Gå til innhold

ADHD-utredning i Bergen. Anbefale både offentlig og privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne navn! 

Vet man ikke kan bestemme på dps, men kanskje det er lov å komme med ønsker? Hvordan er ventetidene nå?

Det er fastlege jeg har drøftet dette med, og jeg har, og har så lenge jeg kan huske hatt flere symptomer. 

Anonymkode: 231d2...9ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje greit å ikke ha det på papiret.  Tenker på foreldrerett og jobbmuligheter. Er mange som har blitt  "Barneløse  Navere" 

Anonymkode: 94e0f...255

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 5.32):

Kanskje greit å ikke ha det på papiret.  Tenker på foreldrerett og jobbmuligheter. Er mange som har blitt  "Barneløse  Navere" 

Du kan fint ha adhd og være foreldre og ha omsorg for barna! Ikke diagnosen det kommer ann på, men om personen bak bokstavene kan ta seg av barna og gi de den omsorgen de skal ha!

Anonymkode: ecc44...1d4

• Liker 1
Skrevet

Godt mulig,men er mange som har blitt fratatt barn rett etter fødsel. Trist.

Skrevet

I all verden, så utrolig merkelig skrevet.

Anonymkode: 163ae...cf5

Skrevet

Mulig det er vanskelig å lese og rare bokstaver ja,men mange har havnet totalt på sideplanet grunnet disse diagnosene.

Førerkort,jobb og familie har gått til grunne for mange. Havnet i uføre på grunn av gjeld og tap av sine nære. 

Så nei,er ikke smart å ha enkelte diagnoser på sin cw.

Mange er avhengig av å ha en inntekt på over 30K i Mnd. for å ha mat på bordet og tak over hodet for barn og seg selv.

Så jeg tror neppe jeg vil dra nytte av et stempel selv om jeg er klin kokos mellom ørene!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Deg om det!

Da må de være udugelig i tilegg!

Anonymkode: ecc44...1d4

Skrevet

Dette tror du ikke på selv engang.  At det er mange som har blitt fratatt barna etter fødsel pga adhd-diagnose. Jeg vil anta at tallet er sånn cirka 0. Blir man fratatt barnet ved fødsel, så er det selvsagt ikke diagnosen i seg selv, men flere andre alvorlige faktorer som spiller inn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 18.08):

Gjerne navn! 

Vet man ikke kan bestemme på dps, men kanskje det er lov å komme med ønsker? Hvordan er ventetidene nå?

Det er fastlege jeg har drøftet dette med, og jeg har, og har så lenge jeg kan huske hatt flere symptomer. 

Nei du kan selvsagt ikke velge på Dps. Og hvor lang ventetid er er det ingen her som kan svare på. Og før du du i det hele tatt havner på evt venteliste må det jo avgjøres om du har rett på ADHD utredning.

Anonymkode: 60ff6...ace

Skrevet

🤦🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det er ingen som blir fratatt barnet rett etter fødsel hun basert på at de har ADHD diagnose.

Skrevet

Mulig det er vanskelig å lese og rare bokstaver ja,men mange har havnet totalt på sideplanet grunnet disse diagnosene.

Førerkort,jobb og familie har gått til grunne for mange. Havnet i uføre på grunn av gjeld og tap av sine nære. 

Så nei,er ikke smart å ha enkelte diagnoser på sin cw.

Mange er avhengig av å ha en inntekt på over 30K i Mnd. for å ha mat på bordet og tak over hodet for barn og seg selv.

Så jeg tror neppe jeg vil dra nytte av et stempel selv om jeg er klin kokos mellom ørene!

Du er jo helt på jordet. Det er ikke sånn at om ADHD uten at man har fått en offisiell diagnose ennå så mestrer man livet perfekt, men så fort diagnosen havner på papiret så havner man helt på skråplanet og mister jobb, familie, inntekt og så videre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du er jo helt på jordet. Det er ikke sånn at om ADHD uten at man har fått en offisiell diagnose ennå så mestrer man livet perfekt, men så fort diagnosen havner på papiret så havner man helt på skråplanet og mister jobb, familie, inntekt og så videre.

Oki,så da med denne diagnosen på papiret så blir man automatisk en høytlønnet toppleder i klodens største konsern? 

Eh,nei kjenner personlig faktisk 3 stykker som ikke har samvær med sine barn,selv ikke når barnet er over 18.

Tørr ikke å tenke på hva slags diagnose Trump eller Putin hadde hatt etter en utredning, tror neppe dem hadde kommet til makta med ADHD på jobbsøknaden..

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei det er ingen som blir fratatt barnet rett etter fødsel hun basert på at de har ADHD diagnose.

Ikke? Ikke mange år siden dette var på nyhetene. 

Skrevet

Man er ikke pliktig å opplyse,arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre om en har ADHD.  Men er noen yrker der man ikke er evnet med syndromet. 

Skrevet

Oki,så da med denne diagnosen på papiret så blir man automatisk en høytlønnet toppleder i klodens største konsern? 

Eh,nei kjenner personlig faktisk 3 stykker som ikke har samvær med sine barn,selv ikke når barnet er over 18.

Tørr ikke å tenke på hva slags diagnose Trump eller Putin hadde hatt etter en utredning, tror neppe dem hadde kommet til makta med ADHD på jobbsøknaden..

Og jeg lurer på hvilke diagnose du har for å si det sånn…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg lurer på hvilke diagnose du har for å si det sånn…

Har ikke noen på papiret. Men hater meg selv, aldri slått eller kjeftet på noen. Aldri.

Stenger alt av følelser inne i meg. Har aldri åpnet meg til noen,liv redd foreldre og min parter. Føler at folk generelt er klengete og masete.

Hadde jeg fått en diagnose hadde jeg nok enten blitt henrettet eller trygdet.

Kan ikke starte gressklipperen eller  finne frem malekosten uten at noen kommer på besøk. Må konstant ha kaffen klar. Samme er det på jobb også,må låse dørene og gjemme meg.  

Så ja,jeg har helt klart et syndrom .

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 18.08):

Gjerne navn! 

For å svare på spørsmålet ditt, så anbefaler jeg å gå via det offentlige. Er lettere å få diagnosen via det private, men dessverre er ikke det pga høyere kompetanse nødvendigvis men på grunn av at de lytter mer på pasientens ønsker. Og på grunn av det kan videre hjelp i det offentlige bli vanskelig, vet om flere som har måtte få ny utredning via det offentlige før de får medisiner feks, da de har havnet hos "feil" privat og derav ikke blir tatt seriøst.

Det offentlige tar deg inn dersom du har nok plager og de da ser grunn til behov for utredning. Ventetiden kan ingen svare på da det vil variere fra sted til sted og pågang.

Anonymkode: e279d...070

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...