Gå til innhold

Felles forsikring i borettslaget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jeg skrev innledningsvis så har jeg lest, men jeg forsto det ikke godt nok - derfor jeg spurte her om noen hadde litt peiling :) 

Vi har jo bodd her i litt over et år, andre har bodd her litt lengre, og bygningen er jo allerede selvsagt forsikret så spørsmålet var egentlig bare om det var vanlig med en felles forsikring - som jeg føler at jeg har fått svar på :) 

Anonymkode: 9b8ed...682

Da får du melde deg inn i Huseierne og gå på kurs med dem, benytte deg av deres gratis justelefon M.m. For medlemer. Og stille spørsmål til du forstår både hva du skal bo i og hva du har skaffet deg. 
Å tro at forsikring dekker vedlikehold, er da langt over en hver fornuftig persons tankegang. Skal folk slutte å vedlikeholde boligene sine, og få forsikringsdekning når taket lekker eller noe annet går galt på grunn av manglende vedlikehold? 
Hva er forsikring og når får man dekning på forsikringer? Hvem betaler for den dekningen/økonomiske og praktiske hjelpen man får på forsikring når noe går galt, tror du? 

Anonymkode: 96299...07e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får du melde deg inn i Huseierne og gå på kurs med dem, benytte deg av deres gratis justelefon M.m. For medlemer. Og stille spørsmål til du forstår både hva du skal bo i og hva du har skaffet deg. 
Å tro at forsikring dekker vedlikehold, er da langt over en hver fornuftig persons tankegang. Skal folk slutte å vedlikeholde boligene sine, og få forsikringsdekning når taket lekker eller noe annet går galt på grunn av manglende vedlikehold? 
Hva er forsikring og når får man dekning på forsikringer? Hvem betaler for den dekningen/økonomiske og praktiske hjelpen man får på forsikring når noe går galt, tror du? 

Nei jeg tror ikke at forsikring dekker vedlikehold - det var styret som kom med masse rare greier plutselig etter veldig land tid. I mitt hode så vedlikeholder vi hos oss selv, har våre forsikringer (alle som bor her har egne forsikringer ute og inne) og har betalt felles for vedlikehold på fellesområde som snømåking osv, og bidrar med dugnader og annet. 

Du vet at det går ann å svare mennesker uten å være nedlatende? Prøv det en annen gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sameiet eller borettslaget skal ha en felles bygningsforsikring, det er helt vanlig. Felleskostnader er måten dere betaler for forsikringen. Brenner bygget så er det bygningsforsikringennso skal hjelpe alle som bor i den brente blokka. Brenner det i en leilighet så dekker blogforsikrninge vegger, tak og 

det som står fast. Alt som er løst og kan bæres ut av boligen/leiligheten skal dekkes av egen innboforsikring som her og en selv må velge om de vil kjøpe eller droppe. 
Uten bygningsforsikring og huset brenner ned, så står dere uten bolig, uten verdien av en bolig, og uten å få hjelp fra et forsikringsselskap. Har du innboforsikring, så får du dekket det du kan bære ut av boligen, men ingenting annet. 
(Jeg vet at betongblokker ikke kan brenne brenne ned til en askehaug, men de kan bli svært utbrent, så ting er satt på spissen, for å gjøre tingene begripelige for folk flest). 

Tusen takk for et godt forklart og utdypet svar :) 

Jeg har bare ikke fått med meg at det samme gjelder når boligene fysisk ikke henger sammen, jeg forsto det slik som nettopp blokkleiligheter eller rekkehus. Men ser at det er vanlig, det har sikkert bare tatt litt tid mtp at det er nye boliger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det vil IKKE være normalt i et sameie.

Anonymkode: 6c5af...9d5

Det kan det absolutt være, avhengig av hva som er bestemt i vedtektene. Hos oss er vinduer samt vegger og rekkverk på balkong sameiets ansvar, mens gulvet på balkongen tilhørere den enkelte beboer. 

Anonymkode: 81902...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan det absolutt være, avhengig av hva som er bestemt i vedtektene. Hos oss er vinduer samt vegger og rekkverk på balkong sameiets ansvar, mens gulvet på balkongen tilhørere den enkelte beboer. 

Anonymkode: 81902...b41

I vedtektene her står det også, samt balkong også. Men vi har ikke balkong. 

Misforstå meg rett her, jeg er med på felles, jeg bare var ikke klar over det etter å ha bodd her et år 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle boligene henger ikke samme, det er ti boliger på et område, og to og to henger sammen. Og selve boligen er jo forsikret utvendig og innvendig, det samme med de andre som også har egne forsikringer. 

Rekkehus, blokk og slikt forstår jeg, men her henger ikke alle husene sammen. Jeg må lese meg opp mer på dette, merker jeg 🥵

Om de henger sammen eller ikke har ingen betydning, det er hvordan det er organisert juridisk som har betydning. Har hatt enebolig i borettslag (ikke sameie) og borettslaget hadde i utgangspunktet ansvaret for vedlikehold som maling o.l., 35 boliger totalt på ett fellesareale men vi som hadde enebolig ble bare enige om at vi bare setter opp hekker og later som det er vår tomt, så vi satt med rundt 450 kvm hver som også styret aksepterte tilhørte hvert hus, men i alle papirer var det egentlig fellesareal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bvp skrev (Akkurat nå):

Om de henger sammen eller ikke har ingen betydning, det er hvordan det er organisert juridisk som har betydning. Har hatt enebolig i borettslag (ikke sameie) og borettslaget hadde i utgangspunktet ansvaret for vedlikehold som maling o.l., 35 boliger totalt på ett fellesareale men vi som hadde enebolig ble bare enige om at vi bare setter opp hekker og later som det er vår tomt, så vi satt med rundt 450 kvm hver som også styret aksepterte tilhørte hvert hus, men i alle papirer var det egentlig fellesareal.

Takk for fint svar! 
Jeg har blitt litt klokere nå; jeg var helt seriøst ikke klar over at uteveggene ble ansett som fellesområde. Men kan det i teorien bety at man er pliktet til å beise naboens hus på en dugnad? Siden det står i vedtektene at sameie følger opp utvendig vedlikehold? Jeg må bare beklage for vanvittig dumme spørsmål. Her har det vel også bare vært en muntlig avtale; at vi ordner opp selv. Beiser egne hus og reparerer egne takrenner. Og så har det vært helt greit frem til ny styrer. 

Det med forsikring var jeg ikke litt klar over engang. Jeg forstår jo relevansen, men vi måtte ha alt av forsikringer i orden for å kjøpe og megler sa heller ingenting om felles. Men! Da har jeg lært det. Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...