AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #1 Skrevet 29. august 2024 Kom opp i en situasjon i helgen der jeg var med min tidligere kollega / venninne. Vi jobbet begge på et sykehjem. Jeg sluttet pga jeg ble blandet i drama hvor jeg ga beskjed om oppførselen til en kollega til sjefen. Siden den personen ble kaldt inn på møtet kjente igjen hva hun hadde gjort mot meg så kom det ut at jeg hadde sagt i fra. Derfor ble det drama, og jeg valgte å slutte selv om flere støttet meg, og jeg ikke hadde gjort noe galt annet enn å si fra til leder at jeg ble nektet å hjelpe en annen kollega med en pasient i skift og ble kjeftet på for at jeg da skulle la henne være alene og gå å hjelpe noen andre som også var alene. Min tidligere kollega brettet jo ut om dette i helga. Jeg har ikke fortalt noe som helst til mannen min. En veldig ukoselig situasjon, og jeg så mannen min reagerte. Han dro på jobb på søndag så rakk ikke å snakke med han om det. Er ikke dette brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 3ae35...5a1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #2 Skrevet 29. august 2024 Nei, det høres ikke ut som et brudd på taushetsplikten. Om venninnen din visste at du ikke hadde fortalt samboeren din om det. Om hun ikke visste at du ikke hadde fortalt det enda, så er ikke dette hennes feil og hun fortjener ikke at du er sint på henne. Men, jeg tenker at det er enda dårligere gjort av deg å ikke fortelle samboeren din at du har sluttet/hvorfor du har sluttet. Hvorfor skjuler du slike store ting for han? Dere skal være et team, men du gjør det umulig for han å støtte deg og hjelpe deg når du ikke stoler på han med ting som skjer i livet ditt. Anonymkode: 03ccd...59e 16 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 Er du virkelig helsearbeider uten å vite hva taushetsplikten egentlig innebærer? Den innebærer forholdet mellom ansatt og pasient/klient. Ikke mellom kollegaer. Anonymkode: 960fa...273 17 1 13
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er du virkelig helsearbeider uten å vite hva taushetsplikten egentlig innebærer? Den innebærer forholdet mellom ansatt og pasient/klient. Ikke mellom kollegaer. Anonymkode: 960fa...273 Jo men min grunn til at jeg sluttet skal vel ikke bli delt med andre uansett? Jeg vet jo hva taushetsplikt innebærer men burde jo gjelde meg også som ansatt. Samme ved sykdom så har jo leder taushetsplikt, lederen kan ikke fortelle feks at Olga er hjemme med syke barn i dag Anonymkode: 3ae35...5a1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er du virkelig helsearbeider uten å vite hva taushetsplikten egentlig innebærer? Den innebærer forholdet mellom ansatt og pasient/klient. Ikke mellom kollegaer. Anonymkode: 960fa...273 «Taushetsplikten er begrenset til å gjelde opplysninger man har fått kjennskap til i egenskap av å være helsepersonell. Taushetsplikten omfatter også opplysninger man får tilgang til utenfor tjenesteforholdet, så lenge helsepersonellet mottar disse i egenskap av å være helsepersonell.» er du? Anonymkode: 3ae35...5a1 1
Lineaaa Skrevet 29. august 2024 #6 Skrevet 29. august 2024 Taushetsplikten omfatter ikke konflikter mellom kollegaer. Hun har vel heller brutt tilliten til deg heller en taushetsplikten. 9 2
Lineaaa Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jo men min grunn til at jeg sluttet skal vel ikke bli delt med andre uansett? Jeg vet jo hva taushetsplikt innebærer men burde jo gjelde meg også som ansatt. Samme ved sykdom så har jo leder taushetsplikt, lederen kan ikke fortelle feks at Olga er hjemme med syke barn i dag Anonymkode: 3ae35...5a1 Jo, det kan hun. Hun kan si at folk er syke eller sykemeldt, eller hjemme med syke barn. Men hun kan ikke si HVILKEN sykdom det gjelder. Kollegaene må jo vite om noen er syke eller på ferie? 16 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jo men min grunn til at jeg sluttet skal vel ikke bli delt med andre uansett? Jeg vet jo hva taushetsplikt innebærer men burde jo gjelde meg også som ansatt. Samme ved sykdom så har jo leder taushetsplikt, lederen kan ikke fortelle feks at Olga er hjemme med syke barn i dag Anonymkode: 3ae35...5a1 Kollega er et helt annet forhold enn arbeidsgiver. Hvis du forteller til lederen din at du har fått kreft, så har ikke lederen lov til å si dette videre uten din tillatelse, men selvfølgelig kan lederen din fortelle alle de andre at du er sykemeldt. Hvis du forteller kollegaen din Olga at du har kreft, så har ikke Olga noen taushetsplikt på den informasjonen. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): «Taushetsplikten er begrenset til å gjelde opplysninger man har fått kjennskap til i egenskap av å være helsepersonell. Taushetsplikten omfatter også opplysninger man får tilgang til utenfor tjenesteforholdet, så lenge helsepersonellet mottar disse i egenskap av å være helsepersonell.» er du? Anonymkode: 3ae35...5a1 Nei, jeg er ikke helsepersonell, og likevel vet jeg det bedre enn deg... Det burde jo være et tankekors... Anonymkode: 960fa...273 7 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kom opp i en situasjon i helgen der jeg var med min tidligere kollega / venninne. Vi jobbet begge på et sykehjem. Jeg sluttet pga jeg ble blandet i drama hvor jeg ga beskjed om oppførselen til en kollega til sjefen. Siden den personen ble kaldt inn på møtet kjente igjen hva hun hadde gjort mot meg så kom det ut at jeg hadde sagt i fra. Derfor ble det drama, og jeg valgte å slutte selv om flere støttet meg, og jeg ikke hadde gjort noe galt annet enn å si fra til leder at jeg ble nektet å hjelpe en annen kollega med en pasient i skift og ble kjeftet på for at jeg da skulle la henne være alene og gå å hjelpe noen andre som også var alene. Min tidligere kollega brettet jo ut om dette i helga. Jeg har ikke fortalt noe som helst til mannen min. En veldig ukoselig situasjon, og jeg så mannen min reagerte. Han dro på jobb på søndag så rakk ikke å snakke med han om det. Er ikke dette brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 3ae35...5a1 Nei det er ikke brudd på taushetsplikt🤨 Anonymkode: 7d306...f29 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 Det var taktløst å ta dette opp foran mannen din. Anonymkode: 3de12...98f
Portia Catonis Skrevet 29. august 2024 #11 Skrevet 29. august 2024 Hvorfor har du ikke fortalt dette til mannen din? 7 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Skrevet 29. august 2024 Det rare her er jo at du ikke har fortalt mannen din grunnen til at du sluttet. Kollegaen din tok vel, naturlig nok, det for gitt at du selvsagt hadde fortalt han om dette. Anonymkode: e5da8...435 16 2
Kålrota Skrevet 29. august 2024 #13 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var taktløst å ta dette opp foran mannen din. Anonymkode: 3de12...98f Hæ? Det hadde aldri falt meg inn at noen ikke forteller sin nærmeste så alvorlig ting som hvorfor man sluttet i jobben? Det er jo helt merkelig og det rareste med denne historien. Å velge å bli sur på kollegaen i tillegg er et mesterstykke. Herlighet. 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 Jeg trur mannen din ble skuffet for at du ikke hadde snakket med han om så alvorlig ting. Så heller gå i deg selv og tenk hvorfor drøftet du ikke dette med han? Anonymkode: 1d9fd...0ad 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 Nei, det er ikke noe brudd på taushetsplikt. Du virker jo helt blåst. Anonymkode: 6fcd1...e86 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Skrevet 29. august 2024 Kålrota skrev (36 minutter siden): Hæ? Det hadde aldri falt meg inn at noen ikke forteller sin nærmeste så alvorlig ting som hvorfor man sluttet i jobben? Det er jo helt merkelig og det rareste med denne historien. Å velge å bli sur på kollegaen i tillegg er et mesterstykke. Herlighet. Det var ikke hennes plass og ta dette opp foran mannen. Ts kan ha gode grunner for at hun har valgt å avvente med å si noe til mannen sin. Syns det var utrolig frekt å begynne å snakke om noe så sårt, som gjorde at ts sluttet i jobben, i plenum. Venninnen hadde ingen rett. Hun skulle tatt det opp med ts på tomanshånd. Hun viser totalt mangel på sosial intelligens. Anonymkode: 3de12...98f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #17 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kom opp i en situasjon i helgen der jeg var med min tidligere kollega / venninne. Vi jobbet begge på et sykehjem. Jeg sluttet pga jeg ble blandet i drama hvor jeg ga beskjed om oppførselen til en kollega til sjefen. Siden den personen ble kaldt inn på møtet kjente igjen hva hun hadde gjort mot meg så kom det ut at jeg hadde sagt i fra. Derfor ble det drama, og jeg valgte å slutte selv om flere støttet meg, og jeg ikke hadde gjort noe galt annet enn å si fra til leder at jeg ble nektet å hjelpe en annen kollega med en pasient i skift og ble kjeftet på for at jeg da skulle la henne være alene og gå å hjelpe noen andre som også var alene. Min tidligere kollega brettet jo ut om dette i helga. Jeg har ikke fortalt noe som helst til mannen min. En veldig ukoselig situasjon, og jeg så mannen min reagerte. Han dro på jobb på søndag så rakk ikke å snakke med han om det. Er ikke dette brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 3ae35...5a1 Så bra at du sluttet. Ikke bry deg om de som ikke forstår hvor utmattende drama i jobben kan bli ❤️ Anonymkode: f558d...10b 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #18 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, det er ikke noe brudd på taushetsplikt. Du virker jo helt blåst. Anonymkode: 6fcd1...e86 Du virker enda mere blåst som ikke skjønner ett sekund hvor utmattende drama på jobben kan bli. Du er kanskje heldig som har det sånn men når det er så ille at noen slutte går det ann å skrive noe annet. Anonymkode: f558d...10b 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei, det er ikke noe brudd på taushetsplikt. Du virker jo helt blåst. Anonymkode: 6fcd1...e86 Tror muligens du også havner i kategorien "helt blåst". TS, det er taktløst og helt unødvendig av kollegaen din å dra opp dette hvor andre enn de det gjelder er til stede. Alle forteller ikke alt til partneren sin av forskjellige årsaker og man skal være forsiktig med å dra opp konflikter i ettertid, spesielt når det er andre til stede som ikke har noe med dette å gjøre. Hilsen ei som har stått i stormen med en kollega som slet ut alle andre, både fysisk og psykisk, men vi "vant" kampen, selv om det er en av de verste periodene i livet mitt. Anonymkode: 8ba93...437 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #20 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo men min grunn til at jeg sluttet skal vel ikke bli delt med andre uansett? Jeg vet jo hva taushetsplikt innebærer men burde jo gjelde meg også som ansatt. Samme ved sykdom så har jo leder taushetsplikt, lederen kan ikke fortelle feks at Olga er hjemme med syke barn i dag Anonymkode: 3ae35...5a1 Det er jo tydelig at det som skjedde har mange fått med seg. Du sier jo selv at «Derfor ble det drama, og jeg valgte å slutte selv om flere støttet meg, og jeg ikke hadde gjort noe galt annet enn å si fra til leder at jeg ble nektet å hjelpe en annen kollega med en pasient i skift og ble kjeftet på for at jeg da skulle la henne være alene og gå å hjelpe noen andre som også var alene. » Så dette er nok blitt snakket om etter du sluttet. Ikke brudd på taushetsplikt her. At du ikke informerte mannen din er jo rart da. Anonymkode: c2943...9cb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå