AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Skrevet 29. august 2024 Har en gutt som nettopp startet i førsteklasse. Han kommer hjem hver dag og sier at han ikke har noen venner og at ingen vil leke med han. Han kjente en fra før av, men sier at denne gutten leker med andre nå. Prøver å få han til å ta initiativ, men det bil han ikke. Tror ikke han blir utestengt eller noe, men han er ikke frempå heller. Skal prøve å invitere noen hjem etter hvert. Noen med erfaring? Går det seg til? hilsen bekymret mamma Anonymkode: f3cd8...544 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Skrevet 29. august 2024 Hvordan var ting i barnehagen? Var han godt inkludert der, og har ok sosial kompetanse? Jeg ville ha snakket med kontaktlærer. Greit å ta tak i ting med en gang, så det ikke får utvikle seg dersom det faktisk stemmer det han sier. Kanskje han trenger litt støtte i å komme inn i leken. Å invitere hjem barn han vil leke med er også hyggelig, da ser jo du også hvem han går godt sammen med, og hvilke strategier han bruker i møte med dem. Anonymkode: 3f12c...778 4
Dojakitty Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 Hadde nok heller vært mer produktivt å tatt dette opp med lærer eller SFO 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 Ta dette opp med skolen. Mange skoler setter opp vennegrupper, i tillegg til styrt og organisert lek. Ikke vent for lenge. Ja, det går seg som regel til, men det er lurt å være litt på. Fritidsaktiviteter er også en viktig arena for vennskap, som spiller en stor rolle i skolen. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 2fee4...38a 5
SynneD Skrevet 29. august 2024 #5 Skrevet 29. august 2024 Inviter med folk hjem, det er en fin måte å bli kjent med nye på. Også ville jeg kontaktet kontaktlæreren hans og fortalt om problemet. Vi gjorde det ved et lignende problem (få å leke med i friminuttet) og det ble tatt tak i på en veldig fin måte, hvor lærerne og aks var obs på det og hjalp han å inkludere seg i leken. Det er ikke et problem lenger i andre klasse
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #6 Skrevet 29. august 2024 Inviter med hjem! er det noen han vil bli kjent med? Send en melding til foreldrene og spør om xxx vil være med hjem fra skolen. Vær på, og ikke overlat til seksåringen å ta initiativ. Anonymkode: 87063...28f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 Trist å høre ❤️ Snakk med kontaktlærer, eller inviter noen hjem. Prøv å bli kjent med andre foreldre i klassen. Det er gyllen mulighet nå som det er så tidlig i skoleåret. Anonymkode: 28ab2...799
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Skrevet 29. august 2024 Hvor stor er klassen? Du kan foreslå lekegrupper som ett forslag for hele klassen til lærer, da bytter man gjerne på hvem man besøker eller arrangerer leketreffet. Man pleide å gjøre det for at foreldrene skulle bli litt bedre kjent og barna. Fortsatt tidlig i skolestarten og mye nytt for 1 klassingene men ta det opp med lærer først, så kan lærer fremme forslaget på foreldremøtet. Anonymkode: 004fb...ffb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 Takk for alle svar! Han klarte seg fint sosialt i barnehagen, men det var en liten barnehage der han til slutt kjente alle svært godt. Klassen er stor, 31 barn og flere kommer fra den samme store barnehagen. Skal snakke med lærerne, og så håper jeg at det går seg til litt etter litt. Får så vondt av han, for han er den morsomste lille gutten å leke med ❤️ Anonymkode: f3cd8...544
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 Vi opplevde det samme. Bortsett fra at lærer ikke var villig til å hjelpe til. Vi byttet skole til slutt, Anonymkode: e0b02...227
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Skrevet 29. august 2024 Sitter de to og to i klasserommet? Hvis ja, så spør om den gutten vil bli med hjem? (Hvis det er en gutt da) For mange løsner det etter høstferien. Men jeg ville vært litt på og invitert med hjem. Anonymkode: 1e044...eec
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi opplevde det samme. Bortsett fra at lærer ikke var villig til å hjelpe til. Vi byttet skole til slutt, Anonymkode: e0b02...227 Men hva gjorde dere selv? Inviterte dere hjem, snakket med de andre foreldrene etc? Eller satt dere og så på at læreren skulle fikse? Anonymkode: 87063...28f 2 1
Rosa Dartle Skrevet 29. august 2024 #13 Skrevet 29. august 2024 Veldig lurt å legge til rette for vennebesøk i starten. Sønnen vår var også en sånn som ikke tok så mye initiativ. Vi snakket med foreldre i nabolaget og inviterte både barn og foreldre på en kopp kaffe i starten. Veldig fint for å bli kjent. Nå renner ungene ned dørene her😅
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #14 Skrevet 30. august 2024 Men hvordan finner dere nummeret til foreldrene til barna i klsssen? Når jeg henter er de spredt på SFO og jeg aner ikke hvem av barna som går i klassen. Anonymkode: f3cd8...544
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #15 Skrevet 30. august 2024 Anbefaler å begynne på fotball. Min går på det, og der treffes nesten alle guttene på trinnet på trening og kamper (har hatt noen cuper allerede, gøy). Et barn som kan/ liker å spille fotball kan alltid slenge seg med på banen i friminuttene uten at han har en spesiell å være sammen med på forhånd. Ville absolutt også ha pratet med læreren, de må hjelpe ham i gang på skolen. Invitere hjem som mange sier også, selvfølgelig. Lykke til❤️ Anonymkode: a290a...617
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #16 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men hvordan finner dere nummeret til foreldrene til barna i klsssen? Når jeg henter er de spredt på SFO og jeg aner ikke hvem av barna som går i klassen. Anonymkode: f3cd8...544 Her fikk vi klasseliste i sekken første uken. Ellers har vi også facebookgruppe for alle foreldrene, har ikke dere det, eller har du bare ikke fått den med deg? Hvis du kjenner få foreldre og de er 31 i klassen kan de fint ha glemt å invitere deg inn dit.. Anonymkode: a290a...617
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #17 Skrevet 30. august 2024 Hadde det likt. Min kom fra en annen barnehage enn de andre, og var vant til å ha en skikkelig bestevenn der. Han begynte på fotball på slutten av første klasse, og da ordnet alt seg. Anonymkode: 3e64c...73d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #18 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan finner dere nummeret til foreldrene til barna i klsssen? Når jeg henter er de spredt på SFO og jeg aner ikke hvem av barna som går i klassen. Anonymkode: f3cd8...544 Spør om klasseliste på skolen. Har dere en facebookside? Da kan du kontakte foreldrene gjennom der. Er det noen spesifikke barn, så spør du lærer. Du kan også spørre lærer om hvem vedkommende ser at har litt kjemi med gutten din, også be om telefonnummeret til foreldrene hans/hennes. Anonymkode: 87063...28f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #19 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spør om klasseliste på skolen. Har dere en facebookside? Da kan du kontakte foreldrene gjennom der. Er det noen spesifikke barn, så spør du lærer. Du kan også spørre lærer om hvem vedkommende ser at har litt kjemi med gutten din, også be om telefonnummeret til foreldrene hans/hennes. Anonymkode: 87063...28f Men dagens GDPR lovgivning, så har ikke skolen lov til å dele ut opplysninger som adresse eller telefonnummer på barna og deres foreldre, uten at foreldrene har samtykket til at det kan deles. Skoler som deler ut klasselister uten å ha hentet inn samtykke på forhånd, bryter altså loven. Dette gjør det selvfølgelig vanskelig for foreldre å kontakte hverandre. Men det går an å opprette Facebook grupper eller oppfordre alle til å samtykke til å dele ut klasseliste. Ang. TS sin problemstilling: Ta opp dette med lærer, og fortell gjerne hvorfor det er sånn at de fra den lille barnehagen kjenner få og de fra den store kjenner mange. Spør hva skolen gjør for at barna skal bli kjent på tvers av de vennskap som finnes fra før. Be gjerne om tips til barn lærer tenker barnet ditt kan gå godt sammen med, om du skal invitere med noen hjem. Anonymkode: 3a78a...ce4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #20 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): ... Skal prøve å invitere noen hjem etter hvert. hilsen bekymret mamma Anonymkode: f3cd8...544 Hvorfor "etter hvert". Det er ditt ansvar også å lage premisser til at sønnen blir kjent med barn fra nabolaget. Nå har tre skoleuker gått. Be læreren sende deg telefonliste til foreldre og inviter klassekamerater hvem til dere. I tillegg anbefaler jeg å sende barnet på SFO. Det er det mye uorganisert tid til å bli kjent med andre. Anonymkode: 5b624...179 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå