Anonym_26_Oslo Skrevet 29. august 2024 #1 Skrevet 29. august 2024 Hei, Jeg holder på å gå gjennom kjøpekontrakt av ny leilighet. og jeg finner følgende i teksten. " Kjøperen må selv dekke tap og kostnader ved mangler opp til et beløp på kr. 10 000,-, om ikke annet er sagt i loven, jf. avhendingsloven § 3-1 (4). Dette gjelder likevel ikke for avtaler der en bygning er solgt som ny, jf. avhendingsloven § 3-1 (4) andre setning. Partene er innforstått med at beløpet ikke har betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel, men at kr. 10 000,- er kjøpers egenandel som kommer til fradrag i utmålingen av prisavslag eller erstatning dersom selger er ansvarlig for mangler. At en mangel medfører et tap eller en kostnad som er lavere enn kjøpers egenandel innebærer imidlertid ingen unntak fra plikten til å reklamere innen rimelig tid. Reklamasjon vedrørende eventuelle mangler skal rettes direkte til selger, eventuelt til det forsikringsselskapet hvor selger har tegnet boligselgerforsikring. " Jeg har en annen kontrakt som er fra 2015/6 og det står ikke en slik setning på kjøpekontrakten fra 2015/6. Er dette normalt i 2024? har dere også signert lignende kjøpekontrakten i de siste 1-2 årene?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Skrevet 29. august 2024 Det kom en ny avhendingslov fra 1.1.2022. Anonymkode: 23ed1...0b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå