AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Del Skrevet 29. august 2024 Min sønn på 3 år nekter å klippe seg og jeg må holde han og det er hyl og skrik og vrir seg unna. Han har klipt seg 3 ganger i året og vi har også prøvd hjemmeklipp da søster er utdannet frisør men dette også med hyl og skrik og jeg måtte holde han. Klippen blir som så disse gangene da de rekker å bare ta litt. Er frisører så imøtekommende at man kan komme på besøk til en fast frisør for å opparbeide tillit? Første frisøren vi gikk til klipte på 2 minutter og det ble helt ok, men vi prøvde en ny salong og der var de ikke så raske og frisøren virket veldig usikker og de andre ansatte blandet seg inn hele tiden. Prøvde å ta pause og dra i lekebutikken for å kjøpe noe og så komme tilbake, men det hjalp ikke. Når søstrene var små så fantes det sånne biler og fly med ratt de kunne sitte i, men dette finner ihvertfall ikke jeg noe sted her vi bor. Legger til at han skal utredes for autisme da han ikke har språk ennå. Så det hjelper ingenting å si at det ikke er farlig, eller skal få belønning etterpå da språk forståelse er minimal. Har noen gode råd annet enn å la håret vokse? Vær så snill å ikke kom med kommentarer om hvorfor han ikke kan ha langt hår da dette individuelle personlige ønsker😉 Anonymkode: 6764e...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg ville gått innom en frisørsalong nær oss og snakket med dem der. Kanskje de har tid til at dere kommer innom noen minutter hver dag, annenhver dag etc i perioder. Kanskje han kan få sitte i en stol der, få ha på en kappe, at frisøren kan spraye håret hans med vann.. Frisører er jo like forskjellig som oss, hvor noen har mer empati med andres situasjon enn andre - så vil absolutt tro det finnes noen frisører der ute som vil gjøre det de kan for å lette situasjonen. Men en ting du bør slutte med et tvangsklipping. Der har dere nok gjort mer skade enn nødvendig. Det er hår - det er ikke noe viktig. Anonymkode: 0129b...b81 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Del Skrevet 29. august 2024 Tja, hvis ikke tanten får klippe engang får han vel kanskje ikke mer tillitt til en frisør. Minn sønn var for øvrig lik i den alderen, ikke autisme. Ikke helt uvanlig at de ikke vil klippe seg. Hjelper det å være distrahert av ipad/skjerm noen minutter? Ellers er det bare å øve og prøve som gjelder. Her ble det bedre fra ca 5 år. Anonymkode: 571c4...edc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Del Skrevet 29. august 2024 Gå heller til en proff barne frisør i nærheten. Anonymkode: 02e6a...531 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå heller til en proff barne frisør i nærheten. Anonymkode: 02e6a...531 Og ikke klipp så mye at det ser ut som han tapte for gressklipperen. Anonymkode: 02e6a...531 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #6 Del Skrevet 29. august 2024 Ts her. Tusen hjertelig takk for gode tips og råd. Jeg skal undersøke litt her i byen om hvem er best på barneklipp og høre om vi kan få opparbeidet god kontakt og tillit med en fast frisør der. I begynnelsen så bare gråt han når han ble klipt, men nå er det bare ennå værre og ja vi føler så klart alle på dette og vil ikke klippe med tvang. Vil legge til at de første minuttene går greit, men så avsluttes det når det blir for ille, så klippen blir som så. Anonymkode: 6764e...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #7 Del Skrevet 29. august 2024 Du har sikkert prøvd, men hva med en tegnefilm mens han blir klippet? Anonymkode: 9f9f1...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. august 2024 #8 Del Skrevet 29. august 2024 Hva med iPad mens han blir klipt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg har en sønn som har Asperger syndrom, men det var en diagnose han fikk først i voksen alder. Men han var likedan som din sønn, ts, når det kom til hårklipp i barndommen. Vi bestakk ham med en eske godteri, sukkertøy i eske. Frisøren var nødt til å bli ferdig på den tiden det tok gutten å spise opp den esken med sukkertøy. Det gikk akkurat. Så lenge de varte, var gutten opptatt av dem og lot frisøren klippe. Kan noe lignende fungere på din sønn? Er det noe godteri han er svært glad i som kan fungere som bestikkelse? Senere gikk vi over til å klippe hjemme med klippemaskin på badet. Stilte den inn på lang klippelengde (en cm eller noe) og klippet lynraskt i vei. Det gikk fint. Men med bestikkelser da også. Anonymkode: 8e6a9...534 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har sikkert prøvd, men hva med en tegnefilm mens han blir klippet? Anonymkode: 9f9f1...d85 Vi har prøvd alt føler jeg. Ipad film/sang. Jeg har hatt han på fanget, jeg har holdt han inntil meg for å gi han trygghet, han har sittet i vognen, fått noe godt som han liker. Men ingenting hjelper. Anonymkode: 6764e...a95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Del Skrevet 29. august 2024 Vi har brukt nettbrett og gitt godteri mens vi klipte håret i den alderen.. Anonymkode: 84a72...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Del Skrevet 29. august 2024 Må han klippes da? Begge mine har hatt en periode der det ikke har gått rolig for seg å klippe dem. Da har vi bare ganske enkelt latt være til det gikk over. De så ikke spesielt bra ut på håret i 3-4-årsalder, men det er ikke noe farlig med kjip sveis. Anonymkode: 353e0...c46 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #13 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg har en sønn på ca samme alder som også utredes for autisme. Det som funket for oss i sommer var å ta klippen utendørs, med favorittprogrammet (Fantorangens verden) på telefonen som han fikk holde selv, pluss en skål med smarties og en kopp med melk. Han mislikte fremdeles at jeg holdt på med håret hans, men fikk det gjort så raskt jeg kunne. Er ikke frisør, men klipper allikevel selv, da han freaker helt ut om noen fremmede skal drive å ta på ham. Har tidligere prøvd å klippe håret hans med maskin, men det går virkelig ikke, så da blir det med saks. Prøver å bare klippe ca lik lengde på alt håret, så raskt jeg klarer. Det ble ganske grei sveis, egentlig. Ikke så kort som jeg hadde håpet, men bedre enn å ha hår i øynene. Ser at du har prøvd skjerm allerede, men prøv å gi belønningen MENS du klipper, kanskje det kan være til hjelp. Forstår frustrasjonen din, det er ikke så enkelt når man ikke kan kommunisere med minsten ❤️ Anonymkode: 647b3...160 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Del Skrevet 29. august 2024 Legger til at hvis klipping VIRKELIG ikke går, så sett hvertfall panneluggen opp i strikk, så ikke håret forstyrrer øynene. Anonymkode: 647b3...160 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Del Skrevet 29. august 2024 Anbefaler dere som har barn med (mulig) autisme å følge Toren Wolf, en 16 år gammel amerikansk gutt med ADHD og autisme som har en instagramkonto. Han forklarer veldig fint hvordan det føles å være ham, og hvorfor han reagerer som han gjør. Moren ble diagnostisert i voksen alder, hun er også med og snakker bl.a. om hvordan sønnen var som liten. De er kanskje litt spesielle for oss sindige nordmenn 😄, men jeg synes han gir et fint innblikk i livet sitt. Anonymkode: 19371...381 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Del Skrevet 29. august 2024 Vi begynte å klippe sønnen min hos frisør da han var litt under 2 år. Siden da har han og mannen min klippet seg samtidig. Første gang hadde han med «barnevakt» som passa på. Han satt ikke i ro så lenge om gangen, men gikk litt til ig fra mens mannen min klippet seg og så tok frisøren noen klipp når han fikk sjansen. Første gang ble så som så, men allerede andre gang satt han i ro lenge nok til å bli klippa ferdig, men var redd maskin(så det brukte de ikke) og ble hysterisk av hår i ansiktet ved klipping framme på hodet. Nå har det å gå og klippe seg blitt en hyggelig greie de to gjør sammen. sønnen min har ikke autisme, men var veldig engstelig og skeptisk til fremmede på den tida, men frisøren har veldig barnetekke og lot han komme til seg, og alt ble ufarliggjort ved at mannen min/faren var der og ble klippet samtidig. Anonymkode: c47e5...998 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #17 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Må han klippes da? Begge mine har hatt en periode der det ikke har gått rolig for seg å klippe dem. Da har vi bare ganske enkelt latt være til det gikk over. De så ikke spesielt bra ut på håret i 3-4-årsalder, men det er ikke noe farlig med kjip sveis. Anonymkode: 353e0...c46 Ts her. Må ikke, men vi holder på med brille tilvenning også så mer praktisk med kort hår pga briller og strikk som holder de på plass. Jeg glemte å få det med i hoved innlegget. Anonymkode: 6764e...a95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #18 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har en sønn på ca samme alder som også utredes for autisme. Det som funket for oss i sommer var å ta klippen utendørs, med favorittprogrammet (Fantorangens verden) på telefonen som han fikk holde selv, pluss en skål med smarties og en kopp med melk. Han mislikte fremdeles at jeg holdt på med håret hans, men fikk det gjort så raskt jeg kunne. Er ikke frisør, men klipper allikevel selv, da han freaker helt ut om noen fremmede skal drive å ta på ham. Har tidligere prøvd å klippe håret hans med maskin, men det går virkelig ikke, så da blir det med saks. Prøver å bare klippe ca lik lengde på alt håret, så raskt jeg klarer. Det ble ganske grei sveis, egentlig. Ikke så kort som jeg hadde håpet, men bedre enn å ha hår i øynene. Ser at du har prøvd skjerm allerede, men prøv å gi belønningen MENS du klipper, kanskje det kan være til hjelp. Forstår frustrasjonen din, det er ikke så enkelt når man ikke kan kommunisere med minsten ❤️ Anonymkode: 647b3...160 Tusen takk for tips og råd. Jeg skal kjøpe en frisør saks og prøve meg litt frem selv hjemme🩵 Anonymkode: 6764e...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Del Skrevet 29. august 2024 Kunne det ev vært en mulighet å finstusse mens han sover? Men uansett. Min avskydde all klipping. Ulike bestikkelser, maskiner, saks, steder og personer ble prøvd. Ingenting fungerte. Så plutselig ba han om å bli klippet. Var da 4,5 år. Etter det så godtar han å klippes 3-4 ganger i året. Anonymkode: 6bc5d...747 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #20 Del Skrevet 29. august 2024 7 åringen her er sånn, nekter å gå til frisøren, er livredd. Liker ikke å klippe håret hjemme heller, men han godtar det endelig . Men må bestikke og forhandle, å forberede i god tid. Har noen utfordringer og diagnoser. Anonymkode: fe891...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå