AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Skrevet 29. august 2024 Noen flytter sammen innen året er omme mens andre venter til barna har flyttet ut. Hva er den magiske (og fornuftige) grensen på når man bør flytte sammen og blende familiene sine? Jeg ønsker å være særboer til barna mine har flyttet hjemmefra, men kjenner samtidig på at savnet er stort når vi ikke er sammen. Hans barn er yngre enn mine, så det blir mange år å vente dersom alle skal ha flyttet hjemmefra før vi flytter sammen. Og hvilke gode råd kan jeg ta med meg på veien for at et samboerskap inkludert barn skal fungere best mulig når det en gang skjer? Anonymkode: 1b912...273
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Skrevet 29. august 2024 De anbefaler minimum 3 år, fordi det er så lang tid barn bruker på å knytte bånd og bli trygge på nye mennesker. I tillegg til at da ser man også mer om forholdet faktisk er varig. Forelskelse varer ca 1-1,5 år, å flytte sammen før den har gått over er galskap. Det er viktig å kjenne hverandre godt og ha snakket mye om hvordan man ønsker å oppdra barn, grenser, økonomi m.m. før man vurderer å flytte sammen. Anonymkode: 44b58...89a 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 Dette er helt individuelt, men tenker generelt at det er lurere å vente til man er så sikker som man kan få blitt enn å forhaste seg. Anonymkode: 22b23...d60 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 Vent til sistemann er 16! Anonymkode: e6ab1...02b 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Skrevet 29. august 2024 Minst 2-3 år! Minst! Aller best er det å vente til barna er flyttet ut. Så viktig er det vel ikke å bo sammen? Merkelig når foreldre prioriterer sin egen forelskelse over det å gi barna en trygg og stabil oppvekst.. Anonymkode: 45ac8...5c9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 Jeg synes det er naturlig når barna flytter ut. Jeg er skilt med barn og vet faktisk ikke om jeg vi bo sammen med noen igjen. Synes det er fint med alenekvelder, ha ha. Anonymkode: d009a...832 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Skrevet 29. august 2024 Det fornuftige er nok å ta seg god tid. Vi gjorde ikke det 😃. Flyttet sammen etter 8 mnd. Ett barn hver. Levd lykkelige sammen i 25 år nå, uten noen problemer eller konflikter. Barna er veldig glade i hverandre nå som de er voksne også, og vi er veldig glade i hverandres barn. Nær og god familie. Anonymkode: e497b...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 Jeg har prøvd begge deler, og har landet på at det er best å vente til barna flytter ut. Det er krevende å blende familier på den måten, selv om man tror man er grunnleggende enige om det meste. Tror faktisk ikke jeg blir samboer igjen noen gang. Anonymkode: d5af7...4cf
Beloved Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 Hvis du venter til dine barn har flyttet ut, så slipper du iallefall at barna ikke går overens med hverandre, så har du ett uromoment mindre. Spesielt siden du da skal være både mor til egne barn, og "bonusmor" med masse ansvar for 2 små barn som ikke er dine egne - da er det lett at dine egne barn føler seg tilsidesatt og mindre verdt.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Skrevet 29. august 2024 Når barna er 18 og kan flytte ut. Anonymkode: c5e84...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Skrevet 29. august 2024 Vi ventet 3 år. Har bodd sammen i 2 år og jeg angrer bittert. Hadde det slik som deg, og syntes det var så forferdelig vondt den uken vi ikke kunne sove sammen. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg forstått at det er mye vanskeligere å ikke kunne være alene når man ønsker det. Anonymkode: 0e36c...ff9 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #13 Skrevet 29. august 2024 Jeg ville ventet til barna har flyttet ut. Og jeg har hatt 2 forhold de årene jeg har vært alene med barna, og begge endte fordi jeg ikke ville flytte sammen med de. Selv om jeg var åpen om det fra start. Anonymkode: 25924...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 Det er ingen magisk grense. Det vil handle mest om at dere har testet dynamikken mellom dere og sammen med barna. Ikke minst er samstemt mht verdier og syn på barneoppdragelse. Og at dere har pratet om økonomi etc i forkant. Jeg og kjæresten har vært sammen under 1 år, men vi introduserte barna etter et par mnd da vi begge er alene og vi bor i forskjellige kommuner. Vi kjente raskt på at vi hadde noe unikt og satset bare fullt ut. Barna våre er allerede trygge på oss og de storkoser seg når vi er sammen hele gjengen. Vi har bodd sammen så og si hver helg og hele sommeren pluss dratt på ferier sammen. Vi har vært alene med hverandres barn og ser at barna responderer godt og er trygg alene med oss. Vi skal begynne å se etter bolig på nyåret. Hittil har de bodd hos meg når de har vært her, men jeg har 65 kvm og 2 soverom noe som ikke funker med 5 stk i lengden. Da er planen at jeg og ungen min flytter inn i ny bolig mens de fortsetter å komme hit i helger/ferier så hans barn får venne seg til tanken å bo der vi bor(ungene er født og oppvokst her og han har jobb, venner og familie her, men prøvde noe nytt da han ble alene med barna, men vil nå tilbake) Året etter tar de flyttet. Vi har pratet om alle scenarioer inkludert brudd/død. Det vil skrives kontrakter og testamenter som sikrer alle parter uansett hva som måtte skje. Så selve prosessen vil ta totalt nesten 2 år fra nå. Anonymkode: 7f254...7c9
HSV50 Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 Lengst mulig. Særlig om det å flytte sammen innebærer at noen av barna må bytte skole eller får lang vei til venner/fritidsaktiviteter. Jeg synes det er de voksne som skal ta belastningen ved at de finner en ny partner, og at man bør være særboere i alle fall så lenge barna er i skolealder (barne- og ungdomsskole). Man kan eventuelt få seg en hytte sammen og være sammen enkelte helger og i ferier. Selv om store og små går godt sammen har man ingen garanti for at det fungerer like godt når man skal dele hus og hverdag. Ulike regler og rutiner er ikke alltid like lett å forholde seg til, og det er som regel ungene som må tilpasse seg de voksnes krav og regler. Ikke bare enkelt når det som var lov i går ikke lengre er det. Eller når bonussøsken har mindre strenge regler enn det du har. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen flytter sammen innen året er omme mens andre venter til barna har flyttet ut. Hva er den magiske (og fornuftige) grensen på når man bør flytte sammen og blende familiene sine? Jeg ønsker å være særboer til barna mine har flyttet hjemmefra, men kjenner samtidig på at savnet er stort når vi ikke er sammen. Hans barn er yngre enn mine, så det blir mange år å vente dersom alle skal ha flyttet hjemmefra før vi flytter sammen. Og hvilke gode råd kan jeg ta med meg på veien for at et samboerskap inkludert barn skal fungere best mulig når det en gang skjer? Anonymkode: 1b912...273 Når de har flyttet ut 😁 Anonymkode: f6c03...80d 1
Fruktfatet Skrevet 29. august 2024 #17 Skrevet 29. august 2024 Skjønner ikke greia med å ha det så travelt med å flytte sammen. Hva er det med folk som tror det er det beste for alle sammen å bo sammen🙄 3
Rotemor Skrevet 29. august 2024 #18 Skrevet 29. august 2024 (endret) Når de er voksne er også mitt svar. Men det er for få som venter. Man bør kjenne hverandre godt og det tar ca tre år. Før det tror man bare at man kjenner hverandre…. Endret 29. august 2024 av Rotemor
Akebrett Skrevet 29. august 2024 #19 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen flytter sammen innen året er omme mens andre venter til barna har flyttet ut. Hva er den magiske (og fornuftige) grensen på når man bør flytte sammen og blende familiene sine? Jeg ønsker å være særboer til barna mine har flyttet hjemmefra, men kjenner samtidig på at savnet er stort når vi ikke er sammen. Hans barn er yngre enn mine, så det blir mange år å vente dersom alle skal ha flyttet hjemmefra før vi flytter sammen. Og hvilke gode råd kan jeg ta med meg på veien for at et samboerskap inkludert barn skal fungere best mulig når det en gang skjer? Anonymkode: 1b912...273 Hvor gamle er barna deres?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #20 Skrevet 29. august 2024 Aldri viss mann ikke har like verdier, lik forståelse av barneoppdragelse, likt syn på hvordan utfordringer skal løses i fellesskap. Viss mann ikke klarer å behandle barna likt bør mann heller ikke flytte sammen. Er så mange stebarn tråder her inne som nærmest demoniserer stebarn så viss mann ikke er en raus person som klarer å møte stebarna med kjærlighet også når ting er vanskelig så er ikke dette å anbefale. Også viktig at partner faktisk oppdrar og setter grenser for egne barn og ikke kun er den morsomme samværsforeldre. Det vil ikke fungere i lengden og skape unødvendig konflikt i forholdet. Men viss alt over er i orden ville jeg ventet noen år. Vært på flere felles turer med barna, gjerne felles sommer ferier osv for å se hvordan dynamikken er i felleskap. Kommer barna overens. Kan alle barna ivaretas i fellesskap osv. Det er mange lykkelige mine, dine barn familier hvor stesøsken knytter nære bånd som varer. Stebarn og steforeldre som blir glad i hverandre og bryr seg om hverandre livet ut. Her må dere faktisk kommunisere godt rundt dette med partner og barna. Knytte bånd på forhånd og se det ann ut i fra deres familie situasjon. Finnes ingen fasit. Anonymkode: af5a7...274 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå