Gå til innhold

Kan menn ha kvinnelige venner som de ikke ønsker å ligge med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennom hele mitt liv har jeg hatt gode mannlige venner som jeg er veldig glad i. De hjelper meg med innsikt og mannlige perspektiver på alt fra forhold til politikk, og jeg trives veldig godt sammen med dem. Det er en annen vibe rundt menn en kvinner. Er det virkelig slik at ingen menn kan være venner med en kvinne uten å ville ligge med henne eller at det betyr noe mer enn vanlig vennskap? Mange sier det, men jeg klarer ikke å tro at det stemmer.

Anonymkode: b82f5...69c

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan være venner. Menn er vokse folk de og. Selv om tanken streifer dem et kjapt øyeblikk betyr ikke ta er egentlig interessert på den måten.

Anonymkode: db9b2...787

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Ja. Udiskutabelt.

Menn kan selvfølgelig ha kvinnelige venner uten å ville ligge med dem.

De siste jeg vil ligge med er mine venner. Tanken på det gir litt samme fornemmelse som tanken på å ligge med en slektning. Fullstendig fjernt med andre ord.

Endret av sicario
  • Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg er mann og skulle ønske at jeg kunne si at det er uproblematisk for menn å ha kvinner som venner uten å ønske noe mer dersom muligheten byr seg, men... Har sett noe om dette før og i en undersøkelse så tror jeg alle guttene (kanskje noe forskjellige fra elle menn) kunne tenke seg å ligge med venninnen sin. Det betyr ikke at de ikke kan være venner av den grunn, det betyr bare at de kunne ønsket sex med venninnen om muligheten var der.

Jeg tror egentlig mange kvinner er klar over dette for ofte virker det som om den beste mannlige vennen en kvinne kan ha er homofil.

Anonymkode: fac02...eb1

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja det kan de. Men det er litt avhengig av hvordan realsjonen har startet. Det er nok en god del mannlige "venner" som egentlig hadde håpet på noe mer enn vennskap i utgangspunktet, og dermed fortsetter å håpe på noe mer. Det er en del menn som samler opp venninner på den måten. De blir avvist men håper i det lengste. og innser ikke selv at det eneste de oppnår med å ha mange venninner er å vise omverdenen at de aldri er bra nok for noe mer enn som en venn.

Anonymkode: f9157...619

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gjennom hele mitt liv har jeg hatt gode mannlige venner som jeg er veldig glad i. De hjelper meg med innsikt og mannlige perspektiver på alt fra forhold til politikk, og jeg trives veldig godt sammen med dem. Det er en annen vibe rundt menn en kvinner. Er det virkelig slik at ingen menn kan være venner med en kvinne uten å ville ligge med henne eller at det betyr noe mer enn vanlig vennskap? Mange sier det, men jeg klarer ikke å tro at det stemmer.

Anonymkode: b82f5...69c

Neida, det er mulig, er selv venner med eksen uten problem 

Men, menn har baktanker mye oftere enn kvinner tror, og dere undervurderer grovt for utspekulerte og kyniske menn kan være for å utgi seg som venn i håp om at det kan skje noe en dag, dette kan foregå i årevis, og kvinnen tror hele veien de er venner. Kjæresten min har opplevd dette mange ganger, sit fra gamle venner som er gift, til mer nyere bekjentskap, jeg advarte henne, men lot hun finne ut av det selv, og nå begynner det å bli en god del blokkerte "venner", og en litt mindre naiv kjæreste 

Kvinner må nok bli litt mer kritisk til hvilke menn de velger å være venn med, innse at mange er veldig utspekulerte. Men joda, det er mulig 

Anonymkode: 26427...b77

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har en mannlig venn. Han har aldri prøvd å sjekke meg opp, ikke jeg med han heller. 

Så det går fint an. 

Anonymkode: f306c...4f3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette blir nok upopulær mening, men jeg kan selv ikke komme på et vennskap med en kvinne jeg ikke kunne også si at "ja, denne personen kan jeg ligge med".  Det betyr ikke at noen av dem i den vennekretsen er super sexy, og jeg er på knærne etter noen av dem egentlig.

Men jeg er usikker på om det er like enkelt å kommunisere den forskjellen til kvinner. Tror ikke dere tenker på samme måte her.

Jeg er selv i et stødig fast forhold, og min veninne kan også være i et stødig fast forhold - ingenting fra min side kommer til å skade dette, selv om jeg opp i hode kan tenke "tja, i et parallellunivers kanskje".

Anonymkode: 917bf...4c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ga opp personlige mannlige venner da jeg var tidlig i 20-åra. Det gikk bare ikke. Etter det er mannlige venner noen jeg møter bare når flere av oss er sammen samtidig i en gruppe.

Kanskje ting er annerledes nå når jeg er nærmere 40 og med eldre menn? Nei, noen (flere) prøvde seg på firmafesten igjen etter bare hyggelig skravling, så det får jeg legge på is. Trenger ikke flere nye venner heller og kan holde meg til damer.

Hvis jeg vil skravle med en mann en til en (som ikke er mannen jeg er gift med) kan jeg skravle med broren min. 

Anonymkode: 5af5b...7a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg (mann på 33) har en god del kvinnelige venner som jeg hverken tidligere eller nå har noe ønske om at det skal utvikle seg noe mer enn et vennskap med. Sånn har det vært fra første stund, at det bare er en menneske jeg liker godt å være sammen med som venn helt uavhengig av både kjønnskromosomer og underliv.

Så tror jeg nok samtidig en del kvinner er litt naive mht. en del mannlige kompiser. Jeg hadde i hvert fall en eks som gang på gang ble overrasket over at mannlige venner etter måneder eller år gradvis avslørte at de var interessert i henne som noe mer enn en venn. Tror hun tenkte at hvis han var interessert, da ville jeg sett det i løpet av noen uker eller noen få måneder, så en kompis jeg har hatt i årevis kan aldri være interessert i meg.

Der bommet hun helt. De hadde vært litt interessert i flere år uten å gjøre noen fremstøt, og så plutselig kom interessen frem. Det var ikke sånn at vennskapet bare hadde vært et spill, en ekstremt lang strategisk oppbygging av relasjonen for å berede grunnen for å prøve seg. Men det hadde ligget noe under der som ble aktivert igjen når de var tilstrekkelig ensomme eller plutselig (feilaktig) trodde hun sendte noen signaler.

Så er det andre vennskap som faktisk er helt platoniske fra første stund, selvfølgelig. Massevis av menn og kvinner er gode venner og ingen av partene ønsker noe mer. Jeg bare tror den "vi har kjent hverandre i så mange år og han har aldri prøvd seg på meg"-tanken, at man tror det utelukker interesse fra kompisens side, ganske ofte er en bom.

Anonymkode: e0c88...434

• Nyttig 4
Skrevet

Ja. De som ikke kan det må snakke for seg selv, ikke på vegne av alle andre. 

Anonymkode: e7b47...fb7

• Nyttig 3
Skrevet

Tenker det er meget sært, nærmest åndsfattig å ikke klare å ha gode vennskapelige relasjoner med noen av motsatt kjønn. Høres fjernt ut.

Anonymkode: fd27d...d11

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke umulig. Men vil nok ligge minimum en liten interesse der i en god del tilfeller. En kan jo også være venner med et par. 

Anonymkode: a0fac...f14

Skrevet

Det finnes nok mange vennskap der ute hvor ingen av partene ville vært interessert i å ligge med hverandre, uansett om de begge var single og sjansen bød seg. Når det er sagt — hvorfor er det så ille om man har venner som man kunne ligget med hvis alt lå til rette for det? Det betyr jo ikke at vennskapet ikke fungerer, eller at man ikke klarer å holde buksene på.

Jeg er i et lykkelig forhold med en fantastisk mann, og vi har begge venner av motsatt kjønn. Om han kunne funnet på å ligge med noen av dem om han ble singel, så gjør ikke det meg noe. Det viktige er at han ikke gjør det mens vi er sammen, og at han ikke går rundt og er stormende forelska i noen andre eller går og lengter desperat etter å få komme i buksa på dem.

Jeg har jo selv noen guttevenner jeg sikkert kunne ligget med hvis jeg var var singel. Det betyr ikke at jeg blir kåt hver gang jeg møter dem. Men jeg finner dem ikke frastøtende heller, så om livet mitt var annerledes og jeg var på jakt, kunne de sikkert vært potensielle både som partnere eller som kortvarig moro. 

Blir jo litt tullete om man kun kan ha venner av det motsatte kjønn som man nærmest finner fysisk frastøtende. Men klart, om man går og aktivt ønsker at det skal skje noe mer blir det kanskje litt vanskelig etter hvert. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ha mange gode kvinnelige venner, som jeg har like liten seksuell interesse for, som nære kvinnelige slektninger. For meg er det rett og slett uforståelig at noen overhodet kan stille det spørsmålet som er reist i HI.

Anonymkode: 43ce3...42b

Skrevet

Vil si selvfølgelig

Har flere mannlige venner enn kvinner. Alt behøver ikke være seksuelt

Skrevet

Jeg tror spørsmålet er noe aldersbetinget og det går helt fint an å ha venner av det motsatte kjønn uten at hovedmotivasjonen er å havne i seng med vedkommende, men jeg tror at i de langt fleste tilfellene ville nære mannlige venner takke ja til sex om sjansen skulle by seg.  Jeg tror dette også handler om at menn har lavere terskel for å gå til sengs med damer enn omvendt og det betyr ikke nødvendigvis at menn ønsker forhold med venninnen.

Hvis mannen er veldig på tilbudssiden med tjenester, kjøring, hjelpe og generelt mer oppmerksom på en dame enn på sine mannlige venner så er det nesten garantert at han håper på at hun skal la han få slippe til. At en mann har et nært vennskap med en kvinne handler nesten utelukkende om at han ønsker sex med henne og vil holde seg innenfor skuddhold. Det betyr ikke at han ikke setter pris på det kammeratslige delen av vennskapet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette blir nok upopulær mening, men jeg kan selv ikke komme på et vennskap med en kvinne jeg ikke kunne også si at "ja, denne personen kan jeg ligge med".  Det betyr ikke at noen av dem i den vennekretsen er super sexy, og jeg er på knærne etter noen av dem egentlig.

Men jeg er usikker på om det er like enkelt å kommunisere den forskjellen til kvinner. Tror ikke dere tenker på samme måte her.

Jeg er selv i et stødig fast forhold, og min veninne kan også være i et stødig fast forhold - ingenting fra min side kommer til å skade dette, selv om jeg opp i hode kan tenke "tja, i et parallellunivers kanskje".

Anonymkode: 917bf...4c5

Jeg tenker også litt sånn og er kvinne.
Når jeg liker noen godt nok til at de er gode venner så betyr det sånn rent teoretisk at jeg også i ett parallelt univers tenker tja.. det kunne kanskje vert ett bra forhold.. eller jeg lurer på hvordan det hadde vert med han i senga. 

Det betyr ikke at det er noe jeg lengter etter eller tenker særlig på i det daglige. 

Føler meg som en enehjørning 😂

Anonymkode: 804c5...2a0

• Liker 3
Skrevet

Gjennom hele ungdommen og nå voksne liv har jeg opplevd at mannlige venner prøver seg, enten de er single eller gift. Og overraskende mange blir forbannet når jeg sier nei. Så mange vennskap i dass. Nei, jeg er kun venn med kvinner nå, stoler overhode ikke på intensjonene til menn lenger. 

Anonymkode: ef94a...401

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Har mange kvinnelige venner. Flotte mennesker alle. Har aldri vært noe seksuell gnist mellom oss.

Det sagt hadde jeg selvsagt pult dem alle som en, om de ville. Og deretter fortsatt vennskapet som før. Det hadde ikke endret noe for meg.

Anonymkode: d3d22...e74

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...