Gå til innhold

Hvorfor er dagpenger satsen så lav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Joz det gjør de i de aller fleste tilfeller fra første time!!

Anonymkode: dba6b...57e

Synes du det er rart? 

Hvis jeg får 62% dagpenger, og jobber 50% så ville jeg fått 112% av min vanlige lønn. Og allikevel hatt masse fri

Anonymkode: 70e7a...fb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes du det er rart? 

Hvis jeg får 62% dagpenger, og jobber 50% så ville jeg fått 112% av min vanlige lønn. Og allikevel hatt masse fri

Anonymkode: 70e7a...fb2

Har man en godt betalt jobb i tillegg til dagpenger så kan det lønne seg. Men har man en lavlønnsjobb så taper man. Syns du det er rart folk ikke vil det? 

Anonymkode: 62eb6...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, en dagpengesats på 62% synes jeg er HELT greit. Hovedregelen er jo at voksne friske folk skal klare seg sjøl. Man har en jobb og tjener penger. Mister man jobben tjener man ikke penger, og må finne seg en ny jobb. 
Så er vi så heldige her i Norge at vi har en stat og et samfunn som stiller opp og deler ut penger når noen har det vanskelig. Men du får ikke full lønn for å gjøre ingen ting. Jeg synes ikke synd på deg!

Om det er så lett for TS å skaffe ekstrajobb på 40-60%, som hen helst ville hatt ved siden av dagpengene, så er det vel ikke noe særlig vanskeligere å skaffe en 100% jobb? Som man kan ha midlertidig, til man finner den jobben man egentlig vil ha.

Null sympati fra min side ass. Og ja, jeg har vært i NAV-systemet selv. Og det har vært trangt økonomisk. Men jeg har vært sjeleglad for at jeg har fått hjelp, fremfor å sutre over at jeg ikke fikk like mye som da jeg jobbet fullt... 
Tror dere samfunnet hadde gått rundt om staten skulle kastet ut enda mer penger til faktisk arbeidsføre som ikke jobber? De pengene kommer bedre til nytte andre steder. 

Anonymkode: bde04...954

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at mottager skal ha/få incentiv til å skaffe seg en jobb. 

Anonymkode: 0731d...a46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2024 at 12:30 PM, AnonymBruker said:

Jobber du under 50 % så trekker de ikke i dagpenger. Gjort det selv i noen år før jeg fikk 100% jobb.

Anonymkode: a4269...662

Feil. De trekker dagpengesatsen. Men hvis man jobber mer enn 50% så får man ikke noen utbetaling i det hele tatt for den perioden. Mange vikarer som må regne timer så de ikke mister utbetalingen helt kun fordi de jobber 51% et par uker. 

Anonymkode: 05e47...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...