Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg tenker på å starte egen bedrift innen interiør/fargeveiledning. Jeg er ikke så bekymret for selve jobben, men jeg HATER markedsføring og det å legge ut skryt/reklame/personlige ting, egentlig alt på some😩 Hvordan kan jeg få kunder da? Må jeg bli influencer/blogger? Finnes det andre måter? Kan jeg ansette noen til den jobben, eller vil det ta hele fortjenesten? 

Jeg tenker at det må da være mulig å starte en egen bedrift selv om man er bittelitt introvert, særlig på nett😅 

Alle tips mottas med takk! 

Anonymkode: fffdd...cc6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! 

Jeg tenker på å starte egen bedrift innen interiør/fargeveiledning. Jeg er ikke så bekymret for selve jobben, men jeg HATER markedsføring og det å legge ut skryt/reklame/personlige ting, egentlig alt på some😩 Hvordan kan jeg få kunder da? Må jeg bli influencer/blogger? Finnes det andre måter? Kan jeg ansette noen til den jobben, eller vil det ta hele fortjenesten? 

Jeg tenker at det må da være mulig å starte en egen bedrift selv om man er bittelitt introvert, særlig på nett😅 

Markedsføring er en nødvendig del av jobben om man vil jobbe som selvstendig næringsdrivende. 
Ektefellen min jobber for seg selv, og de første årene brukte hen mye tid og krefter på dette. 
Du kan ikke unngå å bruke SOME, og bør publisere hyppig, altså flere ganger i uken. 
I tillegg bør du kjøpe abonnement hos Google, slik at du blir synlig der når noen googler ditt felt. 
Samarbeid og sponsorer kan også være aktuelt.

Du bør også være innovativ, og kunne tilby noe som ikke markedet er mettet av, og til konkurransedyktige priser. Du må altså gjøre en del research på forhånd.

Anonymkode: 3f329...ddd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Markedsføring er en nødvendig del av jobben om man vil jobbe som selvstendig næringsdrivende. 
Ektefellen min jobber for seg selv, og de første årene brukte hen mye tid og krefter på dette. 
Du kan ikke unngå å bruke SOME, og bør publisere hyppig, altså flere ganger i uken. 
I tillegg bør du kjøpe abonnement hos Google, slik at du blir synlig der når noen googler ditt felt. 
Samarbeid og sponsorer kan også være aktuelt.

Du bør også være innovativ, og kunne tilby noe som ikke markedet er mettet av, og til konkurransedyktige priser. Du må altså gjøre en del research på forhånd.

Anonymkode: 3f329...ddd

Takk for svar, selv om det var dette jeg håpet jeg skulle slippe på et eller annet vis😅 Er det mulig å sette bort markedsføringsjobben da?

Mange sier at man skal gjøre det man er god på og sette bort det andre. Da mener de ofte økonomi og regnskap, men det tror jeg at jeg skal klare selv, er mye mer bekymret for "salgsjobben", det å skaffe kunder, være synlig på some etc. 

TS

Skrevet

Salgsjobben/markedsføringen kan du få andre til å gjøre, men de må da lønnes så klart. 

Anonymkode: 9cd65...0b5

Skrevet
On 8/29/2024 at 11:14 AM, AnonymBruker said:

Hei! 

Beklager å måtte si det, men med nystartet bedrift har du ikke råd til å leie inn andre for å gjøre den kjipe jobben (=salg). Å jobbe frilans i kreative yrker handler ca 20% om selve faget, og minst 80% om salg. Klarer man ikke å selge, så har man ingen kunder, uansett hvor flink man er.

Hilsen en som har prøvd seg som fotograf, og ikke er flink med salg.

Anonymkode: cd6be...c79

Skrevet

Jeg kan gjøre jobben for deg! Mot timebetaling. Kan sette opp domene og nettside, gjøre SEO og evt. betalt kampanje. Sette opp IG og evt TikTok med videoinnhold. For den type tjenester du tilbyr er video formatet som skaper mest trafikk og viser frem tjenestene dine best. 

Anonymkode: e3a6b...e3b

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager å måtte si det, men med nystartet bedrift har du ikke råd til å leie inn andre for å gjøre den kjipe jobben (=salg). Å jobbe frilans i kreative yrker handler ca 20% om selve faget, og minst 80% om salg. Klarer man ikke å selge, så har man ingen kunder, uansett hvor flink man er.

Hilsen en som har prøvd seg som fotograf, og ikke er flink med salg.

Anonymkode: cd6be...c79

Enig med deg. Og jeg  jeg sier ikke det for å være kjip mot trådstarter. Jeg sier det for at hun skal vite hva hun går til. 

Å være grunder er å være selger og om man skal lykkes som grunder så kan man ikke være redd for å skryte av seg selv og produktene man selger. Grundere må være skamløse.  Du kan ikke være redd for å plage noen.

I tillegg handler ikke salg kun om å skaffe kunder. Skal man ansette noen så må man også være en som klarer å selge visjonen sin slik at man får ansatte og klarer å pushe de ansatte til å gi alt. 

Sier ikke at trådstarter skal gi opp. Men  hun bør vite hva som kreves for å lykkes. 

Anonymkode: 1001b...037

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Og jeg  jeg sier ikke det for å være kjip mot trådstarter. Jeg sier det for at hun skal vite hva hun går til. 

Å være grunder er å være selger og om man skal lykkes som grunder så kan man ikke være redd for å skryte av seg selv og produktene man selger. Grundere må være skamløse.  Du kan ikke være redd for å plage noen.

I tillegg handler ikke salg kun om å skaffe kunder. Skal man ansette noen så må man også være en som klarer å selge visjonen sin slik at man får ansatte og klarer å pushe de ansatte til å gi alt. 

Sier ikke at trådstarter skal gi opp. Men  hun bør vite hva som kreves for å lykkes. 

Jeg henger meg på. Å lykkes med den type tjenester TS skal selge handler først og fremst om markedsføring. 

Anonymkode: e3a6b...e3b

Skrevet
On 8/29/2024 at 10:14 AM, AnonymBruker said:

Hei! 

Det høres ut som du ønsker å være ansatt, ikke gründer! Hvorfor vil du egentlig starte eget hvis du bare ønsker å være fagperson og ikke bygge opp noe eget?

Anonymkode: e8b56...f66

Skrevet
On 8/29/2024 at 10:14 AM, AnonymBruker said:

Finnes det andre måter? Kan jeg ansette noen til den jobben, eller vil det ta hele fortjenesten? 

Det handler ikke kun om at selgeren ville tatt hele fortjenesten. Det handler også om at ingen vil si opp jobben sin for å starte å jobbe som selger i et selskap som aldri har solgt noe som helst.  Ingen som har noe annet å gå til vil ta sjansen på å jobbe i en bedrift som kan gå konkurs om en uke.  Så du må FØRST vise at du har et produkt som selger bra før du får ansatt en selger. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det handler ikke kun om at selgeren ville tatt hele fortjenesten. Det handler også om at ingen vil si opp jobben sin for å starte å jobbe som selger i et selskap som aldri har solgt noe som helst.  Ingen som har noe annet å gå til vil ta sjansen på å jobbe i en bedrift som kan gå konkurs om en uke.  Så du må FØRST vise at du har et produkt som selger bra før du får ansatt en selger. 

I tillegg så jobber selgere typisk på provisjon så om salgstallene blir lave blir lønna deres lav. 

Det er også derfor du må vise at produktet selger bra før du ansetter en selger. De du ønsker å ansette må se at dette er en salgsjobb hvor de kommer til å tjene mye penger om de gjør en god jobb. 

De eneste som vil jobbe hos deg før du har vist at du har et produkt som selger bra er de som ikke har noe annet å gå til og det er jo nesten alltid de dårligste selgerne. Så om du klarer å ansette en selger så vil du trolig ansette en elendig selger. 

Skrevet

Du får finne noen som er villig til å gjøre det for å få erfaring og bygge portefølje. 

Anonymkode: 4ebdd...ef3

Skrevet

Det

Skrevet
On 9/2/2024 at 12:59 AM, AnonymBruker said:

Edit: Som andre så skriver jeg ikke dette for å ta fra deg grunder-drømmen. Jeg er ikke en som har lyst til å fortelle noen "du kommer aldri til å lykkes". Jeg skriver innlegget for å hjelpe. 

Gjorde denne redigeringen nå fordi jeg så nettopp et innlegg fra en kvinnelig grunder på Linkedin som sa at alle mennene fortalte henne at dette kom hun aldri til å klare. Jeg ønsker ikke å være den som forteller noen at de aldri kommer til å lykkes. Jeg heier på alle som prøver seg. Men jeg ønsker også at folk skal vite hva de går til og hva som kreves for å lykkes. 

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart! Jeg oppfatter det absolutt ikke som kritikk, men en realitetsorientering, og det trenger jeg! 

Jeg må legge til at jeg sannsynligvis er på vei til å bli ufør, men prøver å klamre meg fast til arbeidslivet på en eller annen måte. Så kanskje burde spørsmålet vært mer "Hvordan kan jeg tjene litt ekstra på noe jeg liker og har helse til siden av uføretrygd?" 

Jeg tenker på en måte at jeg ikke har helse til å gå all in i grunderverden, men samtidig er jeg jo ikke så avhengig av å tjene mye på det heller, siden jeg har uføretrygd i grunn.  Det er mest for å ha følelsen av å være i arbeid. 

TS

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 12.09):

Tusen takk til alle som har svart! Jeg oppfatter det absolutt ikke som kritikk, men en realitetsorientering, og det trenger jeg! 

Jeg må legge til at jeg sannsynligvis er på vei til å bli ufør, men prøver å klamre meg fast til arbeidslivet på en eller annen måte. Så kanskje burde spørsmålet vært mer "Hvordan kan jeg tjene litt ekstra på noe jeg liker og har helse til siden av uføretrygd?" 

Jeg tenker på en måte at jeg ikke har helse til å gå all in i grunderverden, men samtidig er jeg jo ikke så avhengig av å tjene mye på det heller, siden jeg har uføretrygd i grunn.  Det er mest for å ha følelsen av å være i arbeid. 

TS

Har dessverre ingen tips. Men kanskje du kan starte en ny tråd hvor du skriver i åpningsinnlegget at du er i ferd med å bli ufør og ønsker tips til  hvordan du kan tjene litt ekstra på noe du liker å gjøre? 

Kan være det er noen uføretrygdede her som har tips. Kona til min bror er uføretrygdet og selger malerier hun maler. MEN hun er en som pusher maleriene sine på alle i familien. Min bror pleier å bli flau over hvor skamløs selger kona hans er. Har skjønt at du ikke er den typen. Så det er kanskje ikke en strategi for deg. Jeg vet heller ikke om kona tjener noe særlig på maleriene selv om hun pusher dem på alle i familien.  Jeg har aldri spurt henne om hvor mye hun selger og jeg har heller aldri spurt min bror.

Anonymkode: 7d881...05c

Skrevet

e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har dessverre ingen tips. Men kanskje du kan starte en ny tråd hvor du skriver i åpningsinnlegget at du er i ferd med å bli ufør og ønsker tips til  hvordan du kan tjene litt ekstra på noe du liker å gjøre? 

Kan være det er noen uføretrygdede her som har tips. Kona til min bror er uføretrygdet og selger malerier hun maler. MEN hun er en som pusher maleriene sine på alle i familien. Min bror pleier å bli flau over hvor skamløs selger kona hans er. Har skjønt at du ikke er den typen. Så det er kanskje ikke en strategi for deg. Jeg vet heller ikke om kona tjener noe særlig på maleriene selv om hun pusher dem på alle i familien.  Jeg har aldri spurt henne om hvor mye hun selger og jeg har heller aldri spurt min bror.

Har en venninne og hun pleier å legge ut bilder av ungen sin spise bursdagskake med tekst av typen: "Gratulerer med 6-årsdagen Ole. Tenk hvor stor du har blitt.  Jeg har laget kake til sønnen min og om barna dine snart har bursdag og du ønsker å gi dem en flott kake så bestill hos meg". 

Skrevet

a.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

e

= mc2

Anonymkode: d6781...6b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...