Gå til innhold

Hvordan bli kvitt fettet rundt magen (epleform)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er naturlig slank med tynne armer og ben, bredere skuldre enn hofter, normal vekt (bmi på rundt 20), men en del fett rundt magen.

Jeg spiser relativt sunt, trener regelmessig (styrke), men fettet rundt magen virker umulig å bli kvitt.

Nå har jeg også ligget i et lite kalorioverskudd en periode for å bygge muskler, og det hjelper ikke akkurat på magefettet. Det er liksom der det legger seg så fort jeg går opp i vekt.

Er det noe å gjøre for å bli kvitt dette usunne (og potensielt farlige magefettet)? Vet man ikke kan punktforbrenne, men har kosthold noe å si for fettet på akkurat dette området? Er kaloriunderskudd eneste mulighet for å minimere dette fettet? Er altså en kalori en kalori?

Ikke bare hater jeh at det er her jeg lagrer fett, men det er jo heller ikke bra og blir sikkert bare verre med åra. Ønsker derfor prøve å ta tak (men vil jo heller ikke bli for tynn).. noen tips?

Anonymkode: 75d10...a42

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såkalt epleform er vel genetisk betinget, og nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det kan være greit å sjekke forholdet mellom makronæringsstoffene i kostholdet ditt. Mange opplever at det hjelper å redusere andelen karbohydrater til fordel for mer proteiner.

Anonymkode: b5564...bf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såkalt epleform er vel genetisk betinget, og nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det kan være greit å sjekke forholdet mellom makronæringsstoffene i kostholdet ditt. Mange opplever at det hjelper å redusere andelen karbohydrater til fordel for mer proteiner.

Jeg er 29.

Ja, er dette jeg lurer på; om hva man spiser har noe å si, eller om en kalori er en kalori, liksom. 

Men tenker å kutte litt ned på karbohydrater, og heller fokusere mer på proteiner/fiber. 

Vet ikke helt om jeg har så mye troen, men verdt (enda et) forsøk 🙈

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan aldri punktslanke en plass på kroppen dessverre.

Og når det gjelder kalorier og sånn: her på kvinneguiden er folk ekstremt uenige på feltet. Anbefaler deg å ta dette med mennesker som er UTDANNET på området. ikke hør på ett anonymt forum vær så snill....

En kalori er ja, en kalori.... Men det er jo en fordel at det er næring, og ikke bare sukker? Liksom.

Anonymkode: 974d8...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke samme kroppsfasong som deg (som nevnt er jo dette genetisk), men opplever også at kutt i karbohydrater har generelt god effekt! Bukselinningen blir raskt litt løsere hvis jeg ikke spiser for eksempel brød, ris og pasta på noen dager:)

Sånn ellers har vi jo alle såkalte "problemområder" som vi rett og slett må akseptere. Og vi har alle også fine trekk som heller kan fokuseres på.

Du som har slanke og flotte bein (noe MANGE vil misunne deg!) kan for eksempel kle deg på en måte som fremhever beina og samtidig "skjuler" midjen, med korte tunikalignende kjoler eller noe? Jeg er ingen stylist, men det finnes jo guider på nett for hvordan man bør kle seg i henhold til kroppsfasong.

Anonymkode: 2f75b...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er 29.

Ja, er dette jeg lurer på; om hva man spiser har noe å si, eller om en kalori er en kalori, liksom. 

Men tenker å kutte litt ned på karbohydrater, og heller fokusere mer på proteiner/fiber. 

Vet ikke helt om jeg har så mye troen, men verdt (enda et) forsøk 🙈

Ts

Det har en viss betyding hva man spiser, ikke bare på grunn av sammensetning av næringsstoffer (hva tror du kroppen har mest nytte av, 500 kcal med sjokolade eller 500 kcal med egg, f.eks.). Karbohydrater er kroppens mest tilgjengelige energikilde, og hvis du hele tiden tilfører kroppen mye karbohydrater, så vil den bruke disse til energiomsetning i stedet for å "tære" på overflødig fett. Det vi spiser, påvirker også viktige hormoner i kroppen som bl.a. insulin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett som legger seg på magen er i mange tilfeller pga sukker/raske karbohydrater og stress. 

Øk muskelmassen, spis mer proteiner/fiber og mat laget fra bunn av med rene råvarer, stress ned med yoga/meditasjon/mindfullness, få nok søvn og kutt koffein. 

Anonymkode: 70dfb...451

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke samme kroppsfasong som deg (som nevnt er jo dette genetisk), men opplever også at kutt i karbohydrater har generelt god effekt! Bukselinningen blir raskt litt løsere hvis jeg ikke spiser for eksempel brød, ris og pasta på noen dager:)

Sånn ellers har vi jo alle såkalte "problemområder" som vi rett og slett må akseptere. Og vi har alle også fine trekk som heller kan fokuseres på.

Du som har slanke og flotte bein (noe MANGE vil misunne deg!) kan for eksempel kle deg på en måte som fremhever beina og samtidig "skjuler" midjen, med korte tunikalignende kjoler eller noe? Jeg er ingen stylist, men det finnes jo guider på nett for hvordan man bør kle seg i henhold til kroppsfasong.

Anonymkode: 2f75b...5e6

Mener du hvis du ikke spiser ris/pasta/brød overhodet, eller at du begrenser mengdene? Skulle sikkert helst spist lavkarbo, men det blir for voldsomt for meg. 

Takk, det er hyggelig av deg å si :) jeg har sett litt på disse guidene og henter helt klart inspo derfra. Men det er også noe med akkurat dette fettet rundt magen som folk sier er skadelig, så tenker at det kan være greit å redusere også for helsas skyld.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det har en viss betyding hva man spiser, ikke bare på grunn av sammensetning av næringsstoffer (hva tror du kroppen har mest nytte av, 500 kcal med sjokolade eller 500 kcal med egg, f.eks.). Karbohydrater er kroppens mest tilgjengelige energikilde, og hvis du hele tiden tilfører kroppen mye karbohydrater, så vil den bruke disse til energiomsetning i stedet for å "tære" på overflødig fett. Det vi spiser, påvirker også viktige hormoner i kroppen som bl.a. insulin. 

Jo da, det skjønner jeg. Og jeg spiser som sagt ganske sunt :) vil ikke si jeg spiser spesielt mye karbohydrater til vanlig hvertfall (hvertfall ikke mer enn normalt). Men i ferier blir det jo gjerne litt mer. Men lurer på om jeg kanskje må begrense karboinntaket enda mer, pga kroppsfasongen min.

Derfor jeg lurer litt på om jeg kan forvente mindre fett rundt livet om jeg spiser mindre karbohydrater (men likevel i vedlikehold), eller om det er totalmengden kalorier som bestemmer, uavhengig av forhold karbohydrater/fett/proteiner…

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fettet legger seg rundt magen tåler du ikke karbohydrater som korn, frø. oljer og grønnsaker. Da er det bare fisk, kjøtt og egg som duger.

Anonymkode: d3b2d...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når fettet legger seg rundt magen tåler du ikke karbohydrater som korn, frø. oljer og grønnsaker. Da er det bare fisk, kjøtt og egg som duger.

Grønnsaker inneholder da ikke fett som legger seg rundt magen..  Jeg ble kvitt magen ved å endre brød-vaner og å øke inntak av frukt og grønnsaker.  Spiser havregrøt, grove knekkebrød og langtids hevet grovt speltbrød. Frukt og grønnsaker utgjør over halvparten av matinntaket mitt hver dag, og kroppen føles lett og mett.

Anonymkode: ecafa...84f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hmm, «tåler ikke»? Gir ikke helt mening at man skal legge på seg av grønnsaker, og jeg har ingen intoleranser 🤷🏼‍♀️

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Grønnsaker inneholder da ikke fett som legger seg rundt magen..  Jeg ble kvitt magen ved å endre brød-vaner og å øke inntak av frukt og grønnsaker.  Spiser havregrøt, grove knekkebrød og langtids hevet grovt speltbrød. Frukt og grønnsaker utgjør over halvparten av matinntaket mitt hver dag, og kroppen føles lett og mett.

Anonymkode: ecafa...84f

Nei de inneholder karbohydrater.  Så forbrenner du karbohydrater istedenfor fettet du vil ha vekk. Fordi kroppen alltid brenner karbohydrater først. 

Anonymkode: 260c1...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...