), er det ingen som har påpekt at jeg flink som en kvinnelig sjåfør. Anonymkode: 36824...570 13 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Del Skrevet 29. august 2024 Vet ikke helt hva som kjennetegner en dyktig kvinnelig bilist vs en mannlig. Men jeg husker da jeg fikk lappen var jeg 22 år og drittlei kollektiv. Jeg startet derfor dagen etter jeg fikk lappen med å kjøre til skolen. (Høyskole midt i Oslo sentrum) Så jeg ble dreven på bykjøring fra dag 1. Jeg og mannen som er 4 år yngre, har hatt lappen i like mange år, (20 år) er ikke noe glad i å kjøre i Oslo sentrum. Han kjører nok mye bedre enn meg når det gjelder økonomisk kjøring. Merker at han bruker mindre drivstoff enn meg. HUsker ikke hva det heter nå, men man ser det der man måler drivstoff på mila på langkjøring. Om vi kjører en vei hver til sviger som tar ca 8 timer så er han lavere enn meg. Lukeparkering får jeg til med den minste bilen vår, men ikke turt å prøve med SUV vår da jeg syns den er for stor. Anser meg da som en dreven og god og trygg sjåfør, selv om sikkert noen ting alltids kan bli bedre. Anonymkode: 60e61...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hateridioter Skrevet 29. august 2024 Populært innlegg #4 Del Skrevet 29. august 2024 Man er ikke en god bilist når man spiser mens man kjører og styrer med beina 🤦♀️ 38 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Del Skrevet 29. august 2024 For er det en eller ei som kan kjøre uten at man tenker "for en idiot" eller "er den personen full?" En som kjører sånn at man ikke blir lagt merke til.. eller er redd for å sitte på. For å si det sånn, skal Kjersti kjøre oss noe sted, så tilbyr jeg meg alltid å kjøre! Tror det viktig for kvinner og spesielt jenter at de kjører mye, og får masse mengdetrening. Det er dumt å la mannen alltid kjøre når man skal noe. Samtidig syns jeg yngre damer (under 45) kjører bedre enn de eldre. Så tenker kanskje det gjelder mest de eldre kvinnene og at de er dårligere på å kjøre selv og at der har alltid mannen kjørt... Anonymkode: 68765...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #6 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg er kvinne og VET jeg er en god sjåfør og mye bedre enn min mann. Jeg er medlem i en bilklubb og vi kjører mye tur med ganske aktiv kjøring. Jeg har fått kommentarer på at de er imponert over at jeg holder følge. Da snakker vi ikke nødvendigvis fart alene, men krevende kjøring og det er relevant hva man har under panseret. Jeg er med andre ord dyktig på kjøretekning/timing giring osv. Jeg er kjapp og rask og smidig. Jeg takler fint å kjøre bil i sydligere strøk der tempo, trange gater og parkering i bitte små luker er utbredt. Jeg får ikke panikk i nødsituasjoner og andre uventede hendelser, det har jeg fått testet ut og innøvd teknikk trumfer refleksene, som f.eks hogge inn bremsene. Jeg har aldri kjørt på noen, jeg er flink å synliggjøre hva jeg tenker å gjøre, slik at trafikken skal flyte og være forutsigbar for andre. Der svikter veldig mange. Anyways, jeg er god og jeg er stolt av det og får jeg skryt av menn, så tar jeg det som et kompliment fremfor å bli fornærmet! Jeg irriterer meg ofte over andre "hjelpeløse" sjåfører, både kvinner og menn. De som skaper kaos i parkeringshus, de som ikke klarer å kjøre forbi en passasje uten en meter klaring på hver side. Eller som sperrer begge felt i en rundkjøring pga idiotisk plassering, altså de evner ikke å lese trafikken og være litt forutseende. Anonymkode: 09d18...1c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 29. august 2024 #7 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvilke folk omgir du deg med? Jeg er 57 og selv om jeg ofte får høre jeg er en dyktig sjåfør (kjører steder der andre må gi opp), er det ingen som har påpekt at jeg flink som en kvinnelig sjåfør. Anonymkode: 36824...570 "Kjører steder der andre må gi opp" fikk meg til å le av en eller annen grunn. Har aldri sett noen gi opp å kjøre en bil noe sted😂 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er kvinne og VET jeg er en god sjåfør og mye bedre enn min mann. Jeg er medlem i en bilklubb og vi kjører mye tur med ganske aktiv kjøring. Jeg har fått kommentarer på at de er imponert over at jeg holder følge. Da snakker vi ikke nødvendigvis fart alene, men krevende kjøring og det er relevant hva man har under panseret. Jeg er med andre ord dyktig på kjøretekning/timing giring osv. Jeg er kjapp og rask og smidig. Jeg takler fint å kjøre bil i sydligere strøk der tempo, trange gater og parkering i bitte små luker er utbredt. Jeg får ikke panikk i nødsituasjoner og andre uventede hendelser, det har jeg fått testet ut og innøvd teknikk trumfer refleksene, som f.eks hogge inn bremsene. Jeg har aldri kjørt på noen, jeg er flink å synliggjøre hva jeg tenker å gjøre, slik at trafikken skal flyte og være forutsigbar for andre. Der svikter veldig mange. Anyways, jeg er god og jeg er stolt av det og får jeg skryt av menn, så tar jeg det som et kompliment fremfor å bli fornærmet! Jeg irriterer meg ofte over andre "hjelpeløse" sjåfører, både kvinner og menn. De som skaper kaos i parkeringshus, de som ikke klarer å kjøre forbi en passasje uten en meter klaring på hver side. Eller som sperrer begge felt i en rundkjøring pga idiotisk plassering, altså de evner ikke å lese trafikken og være litt forutseende. Anonymkode: 09d18...1c8 Ts her, slik du forklarer er slik jeg er bak rattet. Anonymkode: 1ba91...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Del Skrevet 29. august 2024 Det er rart det der, med at menn liksom er så gode til å kjøre bil. De aller fleste alvorlige ulykker, ofte med dødelig utfall, er det jo menn som står bak. OK, kvinner småbulker kanskje litt her og der fordi det ikke alltid er lett å ha kontroll på alle bilens hjørner, men når det handler om å ferdes trygt og sikkert i trafikken, tror jeg kvinner er helt overlegne oss menn. Kunne spart mange liv på veiene, om det var kun kvinner som fikk kjøre bil. Anonymkode: 8ae53...921 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva mener du kjennetegner dyktige kvinnelige sjofører? Jeg synes det et merkelig hvor jeg som kvinne ofte får sjokkerte kommentarer om hvor god jeg er til å kjøre bil, mens hos menn er det «forventet» at dette skal menn kunne. Jeg trodde synet på menn og kvinner hadde forandret seg, og Iallefall nå som vi er i år 2024. Jeg er ikke helt firkantet på å holde fartsgrensen til punkt å prikke, jeg styret rattet med bena om jeg skal spise, jeg lukeparkerer på første forsøk, og jeg rygger og parkerer helst da jeg synes dette er enklere. Anonymkode: 1ba91...5ca Dette er jo ikke en dyktig sjåfør, dette er en uvøren og hodeløs sjåfør… Selv har jeg ved gjentatte anledninger blitt spurt om jeg har ryggekamera, fordi jeg er veldig trygg på å rygge, alt fra oppover bakker, kronglete innkjørsler og ved absolutt all parkering jeg gjør. Er også veldig trygg på lukeparkering, Anonymkode: df994...8c4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Del Skrevet 29. august 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her, slik du forklarer er slik jeg er bak rattet. Anonymkode: 1ba91...5ca Men det er faktisk ikke mange kvinner som er slik, sånn overall liksom. Mange kjører gjerne fort og bryter fartsgrensen osv, men de er ikke nødvendigvis gode sjåfører. Så hvis en mann kommenterer at du er flink, så er han enten en rævva sjåfør selv, eller en som faktisk KAN kjøre bil og da er det bare å ta til seg rosen ! Mener jeg da 🙂 Anonymkode: 09d18...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Del Skrevet 29. august 2024 Vel, jeg må helt ærlig si at kvinner (og da gjerne eldre) utgjør nok mer enn 50% av de som synlig er utrygg som bilist. Med det tenker jeg på de som kjører nesten over hvitstripa når det er motgående trafikk i motsatt kjørefelt, holder 50 i 70 eller 80-sone bare fordi man kjører over en bro på helt tørre veier, nærmest bråbremser bare det er en liten sving og mye annet. Det er selvsagt en hel del eldre menn blant de også, men jeg må si jeg er overrasket når jeg ser menn under 50 kjøre på en slik måte. Jeg er kvinne selv, og har BE sertifikat, og jeg er den av oss i forholdet som rygger med store hengere inn smale steder uten særlige problemer, og hjelper byfolket vi kjenner med å kjøre flyttelass etc 😅 Har kjørt traktor og gravemaskin etc fra jeg var veldig liten, så det ligger litt for meg. Men jeg kjører aldri bil uten å ha hendene på rattet, og det er heller noe jeg tenker er en ansvarsløs sjåfør som ikke forstår konsekvensene av det vedkommende holder på med. Anonymkode: c6cee...4ba 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #13 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg er dame og kjørte en lang strekning en kamerats bil, fordi han var syk og skulle fraktes til behandling. Han var yrkessjåfør og på mine lange strekninger var han stort sett taus. Det var alle slags hendelser på veien og det kom til en situasjon med traktor foran meg og en forbikjøring som jeg ventet med å utføre til det var klart og forsvarlig og da sa han at jeg var en mye bedre sjåfør enn alle hans kamerater. De hadde kjeftet i kjøringen sin, trødd gassen i bånn, fordi de skulle forbi koste hva det koste ville. Jeg kjører etter forholdene og holder den farten jeg skal. Har blitt en avbalansert, våken sjåfør som trør til når det kreves. Har ikke hatt noen uhell, eller kjørt for fort. "Lappen" er gull verdt for meg i mitt liv, så den mister jeg ikke. Rosen var hyggelig å få av en "mann av får ord". Anonymkode: 0a61a...4dd 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg er en god sjåfør. Kjører lastebil, personbil og motorsykkel regelmessig. Ellers har jeg kjørt buss, semitrailer, traktor, snøscooter, vannscooter, skurtresker, gravemaskin, ATV, moped, truck, beltevogn osv., tror jeg har kjørt og mestrer alt som kan kjøres For meg er en god sjåfør en som leser trafikken godt, det er alfa og omega. Og kjører med flyt. K55 Anonymkode: 50a17...c65 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trallalala Skrevet 29. august 2024 #15 Del Skrevet 29. august 2024 1 hour ago, Hateridioter said: Man er ikke en god bilist når man spiser mens man kjører og styrer med beina 🤦♀️ Enig med denne, i tillegg eit elendig tegn at man bryter fartsgrenser. Det er mykje farligere å køyre for fort enn å være litt treig med lukeparkering... I tillegg styre med beina mens man eter, det er virkelig ikkje imponerande, det hadde mange klart lett, men er jo totalt uansvarlig, man skal være klar for plutselige endringer i trafikken heile tida. Fattar ikkje kvifor enkelte trur man må køyre fort og lukeparkere raskt for å være ein god sjåfør. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 29. august 2024 #16 Del Skrevet 29. august 2024 For meg kjennetegner DETTE en god sjåfør; - Bruker blinklys - Kjører forsvarlig etter føre og vei - Holder fartsgrensa sånn ca - Tar hensyn til gående og syklende - Holder vikeplikten - Kan trafikkreglene - Foretar forbikjøringer da det er god sikt og nok tid, uten å lage en trafikkfarlig situasjon. Om sjåføren er mann eller kvinne, det blåser jeg i, så lenge vedkommende oppfører seg som forventet og sikkert i trafikken. PS; Jeg nevnte syklister..... Unntaket er da syklister SYKLER over fotgjengerovergang istedenfor å gå av sykkelen og TRILLE den over!!!!! Jeg har opplevd det x antall ganger, folk som sykler rett over, voksne som barn. Dette er livsfarlig!!!!! Og skulle uhellet være ute, så er det sjåføren i bilen som får skylda. Her må voksne ta ansvar og være gode rollemodeller, SKJERPINGS! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #17 Del Skrevet 29. august 2024 Den over glemte et punkt, at man vet størrelsen på bilen og klarer å beregne hvor man har hjørnene. Anonymkode: 7b1ff...5d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 30. august 2024 #18 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 23.13): Den over glemte et punkt, at man vet størrelsen på bilen og klarer å beregne hvor man har hjørnene. Anonymkode: 7b1ff...5d7 Det går vel inn under å kjøre forsvarlig og å kunne trafikkreglene vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #19 Del Skrevet 30. august 2024 Kvinne 40-årene her. Jeg elsker å rygge med henger når men står selvgode og ser på/sitter på. De blir liksom så stille….. 😅 Anonymkode: af4e2...a5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #20 Del Skrevet 31. august 2024 MegJa skrev (På 29.8.2024 den 21.34): For meg kjennetegner DETTE en god sjåfør; - Bruker blinklys - Kjører forsvarlig etter føre og vei - Holder fartsgrensa sånn ca - Tar hensyn til gående og syklende - Holder vikeplikten - Kan trafikkreglene - Foretar forbikjøringer da det er god sikt og nok tid, uten å lage en trafikkfarlig situasjon. Om sjåføren er mann eller kvinne, det blåser jeg i, så lenge vedkommende oppfører seg som forventet og sikkert i trafikken. PS; Jeg nevnte syklister..... Unntaket er da syklister SYKLER over fotgjengerovergang istedenfor å gå av sykkelen og TRILLE den over!!!!! Jeg har opplevd det x antall ganger, folk som sykler rett over, voksne som barn. Dette er livsfarlig!!!!! Og skulle uhellet være ute, så er det sjåføren i bilen som får skylda. Her må voksne ta ansvar og være gode rollemodeller, SKJERPINGS! Ang syklister som ikke gidder å gå av sykkelen, at sjåfør av bil får skyldd for det skal mye til når syklisten ikke trillet sykkelen. For det er gjerne kamera rundt om som kan fange opp slik, og det samme med fotgjengere som ikke ser seg for når de skal krysse veien selv på en fotgjenger over gang. De kan også bli straffet, om de ikke passer på at bilene stopper for de, for kan det bevises at de opptrådde uaktsomt slipper bilfører all skyld. Ett eksempel hvor bilfører ble fratatt førerkort etter påkjørsel av syklist,(dødsulykke) i Elverum for flere år siden. Der var det kameraer rundt om på Kremmertorget som hadde fanget opp hendelsen. Bilfører fikk igjen førerkortet og hadde null skyld i hendelsen, når politiet fikk sett på hvordan syklisten opptrådde. Anonymkode: 70e61...6f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå