AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Skrevet 29. august 2024 Hei. Min nærmeste kollega gjennom 8 år forsvant plutselig fra arbeidsplassen og mistet autorisasjonen. Jeg ser at på Einnsyn ligger alle dokumentene i saken, med masse varsler til vedkommende og tilbakekall av autorisasjon osv. Disse dokumentene kan bestilles, er det noe hvem som helst (jeg) kan bestille og få innsyn i? 😳 Jeg må innrømme at jeg lurer fryktelig på hva vedkommende har gjort som måtte gå på dagen, mistet autorisasjonen og nå har gått under jorda. Selvom dokumentene kan bestilles, er det ikke noe form for sensur / vern? Eller kan virkelig hvem som helst lese alt? Noen som vet? Anonymkode: ba7b6...8c0
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Skrevet 29. august 2024 Alle kan søke og få kopi , om noe sladdes kommer det Ann på opplysningenes art- altså at noen har mistet autorisasjon er ikke unntatt innsyn( tvert om, greit å vite for å unngå bruke noen uten autorisasjon ). Årsaken/ begrunnelsen i vedtaket bil du i noen tilfeller få i andre ikke, dersom det er personlige forhold som er årsaken ( fvl paragraf 13) vil dette sladdes , typisk egen sykdom etc Anonymkode: 3c8ef...4ec 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 Hvilken yrke var dette? lege? Anonymkode: afe40...d9d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Min nærmeste kollega gjennom 8 år forsvant plutselig fra arbeidsplassen og mistet autorisasjonen. Jeg ser at på Einnsyn ligger alle dokumentene i saken, med masse varsler til vedkommende og tilbakekall av autorisasjon osv. Disse dokumentene kan bestilles, er det noe hvem som helst (jeg) kan bestille og få innsyn i? 😳 Jeg må innrømme at jeg lurer fryktelig på hva vedkommende har gjort som måtte gå på dagen, mistet autorisasjonen og nå har gått under jorda. Selvom dokumentene kan bestilles, er det ikke noe form for sensur / vern? Eller kan virkelig hvem som helst lese alt? Noen som vet? Anonymkode: ba7b6...8c0 Dokumenter av denne typen er unntatt offentligheten. Du er jammen god sommhar klart å søke opp ennkollega og funnet ut at hens papirer er de som ligger på einnsyn. Du kan be om innsyn, men du kan få avslag, eller du kan få en sterkt sladdet versjon, som e ruten verdi for både deg og andre. Men si meg en ting, det er nysgjerrighet som driver deg, ville du likt om andre drev og stakk nesene nedi dine saker slik du nå drives av nysgjerrighet til å snoke i andres saker? Jeg personlig synes du skal ta en tur i skammekroken, og stå der til nysgjerrigheten din er kurert. Slike mennesker skal vi ha i helsevesenet 🤮 Anonymkode: 9938c...628 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dokumenter av denne typen er unntatt offentligheten. Du er jammen god sommhar klart å søke opp ennkollega og funnet ut at hens papirer er de som ligger på einnsyn. Du kan be om innsyn, men du kan få avslag, eller du kan få en sterkt sladdet versjon, som e ruten verdi for både deg og andre. Men si meg en ting, det er nysgjerrighet som driver deg, ville du likt om andre drev og stakk nesene nedi dine saker slik du nå drives av nysgjerrighet til å snoke i andres saker? Jeg personlig synes du skal ta en tur i skammekroken, og stå der til nysgjerrigheten din er kurert. Slike mennesker skal vi ha i helsevesenet 🤮 Anonymkode: 9938c...628 Jøss, er du kollegaen min? 😅 Navnet ligger åpent inne på einnsyn. Jeg syns det er greit å vite om min tidligere kollega feks har gjort noe ulovlig (alt fra overgrep til underslag feks) da vi har jobbet nært i team i nesten 10 år.. Tror de fleste hadde hatt behov for litt info når er når kollega blir avskiltet og går under jorden. Anonymkode: ba7b6...8c0 3 7
TomBombadil Skrevet 29. august 2024 #6 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Min nærmeste kollega gjennom 8 år forsvant plutselig fra arbeidsplassen og mistet autorisasjonen. Jeg ser at på Einnsyn ligger alle dokumentene i saken, med masse varsler til vedkommende og tilbakekall av autorisasjon osv. Disse dokumentene kan bestilles, er det noe hvem som helst (jeg) kan bestille og få innsyn i? 😳 Jeg må innrømme at jeg lurer fryktelig på hva vedkommende har gjort som måtte gå på dagen, mistet autorisasjonen og nå har gått under jorda. Selvom dokumentene kan bestilles, er det ikke noe form for sensur / vern? Eller kan virkelig hvem som helst lese alt? Noen som vet? Anonymkode: ba7b6...8c0 Du kan alltids be om innsyn, men du får ikke fullt innsyn. Du får helt eller delvis avslag. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jøss, er du kollegaen min? 😅 Navnet ligger åpent inne på einnsyn. Jeg syns det er greit å vite om min tidligere kollega feks har gjort noe ulovlig (alt fra overgrep til underslag feks) da vi har jobbet nært i team i nesten 10 år.. Tror de fleste hadde hatt behov for litt info når er når kollega blir avskiltet og går under jorden. Anonymkode: ba7b6...8c0 Men hvorfor det, egentlig? Vedkommende er «avskiltet» og kan ikke gjøre noe skade i jobben sin. Jeg hadde selvsagt også vært nysgjerrig, men ser at det er informasjon jeg ikke har noe med. Hva skulle jeg egentlig behøve den eksakte informasjonen til? Anonymkode: 54329...0f6 9 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Skrevet 29. august 2024 TomBombadil skrev (1 time siden): Du kan alltids be om innsyn, men du får ikke fullt innsyn. Du får helt eller delvis avslag. Takk for svar! Regnet nesten med det, hadde vært litt for sykt å få helt innsyn 😅 Anonymkode: ba7b6...8c0
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 Selvsagt kan du få innsyn, men da skal det jo også begrunnes. Om din begrunnelse er at dere har jobbet sammen og du vil vite så holder ikke det. De fleste som mister autorisasjonen i helse har rus problemer. Anonymkode: 41803...a06
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 Hvis dette er din nærmeste kollega, kan du ikke be vedkommende på lunsj eller kaffe en dag? Så får du spørre hvordan det går, og hva som har skjedd? Hvis dere ikke har et forhold som tilsier at du kan spørre og få svar fra din tidligere kollega får du bare nøye deg med at du ikke får vite. Eventuelt hør med andre på jobben om de vet. Hvis det er noe drøyt kommer det kanskje i media, så skjønner du hvem det er snakk om. Anonymkode: ce897...0ba 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Skrevet 29. august 2024 Er det helsepersonell? Da kan du anmode om innsyn og ofte få tilsendt sladdet vedtak. De er pliktige til å ta bort blant annet opplysninger om personlige forhold, men er det mer faglige ting så blir det stående. Det at noen har mistet autorisasjonen er ikke taushetsbelagt, men begrunnelsen for det kan være unntatt offentlighet. Anonymkode: 3b3cb...708 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Skrevet 29. august 2024 Ja, du kan be om innsyn i alle dokumentene. Dette kan du gjøre helt anonymt, det vil legges inn i saken at "anonym" ba om innsyn. Du vil antakelig få delvis innsyn. Det får man vanligvis i så alvorlige saker. Mye vil være sladdet, men delvis innsyn vil gi deg mulighet til å forstå hovedlinjene i saken. Får du avslag kan du klage og begrunne klagen, da omgjøres ofte avslag på innsyn. Anonymkode: cc431...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #13 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Selvsagt kan du få innsyn, men da skal det jo også begrunnes. Om din begrunnelse er at dere har jobbet sammen og du vil vite så holder ikke det. De fleste som mister autorisasjonen i helse har rus problemer. Anonymkode: 41803...a06 Kan du dokumentere det? Må være veldig mange andre grunner for å miste autorisasjon. Anonymkode: fb138...1bf
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Selvsagt kan du få innsyn, men da skal det jo også begrunnes. Om din begrunnelse er at dere har jobbet sammen og du vil vite så holder ikke det. De fleste som mister autorisasjonen i helse har rus problemer. Anonymkode: 41803...a06 Finnes en haug av grunner for å miste autorisasjonen! Anonymkode: cc431...d0e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvis dette er din nærmeste kollega, kan du ikke be vedkommende på lunsj eller kaffe en dag? Så får du spørre hvordan det går, og hva som har skjedd? Hvis dere ikke har et forhold som tilsier at du kan spørre og få svar fra din tidligere kollega får du bare nøye deg med at du ikke får vite. Eventuelt hør med andre på jobben om de vet. Hvis det er noe drøyt kommer det kanskje i media, så skjønner du hvem det er snakk om. Anonymkode: ce897...0ba Personen har gått under jorden, altså forduftet. Sosiale medier er slettet og mobilnummer virker ikke. Er ikke så rart man lurer.. Hadde selvsagt sendt personen en melding hvis det var mulig Takk for svar alle! Jeg har logget meg inn nå og bestilt dokumentene så får vi se. Noen skrev at det ville stå at "anonym har bedt om innsyn" og at det derfor vil være sladdet. Men, jeg logget inn med fult navn og brukte min vanlige mail. Fikk ikke opp noe valg der man måtte begrunne årsaken til at man ønsket å se dokumentene..? ts Anonymkode: ba7b6...8c0 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jøss, er du kollegaen min? 😅 Navnet ligger åpent inne på einnsyn. Jeg syns det er greit å vite om min tidligere kollega feks har gjort noe ulovlig (alt fra overgrep til underslag feks) da vi har jobbet nært i team i nesten 10 år.. Tror de fleste hadde hatt behov for litt info når er når kollega blir avskiltet og går under jorden. Anonymkode: ba7b6...8c0 Nei, de fleste skjønner at de skal passe sine egne saker. Anonymkode: fc3d8...592 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #17 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Personen har gått under jorden, altså forduftet. Sosiale medier er slettet og mobilnummer virker ikke. Er ikke så rart man lurer.. Hadde selvsagt sendt personen en melding hvis det var mulig Takk for svar alle! Jeg har logget meg inn nå og bestilt dokumentene så får vi se. Noen skrev at det ville stå at "anonym har bedt om innsyn" og at det derfor vil være sladdet. Men, jeg logget inn med fult navn og brukte min vanlige mail. Fikk ikke opp noe valg der man måtte begrunne årsaken til at man ønsket å se dokumentene..? ts Anonymkode: ba7b6...8c0 Oi, høres alvorlig ut. Kan være skam over å ha mistet, men samtidig, høres jo ut som noe kriminellt. Anonymkode: 2937e...a99 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #18 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Personen har gått under jorden, altså forduftet. Sosiale medier er slettet og mobilnummer virker ikke. Er ikke så rart man lurer.. Hadde selvsagt sendt personen en melding hvis det var mulig Takk for svar alle! Jeg har logget meg inn nå og bestilt dokumentene så får vi se. Noen skrev at det ville stå at "anonym har bedt om innsyn" og at det derfor vil være sladdet. Men, jeg logget inn med fult navn og brukte min vanlige mail. Fikk ikke opp noe valg der man måtte begrunne årsaken til at man ønsket å se dokumentene..? ts Anonymkode: ba7b6... Du trenger/kan kun begrunne årsaken til at du ber om innsyn om du får avslag på innsyn og så klager på avslaget. Anonymkode: cc431...d0e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Personen har gått under jorden, altså forduftet. Sosiale medier er slettet og mobilnummer virker ikke. Er ikke så rart man lurer.. Hadde selvsagt sendt personen en melding hvis det var mulig Takk for svar alle! Jeg har logget meg inn nå og bestilt dokumentene så får vi se. Noen skrev at det ville stå at "anonym har bedt om innsyn" og at det derfor vil være sladdet. Men, jeg logget inn med fult navn og brukte min vanlige mail. Fikk ikke opp noe valg der man måtte begrunne årsaken til at man ønsket å se dokumentene..? ts Anonymkode: ba7b6...8c0 Er det en fastlege i Rogaland? Anonymkode: e04d7...0be
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #20 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selvsagt kan du få innsyn, men da skal det jo også begrunnes. Om din begrunnelse er at dere har jobbet sammen og du vil vite så holder ikke det. De fleste som mister autorisasjonen i helse har rus problemer. Anonymkode: 41803...a06 Man trenger ikke å begrunne hvorfor man ber om innsyn i offentlige dokumenter. Man trenger ikke engang å oppgi navn. Trenger kun en anonym e-postadresse der svaret skal komme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå