Gå til innhold

Selvsentrert venninne forventer andre skal stille for henne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakket tidligere denne uken med en gammel venninne som jeg var mye med i tenårene og tidlig 20-årene. Så ble begge opptatt med familielivet. Jeg har holdt en del kontakt med vennner selv om dagene har blitt mer hektiske. Hun forsvant helt ut av radaren. Nå, snart 10 år senere, er hun plutselig blitt veldig pågående igjen i forhold til å ønske å være sosial med gamle venner og bekjente. Men mange har gått videre i livet og er på en helt annen plass, mens det virker som om hun enda tror at ting er som de var den gang. Hun luftet frustrasjon over at ingen har tid eller tar kontakt med henne. 

Hva skal man si? Alternativet er å ghoste eller å faktisk forklare at toget på sett og vis er gått. Kjenner at jeg ikke har noe særlig til felles med henne lenger annet enn å snakke om gamle dager. Og det holder for meg maks en kveld så må vi ha mer å gå på. 

Anonymkode: 635ec...049

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det skjedd noe i livet hennes som gjør at hun tar opp igjen såpass gamle vennskap? Jeg har selv sporadisk kontakt med feks venninner dra studietiden, og det er hyggelig når vi møtes. Dersom noen av de hadde flyttet til mitt nærmiljø kan jeg godt se for meg at vi hadde omgått hverandre mer - men man må jo nesten teste vannet litt og se om man har vokst fra hverandre?  Og uansett har man ingen krav på tid fra andre, så hun har ingen grunn til å være sur altså. Men lurer bare på bakteppet? 

Anonymkode: 7e5ba...5e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å ta kontakt med gamle venner og ønske å treffes å være selvsentrert og forvente at andre skal stille opp for seg? Jeg lurer også på bakteppet og forhistorien her, for du virker adskillig mer avvisende og negativ her enn det du forteller gir grunnlag for. Det er helt greit å ikke ønske eller se at forholdene ligger til rette for å gjenoppta gamle vennskap, men jeg ser heller ikke at hun har gjort noe galt her.

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dømmer du henne ikke litt for strengt her?

En eldre dame (pensjonist) jeg kjenner kom for over et år siden i kontakt med venner hun ikke hadde sett siden ungdomstiden. Vennskapet har blomstret opp på nytt!

Det skjer ting i livet, og noen ganger får man mindre kontakt eller mister kontakt helt. Man kan gå glipp av gode vennskap hvis man ikke er åpen for LIVET og at ikke alle klarer å være like til stede hele veien.

Anonymkode: e65b8...a64

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvordan det å ta opp kontakten igjen er å være selvsentrert og tro at alt handler om henne. 

Anonymkode: 71b5a...7c1

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mye pes her, TS, men jeg tolker det som om venninnen din fremdeles driver med det samme som den gang dere hadde kontakt, f.eks. jobber fremdeles på KIWI, mens dere andre har gått videre, utdannet dere og fått gode jobber.

Det du oppfatter som selvsentrering er vel at hun snakker om det hun kjenner til, altså sitt liv og tilværelse, som dere var en del av og kjente til for noen år siden. Hun kunne jo ha vist interesse for deres liv også, men kanskje hun kjenner seg utenfor og ikke helt vet hva hun skal spørre om? Har dere ingen felles interesser dere kan ta opp igjen?

Når det er sagt, er det jo ikke uvanlig at man vokser fra hverandre, så kanskje er det bare å la det gli ut i sanden, ev. si rett ut at du synes dere har blitt for forskjellige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte litt på om ts i sin tid følte seg litt «forlatt» av venninnen, siden hun påpeker at hun forsvant helt fra radaren, mens de andre har tross alt holdt litt kontakt. Og så dukker venninna opp igjen etter feks et samlivsbrudd - I så fall hadde ikke vært unaturlig dersom ts hadde en litt sånn « åja, er jeg god nok nå?» innstilling. Derfor jeg spurte om bakteppet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg snakket tidligere denne uken med en gammel venninne som jeg var mye med i tenårene og tidlig 20-årene. Så ble begge opptatt med familielivet. Jeg har holdt en del kontakt med vennner selv om dagene har blitt mer hektiske. Hun forsvant helt ut av radaren. Nå, snart 10 år senere, er hun plutselig blitt veldig pågående igjen i forhold til å ønske å være sosial med gamle venner og bekjente. Men mange har gått videre i livet og er på en helt annen plass, mens det virker som om hun enda tror at ting er som de var den gang. Hun luftet frustrasjon over at ingen har tid eller tar kontakt med henne. 

Hva skal man si? Alternativet er å ghoste eller å faktisk forklare at toget på sett og vis er gått. Kjenner at jeg ikke har noe særlig til felles med henne lenger annet enn å snakke om gamle dager. Og det holder for meg maks en kveld så må vi ha mer å gå på. 

Jeg forstår ikke helt hva som gjør henne selvsentrert? Snakker hun bare om seg selv? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurte litt på om ts i sin tid følte seg litt «forlatt» av venninnen, siden hun påpeker at hun forsvant helt fra radaren, mens de andre har tross alt holdt litt kontakt. Og så dukker venninna opp igjen etter feks et samlivsbrudd - I så fall hadde ikke vært unaturlig dersom ts hadde en litt sånn « åja, er jeg god nok nå?» innstilling. Derfor jeg spurte om bakteppet. 

Det er faktisk en grei oppsummering av det som har skjedd. Alt skal være på hennes premisser. Når hun ble gift ble hun en del av en ny krets og "glemte" gamle venner. Nå forventer hun at hun bare skal kunne komme tilbake som om ingenting, og tar det for gitt at døren enda står åpen for å bli med i foreningen. Slik har det egentlig alltid vært. Hun har alltid vært selvsentrert og hatt spisse albuer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk en grei oppsummering av det som har skjedd. Alt skal være på hennes premisser. Når hun ble gift ble hun en del av en ny krets og "glemte" gamle venner. Nå forventer hun at hun bare skal kunne komme tilbake som om ingenting, og tar det for gitt at døren enda står åpen for å bli med i foreningen. Slik har det egentlig alltid vært. Hun har alltid vært selvsentrert og hatt spisse albuer. 

Da skjønner jeg deg mye bedre ja. Nei, du har selvfølgelig ingen forpliktelse til å gjenoppta et vennskap du ikke ønsker. I HI spør du om du skal ghoste eller si dette direkte, jeg hadde ikke gjort noen av delene. Jeg hadde bare ikke tatt kontakt, og takket nei til det hun foreslår, og så renner det nok ut i sanden. Dersom du bærer på litt aggressivitet mot henne skjønner jeg det kan være fristende å si det i klartekst. Men hva da dersom en av de andre venninnene snur, og tar henne inn i varmen og evt forening? Da blir jo det ubehagelig for din del dersom du har vært veldig kvass, og så plutselig må du treffe henne jevnlig likevel? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da skjønner jeg deg mye bedre ja. Nei, du har selvfølgelig ingen forpliktelse til å gjenoppta et vennskap du ikke ønsker. I HI spør du om du skal ghoste eller si dette direkte, jeg hadde ikke gjort noen av delene. Jeg hadde bare ikke tatt kontakt, og takket nei til det hun foreslår, og så renner det nok ut i sanden. Dersom du bærer på litt aggressivitet mot henne skjønner jeg det kan være fristende å si det i klartekst. Men hva da dersom en av de andre venninnene snur, og tar henne inn i varmen og evt forening? Da blir jo det ubehagelig for din del dersom du har vært veldig kvass, og så plutselig må du treffe henne jevnlig likevel? 

Selv om det frister å gi beskjed så kan det skape en del styr. Jeg må nok se det litt an ja. Men kommer til å være kjølig innledningsvis ihvertfall. 

Setter pris på at du ikke bare kjefter som de andre her. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selv om det frister å gi beskjed så kan det skape en del styr. Jeg må nok se det litt an ja. Men kommer til å være kjølig innledningsvis ihvertfall. 

Kjefter? Vi spør spørsmål. Hvorfor er hun selvsentrert osv. Om du tar det som kjeft så er det jo ikke andres feil. 🤷

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må tenke på deg selv. Vil d u være veninne med henne? Og ta det derifra. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i hvert fall ikke satse på noe nært vennskap, maks en perifer bekjent - du vet alt nå at hun dropper alt og kaster deg til siden om det dukker opp noe mer interessant i livet hennes.

Har vært borti noen sånne, som kommer etter mange år og tror at vennskapene kan restarte som om ingenting har skjedd og som om de aldri har vært borte og uinteresserte i folka.

Du får sterkt følelsen av at - åja, nå er vi liksom god nok, når du oppdager at du er alene og venneløs.

Især om personen er totalt tonedøv, og ikke går gjennom de normale, innledende rundene med å sende ut følere, høre hvordan det går med folk, og bruke tid på å forsøke å bli kjent på nytt. Og ikke skjønner at det kan hende det ikke er plass for vedkommende i andres liv nå.

Anonymkode: 4f376...06c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skal i hvert fall ikke satse på noe nært vennskap, maks en perifer bekjent - du vet alt nå at hun dropper alt og kaster deg til siden om det dukker opp noe mer interessant i livet hennes.

Har vært borti noen sånne, som kommer etter mange år og tror at vennskapene kan restarte som om ingenting har skjedd og som om de aldri har vært borte og uinteresserte i folka.

Du får sterkt følelsen av at - åja, nå er vi liksom god nok, når du oppdager at du er alene og venneløs.

Især om personen er totalt tonedøv, og ikke går gjennom de normale, innledende rundene med å sende ut følere, høre hvordan det går med folk, og bruke tid på å forsøke å bli kjent på nytt. Og ikke skjønner at det kan hende det ikke er plass for vedkommende i andres liv nå.

Anonymkode: 4f376...06c

Det er akkurat det. "Users" er vel rette definisjonen for slike. For det er akkurat det jeg føler. At hun kun vil bruke og kaste folk som det passer henne. Og så skal døren stå åpen når hun føler for det. Som om vi bare er statister i livet hennes som skal legge alt til rette for henne. Og bare godta å bli satt til side når hun finner "noe bedre". For meg oser det av egoisme og mangel på respekt for omgivelsene. Hvorfor skal lojaliteten bare gå en vei?

Og jeg er overbevist om hun og de fleste som gjør dette ihvertfall til en viss grad skjønner hva de gjør, men er så kyniske at de ikke føler dårlig samvittighet for det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er akkurat det. "Users" er vel rette definisjonen for slike. For det er akkurat det jeg føler. At hun kun vil bruke og kaste folk som det passer henne. Og så skal døren stå åpen når hun føler for det. Som om vi bare er statister i livet hennes som skal legge alt til rette for henne. Og bare godta å bli satt til side når hun finner "noe bedre". For meg oser det av egoisme og mangel på respekt for omgivelsene. Hvorfor skal lojaliteten bare gå en vei?

Og jeg er overbevist om hun og de fleste som gjør dette ihvertfall til en viss grad skjønner hva de gjør, men er så kyniske at de ikke føler dårlig samvittighet for det. 

Vel Du kunne sagt at vel, JEG føler at vi ikke passer som venner fordi du ser på meg som bruk og kast og at jeg er "satt til side". Når du giftet deg så glemte du helt av meg. Men hva de andre føler, må du spørre de om. 

Eller du kan roe helt ned tonen og si at vel alle er opptatt nå. med barn og familie. Ting er annerledes og vi har ikke så mye tid til sosiale ting. Vi treffes vel bare x ganger i måneden. 

Om hun er fæl og om hun har såret deg og sånn så trenger du ikke forklare deg heller. Du kan bare si at du er travel og så bare sette chaten på Uaktiv slik at du ikke får beskjeder fra henne. Du må jo ikke ha så mye med henne å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (13 timer siden):

Jeg tror du må tenke på deg selv. Vil d u være veninne med henne? Og ta det derifra. 

Støtter denne.

Hva vil du ts? Være venn eller kun bekjent?

Og det er trist om du lager tråd kun for å rakke ned på et annet menneske, isåfall blir du ikke bedre selv.

Anonymkode: 84093...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 21.34):

Hvorfor er du redd for å si fra? Hun har spurt, da må hun tåle et ærlig svar. Jeg tror det hadde vært befriende å dele sannheten. Du er ikke ment å undertrykke frustrasjonen din. 

Si det som det er. Kanskje tar hun selvkritikk, kanskje har hun vokst. Hvis ikke jaja. 

Anonymkode: f9777...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...