Gå til innhold

Ex vil la 13 åring være alene hjemme på natta.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier så vil exen min la datteren vår være hjemme alene når han jobber natt. 
Det syns jeg er fortidlig. Og hun er for ung. 
Er jeg urimelig ?

Anonymkode: baa92...a6c

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, kan hun være hos deg? 

Anonymkode: 3ef28...f17

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja. Min 14-åring hadde nok helt fint klart seg alene om natten. Eneste bekymringen jeg hadde hatt er om det skulle oppstå en brann. 

Anonymkode: 526e1...cf3

• Liker 7
Skrevet

Helt uaktuelt selv om barnet kan fint klare det er det ikke greit mtp uforutsette hendelser som kan oppstå. Kan han ikke være hjemme bør han fikse et annet sted for henne/noen som kan være der i hans sted/kjøre henne hjem til deg.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Min 14-åring hadde nok helt fint klart seg alene om natten. Eneste bekymringen jeg hadde hatt er om det skulle oppstå en brann. 

Anonymkode: 526e1...cf3

Samme her. Jeg har alene hjemme en helg da jeg var 13, og det gikk fint, men så ble det jo ikke brann heller… Min 13-åring sover gjennom ALT, så jeg hadde aldri turt.

Anonymkode: f118d...578

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine barn har også vært alene en natt innimellom fra den alderen. Hvis de synes det er greit selv så kan de da det.

Anonymkode: 083e9...070

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde fint latt min eldste datter være alene da hun var 13, men kanskje ikke yngste. Det kommer nok litt an på modenhet. Spørsmålet er vel hvordan hun vil takle brann, innbrudd og å våkne opp av vond drøm. Jeg tror som sagt min eldste kunne klart det med beskjed om hvem hun kunne ringe.

Anonymkode: a5a74...973

• Liker 4
Skrevet

Tenker det varierer, er hun komfortabel med det selv og en ellers fornuftig jente, så kan det gå. Men man kan jo aldri forutsi hvordan hun reagerer hvis noe uforutsett skulle skje. Har hun vært hjemme flere timer før, på kveldstid? 

Skrevet

Kommer an på barnet om det er modent nok til å være hjemme, samt avstand til jobb, om man kan avtale med naboer som følger litt med osb. 

Men det kommer som sagt helt an på barnets modenhet og evne til å være forberedt dersom det skulle skje noe.

• Liker 1
Skrevet

Det går også an å øve, ved å være hjemme alene kortere perioder til å begynne med, før man er bort en hel natt.

Fordelen med forelderen er jobb, er jo at han er våken og tilgjengelig hele natten dersom det skulle være noe.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Som overskriften sier så vil exen min la datteren vår være hjemme alene når han jobber natt. 
Det syns jeg er fortidlig. Og hun er for ung. 
Er jeg urimelig ?

Tja... Det avhengiger av flere faktorer. 

Hvor de bor, hvor moden barnet er, om barnet selv er komfortabel med det og syns det er greit, hvor langt unna er far eller andre dersom noe skulle skje etc... 

På generelt grunnlag syns jeg ikke hun er for ung. Jeg hadde helt fint latt min 13 åring være alene en natt her og der. 

Anonymkode: 4d786...975

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis, så ville jeg avtalt med naboer at de har nøkkel og kan trå til hvis det blir brann eller ungdommer som finner ut at det er et foreldretomt "festlokale" der.

Anonymkode: f8acd...8f2

Skrevet

Mange 13-åringer kan helt fint være alene en natt, mange 13-åringer kan overhodet ikke være alene en natt. Det er ikke grunnleggende uansvarlig å gjøre dette her, såfremt det er snakk om en ålreit ansvarlig og moden 13-åring som selv er komfortabel med dette.

Anonymkode: 842a9...074

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Min datter kunne nok det (hun fikk lov fra hun var 14, det var sånn pes for henne å være med bort en natt hvis vi måtte overnatte der, så hun var sjeleglad når hun fikk lov til å være hjemme - i etterkant tenker jeg at vi burde latt henne da hun var 13 også). Har besteforeldre 10 minutt unna, hvis det skulle være noe.

Min sønn ville jeg ikke latt være alene hjemme, han kan bli litt ensom, ikke så selvstendig som datteren vår.

Anonymkode: 0951c...35e

• Liker 3
Skrevet

Både ja og nei. Min eldste kunne fint det siden vi i alle år har gått igjennom hva som må gjøres skulle det skje noe. Bortsett fra det er det modenhets nivået til barnet. Minste kan vi ikke gjøre med det. Hun er for susete 😅

Anonymkode: fc20c...20f

• Liker 1
Skrevet

Min datter er moden men føler det er litt tidlig. Jeg er kanskje en hønemor men tenker mer rundt 15 år at hun kan være alene. Men ja hun kan være her eller at jeg sover hos min ex. 
ts. 

Skrevet

Ser ikke problemet.

• Liker 3
Skrevet

Her klarte nå ungene det helt fint uten problem fra de var 12. De hadde tlf hvor de ringte til besteforeldre hvis det var noe. Var og alene helg når de de var 14. Gutten var hjemme alene i 4 uker da han var 16 siden han jobbet.

Så lenge jenta syns det er greit ser jeg ikke problemet 

Anonymkode: 2cd42...2c8

• Liker 3
Skrevet

Synes det er unødvendig når hun har et annet hjem hvor hun kan være. 

Anonymkode: 5e553...371

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter er moden men føler det er litt tidlig. Jeg er kanskje en hønemor men tenker mer rundt 15 år at hun kan være alene. Men ja hun kan være her eller at jeg sover hos min ex. 
ts. 

Du sove hos din ex? Blir ikke det å krysse litt grenser?  Ved et éngangstilfelle ok - men regelmessig fordi han jobber natt? Ja du er hønemor og overreagerer... 

La dem prøve. Enten funker det, eller ikke. 

Du kan heller ikke bare redusere hans samværstid fordi du syns det er ukomfortabelt når barnet syns det er greit. Sånn funker det ikke. 

Anonymkode: 4d786...975

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...