Gå til innhold

Jobb i bolig for psykisk-utviklingshemmede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilbud om jobb i bolig for psykisk-utviklingshemmede, noen med erfaring som kan fortelle om jobben?

Anonymkode: 4b60f...9a4

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags brukere som bor der.

Anonymkode: 84efa...f54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo helt an på hva slags brukere som bor der.

Eneste jeg vet er at det er psykose i bildet. 

Skrevet

Du må spørre arbeidsplassen.

Jeg har jobbet med ungdom som prøvde å kvele og drepe kolleger av meg. Barn/ungdom som må ha 3 personer på seg fordi de er så farlige. Samme med voksne. Jeg sluttet etter 8 år. Da ei på 18 fikk alt av tvang fjernet og fløy på meg med kniv løpet av nattevakta.

Anonymkode: af5d2...1b3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er mamma til en ungdom på bolig. Kommunal avlastning en helg i mnd. Multihandikappet. Ikke utagering.

Litt forbauset over innlegget og svar du fikk. 😅

Litt bekymret også.... dersom det kommer inn folk med såpass lite kunnskap og erfaring ...som det her... 

Ja,man må begynne et sted. Helst med litt utdannelse ? 

Anonymkode: fe5be...7d8

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er mamma til en ungdom på bolig. Kommunal avlastning en helg i mnd. Multihandikappet. Ikke utagering.

Litt bekymret også.... dersom det kommer inn folk med såpass lite kunnskap og erfaring ...som det her... 

Jeg er nyutdannet helsefagarbeider, har kun erfaring fra skjermet avdeling(demens) og hjemmesykepleien.

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Er det barn eller voksne?

Bolig kan være kjempeartig arbeidsplass om brukerne er morsomme og det ikke er for mye utagering. Ofte blir det et godt samhold mellom kollegaene, med mye galgenhumor. Man må jo bare le av de rare situasjonene som dukker opp. 

Det jeg syntes kunne være tungt var brukere som var veldig syke eller gamle. Kan også være vanskelig med de som har liten evne til kommunikasjon. Men må si at jeg lærte utrolig mye av å jobbe i bolig. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Eneste jeg vet er at det er psykose i bildet. 

Psykisk utviklingshemmede med psykose? Ja, da kan det bli livlig...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke alle her vet forskjell på psykisk utviklingshemmede og psykisk syke. 

Anonymkode: 36d94...050

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du må spørre arbeidsplassen.

Jeg har jobbet med ungdom som prøvde å kvele og drepe kolleger av meg. Barn/ungdom som må ha 3 personer på seg fordi de er så farlige. Samme med voksne. Jeg sluttet etter 8 år. Da ei på 18 fikk alt av tvang fjernet og fløy på meg med kniv løpet av nattevakta.

Anonymkode: af5d2...1b3

Og de var psykisk utviklingshemmede??

Skrevet
Piggsopp skrev (8 minutter siden):

Er det barn eller voksne?

Bolig kan være kjempeartig arbeidsplass om brukerne er morsomme og det ikke er for mye utagering. Ofte blir det et godt samhold mellom kollegaene, med mye galgenhumor. Man må jo bare le av de rare situasjonene som dukker opp. 

Det jeg syntes kunne være tungt var brukere som var veldig syke eller gamle. Kan også være vanskelig med de som har liten evne til kommunikasjon. Men må si at jeg lærte utrolig mye av å jobbe i bolig. 

Det er godt voksne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forbauset over svarene? Du har ikke mye erfaring med psykisk utviklingshemmede annet enn ditt eget barn skjønner jeg.

En jobb i en bolig kan være ekstremt forskjellig fra en annen i en annen bolig og TS må rett og slett oppleve og bli kjent med de brukerne som er i den boligen hun skal jobbe i.

Personlig egnethet er faktisk også veldig mye viktigere enn utdanningen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke alle her vet forskjell på psykisk utviklingshemmede og psykisk syke. 

Veldig mange psykisk utviklingshemmede har også psykiske lidelser. Dessverre er mange offer for diagnostisk overskygging og får derfor ikke den behandlingen de behøver.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forbauset over svarene? Du har ikke mye erfaring med psykisk utviklingshemmede annet enn ditt eget barn skjønner jeg.

En jobb i en bolig kan være ekstremt forskjellig fra en annen i en annen bolig og TS må rett og slett oppleve og bli kjent med de brukerne som er i den boligen hun skal jobbe i.

Personlig egnethet er faktisk også veldig mye viktigere enn utdanningen.

Du har rett i alt du påpeker. Men med barn i bolig over mange år har jeg erfaring med de rundt. Brukere ( ordet jeg ønsker avskaffet ) som utagerer rundt mitt barn ...og gjennomtrekk av ufaglærte ansatte. Ikke så mange på mitt barn,da hun krever mye..men av og til. Likevel trygg ,- da det er helter som jobber der. Men jeg sier ifra om det er noe. 

Det handler om trygghet og kompetanse på alle nivåer. Personlig egnethet trumfer ALT ❤ , - men utdanning er også en selvfølge for å ta hånd om de våre minste. Som er prisgitt,ofte uten kommunative evner og med medisinske og fysiske behov som faktisk krever en bakgrunn. 

Selvsagt må standaren være på plass. Det er til det beste for alle 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er nyutdannet helsefagarbeider, har kun erfaring fra skjermet avdeling(demens) og hjemmesykepleien.

TS

Lykke til❣ Du stiller spørsmål og du har bakgrunn. Erfaringen kommer med tiden. Det forteller meg at du bryr deg om menneskene du skal jobbe med 🌹🌹🌹

Annonse
Skrevet

Det kommer nok litt an på hvor store behov brukerne har. Der jeg jobber hjelper vi til med stell, matlaging og aktiviteter osv. Brukerne kan snakke og kommunisere med oss, har mulighet til å delta på dagtilbud og lignende. Vi bruker litt tid på å hjelpe til med å avverge konflikter mellom brukerne.

Alt for mange ansatte (dessverre) bruker hele arbeidsdagen på å sitte på ræva, ha røykepauser og baksnakke kolleger. 

Anonymkode: c6189...dde

Skrevet

Har jobbet i tre forskjellige boliger, og med brukere med et bredt spekter av behov, og jeg elsker jobben. 
I min tid som ansatt på ulike boliger har jeg møtt alt fra mennesker som trenger 3 til 1 på grunn av utagering, eldre funksjonshemmede med stort bistandsbehov i alle daglige gjøre mål,  multihandikappede mennesker som krever mye fysisk bistand gjennom hele dagen, til unge relativt selvhjulpne mennesker som trenger veiledning litt veiledning og bistand i hverdagen.

felles for de alle er at det gir meg så utrolig mye å jobbe med hver og enkelt av dem.
Jo mer man gjør jo mer får man igjen.

Å få et lite positivt øyeblikk, etter lang tid med iherdig jobb mye utagering og perioder som føles ut som ingenting funker, føles bedre enn 17.mai julaften og bursdag på en gang.

Å komme på jobb og få se en som endelig har fått den jobben de ønsket på en tilrettelagt arbeidsplass, komme "hjem" til boligen trippende glad, ti centimeter høyere på stolthet og glede, gjør meg så ufattelig stolt og rørt langt inn i hjerte. 

å få gå tur med den personen som ikke snakker, men som stolt marsjerer bortover grusveien når man setter på korpsmusikk, gir meg så mye glede i min arbeidshverdag 

å sette i gang et tiltak, og se det funke, og å se at de menneskene som gir meg så mye hver dag, får noe igjen for den jobben jeg gjør, er en glede i min hverdag. 

ja det er mye jobb, mye fysisk, mye bistand som i dusj, på toalett osv, man kommer i vanskelige situasjoner, å det er krevende til tider, ganske ofte faktisk. 

men alle de små øyeblikkene, all den gleden det gir meg å få være på jobb og få jobbe med disse menneskene, overskygger alt som til tider kan føles som krevende eller tung. 
Å jobbe i bolig er kanskje ikke for alle, men jeg elsker jobben min. 

Anonymkode: b388d...f08

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...