AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Skrevet 29. august 2024 Jeg ser det står nevnt nesten overalt. Velg privat psykolog hvis du har råd. Unngå psykolog i det offentlige, du får ikke det du trenger. Du får mye bedre hjelp fra privat psykolog. Verdt hver krone. Jeg tror det er sant, men lurer uansett på hvorfor egentlig? All den tid de har samme utdanning og profesjon? Anonymkode: 87a17...b32 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Skrevet 29. august 2024 Du kan treffe på gode psykologer i det offentlige, men du kan også treffe på veldig dårlige. Det offentlige sparker ikke folk, de bare flytter på dem. Det er helt tilfeldig hvem du får. I det private går det på rykte. De lever av å ha godt omdømme. Dårlige psykologer hadde ikke overlevd i det private. Anonymkode: 29550...3bb 2 5
Daria Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 De største fordelene jeg har hatt ved å gå privat er å få time uten ventetid og å kunne gå så lenge og så hyppig som jeg har ønsket og følt behov for. Jeg tror ikke nødvendigvis de private er dyktigere (min fine private har nettopp gått over i det offentlige - han blir jo ikke mindre dyktig av å bytte arbeidssted), men de har bedre ytre forutsetninger. 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 Tror ikke det nødvendigvis handler om kompetanse, men heller at det offentlige mangler ressurser. Man får rett og slett ikke lang nok behandling. Partneren min fikk bare 10 timer, til tross for alvorlig diagnose. Anonymkode: 936da...51b 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Skrevet 29. august 2024 Veldig lite ressurser i det offentlige, slik at med mindre du har alvorlige og akutte psykiatriske problemer, så vil du ofte bli møtt av en terapeut som bare virker som vil bli kvitt deg. Er det psykiater du kommer til, så vil de bare kaste medisiner etter deg, fremfor å gi deg terapi. Det offentlige prioriterer de aller sykeste, og det er ofte lange ventetider. Flere private har langt bedre kompetanse/erfaring mtp ptsd, traumer, adhd, autisme, etc enn andre. Anonymkode: 4f8c7...aa3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #6 Skrevet 29. august 2024 Jeg har gått til én psykiater og to psykologer privat, i til sammen 18 måneder. Psykiateren hadde tydelig sinneproblemer, de to psykologene var veldig "åååh", "um-hmmmm" og "hva følte du daaaah?". Ingen hjelp å få hos noen av dem. Så ble jeg henvist til DPS, og fikk en psykolog som hjalp meg masse. Hun sluttet etter et år, og da fikk jeg ei annen som jeg også anser som dyktig (går hos henne nå). Jeg er sannsynligvis ferdig hos DPS snart, men skulle gjerne fortsatt å gå til psykologen min nå og da. Vet ikke om jeg orker å lete meg frem til en like dyktig i det private. Anonymkode: 46621...db5 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 Jeg tror ikke det er sant. Jeg tror man får bedre hjelp offentlig. De jobber mer målrettet, du vil oppnå mer på kortere tid og du vil få en behandler som er riktig for deg. Kvaliteten blir bedre fordi behandlere på DPS jobber i team. Hvis du går privat blir det opp til deg selv å gjette hva slags behandling du trenger. Kanskje kommer du til den psykologen som kan behandle det du har best, men sannsynligvis ikke. Uansett vil du ikke bli avvist fordi du er en kunde. Så blir du kanskje gående i 5 år til noen som bare puser deg på lanken. Anonymkode: 72102...a1f 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Skrevet 29. august 2024 Det er slitasje for de som jobber i det offentlige, de år inn de som virkelig trenger hjelp, store traumer, og ofte mindre ressurssterke folk. Så kombinerer du det med offentlige lønninger. Da vil jo de flinkeste raskt flykte til det private, der klientellet er mer ressurssterke generelt. Anonymkode: 5e7f4...823 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det er sant. Jeg tror man får bedre hjelp offentlig. De jobber mer målrettet, du vil oppnå mer på kortere tid og du vil få en behandler som er riktig for deg. Kvaliteten blir bedre fordi behandlere på DPS jobber i team. Hvis du går privat blir det opp til deg selv å gjette hva slags behandling du trenger. Kanskje kommer du til den psykologen som kan behandle det du har best, men sannsynligvis ikke. Uansett vil du ikke bli avvist fordi du er en kunde. Så blir du kanskje gående i 5 år til noen som bare puser deg på lanken. Anonymkode: 72102...a1f Ikke min erfaring. Men man kan være heldig/uheldig uansett om man går offentlig/privat. Problemet med offentlig er at det er veldig vanskelig å få hjelp, med mindre du har alvorlige problemer. Jeg måtte bli suicidal, og da hadde jeg allerede bedt om hjelp i lang tid. Og da jeg endelig kom inn til psykiater, så var det lite hjelp å få. Så for meg var privat det aller beste, uten tvil. Men brukte tid på å undersøke hvem som var flink. Anonymkode: 4f8c7...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ikke min erfaring. Men man kan være heldig/uheldig uansett om man går offentlig/privat. Problemet med offentlig er at det er veldig vanskelig å få hjelp, med mindre du har alvorlige problemer. Jeg måtte bli suicidal, og da hadde jeg allerede bedt om hjelp i lang tid. Og da jeg endelig kom inn til psykiater, så var det lite hjelp å få. Så for meg var privat det aller beste, uten tvil. Men brukte tid på å undersøke hvem som var flink. Anonymkode: 4f8c7...aa3 Varierer sikkert mye fra sted til sted. Jeg var ikke suicidal, men hadde riktignok høyt symptomtrykk. Fikk time i løpet av 4 uker og ble 80% frisk på et halvt år. Ja, man kan være heldig/uheldig uansett om man går hit eller dit, men jeg mener at sjansen for å være uheldig er større når man går privat nettopp av de grunnene jeg nevnte i mitt innlegg. Anonymkode: 72102...a1f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Skrevet 29. august 2024 Ikke nødvendigvis bedre, men ofte kjappere/enklere å få time Anonymkode: fb71e...4ab
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Skrevet 29. august 2024 Har gått to år til dps til ‘behandling’ men opplever ikke å ha fått noe særlig behandling. Psykologene er unge, har gjerne vikariater, og jeg blir byttet til en ny psykolog fordi foregående skal slutte. I praksis får jeg aldri startet ordentlig med en før hen slutter, og jeg må gjennom samme runddansen på nytt med en ny, ung, uerfaren psykolog i vikariat. Helt tullete bruk av ressurser, klart man ikke blir frisk av sånt. Gikk en periode til privat, følte meg mye bedre ivaretatt, mer forutsigbarhet og større medvirkning på egen behandling. Dessverre ble det for dyrt i lengden. Tror ikke nødvendigvis den private psykologen var så mye bedre, men hun hadde bedre forutsetninger for å kunne gi meg hjelpen jeg trengte. Anonymkode: ade17...fef 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #13 Skrevet 29. august 2024 Fordel at det ikke blir registrert i offentlig helsetjeneste. Forsikringsselskapene kan ikke finne ut at du har psykiske problemer slik at du ikke får full dekning.. Anonymkode: d575f...71f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 8 hours ago, Daria said: De største fordelene jeg har hatt ved å gå privat er å få time uten ventetid og å kunne gå så lenge og så hyppig som jeg har ønsket og følt behov for. Jeg tror ikke nødvendigvis de private er dyktigere (min fine private har nettopp gått over i det offentlige - han blir jo ikke mindre dyktig av å bytte arbeidssted), men de har bedre ytre forutsetninger. Det samme tenker jeg også. I tillegg når det kommer til samtaleterapi så handler mye om kjemi mellom behandler og pasient. Selv om noen psykologer er bedre enn andre så er det ikke slik at samme behandler er rett for alle. I en del tilfeller handler det ikke engang om hva behandleren sier, men hvem personen er. Vet en del ønsker at behandleren skal ha samme kjønn som seg selv når de snakker om enkelte temaer. For meg var det omvendt. Jeg har hele tiden slitt med at jeg sammenligner meg med andre og jeg ville ha en behandler som ikke var på samme alder som meg. Syntes det var mye lettere å gå til en behandler som kunne vært faren min. Anonymkode: a019c...c65 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 Jeg var utrolig fornøyd med min psykolog på DPS, han var spesialist på traumer, og hadde jobbet med dette i flere år. Prøvde meg på psykolog i det private, men vi endte bare med å diskutere politikk og andre ikke relevante ting. Så synes jo ikke han var så bra. Anonymkode: 6c9ce...f39
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #16 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Varierer sikkert mye fra sted til sted. Jeg var ikke suicidal, men hadde riktignok høyt symptomtrykk. Fikk time i løpet av 4 uker og ble 80% frisk på et halvt år. Ja, man kan være heldig/uheldig uansett om man går hit eller dit, men jeg mener at sjansen for å være uheldig er større når man går privat nettopp av de grunnene jeg nevnte i mitt innlegg. Anonymkode: 72102...a1f Hvorfor mener du at man må gjette seg til hvilken behandling man skal få hvis man går privat, eller at behandleren du kommer til ikke har kompetanse? Anonymkode: 4f8c7...aa3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #17 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg ser det står nevnt nesten overalt. Velg privat psykolog hvis du har råd. Unngå psykolog i det offentlige, du får ikke det du trenger. Du får mye bedre hjelp fra privat psykolog. Verdt hver krone. Jeg tror det er sant, men lurer uansett på hvorfor egentlig? All den tid de har samme utdanning og profesjon? Anonymkode: 87a17...b32 Har prøvd 10 forskjellige psykologer i det offentlige som absolutt ikke hjalp på noen som helst måte. Altså de var rett og slett forferdelige på å være terapaut, til å hjelpe meg i det hele tatt. Mange av de hadde ikke engang droppet ut av skole engang omtrent og ikke livserfaring. Hvordan skal de da hjelpe noe med så tung last? Fikk en privat gjennom det offentlige og der var det bra, MYE bedre. ENDELIG fikk jeg hjelp! Anonymkode: 93aab...ecb
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #18 Skrevet 30. august 2024 Fordi de som vet de er flinke, vet hvor mye de kan ta betalt, og dermed tjene mye mer enn i det offentlig, for akkurat like mye arbeid.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #19 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor mener du at man må gjette seg til hvilken behandling man skal få hvis man går privat, eller at behandleren du kommer til ikke har kompetanse? Anonymkode: 4f8c7...aa3 Pasienten er syk og vet kanskje ikke hvilken sykdom en selv har engang. Hvordan skal man kunne velge psykolog da? Det finnes hundrevis av behandlingformer. Kanskje det er en eller to som er virkelig effektive. Så søker man opp psykologer i nærheten og får time hos en som driver med noe helt annet. Ser du poenget mitt? Det er en oppgave som pasienten ikke er kvalifisert for å gjøre. Anonymkode: 72102...a1f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #20 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Pasienten er syk og vet kanskje ikke hvilken sykdom en selv har engang. Hvordan skal man kunne velge psykolog da? Det finnes hundrevis av behandlingformer. Kanskje det er en eller to som er virkelig effektive. Så søker man opp psykologer i nærheten og får time hos en som driver med noe helt annet. Ser du poenget mitt? Det er en oppgave som pasienten ikke er kvalifisert for å gjøre. Anonymkode: 72102...a1f Men dette gjelder da uansett privat eller offentlig. Man må jo ofta ta ringerunden til offentlige psykologer selv, det er ikke gitt at man kommer til dps. Og man kan ta samtale med fastlege i forkant for å få en viss vurdering om hva det KAN være. Noen ganger så er det opplagt tidlig hva pasienten trenger hjelp med, og man blir da henvist videre hvis dette krever en helt egen spesialkompetanse. Men ofte kan det ta tid å avdekke hva som er problemet, selv om man er hos riktig terapeut. Anonymkode: 4f8c7...aa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå