AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Hei, Lang historie kort, har tatt en videreutdanning som er relevant for min arbeidsplass (tenk f.eks kardiologisk sykepleier som jobber på kardiologisk sengepost). Men det er da ikke en av de «store» (dvs intensiv, anestesi osv). HR sier jeg ikke skal lønnes for dette. Har fått ny sjef, som tilsynelatende stiller seg litt nøytral. Har fra start fått muntlig støtte og blitt oppmuntret til å ta dette studiet. Er det noen som har kommet noen vei med en slik problemstilling? Hvordan har dere tatt tak i dette, hvilken vei har dere gått? Takk for all hjelp. Anonymkode: 0c785...b39
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Virker vanskelig, du har allerede spurt HR... Hvem oppmuntret deg og hvordan? Anonymkode: 27605...282
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 Du har ikke rett på lønn så lenge det ikke kreves for ansettelse. De små videreutdanningene gir deg ingen økt kompetanse til på kunne gjøre noe bare du gjør (slik det er med AIO og jordmor), alle kan gjøre samme jobben som deg uten at de har videreutdanning. Det beste du kan håpe på er å søke om økt lønn i lokale forhandlinger, og da argumentere for hvorfor kompetansen din trengs i avdelingen. Da holder det ikke å si at due r kardiologisk spl på en hjerteavdeling, du bør ha noe om kompetanseheving av resten av staben, fagutvikling, skrive prosedyrer e.l. Hvis det ikke er aktuelt for deg er det strengt tatt ingen grunn at å gi deg økt lønn heller, for da kommer ikke dem kompetansen avdelingen til gode. Anonymkode: 570fe...3f5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du har ikke rett på lønn så lenge det ikke kreves for ansettelse. De små videreutdanningene gir deg ingen økt kompetanse til på kunne gjøre noe bare du gjør (slik det er med AIO og jordmor), alle kan gjøre samme jobben som deg uten at de har videreutdanning. Det beste du kan håpe på er å søke om økt lønn i lokale forhandlinger, og da argumentere for hvorfor kompetansen din trengs i avdelingen. Da holder det ikke å si at due r kardiologisk spl på en hjerteavdeling, du bør ha noe om kompetanseheving av resten av staben, fagutvikling, skrive prosedyrer e.l. Hvis det ikke er aktuelt for deg er det strengt tatt ingen grunn at å gi deg økt lønn heller, for da kommer ikke dem kompetansen avdelingen til gode. Anonymkode: 570fe...3f5 Hvis man skal se det slik du sier det så gjør ikke kreftsykepleiere eller psykiatriske sykepleiere noe annet enn "alle andre" heller - men de lønnes for det (uten å skrive prosedyrer e.l, de fleste gjør ikke dette). Jeg har verdifull kompetanse som komplementerer min arbeidsplass. Årsaken til at jeg valgte denne videreutdanningen (istedenfor f.eks kreftsykepleie) var at det var et meget mettet felt på min arbeidsplass, så en annen videreutdanning hadde mer verdi. Jeg fikk støtte fra tidligere leder på dette. Jeg har like mange studiepoeng som de andre på arbeidsplassen som har fått økt lønn for sin videreutdanning. Det er ikke min nye sjef som setter seg på bakbeina heller, det er HR. Jeg søker rett og slett andre med erfaring innen dette, som har fått gjennomslag, og hvordan de gikk frem. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle stå i denne situasjonen; hadde jeg blitt informert om dette i forkant hadde jeg aldri brukt flere år på skole for å ta denne utdanningen. TS Anonymkode: 0c785...b39
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Virker vanskelig, du har allerede spurt HR... Hvem oppmuntret deg og hvordan? Anonymkode: 27605...282 Jeg har ikke "spurt" HR; min sjef har sendt inn ønske om endring av stillingskode (og dvs økt lønn) til HR, og fått tilbake et nei. Jeg har fått oppmuntring fra tidligere sjef, og hele tiden fått signaler om at dette ikke skulle være noe problem. Selvsagt naivt av meg å ikke få det skriftlig, men jeg tror ikke det hadde utgjort så mye i møte med HR likevel. Mvh TS Anonymkode: 0c785...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå