Gå til innhold

Felles forsikring i borettslaget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi har nylig flyttet til et nytt boligområde, husene sto ferdig oppført for halvannet år siden. I vedtektene så står det at vi bor i et «sameie», men når jeg er inne på lovdata så fremstår vedlikeholdsplikten mer å høre til blokkleiligheter. Uansett - vi har et styre som mener at blant annet våre yttervegger er fellesområde, og at vi må tegne en felles forsikring. Jeg forstår det om vi bor i en blokk, men dette er 10 tomannsboliger på et område, der vi alle også selvsagt har egne forsikringer. (Det måtte være i orden for å i det hele tatt få kjøpe). Styret mener at dersom hans rute punkterer så er det sameiets plikt å betale det via en felles forsikring. 

Jeg er ganske ny i hus 😅 Og lurer på om dette er vanlig praksis? 

Anonymkode: 9b8ed...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. 

Vi har nylig flyttet til et nytt boligområde, husene sto ferdig oppført for halvannet år siden. I vedtektene så står det at vi bor i et «sameie», men når jeg er inne på lovdata så fremstår vedlikeholdsplikten mer å høre til blokkleiligheter. Uansett - vi har et styre som mener at blant annet våre yttervegger er fellesområde, og at vi må tegne en felles forsikring. Jeg forstår det om vi bor i en blokk, men dette er 10 tomannsboliger på et område, der vi alle også selvsagt har egne forsikringer. (Det måtte være i orden for å i det hele tatt få kjøpe). Styret mener at dersom hans rute punkterer så er det sameiets plikt å betale det via en felles forsikring. 

Må legge til at vi betaler inn for snømåking og slike ting. Men hager og annet er jo vårt. Jeg trodde også at mine yttervegger var mine/i fellesskap med nabo vegg-i-vegg, så jeg er veldig forvirret nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om boligene henger sammen, er det ganske vanlig med en felles utvendig boligforsikring.

Har selv bodd i rekkehus hvor vi hadde et sameie. Forsikring på bolig + enkelt vedlikehold var inkl. i felles kost. per måned.

Resten er du ansvalig for selv. 

Anonymkode: f4144...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med felles forsikring på bygget i et sameie, mens de ulike eierne selv tegner egne innboforsikringer. Vindu osv kan være de ulike beboernes ansvar, men da skal dette stå i sameiets vedtekter

Anonymkode: 5e88d...3a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om boligene henger sammen, er det ganske vanlig med en felles utvendig boligforsikring.

Har selv bodd i rekkehus hvor vi hadde et sameie. Forsikring på bolig + enkelt vedlikehold var inkl. i felles kost. per måned.

Resten er du ansvalig for selv. 

Alle boligene henger ikke samme, det er ti boliger på et område, og to og to henger sammen. Og selve boligen er jo forsikret utvendig og innvendig, det samme med de andre som også har egne forsikringer. 

Rekkehus, blokk og slikt forstår jeg, men her henger ikke alle husene sammen. Jeg må lese meg opp mer på dette, merker jeg 🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at man har husforsikring via sameiet. 
Ellers må hver og en av dere gå sammen med naboen vegg i vegg og avtale hvor dere skal ha husforsikring... 

Når du sier at dere måtte ha forsikring selv for å få kjøpe, dere måtte tegne husforsikring/boligforsikring for å få kjøpe deres eierandel? 
Hvis det skal være felles husforsikring, så er det ikke behov for egen husforsikring da.

Anonymkode: c6dda...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vanlig med felles forsikring på bygget i et sameie, mens de ulike eierne selv tegner egne innboforsikringer. Vindu osv kan være de ulike beboernes ansvar, men da skal dette stå i sameiets vedtekter

Også når det er flere bygg som fysisk ikke henger sammen? 

Beklager kanskje dumme spørsmål, men det er helt nytt for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye uklar begrepsbruk. Et sameie og et borettslag er IKKE det samme. "Blokkeilighet" er ikke en eieform.

Ut ifra det du skriver høres det ut som et sameie og alle sameier har denne typen forsikring.

Anonymkode: 6c5af...9d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle boligene henger ikke samme, det er ti boliger på et område, og to og to henger sammen. Og selve boligen er jo forsikret utvendig og innvendig, det samme med de andre som også har egne forsikringer. 

Rekkehus, blokk og slikt forstår jeg, men her henger ikke alle husene sammen. Jeg må lese meg opp mer på dette, merker jeg 🥵

I ett sameie eier du en andel av all boligmasse uavhengig om de henger sammen eller ikke. Dette gjelder også tomten.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at man har husforsikring via sameiet. 
Ellers må hver og en av dere gå sammen med naboen vegg i vegg og avtale hvor dere skal ha husforsikring... 

Når du sier at dere måtte ha forsikring selv for å få kjøpe, dere måtte tegne husforsikring/boligforsikring for å få kjøpe deres eierandel? 
Hvis det skal være felles husforsikring, så er det ikke behov for egen husforsikring da.

Ok skjønner, jeg begynner å bli klokere 😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Styret mener at dersom hans rute punkterer så er det sameiets plikt å betale det via en felles forsikring. 

Det vil IKKE være normalt i et sameie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye uklar begrepsbruk. Et sameie og et borettslag er IKKE det samme. "Blokkeilighet" er ikke en eieform.

Ut ifra det du skriver høres det ut som et sameie og alle sameier har denne typen forsikring.

Mye nye begrep for meg også 😅 Beklager. 

Det er et sameie. 

Men ok, jeg begynner å bli klokere, takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ts har kjøpt seg en andelsbolig...da er det selvfølgelig felles utevendig boligforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil IKKE være normalt i et sameie.

Nei alt dette er så nytt for meg at jeg blir helt svett 😂 

Hva er vanlig at den forsikringen dekker? Vedlikehold? Naturkatastrofer? Jeg syntes det er vanskelig å lese meg opp. I vedtektene så blir jeg heller ikke klok, der står det om baderom (men det bor ingen under meg) og balkonger, men jeg har ingen balkong heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei alt dette er så nytt for meg at jeg blir helt svett 😂 

Hva er vanlig at den forsikringen dekker? Vedlikehold? Naturkatastrofer? Jeg syntes det er vanskelig å lese meg opp. I vedtektene så blir jeg heller ikke klok, der står det om baderom (men det bor ingen under meg) og balkonger, men jeg har ingen balkong heller. 

En husforsikring dekker selve bygningen. 

Det bor ingen under deg nei, men du har da bad selv? Med gulv og rør som kan bli skadet? 
Du har ett tak som kan få lekkasje?  Boligen kan brenne ned? 

Husforsikringen dekker typisk selve bygningen, ved vannskader, brann, naturskader, skadedyr. Det dekker det meste som sitter fast, som gulv, tak, vegger, rør, og lignende, alt du ikke tar med deg når du flytter. 
Innboforsikringen dekker alt du tar med deg når du flytter, og sjeldent noe annet. 

Ved brann så er det husforsikringen som gir deg ny bolig, innboforsikringen gir deg kun nye klær og møbler, for å si det enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En husforsikring dekker selve bygningen. 

Det bor ingen under deg nei, men du har da bad selv? Med gulv og rør som kan bli skadet? 
Du har ett tak som kan få lekkasje?  Boligen kan brenne ned? 

Husforsikringen dekker typisk selve bygningen, ved vannskader, brann, naturskader, skadedyr. Det dekker det meste som sitter fast, som gulv, tak, vegger, rør, og lignende, alt du ikke tar med deg når du flytter. 
Innboforsikringen dekker alt du tar med deg når du flytter, og sjeldent noe annet. 

Ved brann så er det husforsikringen som gir deg ny bolig, innboforsikringen gir deg kun nye klær og møbler, for å si det enkelt. 

Jo men vi har allerede en felles utvendig forsikring med naboen som bor vegg-i-vegg (skjønner jo at den kan skrotes om det egentlig skal være felles med alle husene?), så det du nevner her er allerede forsikret. 

Ja selvsagt har jeg eget bad 😅 Det står bare på en slik måte at det skal være etter en slik og slik standard pga naboer under, så det var bare derfor. 

Men ok, takk for svar, jeg var ikke klar over at utsiden/yttervegger var fellesområde for alle - hva innebærer det egentlig? Må jeg beise hos naboen fire hus nedenfor? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Også når det er flere bygg som fysisk ikke henger sammen? 

Beklager kanskje dumme spørsmål, men det er helt nytt for meg :) 

ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

forslår at du leser deg opp.  Feks.:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65

Som jeg skrev innledningsvis så har jeg lest, men jeg forsto det ikke godt nok - derfor jeg spurte her om noen hadde litt peiling :) 

Vi har jo bodd her i litt over et år, andre har bodd her litt lengre, og bygningen er jo allerede selvsagt forsikret så spørsmålet var egentlig bare om det var vanlig med en felles forsikring - som jeg føler at jeg har fått svar på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

Sameiet eller borettslaget skal ha en felles bygningsforsikring, det er helt vanlig. Felleskostnader er måten dere betaler for forsikringen. Brenner bygget så er det bygningsforsikringennso skal hjelpe alle som bor i den brente blokka. Brenner det i en leilighet så dekker blogforsikrninge vegger, tak og 

det som står fast. Alt som er løst og kan bæres ut av boligen/leiligheten skal dekkes av egen innboforsikring som her og en selv må velge om de vil kjøpe eller droppe. 
Uten bygningsforsikring og huset brenner ned, så står dere uten bolig, uten verdien av en bolig, og uten å få hjelp fra et forsikringsselskap. Har du innboforsikring, så får du dekket det du kan bære ut av boligen, men ingenting annet. 
(Jeg vet at betongblokker ikke kan brenne brenne ned til en askehaug, men de kan bli svært utbrent, så ting er satt på spissen, for å gjøre tingene begripelige for folk flest). 

Anonymkode: 96299...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...